Mielestäni "homofoobikkojen" leimaaminen vihaajiksi tms. on älytöntä. Siitähän saa käsityksen, että pelko olisi vaarallista ja paheksuttavaa kun tuota termiä usein käytetään negatiivisessa mielessä. Jos pelkään korkeita paikkoja, niin onko sekin paha asia ja olenko paha ihminen? Minkä ihminen voi fobioilleen? Ei kai fobia itsessään ole paha asia?
Silloin kun puhutaan homovihasta, pitäis puhua homovihasta eikä mistään fobiasta. Kohta varmaan koiria pelkäävät leimataan eläinvihaajiksi tms. Ei, mulla ei ole mitään homoja vastaan mutta termin ja sen käyttö on mielestäni kovin outoa.
Onko homofobia paha asia?
20
968
Vastaukset
- Padam
http://fi.wikipedia.org/wiki/Homofobia
"Homofobia ei ole lääketieteellinen fobia, vaan se rinnastuu rasismin ja seksismin kaltaisiin ennakkoluuloihin."
Kyseessä ei ole siis mikään irrationaalinen homojen pelko vaan ennakkoluuloinen asenne homoja kohtaan. Ja kyllä, homofobia on paha asia.- luonnotieteet rules!
Jos se ei kerta täytä lääketieteellistä fobian käsitettä, miksi ihmeessä sitä sitten käsitellään siten? En liene ainoa, joka tätä käsitystä kritisoi? Ajattelevatko kaikenkarvaiset yhteiskuntatieteilijät ja aktivistit, että heidän agendansa saa enemmän uskottavuutta ja siten vastakaikua, kun puhutaan (homo)fobiasta? Tämä vastaa ilmeisesti sitä samaa vekkulia kekkulointia, josta luonnontieteilijät ovat jo pitempään kritisoineet yhteiskuntatieteiltä - puhutaan suomeksi "sanamagiasta", kuinka sanojen määritteillä ja mielikuvilla leikitellään. Hyvä esimerkki tästä on genderstudiesin profeetan, Judith Butlerin, lanseeraama "heteromatriisi". Ei hyvää päivää.
Padam on täysin oikeassa siinä, että kyse on ennakkoluuloista ja mikä hauskinta, näiden ennakkoluulojen lähde on 99%;ssa tapauksista uskonnot. Mistään lääketieteellisestä ilmiöstä tässä ei ole kyse, vaan kultuuriin pohjautuvista käsityksistä. Mutta toisaalta, koska uskontoja ei saa vastaavien aktivistien ja yhteiskuntatieteilijöiden mielestä leimata negativiisesti "fobisiksi", päädytään hauskaan käsitteelliseen umpikujaan... Kyseessä on siis toisessa kontekstissa "fobia" ja toisessa kontekstissa "ennakkoluuloisuus". Näin on sovittu multikulttilaisten parissa. - 16+3=19
luonnotieteet rules! kirjoitti:
Jos se ei kerta täytä lääketieteellistä fobian käsitettä, miksi ihmeessä sitä sitten käsitellään siten? En liene ainoa, joka tätä käsitystä kritisoi? Ajattelevatko kaikenkarvaiset yhteiskuntatieteilijät ja aktivistit, että heidän agendansa saa enemmän uskottavuutta ja siten vastakaikua, kun puhutaan (homo)fobiasta? Tämä vastaa ilmeisesti sitä samaa vekkulia kekkulointia, josta luonnontieteilijät ovat jo pitempään kritisoineet yhteiskuntatieteiltä - puhutaan suomeksi "sanamagiasta", kuinka sanojen määritteillä ja mielikuvilla leikitellään. Hyvä esimerkki tästä on genderstudiesin profeetan, Judith Butlerin, lanseeraama "heteromatriisi". Ei hyvää päivää.
Padam on täysin oikeassa siinä, että kyse on ennakkoluuloista ja mikä hauskinta, näiden ennakkoluulojen lähde on 99%;ssa tapauksista uskonnot. Mistään lääketieteellisestä ilmiöstä tässä ei ole kyse, vaan kultuuriin pohjautuvista käsityksistä. Mutta toisaalta, koska uskontoja ei saa vastaavien aktivistien ja yhteiskuntatieteilijöiden mielestä leimata negativiisesti "fobisiksi", päädytään hauskaan käsitteelliseen umpikujaan... Kyseessä on siis toisessa kontekstissa "fobia" ja toisessa kontekstissa "ennakkoluuloisuus". Näin on sovittu multikulttilaisten parissa."...näiden ennakkoluulojen lähde on 99%;ssa tapauksista uskonnot."
Perustatko käsityksesi johonkin tutkimukseen, johon voisi laittaa esim. linkin? Minä en nimittäin oikein usko, että suomalaiset junttimiehet vihaavat homoja siksi, että se on esimerkiksi kirkon oppien mukaan synti.
"Mutta toisaalta, koska uskontoja ei saa vastaavien aktivistien ja yhteiskuntatieteilijöiden mielestä leimata negativiisesti "fobisiksi", päädytään hauskaan käsitteelliseen umpikujaan..."
Huom! SINÄ päädyt. - ykshäiskä
16+3=19 kirjoitti:
"...näiden ennakkoluulojen lähde on 99%;ssa tapauksista uskonnot."
Perustatko käsityksesi johonkin tutkimukseen, johon voisi laittaa esim. linkin? Minä en nimittäin oikein usko, että suomalaiset junttimiehet vihaavat homoja siksi, että se on esimerkiksi kirkon oppien mukaan synti.
"Mutta toisaalta, koska uskontoja ei saa vastaavien aktivistien ja yhteiskuntatieteilijöiden mielestä leimata negativiisesti "fobisiksi", päädytään hauskaan käsitteelliseen umpikujaan..."
Huom! SINÄ päädyt.Nykyäähän jos uskovainen tulee sönkkää normaalille suomalaismiehehelle, jotain uskon asiaa, nii suomalainen mies ottaa kirveen esii ja sitte kannattaa juosta.
NÄIN ON.
- Micke880
Mä lisäisin vielä noihin muihin vastauksiin sen, et jos homofoobikot vetoo siihen, et kyse on lääketieteellisiin fobioihin verrattavasta fobiasta, ni sillonhan homofobia pitäs luokitella sairaudeks ja siirtää se psykiatriseen tautiluokitukseen (ihan niin ku homous oli vielä n. 30 vuotta takaperin). Lääketieteellisii fobioitahan (esim. ahtaanpaikankammo) on mahdollista hoitaa esim. terapian avulla. Pahan homofobian kohdallahan täyttys sillon esim. pakkohoidon kriteerit.
Mut mitä tulee tohon homofobia-termiin, ni se on jo niin vakiintunu arkikieleen, et ei sitä oikeen saa enää pois meidän kielenkäytöstä, joten se täytyy siihen vaan hyväksyy. Monessa muussakin kielessä siitä käytetään nimitystä homofobia.- ehh
homofobiaa on oikeasti olemassa ja tämä oikea fobia tarkoittaa että pelkää oikeasti homoksi tulemista joka saattaa ilmentyä myös agressiona kyseistä väestöä kohtaan.
terveisin Ex homofobinen homoseksuaali - f
ehh kirjoitti:
homofobiaa on oikeasti olemassa ja tämä oikea fobia tarkoittaa että pelkää oikeasti homoksi tulemista joka saattaa ilmentyä myös agressiona kyseistä väestöä kohtaan.
terveisin Ex homofobinen homoseksuaalisuomen kieli on vähä kökköä muualla mailmassa on omat sanasa näille termeille jotka ovat enemmän tai vähemmän fiksuja
- so what
f kirjoitti:
suomen kieli on vähä kökköä muualla mailmassa on omat sanasa näille termeille jotka ovat enemmän tai vähemmän fiksuja
Jos jollain on homojen pelkoa niin mitä sitten? Monet homot ovat heterofoobikkoja... ja heterovihamielisiä...
- Micke880
so what kirjoitti:
Jos jollain on homojen pelkoa niin mitä sitten? Monet homot ovat heterofoobikkoja... ja heterovihamielisiä...
Miten niin homofobia on ok? Selitä. Heterofoobista tai heterovihamielistä homoo mä en oo vielä tavannu.
- ykshäiskä
Ne jotka kuuluttaa olevansa raakoja homofoobikkoja, taitavat olla itse homoja mutta eivät vaan myönnä sitä.
Eikös se näin ole?- ...
Vähän vanhentunut kommentti...Jotkut ovat ja toiset eivät. Useimmat varmaan kokevat sen uhkana mieheydelleen; homot(siis miespuoliset)ovat heidän mielestään naismaisia,ja naismainen mies=heikko mies? itse ainakin käsittäisin asian näin
- ..........
Fobiahan haittaa lähinnä fobiaa potevaa itseään, joten ei kai se hyväkään asia ole. Jos siihen liittyy aktiivinen vihamielisyys fobian kohdetta kohtaan, se on hyvin vakavaa: ei ole kivaa jos järjettömän hämähäkkikammoinen levittelee erilaisia myrkkyjä pitkin taloyhtiötä eikä ole toivottavaa, että järjettömän homokammoinen vainoaa kammonsa kohteita...
- Micke880
Sä varmaan tarkotit, et lääketieteen määrittelemä "oikee" fobia haittaa foobikkoo itteensä? Sen sijaan homofobiasta joutuu kärsiin myös viattomat sivulliset (eli siis homot).
Tietysti homofobian voisi luokitella "oikeeks" fobiaks, ni saatas nää ääliöt hoidon pariin, mut oisko siitä apuu, ois toinen kysymys... - Vilhonaattori
Micke880 kirjoitti:
Sä varmaan tarkotit, et lääketieteen määrittelemä "oikee" fobia haittaa foobikkoo itteensä? Sen sijaan homofobiasta joutuu kärsiin myös viattomat sivulliset (eli siis homot).
Tietysti homofobian voisi luokitella "oikeeks" fobiaks, ni saatas nää ääliöt hoidon pariin, mut oisko siitä apuu, ois toinen kysymys...Hmm.... homofobia ei ole kylläkään sairaus tai edes olemassa, sitä nimitystä käytetään henkilöstä, joka ei hyväksy homoseksuaaleja ja osoittaa sen homoseksuaaleihin kohdistuvana vainona, pilkkana tai syrjintänä.
Onko tämä hyvä asia? No mietis itse, onko oikein tappaa, pilkata, syrjiä, pahoinpidellä tai/ja halveksia ihmistä vain koska tämä on homoseksuaali jolle ei voi mitään? - Alhonaattori
Vilhonaattori kirjoitti:
Hmm.... homofobia ei ole kylläkään sairaus tai edes olemassa, sitä nimitystä käytetään henkilöstä, joka ei hyväksy homoseksuaaleja ja osoittaa sen homoseksuaaleihin kohdistuvana vainona, pilkkana tai syrjintänä.
Onko tämä hyvä asia? No mietis itse, onko oikein tappaa, pilkata, syrjiä, pahoinpidellä tai/ja halveksia ihmistä vain koska tämä on homoseksuaali jolle ei voi mitään?Joo
- rajoittavaa,,,
No onko sitten vaikka agorafobia paha asia? On, jos ihminen ei uskalla poistua kotoaan. Kyllä epärationaaliset kammot aina rajoittavat ihmistä eivätkä ole toivottavia, vaikkei esimerkiksi hämähäkkejäkään haittaa yhtään, että jotkut niitä turhaan kammoksuvat. Sama se on vihankin kanssa: viha vahingoittaa vihaajaa eikä vihan kohdetta. Se sitoo energiaa ja rajoittaa hyvinvointia.
- näin on
Jos nainen haluaa valita esimerkiksi työkaverikseen mieluummin toisen naisen, niin sille riittää aina runsaasti ymmärtäjiä ja puolustajia. Jos sen sijaan heteromies haluaa valita työkaverikseen mieluummin toisen heteromiehen kuin homon, niin se on heti syrjintää, ennakkoluuloisuutta ja homofobiaa!
- Vilhonaattori
Niin no, en oikeastaan tiedä tilannetta jossa mies valitsee miehen työtoverikseen leimaisi homoksi muualla, kuin peruskoulussa.
Minusta homofobia on ikävä asia, mutta ei mitenkään asia, jolle voisi kukaan muu, kuin homofoobikko itse tehdä mitään.
Ja mistä olet saanut päähäsi, että homofoobikkoja kutsuttaisiin vihaajiksi? Vihaajiksi kutsutaan ylipäätänsä kaikkia jotka ei hyväksy mitään niin kutsutusti "normaalista" ihmisestä poikkeavia, eli erilaisia ihmisiä.
Omasta mielestäni kaikilla on oikeus ajatella mitä haluavat, mutta sitten kun tullaan homoja haukkumaan homoille suunnattuun keskustelu palstalle, en voi sanoa muuta kuin onpa säälittävää käytöstä, jos ei fyysiseltä niin ainakin henkiseltä iältään 14v nulikan huomionkipeyttä tulla sanomaan mitä ajattelee homoista.
Ja antaa asian sinäänsä olla, vaikka homofobia olisi paha asia, niin mitä voit tehdä asialle? Et mitään. Jos joku tulee sinulle sanomaan homofobisia asioita, niin vastaa hänelle "Mistä olet varma asiasta? Oletko oikein itse todistanut todenmukaisuuden, vai oletko kuullut joltain homovastaiselta henkilöltä, kirkossa, tai lehdestä asian olevan näin?" Joka kerta kun mulle on tullut joku urputtamaan homouden vääryydestä, olen vastannut noin, ja aika usein henkilö on kuullut sen jostain lehdestä tai kaverilta.
Jos joku alkaa sulle sanomaan homouden vääryydestä, kysy siltä onko kuurous, sokeus tai kehitysvammaisuus epäinhimillistä, vai vaivoja jotka tekevät ihmisistä erilaisia? - näin on
Vilhonaattori kirjoitti:
Niin no, en oikeastaan tiedä tilannetta jossa mies valitsee miehen työtoverikseen leimaisi homoksi muualla, kuin peruskoulussa.
Minusta homofobia on ikävä asia, mutta ei mitenkään asia, jolle voisi kukaan muu, kuin homofoobikko itse tehdä mitään.
Ja mistä olet saanut päähäsi, että homofoobikkoja kutsuttaisiin vihaajiksi? Vihaajiksi kutsutaan ylipäätänsä kaikkia jotka ei hyväksy mitään niin kutsutusti "normaalista" ihmisestä poikkeavia, eli erilaisia ihmisiä.
Omasta mielestäni kaikilla on oikeus ajatella mitä haluavat, mutta sitten kun tullaan homoja haukkumaan homoille suunnattuun keskustelu palstalle, en voi sanoa muuta kuin onpa säälittävää käytöstä, jos ei fyysiseltä niin ainakin henkiseltä iältään 14v nulikan huomionkipeyttä tulla sanomaan mitä ajattelee homoista.
Ja antaa asian sinäänsä olla, vaikka homofobia olisi paha asia, niin mitä voit tehdä asialle? Et mitään. Jos joku tulee sinulle sanomaan homofobisia asioita, niin vastaa hänelle "Mistä olet varma asiasta? Oletko oikein itse todistanut todenmukaisuuden, vai oletko kuullut joltain homovastaiselta henkilöltä, kirkossa, tai lehdestä asian olevan näin?" Joka kerta kun mulle on tullut joku urputtamaan homouden vääryydestä, olen vastannut noin, ja aika usein henkilö on kuullut sen jostain lehdestä tai kaverilta.
Jos joku alkaa sulle sanomaan homouden vääryydestä, kysy siltä onko kuurous, sokeus tai kehitysvammaisuus epäinhimillistä, vai vaivoja jotka tekevät ihmisistä erilaisia?Miksi naiset usein saattavat haluta mieluummin toisen naisen kuin miehen juuri vaikkapa työkumppaniksi? Olisiko syynä se, että naista häiritsee jo pelkkä ajatus siitä, että mies on hänestä seksuaalisesti viehättynyt?
Olisiko mitenkään mahdollista, että heteromies kokee toisen miehen seksuaalisen kiinnostuksen samalla tavoin hyvin epämiellyttävänä? Onko se muka jotain ennokkoluuloisuutta, että heteromies olettaa homojen olevan kiinnostuneita miehistä ja toteuttavan kiinnostustaan samalla tavoin? Eikö olisi ennakkoluuloisuutta olettaa, että homot ovat erilaisia?
Heteromiehet tuntevat luonnostaan homofobiaa ilman, että sitä on heille kukaan opettanut. Puhumasi ideologinen homovastaisuus on taas asia erikseen.
Ironista kyllä, voisin jopa väittää, että homojen samankaltaisuuden painottaminen johtaa suurempaa "homofobiaan". Minkä takia? Koska maskuliinisemmalle sukupuolelle on luonnollista lähennellä jopa silloin, kun kohde ei tätä halua tai asennoituu lähentelyyn passiivisen vastahakoisesti. Jos poliittinen korrektius painottaa homojen olevan "ihan kuten muutkin miehet", niin silloin luonnostaan heteromiehet olettavat, että homot ovat tällaisia sekä hyvässä että pahassa, eli että he myös heteromiesten tapaan ovat taipuvaisia väkipakolla lähentelemään ja ahdistelemaan seksuaalisen kiinnostuksensa kohteita! Jos kerta heteromiehet tätä tekevät, niin miksei sitten homotkin? Toisin sanoen, ns. "homofobialla" ei ole yhtään mitään tekemistä erilaisuuden pelon kanssa. Se on luonnollinen reaktio silloin, kun heteromies kokee, että homon ja hänen seksuaaliset intressit menevät ristiin. Ihan samanlaisesta ilmiöstä on kyse siinäkin, kun nainen "syrjii" miehiä ottamalla juuri esimerkiksi työkumppanikseen mieluummin toisen naisen. Tällainen vastenmielisyyden tunne miehiä kohtaan on naisilla varmasti ihan luonnollistakin, vaikka telaketjufeministit sitä varmasti pyrkivät välillä keinotekoisestikin lietsomaan.
- do joo...
Homofobia ei ole lääketieteellinen fobia, vaan asenteellinen syrjintäideologia kuten rasismi, seksismi, antisemitismi jne.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789