Terve,
Kesällä paukahtaisi eteen 100m2 1,5 kerroksisen rintamamiestalon ulkomaalaaminen. Nettiä selaillessani en voinut olla ihmettelemättä sitä, että eikö 2000-luvulla vanhaa maalia saa pinnasta minkään koneen avustuksella, vai onko todellakin sikli ja itsekidutus ainoa vaihtoehto... arvatenkin ottaa isiltä käsipelillä jonkin tovin saada tuommoinen urakka hoidettua? Kokemuksia?
Mitä maksaisi ostaa homma (kaikki julkisivut) ulkopuoliselta ja kauanko tuohon tuhriintuisi ammattilaiselta aikaa? Tarkkaa arviota ei kukaan tietysti pysty antamaan näiden tietojen perusteella näkemättä kohdetta, mutta jos edes jotakin arviota kustannuksista aja aikataulusta voisi saada, niin hyvä juttu.
Muutenkin, jos hommaan liittyy jotakin projektia mahdollisesti helpottavia vinkkejä, otan niitä erittäin mielelläni vastaan. Jos joskus törmätään, tarjoan kaljat parhaiden vinkkien antajille.
17
17326
Vastaukset
- juha
Tuo itsekidutus taitaa olla yksi parhaista vaihtoehdoista.
Muita on maalinpoistoaine(kallis)Ja kuumailmapuhallin(palovaara).Jotkut ajattelemattomat on hiekkapuhaltaneet.En suosittele viimeistä. Ajattelin joskus koittaa nauhahiomakonetta mutta taitaa olla sekin hankalaa.
Itse maalauksessa kannattaa valita maalityyppi tarkoin,50-luvulla rakennettuihin rintamamies taloihin laitettiin yleensä pintalaudoitus suoraan tuulipaperin päälle ilman tuuletusrakoja ja rakenteelle olisi tärkeää,että ulkomaali ei ole liian tiivis.- havaintoja
Juha tarkoittanee käytännössä sitä, että lateksit ovat tässä tapauksessa poissuljettuja. Lateksi saattaa alkaa rapisemaan pois seinän vuotavimmista kohdista jo muutaman vuoden kuluttua maalauksesta.
Rintamamiestalon sokkeliakaan ei kannata vetää lateksilla. 1950-luvun huokoisessa ja epätasaisessa säästöbetonissa pysyy parhaiten kiinni öljymaali tai kalkkimaali. - joku
havaintoja kirjoitti:
Juha tarkoittanee käytännössä sitä, että lateksit ovat tässä tapauksessa poissuljettuja. Lateksi saattaa alkaa rapisemaan pois seinän vuotavimmista kohdista jo muutaman vuoden kuluttua maalauksesta.
Rintamamiestalon sokkeliakaan ei kannata vetää lateksilla. 1950-luvun huokoisessa ja epätasaisessa säästöbetonissa pysyy parhaiten kiinni öljymaali tai kalkkimaali.Jos siellä on öljymaali ennentään niin siihen käy öljymaali suoraan päälle, vanhaa ei poisteta kuin ihan irtonainen osuus.
Jos siihen on laitettu lateksi niin peli on menetetty, maalifirma töihin, ruiskulla lateksi pintaan ja talo myyntiin. - havaintoja
joku kirjoitti:
Jos siellä on öljymaali ennentään niin siihen käy öljymaali suoraan päälle, vanhaa ei poisteta kuin ihan irtonainen osuus.
Jos siihen on laitettu lateksi niin peli on menetetty, maalifirma töihin, ruiskulla lateksi pintaan ja talo myyntiin.Kyllä öljymaalin voi lateksin päälle vetää. Jos lateksi on hyvin alustassaan kiinni, ei ongelmia pitäisi olla.
Vajaa vuosi sitten maalasin taloni sokkelin öljymaalilla, jonka vedin vanhan lateksin päälle. Hyvin tarttui, ja hyvin on ainakin toistaiseksi pysynyt! Sokkelista olin ensin raaputtanut irtoavan vanhan maalin pois. Suurin homma oli tiiviin lateksimaalin aiheuttamien rappausten irtoamisten paikkaamisessa ja tasoittamisessa. Hienorappauslaastia meni säkillinen. - Akkaihminen
havaintoja kirjoitti:
Kyllä öljymaalin voi lateksin päälle vetää. Jos lateksi on hyvin alustassaan kiinni, ei ongelmia pitäisi olla.
Vajaa vuosi sitten maalasin taloni sokkelin öljymaalilla, jonka vedin vanhan lateksin päälle. Hyvin tarttui, ja hyvin on ainakin toistaiseksi pysynyt! Sokkelista olin ensin raaputtanut irtoavan vanhan maalin pois. Suurin homma oli tiiviin lateksimaalin aiheuttamien rappausten irtoamisten paikkaamisessa ja tasoittamisessa. Hienorappauslaastia meni säkillinen.on kunnolla kiinni, niin päälle voi maalata. Jos on pysynyt viimeiset kakskytvuotta, ei ala irrota uuden lateksin altakaan. Ei liioin lahota taloa, jos tähän asti ei ole lahonnut. Öljymaalia ei kyllä lateksin päälle saa laittaa, sanoo asiantuntijat. Vaan pestä pitäisi talo ennen uutta maalia.
- Maalarit
Akkaihminen kirjoitti:
on kunnolla kiinni, niin päälle voi maalata. Jos on pysynyt viimeiset kakskytvuotta, ei ala irrota uuden lateksin altakaan. Ei liioin lahota taloa, jos tähän asti ei ole lahonnut. Öljymaalia ei kyllä lateksin päälle saa laittaa, sanoo asiantuntijat. Vaan pestä pitäisi talo ennen uutta maalia.
Nyrkkisääntö on se, että öljyisempää voi laittaa öljyttömmän päälle, mutta ei toisinpäin.
Tosin nykymaalit ovat usein sellaisia sekasikiöitä, ettei niistä aina ota pirukaan selkää mitä kaikkea niissä on, mutta tuo on se yleisperiaate kaikessa maalaamisessa aina taidemaalausta myöden, taidemaalari voi hyvin maalata öljyllä akryylin päälle mutta ei toisin päin!
Eli onko kukaan teettänyt tuollaista talon maalausta alihankkijalla (tai kuullut moisesta). Mitä kustantaa noin arviolta?
1000-1999e
2000-2999e
3000-4000e
...
Jos tuon homman tekee itsekseen (1 henkilö), niin ottaako aikaa (oletuksena 8h päivässä työtä):
1 viikkoa
2 viikkoa
3 viikkoa
Ville- sama edessä
mä vaihdoin syksyllä mineriittilevyt lautaverhoiluun ja nyt keväällä pitäis maalata koko 1,5kerroksinen talo.mut laitoin sitä pohjamaalattua paneelia,ei onneks tarvi raaputtaa maaleja pois.mutta mä maalaan sen ihan pikku hiljaa itekseni,teen koolareista jonkinlaiset telineet ja on kesä aikaa.(vain viikonloput)menee se aika mitä menee.tee samoin tulee halvemmaks vai onko kiire=kallis
mä vaihdoin syksyllä mineriittilevyt lautaverhoiluun ja nyt keväällä pitäis maalata koko 1,5kerroksinen talo.mut laitoin sitä pohjamaalattua paneelia,ei onneks tarvi raaputtaa maaleja pois.mutta mä maalaan sen ihan pikku hiljaa itekseni,teen koolareista jonkinlaiset telineet ja on kesä aikaa.(vain viikonloput)menee se aika mitä menee.tee samoin tulee halvemmaks vai onko kiire=kallis
Terppa ja tänks vastauksista,
Mitä muuten kustansi sinulla nuo uudet laudat työ?
Itse kyselin tuossa parista firmasta laudanvaihtoa - lupasivat alustavasti 4000-5000 euroa seuraavilla spekseillä, mitä tuumaatte:
- vanhojen lautojen poisto
- uudet pohjamaalatut tilalle (sisältyy hintaan)
- 2 viikkoa työaika
Melkein alan kallistua tuon puolelle, koska vanha laudoitus on ymmärtääkseni jo kutakuinkin viitisenkymmentä vuotta vanha. Maalausurakan voikin tuon jälkeen sitten hoidella lupsakasti itse...
Ville - Jukka
Ville kirjoitti:
Terppa ja tänks vastauksista,
Mitä muuten kustansi sinulla nuo uudet laudat työ?
Itse kyselin tuossa parista firmasta laudanvaihtoa - lupasivat alustavasti 4000-5000 euroa seuraavilla spekseillä, mitä tuumaatte:
- vanhojen lautojen poisto
- uudet pohjamaalatut tilalle (sisältyy hintaan)
- 2 viikkoa työaika
Melkein alan kallistua tuon puolelle, koska vanha laudoitus on ymmärtääkseni jo kutakuinkin viitisenkymmentä vuotta vanha. Maalausurakan voikin tuon jälkeen sitten hoidella lupsakasti itse...
VilleItse vaihdoin ulkovuoren 2 vuotta sitten.Samalla laitoin hiemen lisäeristystä (tuumanen runkoleijona ja riivasin hirren halkeamat ja nurkat pellavariiveellä).
Puut appiukon metästä(ilman),sahaus ja höyläys n. 5000 mk ja maalit päälle(oisko ollu 2-3000 mk).
Työt tein itse.Talon mitat n.12m * 10m.
Siinä kesä meni rapsakasti. - Pehku
Jukka kirjoitti:
Itse vaihdoin ulkovuoren 2 vuotta sitten.Samalla laitoin hiemen lisäeristystä (tuumanen runkoleijona ja riivasin hirren halkeamat ja nurkat pellavariiveellä).
Puut appiukon metästä(ilman),sahaus ja höyläys n. 5000 mk ja maalit päälle(oisko ollu 2-3000 mk).
Työt tein itse.Talon mitat n.12m * 10m.
Siinä kesä meni rapsakasti.Mistä ostit riveen? Paljonko maksoi ja minkäkokoisessa pakkauksessa? Kyselitkö useammasta paikasta?
- kokeilla
Riihimäen suunnalla yritys nimeltä Remotek(muistaakseni) myy ja vuokraa infrapunalamppua julkisivujen maalinpoistoon. Ko. laitteella on poistettu maalit esimerkiksi Saarijärven kirkosta. Ja miksi ne maalit pitää kaikki poistaa, eikö riitä vain irtonaisen kaapiminen.
- Marko
Jos on hyviä koneapuneuvoja, niin eivät ole kovin halpoja. Itse olen kokeillut rälläkkää ja päässä kuppiharjaa, eikä tahtonut onnistua. Kuopi helposti kuoppia lautaan, eikä ollut nopeaa, mutta tosi raskasta sen sijaan, koska rälläkkä tärisi ja kampesi pahasti.
Nauhahiomakoneella tuli hyvää jälkeä ja oli aika kevyttä puuhaa, mutta oli aika hidas. Jos käyttää nauhahiomakonetta, niin kannattaa ostaa hyvä malli, esim. Black&Decker, sillä noissa koneissa on isoja eroja. Omassani ei tahtonut nauha pysyä yhtään paikoillaan, vaan piti säätää koko ajan, eikä voinut painaa kovin paljon, koska nauha lähti muuten paikoiltaan. Nykyisessä B&D:ssäni tuota säätöruuvia ei ole ollenkaan.
Loppujen lopuksi talo tuli rapsutettua melkein kokonaan kaapimen avulla. Pitää vain huolen siitä, että kaavin on koko ajan tosi terävä. Eli pikkurälläkkä hiomapaperipyörylällä varustettuna koko ajan vieressä ja sillä sitten kaavinta vahän väliä pikkuisen teroittaa.
Ja kaikkea maaliahan ei tarvi poistaa. Vain se, joka lähtee helposti ja maalaa sitten samanlaisella maalilla (lateksi tai öljymaali) päälle. Oma taloni oli siinä kunnossa, että melkein kaikki maali piti poistaa... Kova oli homma. Huomattavasti helpommalla olisi päässyt, kun olisi vaihtanut laudoituksen kokonaan, mutta hintoihinsa olisi tietysti tullut. - tero
jos on niin himot saada se maali pois nii koitappa semmosta ainetta en muista merkkiä mut sen muistan et siinä oli 5% muurahaishappoa ja sitä löytyy ihan 20 litran erissä.Iten irrotin tämmösellä n.200 neliötä viime kesänä ja hyvin lähti kuhan anto aineen vaikuttaa ja siveli varmuuden vuoksi vaikka kahteen kertaan
- väärin
olen kuullut että talon voi myös hiekkapuhaltaa,
onko kokemuksia - toivo tuli
Maalin poisto aine
Ekoeskolta löytyy maalin poisto ainetta. Joka soveltuu moniin lateksi laatuihin. Sekä katto sammaleen torjunta-ainetta. Soita ja kysy lisää.
0440-597150. www.ekoesko.fi - Rintamamiestalo 1952
Moi,
Vanhan maalin poistoon, pieni rälläkkä ja siihen fiiberilaikka karkeus P16 niin eipä tartte raaputella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3542834Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151078Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849