Avioero ja..

Surkimus?

Joo, ollaan erottu virallisesti heinäkuussa 2009. Asuntoa olen hakenut jo vuoden päivät,
mutta sopivaa oikeasti ei ole tupsahtanut kunnalta, useiden soittelujen jälkeenkään.

Kesä meni muualla, ulkomailla ja sisarusten mökeillä, nyt syyskuusta paluu helvettiin on
konkretisoitunut. Tässä syksyn myötä olemme käyneet myös lastensuojeluviranomaisella
neuvottelemassa lasten asemasta. Periaatteessa olemme samaa mieltä, että yhteishuoltajuus on ok
ja se, että poika haluaa mennä "kokeilemaan" isän kanssa asumista ja tytär minun kanssa.
En pistä vastaan, vaikka molemmat asuisivat isänsä kanssa konkreettisesti tai minunkin kanssa.
Kun meillä oli hyvät välit vielä, ajateltiin niinkin, että hommataan vuokra-asunto ja asutaan vaikka
kahden viikon pätkä siellä erikseen ja sitten vaihdetaan. Siis lapset yhdessä paikassa ja vanhemmat
muuttavat. Mies älysi, että hetkinen, ei pääse etsimään sitä elämänsä naista, jota nyt haluaa etsiä :)
Siksi järjestely ei sopinutkaan loppupeleissä.

Mun ongelmat:
1) Vuorka-asuntoa ei ole. Kun sen saan, tyydyn hyvin pieneenkin asuntoon, sillä esim. Kelalla on laskettu, että rahat riittää 450 euron asuntoon, josta saisin 150 euroa asumistukea.

2) Tienaan kolme kertaa vähemmän (1400 e/brutto), tosin toiveita on, että saan parannuksen tulotasoon "joskus" --> lastensuojelussa ei haluttu asiaa ottaa esille elatusapuna, koska tilanne voi muuttua. Tai sitten ei. Pyysin 10 % vuosittaisesta ansiotuloista siihen asti, kun homma etenee.

3) Mies haluaa muuttaa niin kauas kuin mahdollista minusta. Olen kaiken pahan alku ja juuri. Poika hengaa isänsä kanssa siksi, että hänellä on rahaa, on pelit ja vehkeet ja vielä kilpikonna tulee kaupanpäälle.
Hänellä on kuulemma koulussa huono maine (nörtti), joten siksi haluaisi vaihtaa maisemaa. ja isä ei patista läksyjen tekoon, ei telkkarikieltoa eikä muutakaan kurjaa. Ja siskokin on tosi kurja.

Kuvio sopii minulle hyvin, mutta lastensuojelussa asia kirjattiin niin, että sopimus astuu voimaan, kun muutamme erilleen. Miksi lyödä asiaa etukäteen lukkoon, kun ei tiedä, milloin muutto tapahtuu??
En suostunut allekirjoittamaan paperia, joka tuli viime viikon tiistaina. Nyt maanantaina 6 pv myöhemmin se olisi exän mielestä pitänyt jo kirjoittaa. Sanoin, että odotellaan siihen asti, kun olen muuttanut. Ja mun puolesta senkin jälkeen voidaan odottaa, sillä muutan vain 3 km:n päähän keskustaan.

4) Nyt asumme aika kaukana kaupoista ja muista peruspalveluista. Mies kiristää minua sillä, että koska en allekirjoittanut paperia (lasten asumisjärjestelyä), hän ei vie minua enää mihinkään, edes samaa matkaa, vaikka samaan suuntaan ollaan menossa. Auto on minun 50 %, mutta minä en saa ajaa terveydellisten syiden takia. Toista autoa ei sen takia ole. Raivoaminen/mykkäkoulu on meneillään. Jos jotain täytyy sanoa, hän kiroilee, ämmittelee ja loppulauseena on suksi vittuun täältä - oli asia mikä tahansa.

5) käräjäoikeuteen hän on asiaa viemässä, ositusta (talokin on kimppa) ja pesänjakajallakin uhkaillaan.
Ja sillä, että talo myydään aivan hinnalla millä tahansa.

Varsinaiset kysymykset; miten tässä asiassa kannattaa edetä?? Olisiko kannattanut paperi, joka astuu voimaan sitten joskus, allekirjoittaa, vaikkei sitä tilannetta tiedä, minne lapsi muuttaa? Onko asuinpaikkana vanha koti, Utsjoki vai Hanko?? Ja tuleeko lapsi toimeen oikeasti isänsä kanssa seuraavat 4 vuotta.
Kyse siis vaille 14 vuotiaasta seiskaluokkalaisesta.

Koska kyseessä on myös hyvin iso omaisuus (talo 30 km päässä helsingistä), voiko toinen myydä asunnon
pilkkahinnalla ensimmäiselle ostajalle, joka en ole minä?

Aika mitätön asia, mutta miten sen auton kanssa, auto oli eron eka vaiheessa vasta puoli vuotta vanha,
nyt kakkosvaiheen lopussa päälle vuoden vanha. En voi itse ajaa autoa, mutta ei hänen tarvitse minua kuskatakkaan. Pyysin autosta 15 000 euroa (Rellu Laguna, ovh tais olla 34000, en ihan tarkkaan muista..)

Kaikesta vinkistä ja kokemuksesta olen kiitollinen. Varsinkin siitä, olenko ilkeä akka vai päättämätön kananen vai ihan oikeilla jäljillä. Ehkä vielä pitäisi kertoa, että mies on todellinen jyrä, minäkin olen ollut vähemmän jyrä, ehkä kevyempi puskutraktori, mutta sairauden (joka kieltää autolla ajonkin) myötä olen muuttunut jollain lailla. En pysty enää jyrää vastustamaan ja olen muutenkin pihalla. Tästä puhuttiin
myös lastensuojelussa, ettei kaikki asiat pysy hanskassa tehokkaasti kuten ennen.

6

850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkkierkkiterkk

      Miksi odottelet kunnan vuokra-asuntoa, mikset vuokraa yksityiseltä?

      • Todenn

        Tienaa kolme kertaa vähemmän kuin mies.
        Arvio 1000 euroa tai vähemmän.


    • avioerossa asunto pitää arvioittaa virallisella asunnon välittäjällä mikä sen arvo on ja sen mukaan jos toinen haluaa pitää asunnon maksaa toiselle erotuksen. Jos kumpikaan ei halua asuntoa pitää itsellään niin se arvio mitä siihen on tehty ositusta varten niin sitä ei sää myydä jos toinen aviopuoliso ei sitä hyväksy. Avioerossa omaisuus pitää arvioitta virallisesti ja siitä paperi että mahdollinen tasinko tai koko omaisuus puoliksi voidaan tehdä.

      • Surkimus??

        Sain eilen tietää, että saan kaupungin vuokra-asunnon.

        Mies helpottui, mutta taas toinnuttuaan karjui, koska älysi, etten pysty maksamaan
        talon kustannuksia, kuin ennen. Hän on nyt niin vihainen, kuin leijona täydessä latingissa,
        huuteli äsken lähtiessään, että hän ottaa asiaan pesänjakajan.

        Mitähän se mahtaa tarkoittaa??

        Kiitos autovinkistä. Olen varannut ajan oikeusaputoimiston lakimiehelle ensi kuuksi.
        Äh, kannattaako asia hoitaa ensi kuussa, kun maksan "vain" asuntovelkoja ja muita, vain
        sitten tammikuussa, kun maksan vain asuntovelkoja ja muita plus vielä vuokra-asunnon kulut (vuokra, sähkö, vesi, vakuutus..). Sen verran ajattelin säästää, etten vie telkkaria enkä tietokonetta sinne.
        Säästöä mahtavat kai 40 e/kk ??

        Toinen lapsista tulee minun luokse asumaan kuten lastenvalvojan luona sovittiin, toinen jää isänsä luokse. En halua vieläkään allekirjoittaa sitä sopimusta. Vasta sitten, kun pojalla on kokemusta muutama hetki isänsä kanssa asumisesta.

        Asunto on muuten molempien lasten koulutien varrella, joten viikko näkemiset ovat päivittäisiä toistaiseksi,
        ainakin mulle se sopii. Ihmettelen, jos miehelle ei sovi, että poistu käväsee välipalalla koulusta tullessaan.

        Asun taajamassa pienessä kaksiossa, mies mettän keskellä pellon reunassa 200 neliön asunnossa :)


      • jokuhama
        Surkimus?? kirjoitti:

        Sain eilen tietää, että saan kaupungin vuokra-asunnon.

        Mies helpottui, mutta taas toinnuttuaan karjui, koska älysi, etten pysty maksamaan
        talon kustannuksia, kuin ennen. Hän on nyt niin vihainen, kuin leijona täydessä latingissa,
        huuteli äsken lähtiessään, että hän ottaa asiaan pesänjakajan.

        Mitähän se mahtaa tarkoittaa??

        Kiitos autovinkistä. Olen varannut ajan oikeusaputoimiston lakimiehelle ensi kuuksi.
        Äh, kannattaako asia hoitaa ensi kuussa, kun maksan "vain" asuntovelkoja ja muita, vain
        sitten tammikuussa, kun maksan vain asuntovelkoja ja muita plus vielä vuokra-asunnon kulut (vuokra, sähkö, vesi, vakuutus..). Sen verran ajattelin säästää, etten vie telkkaria enkä tietokonetta sinne.
        Säästöä mahtavat kai 40 e/kk ??

        Toinen lapsista tulee minun luokse asumaan kuten lastenvalvojan luona sovittiin, toinen jää isänsä luokse. En halua vieläkään allekirjoittaa sitä sopimusta. Vasta sitten, kun pojalla on kokemusta muutama hetki isänsä kanssa asumisesta.

        Asunto on muuten molempien lasten koulutien varrella, joten viikko näkemiset ovat päivittäisiä toistaiseksi,
        ainakin mulle se sopii. Ihmettelen, jos miehelle ei sovi, että poistu käväsee välipalalla koulusta tullessaan.

        Asun taajamassa pienessä kaksiossa, mies mettän keskellä pellon reunassa 200 neliön asunnossa :)

        Kommenttina make60 ohjeeseen, että ositussopimukseen omaisuutenne arviointiin ei tarvita mitään virallisia arvioita. Voitte keskenänne tehdä osituksen, jossa kummankin omaisuus, miinus velat määritetään ensiksi ja sitten lasketaan yhteen ja pesä pannaan puoliksi. Mikäli jommalla kummalla on velkaa enemmän kuin omaisuutta, niin ylivelkaa ei huomioida, vaan hänen varansa ovat osituksen yhteenlaskussa nolla. Osituksen perusteena (mitä silloin oli) on avierohakemuksenne jättö käräjäoikeuteen, mutta hintoina ovat ositussopimuksen tekoaika.

        Jutuistasi päätellen te ette pysty sopimaan omaisuutenne osituksessa käytettävistä hinnoista. Näin ollen teistä jompikumpi tai te yhdessä ajaudutte hakemaan käräjäoikeudelta pesänjakajan. Hän kuulee teitä vähintäin kerran ja yrittää sovintoa, mutta sen epäonnistuttua hän ennenpitkää myy talon ja auton eniten tarjoavalle. Ellei kumpikin anna myyntilupaa, niin jakaja hakee myyntiluvan oikeudelta. Kulujensa kuittaamisen jälkeen hän jakaa loput rahat teille em. osituksen mukaisesti. Kannattaa sopia ajoissa.

        Lastenne asumisen ja mahdollisen elatusavun sopimista en osaa edes kommentoida avioeroihin perehtymättömänä, mutta käsittääkseni sopimus on syytä hyväksyttää "sossussa" ja lastenne ikä edellyttää heidän kuulemistaan ja heidän mielipiteensä huomioimista. Onnea sopimuksillenne.


      • eronnut muija
        Surkimus?? kirjoitti:

        Sain eilen tietää, että saan kaupungin vuokra-asunnon.

        Mies helpottui, mutta taas toinnuttuaan karjui, koska älysi, etten pysty maksamaan
        talon kustannuksia, kuin ennen. Hän on nyt niin vihainen, kuin leijona täydessä latingissa,
        huuteli äsken lähtiessään, että hän ottaa asiaan pesänjakajan.

        Mitähän se mahtaa tarkoittaa??

        Kiitos autovinkistä. Olen varannut ajan oikeusaputoimiston lakimiehelle ensi kuuksi.
        Äh, kannattaako asia hoitaa ensi kuussa, kun maksan "vain" asuntovelkoja ja muita, vain
        sitten tammikuussa, kun maksan vain asuntovelkoja ja muita plus vielä vuokra-asunnon kulut (vuokra, sähkö, vesi, vakuutus..). Sen verran ajattelin säästää, etten vie telkkaria enkä tietokonetta sinne.
        Säästöä mahtavat kai 40 e/kk ??

        Toinen lapsista tulee minun luokse asumaan kuten lastenvalvojan luona sovittiin, toinen jää isänsä luokse. En halua vieläkään allekirjoittaa sitä sopimusta. Vasta sitten, kun pojalla on kokemusta muutama hetki isänsä kanssa asumisesta.

        Asunto on muuten molempien lasten koulutien varrella, joten viikko näkemiset ovat päivittäisiä toistaiseksi,
        ainakin mulle se sopii. Ihmettelen, jos miehelle ei sovi, että poistu käväsee välipalalla koulusta tullessaan.

        Asun taajamassa pienessä kaksiossa, mies mettän keskellä pellon reunassa 200 neliön asunnossa :)

        on tasapuolinen, anna tulla vaan! Siten ei pääse mieskään myöhemmin sanomaan että kaikki ei ole mennyt oikein. Voimia sinulle erossasi, useimmiten se teettää työtä, mutta muista nyt että teet kaiken itsellesi ja lapsillesi, et enää exällesi. Muista myös itseäsi, älä anna kaikessa periksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      181
      10557
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      70
      7374
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      64
      3719
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      139
      1847
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1392
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      355
      1348
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      237
      1285
    8. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1239
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1063
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      961
    Aihe