Avaimet käteen - todellinen hinta?

Sesse

Tässä olisi taloprojekti alkamaisillaan ja tiedonjano suuri. Esitetilauksia on tehty, mutta nyt kaipaisin alkuun ihan kokeneempien ihmisten kommentteja ja neuvoja.

Siis, mikä on avaimet käteen talopaketin todellinen hinta? Mitä paketin lisäksi pitää vielä maksaa ja itse hoitaa? (Eikä nyt oteta tässä huomioon tontin hintaa, vaan ihan rakentamiseen liittyviä kustannuksia.) Eli millä hinnalla noin suunnilleen saadaan valmis väh. n. 120-130 neliöinen talo (ilman tontin hintaa, muuten kaikki kulut mukaanluettuna!)??

Ja onko avaimet käteen todellakin muuttovalmis talo, vai onko eri talotoimitajilla erilaisia avaimet käteen -paketteja? Ja millaisia vaikutusmahdollisuuksia on sisustusratkaisuihin? Mihin kaikkeen tässä pitää nyt varautua, jos moista projektia aloittaa? Millaisia kokemuksia avaimet käteen paketeista on? Onko "kuuluisa" Älvsbytalo halvin, mikä on hintaero kotimaisiin vastaaviin?

Ja nyt ei aloiteta väittelyä pakettien paremmuudesta, vaan kaipaan ihan asiallista tietoa hinnoista ja sisällöistä. Ja jos on jotain asiallista positiivista / negatiivista kommenttia itse paketteihin liittyen, niin saa kommentoida.

Kiitos!

5

4792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jassu

Itse olen hieman pidemmällä kuin sinä, eli tontti on valmiina ja talokaupat d-talon kanssa tehty. Vielä ei siis ole tietoa tarkasti kustannuksista, rakentaminen alkaa syksyllä, pohjatyöt tontilla ilmeisesti elokuussa. Me olemme laskeneet d-talon paketin (Rami / 130 500) päälle kustannusarvioon kuluja vielä 30 000 euroa. Tontti on aika helppo rakentaa. Tuo 30 k€ sisältää pohjatyöt, pihatyöt, autokatoksen (katos pieni varasto / ei lämmin, tehdään itse), liittymät, luvat jne.

D-talo on kyllä muuttovalmis sinä päivänä, minkä ilmoittavat ja todella siis "avaimet käteen -ratkaisu". Itse joudut hommiin pohjatöitä tehdessä, tonttia ja taloa siivotessa sekä tavaroita kantaessa. En tiedä tekeekö joku firma sitten nämäkin hommat, kai sitä voi palkata siivojan ja kantajankin työmaalle ;-)

Sisustusratkaisuihin voi vaikuttaa mutta äkkiä tippuu kyllä tuhansia euroja lisähintaa.

• nuin

Suurlementeistä iso tehdas toimittajana, pitkälle viety toimitus valmiusaateeltaan kattotiilet päälle 70 te muut 120 te työt ym liittymät ym 10te ym 20 t€ Siis voi sanoa about 220 te.

vastaava Älväri olisi tullut ehkä 30 te halvenmmaksi ja olisimme päässyt muuttaa samaan aikaan jonotuksen jälkeen ehkä.

• tarjous
        nuin kirjoitti:

Suurlementeistä iso tehdas toimittajana, pitkälle viety toimitus valmiusaateeltaan kattotiilet päälle 70 te muut 120 te työt ym liittymät ym 10te ym 20 t€ Siis voi sanoa about 220 te.

vastaava Älväri olisi tullut ehkä 30 te halvenmmaksi ja olisimme päässyt muuttaa samaan aikaan jonotuksen jälkeen ehkä.

Kysyppäs Willa-Talolta, vai mikä se oli..
        Tossa alempana on osoite. Sivuilla muistaakseni oli lomake jonka täyttämällä sai tarjouksen.

• eräs rakentaja

päädyimme me lyhyen pohdinnan jälkeen ja talo se nousee kovaa vauhtia! Tarkkaan ei voi sanoa paljonko kustannuksia tulee avaimet käteen-talopaketin päälle, kaikki riippuu tontista (minkälainen maaperä, riittääkö tavallinen matalaperustus, paljonko tulee täyttöä, korkoa jne...) Lupien ja liittymien hinnat kannattaa selvittää omasta kaupungista/kunnasta, vaihtelua suuresti.

Meillä talopaketin päälle on budjetoitu 45 te, tontti,maatyöt,liittymät sekä iso autotalli-varasto. Talo tulee k-pohjanmaalle, jossa tontit on halpoja eikä työllekään tarvi laskea niin paljoa kuin e-suomessa.

D-talon sisustusmateriaalien valikoima on mielestäni laaja, ei mitään luksusta mutta täysin riittävää. Mutta kuten aiempi kirjoitti, jos tekee paljon muutoksia niin joutuu myös paljon maksamaan.

Onnea rakennusprojektille!

Ps. Suomalaista "älvsbytaloa" ei ole olemassakaan ja hintaeroa on siis mahdotonta sanoa. Mutta eikös se niin ole että köyhän ei ole vara ostaa halpaa??

• vast.mest.vastaa

kun sulle ollan myymässä valmistaloa,niin hinnassa
      täytyy näkyä myös perustusten osuus..kuuluko ne talotoimitukseen perustuspiirustuksineen jne.
      mainitsit älvsbytalon ; kys. talo lienee hinnal-
      taan erittäin kilpailukykyinen...olen mielenkiin-
      nolla seurannut pystyvätkö suomalaiset taloteh-
      taat vastaamaan kilpailuun...yksi yritys jo nikah-
      ti viime vuonna...ei siis pystynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe