Astutus-riskejä?

Minkälaisia?

Minkälaisia ovat riskit, joita koirille voi astuksessa sattua? Ne ymmärtääkseni liittyvät juuri tuohon kiinnipysymiseen. Mitä voi pahimmillaan tapahtua niin fyysisesti kuin henkisesti koiralle?

17

3658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkä annan ehkä en

      on kysytty myös, uros. Kiinnostaisi minuakin nämä riskit, nartut voivat kuuleman mukaan käydä joskus uroksen päälle? Mitä muuta voi urokselle sattua, mitä jos narttu vetää itsensä irti?

      • vastuullinen

        Kasvattaja pitää koirista kiinni niin ettei narttu pääse puremaan urosta tai että koirat eivät pääse kiinni ollessaan irti toisistaan!

        mitään riskejä ei asianmukaiseen astutukseen liity.

        olen ollut mukana kymmenissä astutuksissa ja koskaan ei ole sattunut mitään


      • entä jos kuitenkin

        purra ursota tai käydä sen päälle? Tuntuu aika uskomattomalta, että rimpuilevaa koiraa pystyisi pitämään paikoillaan?

        Miksi näistä riskeistä varoitetaan, mutta kellään ei ole niistä kokemusta? Olen kysellyt muualtakin.


      • tosi tv:tä katsonu
        entä jos kuitenkin kirjoitti:

        purra ursota tai käydä sen päälle? Tuntuu aika uskomattomalta, että rimpuilevaa koiraa pystyisi pitämään paikoillaan?

        Miksi näistä riskeistä varoitetaan, mutta kellään ei ole niistä kokemusta? Olen kysellyt muualtakin.

        oon kuullut että, jos narttu on hermostunut, sille voi puhua rauhoittavasti astutuksen ajan (eli rauhoittaa) ja jos uroksen omistaja pelkää että narttu saattaa purra, niin silloin on yleensä pyydetty että nartulla olisi jotain kuono koppaan liittyvää tai ainakin sinne päin (ei tarvitse ihan sentään olla kuonokkaa) mutta jotain sellaista, jolloin se ei pääse pureen. ja jos narttu "kiinnijäämisen" aikana koittaa lähtee/on lähtenyt se on urokselle erittäin kivulias kokemus ja se saattaa menettää halun astuttaa..


      • ...
        tosi tv:tä katsonu kirjoitti:

        oon kuullut että, jos narttu on hermostunut, sille voi puhua rauhoittavasti astutuksen ajan (eli rauhoittaa) ja jos uroksen omistaja pelkää että narttu saattaa purra, niin silloin on yleensä pyydetty että nartulla olisi jotain kuono koppaan liittyvää tai ainakin sinne päin (ei tarvitse ihan sentään olla kuonokkaa) mutta jotain sellaista, jolloin se ei pääse pureen. ja jos narttu "kiinnijäämisen" aikana koittaa lähtee/on lähtenyt se on urokselle erittäin kivulias kokemus ja se saattaa menettää halun astuttaa..

        *kuonokkaa = kuonokoppaa


      • parka !
        entä jos kuitenkin kirjoitti:

        purra ursota tai käydä sen päälle? Tuntuu aika uskomattomalta, että rimpuilevaa koiraa pystyisi pitämään paikoillaan?

        Miksi näistä riskeistä varoitetaan, mutta kellään ei ole niistä kokemusta? Olen kysellyt muualtakin.

        Väkisin astuttaminen on jo julmaa narttua ajatellen ! Kun juoksuaika on kohdallaan ja narttu kaikin puolin terve hyvä kuntoinen antaa kyllä astua ihan sovinnolla. EI väkisin ja väsyttämällä raiskata !!!
        Agressiivin narttu pitää jättä astuttamatta , ja antaa nartun olla rauhassa !


    • kotikoirat ?

      Suurin riski jatkoa ajatellen on kait se että tulevat pennut ovat ja kasvavat terveiksi kuten
      varmasti on nämä astukseen suunnitellut , terveystarkastetut ja huippu hyvän luonteiset vanhemmatkin
      sukuineen ?? ;-)

      • ap

        koira tuli meille rakkaaksi lemmikiksi, ei sijoitus-sopimuksella ajatellen jalostuskäyttöä. Koira on kyllä testattu kaikintavoin, älä huoli ja siitä syystä se kai onkin herättänyt kiinnostusta. Minulle nämä asiat ovat täysin uusia, siksi kyselen mahdoll laajasti. En anna koiraani, jos en ole varma kaikesta minulle tärkeästä.


      • fffgggg
        ap kirjoitti:

        koira tuli meille rakkaaksi lemmikiksi, ei sijoitus-sopimuksella ajatellen jalostuskäyttöä. Koira on kyllä testattu kaikintavoin, älä huoli ja siitä syystä se kai onkin herättänyt kiinnostusta. Minulle nämä asiat ovat täysin uusia, siksi kyselen mahdoll laajasti. En anna koiraani, jos en ole varma kaikesta minulle tärkeästä.

        niin ei väkisin, kuonokopan käyttö tuossa tilanteessa tuntuisi kammottavalta, en osallistuisi oman koirani kanssa moiseen, silloin saa jäädä astumatta, luonnollakin on oikeutensa, ei ihmisen pidä kaikkea määrätä, olkoot vaikka miten kauniit koirat.


      • uroksenomistaja
        fffgggg kirjoitti:

        niin ei väkisin, kuonokopan käyttö tuossa tilanteessa tuntuisi kammottavalta, en osallistuisi oman koirani kanssa moiseen, silloin saa jäädä astumatta, luonnollakin on oikeutensa, ei ihmisen pidä kaikkea määrätä, olkoot vaikka miten kauniit koirat.

        Vaikka narttu on halukas ja kaikki sujuu hyvin, niin siinä vaiheessa kun uros turpoaa, narttu voi tuntea epämukavuuden tunnetta/kipua, ja jos on herkkä narttu, saattaa siinä vaiheessa rimpuilla/yrittää purra.
        Tämän takia yksikään narttu meidän luona ei astuteta ilman kuonokoppaa, turvallisuussyistä. Jos tulee nartunomistaja joka ei tätä hyväksy, narttu jää astumatta.


      • Mielipide2
        uroksenomistaja kirjoitti:

        Vaikka narttu on halukas ja kaikki sujuu hyvin, niin siinä vaiheessa kun uros turpoaa, narttu voi tuntea epämukavuuden tunnetta/kipua, ja jos on herkkä narttu, saattaa siinä vaiheessa rimpuilla/yrittää purra.
        Tämän takia yksikään narttu meidän luona ei astuteta ilman kuonokoppaa, turvallisuussyistä. Jos tulee nartunomistaja joka ei tätä hyväksy, narttu jää astumatta.

        Miten nyt sanoisi...

        Oma urokseni ei moiseen osallistu. Jos ei ilman kuonokoppaa pärjätä, niin onko narttu silloin luonteeltaan sen mukainen, että "pakko" astuttaa...


      • höpöjä
        Mielipide2 kirjoitti:

        Miten nyt sanoisi...

        Oma urokseni ei moiseen osallistu. Jos ei ilman kuonokoppaa pärjätä, niin onko narttu silloin luonteeltaan sen mukainen, että "pakko" astuttaa...

        on kyllä täynnä jotain ihme porukkaa:-))))

        "ei mun uros kyllä osallistu moiseen....... nartulle epäreilua...."

        te ootte hauskoja:D

        no kasvakaa aikuisiksi ja ottakaa asioista selvää!


      • lisäys
        höpöjä kirjoitti:

        on kyllä täynnä jotain ihme porukkaa:-))))

        "ei mun uros kyllä osallistu moiseen....... nartulle epäreilua...."

        te ootte hauskoja:D

        no kasvakaa aikuisiksi ja ottakaa asioista selvää!

        Ja lisään vielä että kuonokopan (joka muuten on väärä sana, ei se mikään koppa ole vaan pienempi) käyttö ei liity mitenkään nartun luonteeseen!!!

        sitä käytetään vaan turvallisuus syistä. ja sitä ei käytetä kaikilla nartuilla.

        mulla monta urosta ja tännekään ei tule yhtään vierasta narttua jos kuonopantaan ei omistaja ole suostuvainen.
        ja nartun omistajilla itsellään on ollut mukana se panta:D että sillee:-)))


      • huhhuh4
        lisäys kirjoitti:

        Ja lisään vielä että kuonokopan (joka muuten on väärä sana, ei se mikään koppa ole vaan pienempi) käyttö ei liity mitenkään nartun luonteeseen!!!

        sitä käytetään vaan turvallisuus syistä. ja sitä ei käytetä kaikilla nartuilla.

        mulla monta urosta ja tännekään ei tule yhtään vierasta narttua jos kuonopantaan ei omistaja ole suostuvainen.
        ja nartun omistajilla itsellään on ollut mukana se panta:D että sillee:-)))

        jos narttu ei anna astua itseään muuta kuin väkisin, jolloin tarvitaan kuonokoppaa.

        Ihmeporukkaa, olen samaa mieltä, minua ei naurata, säälittää narttujen puolesta nimenomaan.


      • hmmm...
        huhhuh4 kirjoitti:

        jos narttu ei anna astua itseään muuta kuin väkisin, jolloin tarvitaan kuonokoppaa.

        Ihmeporukkaa, olen samaa mieltä, minua ei naurata, säälittää narttujen puolesta nimenomaan.

        vaikka astutus onnistuisikin hyvin, eikä astutusta joudutakaan "pakottamaan" niin kyllähän silti narttu voi tuntea kipua tai epämukavaa tunnetta turpoamisen aikana... ja tämä ei mielestäni riipu siitä, että onko narttu haluavainen astuttamiseen vai ei.

        Eihän sillä kuonokopalla pyritäkään siihen, että narttu saadaan pakotettua astutukseen..


      • ei naurata
        höpöjä kirjoitti:

        on kyllä täynnä jotain ihme porukkaa:-))))

        "ei mun uros kyllä osallistu moiseen....... nartulle epäreilua...."

        te ootte hauskoja:D

        no kasvakaa aikuisiksi ja ottakaa asioista selvää!

        Hyvä kun on joukossa (kasvattajia) omistajia jotka myös tuntee myötätuntuoa narttua kohtaan !
        Kyllä tuo PAKKOASTUTUS on aikas raiskausta !!! Kaiketi luonto on niin järjestänyt että
        kaikista nartuista ei vaan ole suvun jatkajiksi.....niinkuin meissä ihmisissäkin.
        Miksi siis pitää väkisin yrittää astuttaa jollei narttu luonnostaan ole suostuvainen ???
        Järki hoi....


      • parat
        ei naurata kirjoitti:

        Hyvä kun on joukossa (kasvattajia) omistajia jotka myös tuntee myötätuntuoa narttua kohtaan !
        Kyllä tuo PAKKOASTUTUS on aikas raiskausta !!! Kaiketi luonto on niin järjestänyt että
        kaikista nartuista ei vaan ole suvun jatkajiksi.....niinkuin meissä ihmisissäkin.
        Miksi siis pitää väkisin yrittää astuttaa jollei narttu luonnostaan ole suostuvainen ???
        Järki hoi....

        Ihme touhua ! Ensin pitää väkisin narttua astuttaa ja kaiken lisäksi narttulle pitää vielä tehdä sektio kun ei muuten pysty synnyttämään !!! Hurjaa pentutehtailua...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe