Rappusten tekeminen

Caterpillar 322L

Yksi asia edelleen mietityttää, nimittäin rappusten tekeminen. Kuulostaako hullulta idealta, jos valaisi betonista askelmat, raudoittaisi 6mm teräksellä ja tekisi 200 kantavista harkoista rungon. Onko kukaan ryhtynyt moiseen puuhaan? Työmaalle tuodaan useaan otteeseen betonia, joten ylimääräiset voisi kadottaa aina pariin pikku muottiin. Jos jollain on vastaavalla tavalla rakennetut niin mielellään kuva jonnekkin nettiin niin voi ihastella ja ihmetellä toteutuksen lopputulosta. Ei millään malttaisi laittaa puisia rappusia kiviseen sisustukseen. Sen verran on kuitenkin matematiikka hallussa, että osaan laskea etenemän ja nousun oikein. Harkkoon voisi mukavasti upottaa muutamia ledi lamppuja luomaan luxus tunnelmaa. Mielellään asiallisia vastauksia, kyllä mä tiedän että niitä saa kaupastakin tilattua. Hyvät puiset maksaa 3,5 tonnia - 5 tonnia, kivisistä en edes hintaa tiedä, mutta itse tehtynä hinta jäisi alle 700 euron ja ne olisi kiviset. Elementti valmistaja jolta taloni olen tilannut ei kuuleman mukaan valmista rappusia puutteellisen ajan vuoksi, mutta suositteli kyllä muutamaa valmistajaa.

8

3339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuu

ainakin siporex portaat tehdään juuri kuvaamallasi tavalla. Toki sipolankut tehdään tehtaassa valmiiksi, mutta muuten sama asia. Rakenteista tarvitset varmaan ammattilaisen tekemän suunnitelman ja piirroksen rakennusvalvonnalle.

Tuo 700 euroa taitaa kuitenkin olla liikaa budjetillesi. Eikö paikallisen valimon kaveri voisi tehdä niitä sinulle ylijäämäbetonista luppoajallaan ilmaiseksi?

• caterpillar322

Varmaan voisi tehdä, kyllä tältäkin alalta kavereita on. Pitää nyt ittellekkin jääsä jotain hommaa:)

• Marko.

Minä tulen vääntämään sinulle betonirappuset. Maksat minulle 1000 € .
      Portaat on kantavarakenne ja siihen vaaditaan jo rakennussuunnittelijan suunnitelma .
      Tuo sinun juttu on varmaan joku pila. Niin hassulta se kuulostaa. 6 mm teräkset ym..

• kivirakentaja

ei tarvitse rakennesuunnittelijaa, ei ainakaan täälä suunnalla. 6mm raudoitus ainakin kestää, 4-5cm paksuus askelmalle, jos hienon jäljen haluat niin juottobetonia ei sinne mitään kanaverkkoa kannata tunkea. 200mm kantava leca harkko on oiva tapa rakentaa rappuset.

• Marko.
        kivirakentaja kirjoitti:

ei tarvitse rakennesuunnittelijaa, ei ainakaan täälä suunnalla. 6mm raudoitus ainakin kestää, 4-5cm paksuus askelmalle, jos hienon jäljen haluat niin juottobetonia ei sinne mitään kanaverkkoa kannata tunkea. 200mm kantava leca harkko on oiva tapa rakentaa rappuset.

Siellä Venäjän karjalassa . Teille Itärajan takana oleville rakentajille löytyy varmaan omat foorumit missä voitte heittää noita päättömia juttuja vaihtokauppataloudesta ym. rakennusjipoista.

• Tunnelma katossa

Raudoitukset saat halvalla naapurin vanhasta katiskasta. Turha tuonne on mitään 6mm rautaa uhrata. Näin digiaikana monilla on jääneet katolla antennit turhiksi, niin noita kun keräilet, niin kelpaavat tuonne hyvin. Eivät ruostu, vaikka betoni olisi märkää.

Etenemiä kun lasket, niin turha tuonne noita askelmia on turhan tiheeseen laittaa. Vähemmällä pääset, jos teet suoraan harkosta, niin tulee sopivasti 20cm korkeat askelmat, tai jos haluat todellä säästää, niin laita joka askelmaan kaksi päällekkäin. Samalla säästyy tilaa ja tulee lisää hyötyneliöitä.

Harkkojen väliin on turha uhrata pelkkää betonia. Tuo maksaa kuitenkin aika paljon. Hiekalla kun jatkaa valujen keskustat, niin sinne jää piiloon. Hiekkaa kuitenkin on ylimääräistä maa pullollaan, niin tuota pyydät jonkun tutun, joita raksallasi pyörii, lapioimaan sekaan.

Biltemasta muuten löytyy parilla eurolla ledilamppuja. Pattereita vievät niin vähän, että sähköjohtojen hintaa et saa ikinä takaisin. Takavalosta saat näppärästi punaista tunnelmavaloa portaikkoon. Kelpaa siinä emäntää kanniskella yläkertaan. Tunnelmaa on jo niin paljon, että ei sitten tuolla kammarissa aikaa tuhraannu liikaa räpläämiseen.

• Tapiolan musta

Kuulostat pohjaan palaneelta ja velkaiselta kirjoittajalta, taitaa se tunnelmakin nousta viinaksien avulla. Pankin setä vie tilit, kaverit kaikonneet ja akkakin jättänyt.

Heti ollaan vittuilemassa kun jollain on oikeasti kavereita ja suhteita, nolottaa sinun puolesta. Minäkin säästin 200 000 € hyvillä suhteilla ja omalla työllä, vuoden poissa töistä ja hyvien KAVEREIDEN avustuksella. Kaivinkoneenkuljettajalla on varmasti suhteita kuten myös minulla, maansiirtokoneen kuljettajana. Onnea Katin kuljettajalle.

• tee se itse...

200 valuharkko joista raudoitetaan välitasanne. Välitasanteeseen SBKL laput joista teräspalkit ylä- ja alakertaan. teräspalkkiin esim. kertopuuaskelmat. näin ainakin itse ajattelin tehdä. Ottaa lattiavalussa laatan vahvennoksina huomioon kantavuudet välitasanteen 200 harkoille sekä nousupalkeille.....

näin olen ainakin itse tekemässä portaat. Palkit voi myös täyttää puhallushiekalla jos pelkää, että palkit kumiseee... tai jotain.. :S

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      92
      2007
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1480
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1269
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      71
      1107
    5. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      225
      1082
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      87
      1044
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      974
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      237
      928
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      906
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      881
    Aihe