En jaksa enää tämän lapsen kanssa

HyvinVäsynyt

Meillä on tilanne se että minulla on vajaa kolme vuotias poika joka on ollut koko elämänsä todella sairas. Olen ollut yskin raskausajoista asti. Olen todella väsynyt kaikkeen siihen mitä lapsen sairastelun myötä on tullut ja silloin tällöin ajattelen että lapsella olisi parempi olla jossain muualla kuin luonani. Joskus saatan itkeä parikin päivää masennusta ja joskus olen harkinnut itsemurhaa lapsen ollessa hoidossa. En missään nimessä halua luopua lapsesta kokonaan, hän on koko elämäni ja rakastan häntä enemmän kuin mitään muuta ja juuri siksi olen miettinyt lapsen antamista sijaisperheeseen niin että voisin käydä katsomassa häntä. Poika on kuitenkin todella kiintynyt minuun kun olemme olleet vain kaksistaan ja pelkään pois antamisen vaurioittavan hänen psyykettään lopullisesti ja pelkään että en pysty elämään enää itseni kanssa sen jälkeen. Varsinkaan kun en tiedä, että riittäisikö pari viikkoa että akuutti tilanne menisi ohi vai pitäisikö lapsen muuttaa pysyvästi pois luotani. En ole koko ajan väsynyt ja masentunut mutta silloin kun olen, olen todella pohjalla henkisesti. Lapsen isästä ei ole mihinkään vaikka olen koittanut sanoa että tulisi lapsen elämään, että minä en jaksa enää. Hän ei kuitenkaan ole kiinnostunut muista kuin itsestään.

18

3923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • efg.jkl

      kaupungista/kunnasta?

      Hae apua kotihoidon kautta, saisit apua kotiin.
      Saatko
      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/180701083327EH?OpenDocument

      Etsi sosiaaliohjaaja (voi olla muullakin nimellä) itsellesi, hän auttaa sua näissä asioissa.
      Perhetyöntekijä seurakunnassa...onhan noita.
      Mutta oikeassa olet, älä lasta jätä, hae apua sulle,tykkäät kuitenkin siitä muksusta!

      http://www.eriparivanhemmat.net/puhelimet.html

      täällä on palvelevia puhelimia, soita vaikka turvakotiin jos voisit olla siellä...
      Tsemppiä kyllä se siitä!

    • ...

      Ota yhteyttä paikalliseen sosiaalitoimistoon. He auttavat sinua lapsen kanssa ja yhdessä voitte miettiä sopivaa ratkaisua. Meilläpäin on olemassa tuettua asumista lapsiperheille turvakoti-muodossa. Sosiaalityöntekijöiden kanssa voi myös sopia että he käyvät auttelemassa lapsen hoidossa ja lastenkoteihin voi viedä väliaikaisesti.

      Kuntasi sosiaalityöntekijä kertoo varmasti lisää kuntasi sosiaalipalveluista. Ota rohkeasti yhteyttä sinne! Ei ole häpeä hakea apua. :)

      • Apua saanut onnellin

        Joo, missään nimessä ei ole häpeä pyytää apua ja ottaa sitä vastaan. Päin vastoin!

        Katso internetistä Yhden Vanhemman Perheiden Liiton nettisivut. Heillä on monenlaista toimintaa eri puolella Suomea ja esimerkiksi Raha-automaattiyhdistyksen tai Lomaliiton tukemia lomaviikkoja, joille voi osallistua eri puolilta Suomea, vaikka omalla paikkakunnalla ei olisikaan jatkuvaa toimintaa kuten perhekahviloita tms. Nettisivuilta löydät hyvät esitiedot ja jos haluat, niin soita rohkeasti heidän puhelinpalveluihin, niin saat lisää tietoa. Nettisivujen osoite on: http://yvpl.fi/

        Monet yksinhuoltajat ovat hyötyneet tukiperheistä eli sellaisista perheistä, jossa lapsi voi välillä viettää iltoja tai vaikka viikonloppuja niin, että oma vanhempi saa levätä.


    • yksinhuoltajalta

      Se on kaikille huono yhtälö, että lopen uupunut yksinhuoltaja ei jaksa huolehtia lapsestaan. Kyllä lapsikin sen huomaa.

      Ihan ensimmäinen juttu on, että sinun pitää saada itsesi kuntoon. Yritä saada lapsesi hoitoon silloin tällöin ja kerätä voimia. Jos sinulla on sukua tai ystäviä, käytä heitä. Omat poikani (jotka ovat kummatkin jossakin määrin erityistarpeisia) viettävät yhden viikonlopun kuussa isovanhempiensa luona), ja se kyllä auttaa. Jos läheisiä ei ole, niin aiemmassa viestissä ollut ehdotus tukiperheestä on oikein hyvä.

      Jos olet masentunut, hanki hoitoa. Minulla on tästäkin kokemusta (tosin ajalta ennen lapsia). Lääkkeiden ja terapian yhdistelmä yleensä toimii. Valitettavasti hyvän hoidon saaminen mielenterveyden ongelmiin ei ole kovin helppoa, mutta aina kannattaa yrittää. Omalla kohdallani masennuslääkistys n.s. estolääkityksenä on estänyt uusiutumisen, ja se on todella tärkeää, koska lapsille äidin masennus on paha asia.

      Viimeisenä keinona sitten lapsen sijoittaminen väliaikaisesti. Vaikka laitoit tämän viestin adoptio-palstalle, niin se ei varmaankaan ole sinulle oikea ratkaisu.

    • Olen pahoillani tilanteesi johdosta. On vaikeaa hoitaa lasta kun tarvitsisi itse hoitoa.

      Minä olen sellaisen rumban läpi käynyt,että minulla on ollut isä ja äiti,jotka antoivat minut adoptoitavaksi n. vuoden ikäisenä. Adotiovanhemmat erosivat ja jäin adoptioisälle. Hän meni uusiin naimisiin ja erosi ja joutui vankilaan . Silloin olin adoptioisän vanhemmilla hoidossa. Adoptio purettiin ja jouduin takaisin omaan kotiin vajaa kahdeksan ikäisenä. Siellä sain kokea sisarusten pilkkaa.

      Masennuin aikuisena ja olin 43- vuotiaana jo eläkkeellä. Nyt olen 53v. ja edelleen masentunut.

      Tästä kaikesta tahdon sanoa,että hae itsellesiapua! Jos suinkin mahdollista,niin älä anna lasta pois. Hän kokee sen hylkäämisenä ja vaikuttaa hänen koko loppuelämäänsä.

      Minun tyttäreni oli 9v. kun sairastuin masennukseen ja muistan,etten jaksanut henkisesti olla läsnä vaikka hoidin hyvin hänen puhtautensa,vaatehuollon ja ruokahuollon ja harrastukset, luin hänelle iltaisin ja pidin rukouksen. Hän sai olla vieressämme aina isoksi tytöksi asti. Kannettiin aina omaan sänkyyn nukahtaneena.

      Mutta pieni lapsi on niin paljon vaativa,että sinun tarvitsee saada paljon apua. Edelliset ovatkin antaneet hyviä neuvoja. Mutta käy terkkarissa kertomassa kuolemantoiveistasi. Ottavat sinut vakvasti. Laittavat sinulle lääkkeet ja testin,kuinka syvä masennuksesi on.

      Toivon sinulle sydämestäni apua ja kaikkea huolenpitoa mitä ikinä tarvitset.

      Sinikka :)

    • nip4zu

      Perhetyö.. varmaa apua perheen tarpeiden mukaan... itse olen yksin poikani kanssa (3kk) ja meillä pojan syntymästä asti käynyt perhetyöntekijät seuraamassa vointiani ja jaksamistani. heidän työhönsä kuuluu myös päivittäisissä asioissa auttaminen tarpeen mukaan. mm. on kiva lähteä yksin kauppaan sillä välin kun he ovat lapsen kanssa.. ota yhteys kuntasi sosiaali ja perhe palveluihin...

    • sinulla

      ole ketään läheistä ihmistä, joka voisi ottaa lapsen hoitoonsa muutamaksi viikoksi tai tarvittavaksi ajaksi, että pääsisit lataamaan akkujasi?

      Nyt sinun täytyy miettiä sitä vaihtoehtoa mikä aiheuttaa vähiten vahinkoa, jos asiat ovat sillä mallilla, että jotain vahinkoa kuitenkin voisi tapahtua. Huonoin vaihtoehto sinulle itsellesi ja lapsellekin on itsemurha tai itsesi rääkkääminen loppuun. Luulen, että lapsesi ymmärtää isompana, että sijoitus joksikin aikaa oli parempi vaihtoehto kuin kuolemasi tai jokin muu huono vaihtoehto. Tärkeää on myöhemmin kertoa hänelle syyt, jottei hänelle jää aukkoa menneisyyteen ja muistikuvaa hylkäämisestä.

      Itse ottaisin ehkä yhteyttä ensin lääkäriin, joka voisi ohjata eteenpäin, jotta asiat saataisiin järjestymään.Toivon, että jaksat järjestää asiat, etkä tee itsellesi mitään. Jos ajattelet, ettet kehtaa vaivata läheisiäsi, niin ajattelepa miltä heistä tuntuu, jos teet itsellesi jotain. Uskon, että hekin mieluummin ovat valmiita käyttämään aikaansa sinun ja lapsesi hyvinvoinnin varmistamiseen kuin myöhemmin surevat menetettuä elämääsi. Yritä kaivaa jostain voimia vielä asioiden järjestämiseen, että saat aikaa levätä.

      • vielä..

        Yllä tulikin neuvoja apua lapsen hoitamisen kanssa, mutta itsesi kyllä kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissäkin hakemassa apua masennukseen, jotta jaksat lepäämisen jälkeen hoidella asioita ja olla läsnä lapsesi elämässä. Sijoitus olisi varmaan vasta ihan viimeisenä vaihtoehtona, saat varmaan apua arkeen noista muistakin lähteistä. Toivon sinulle hyvää vointia jatkossa ja asioiden selviämistä parhain päin.


      • Alkuperäinen123
        vielä.. kirjoitti:

        Yllä tulikin neuvoja apua lapsen hoitamisen kanssa, mutta itsesi kyllä kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissäkin hakemassa apua masennukseen, jotta jaksat lepäämisen jälkeen hoidella asioita ja olla läsnä lapsesi elämässä. Sijoitus olisi varmaan vasta ihan viimeisenä vaihtoehtona, saat varmaan apua arkeen noista muistakin lähteistä. Toivon sinulle hyvää vointia jatkossa ja asioiden selviämistä parhain päin.

        Kiitos paljon neuvoistanne. Mitä tulee terapia ja lääkehoitoon, niin se on jo kokeiltu. Olen käynyt terapiassa 2-vuotiaasta asti tähän päivään asti omien vanhempieni hakkaamisen ja päihteiden käytön takia. Olen ollut myöskin sairaalahoidossa. Lapsen isän vanhemmat auttaisivat mielellään mutta ongelma on siinä että he asuvat ihan täysin toisella puolella maata. Omat sukulaiseni eivät ole kiinnostuneita auttamaan koska he eivät tajua sitä kuinka paha tämä tilanne on vaikka olen sitä koittanut selittää.


      • veisit
        Alkuperäinen123 kirjoitti:

        Kiitos paljon neuvoistanne. Mitä tulee terapia ja lääkehoitoon, niin se on jo kokeiltu. Olen käynyt terapiassa 2-vuotiaasta asti tähän päivään asti omien vanhempieni hakkaamisen ja päihteiden käytön takia. Olen ollut myöskin sairaalahoidossa. Lapsen isän vanhemmat auttaisivat mielellään mutta ongelma on siinä että he asuvat ihan täysin toisella puolella maata. Omat sukulaiseni eivät ole kiinnostuneita auttamaan koska he eivät tajua sitä kuinka paha tämä tilanne on vaikka olen sitä koittanut selittää.

        lapsen heille pidemmäksi aikaa hoitoon, niin ei kai se matka voisi muodostua kynnyskysymykseksi? Kun kerran puntarissa on jopa itsemurhan mietiminen tai sijoituksen harkitseminen? Suostuisivatko he auttamaan sinua siten, että pitäisivät lasta hoidossaan vaikka kuukauden, pari että saisit levätä? Toivottavasti asiasi järjestyisivät..


      • Aurinkomuori
        veisit kirjoitti:

        lapsen heille pidemmäksi aikaa hoitoon, niin ei kai se matka voisi muodostua kynnyskysymykseksi? Kun kerran puntarissa on jopa itsemurhan mietiminen tai sijoituksen harkitseminen? Suostuisivatko he auttamaan sinua siten, että pitäisivät lasta hoidossaan vaikka kuukauden, pari että saisit levätä? Toivottavasti asiasi järjestyisivät..

        Suosittelisin ottamaan yhteyttä paikkakunnallasi toimivaan sosiaalityöntekijään (numeron saat esim. paikkakuntasi tk:sta tai sairaalasta). Hän osaa varmasti neuvoa ja kertoa eri mahdollisuuksista. Yksi vaihtoehto on esimerkiksi lapsen väliaikainen sijoittaminen sijaisperheeseen siksi aikaa, että saat itsesi parempaan kuntoon. En ehkä lähtisi sijoittamaan lasta toiselle puolella maata sukulaisten luo vaan mielummin mahdollisimman lähelle sinua, jotta voit itse käydä helpommin tapaamassa lasta mahdollisen sijoitusjakson aikana.

        Olet vastuuntuntoinen ja rakastava äiti ja on hienoa, että olet jo lähtenyt liikkeelle asiasi kanssa. Ota rohkeasti yhteyttä sosiaalityöntekijään niin hän neuvoo sinua eteenpäin.

        Kovasti voimia!


    • mies 39-v

      Neuvolaverkosto on Suomessa vankka, turvaudu heihin. Ota yhteys omaan terveydenhoitajaasi, hän on sinua ja lastasi varten . Voivat auttaa sieltäkin käsin ottamaan apua sosiaalipuolelle, koska tekevät yhteistyötä. Tällainen auttaminen on heidän ammattinsa , tekevät sitä päivittäin ja siihen heidät on koulutettu.
      Pyydä apua jos on sukulaisia samalla paikkakunnalla, ei se ole mikään häpeä, ei täällä kukaan yksin pärjää, eikä ainakaan lastenhoidossa. Afrikassa tuttu sanonta, yhden lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä.

      Vertaistuki on suunnaton voimavara. Keskustele samassa tilanteessa olevien kanssa.

      Itsemurha on kielletty asia. Se olisi sallittu jos olisit yksin mailmassa, mutta kun et ole. Sinulla on oma lapsi, suku ja tutut, vahingoittaisit heitä kaikkia. Lapsi ei toivu siitä koskaan jos äiti tekee itsemurhan. Unohda se koska ei ole oikea vaihtoehto. Etsi apua niin kauan että sitä saat. Lisäksi lapsilla on se taipumus, että ne kasvavat ja hoito helpottuu vuosi vuodelta.

      Tarvitset lapselle joka tapauksessa aina välillä pieneksi ajaksi hoitopaikan, jotta voit huoltaa itseäsi. Vaikka olet äiti et ole kone. Tarvitset normaalia tukea ja sen jälkeen jaksat lapsesi kanssa.

      • ............

        Oli surullista lukea näitä viestejä, toivon että ap on saanut asiansa järjestettyä. Mitä nykyään kuuluu, meneekö paremmin?


      • weds
        ............ kirjoitti:

        Oli surullista lukea näitä viestejä, toivon että ap on saanut asiansa järjestettyä. Mitä nykyään kuuluu, meneekö paremmin?

        Tai lastenhoitaja kotiin hoitamaan lasta. Näin hän ottaa vastuuta kun lapsi on pieni.


      • Ketjunaloittaja
        weds kirjoitti:

        Tai lastenhoitaja kotiin hoitamaan lasta. Näin hän ottaa vastuuta kun lapsi on pieni.

        Eli olen alkuperäinen kirjoittaja ja haluaisin tänne jakaa nýkytilanteemme. Poika on ollut nyt maaliskuusta asti kriisiperheessä ja odottaa sijaisperhe paikkaa. Lapsi on voinut nyt koko sen ajan paremmin, sairastamiskierre on helpottanut ja itse olen ollut onnellisempi kuin koskaan, vaikka tunnen piston sydämmessäni, mutta koitan ajatella että hän on nyt onnellinen ja se on kaikista tärkein asia. Täytyy kyllä ihmetellä kuinka hyvin lapsi on hoidettu ja kuinka mielettömän upeaa työtä tämä lastani hoitanut ihminen on tehnyt.


    • jahetiheti

      Tarvitset apua, ehkä terapiaa, ehkä lääkitystä, mutta älä tee häitköityjä tekoja. Tarvitset myös lapsenhoitoapua tähän akuuttiin vaiheeseen kun selvästikään et jaksa yksin.

      • hm......

        "Hae apua!! jahetiheti10.8.2010 21:36
        Tarvitset apua, ehkä terapiaa, ehkä lääkitystä, mutta älä tee häitköityjä tekoja. Tarvitset myös lapsenhoitoapua tähän akuuttiin vaiheeseen kun selvästikään et jaksa yksin. " Mitä lapsenhoitoapua?

        Eihän aloittajan lapsi ole kotona, on ollut kriisiperheessä jo maaliskuusta asti, kuten aloittaja tuossa kertoo 9.8.10 päivätyssä viestissään---


    • Terveydenhoitaja

      Kirjoituksestasi päätellen kuulostat aika sairaalta ja väsyneeltä. Ehkä sinun olisi parempi antaa lapsesi jonnekin sijaisperheeseen? Ymmärrän, että se voi tuntua vaikealta, mutta jos rakastat lastasi ja haluat, että hän voi hyvin, niin tämä olisi viisas päätös. Ja tottakai kävisit katsomassa lastasi niin usein kuin mahdollista.

      Älä tee itsemurhaa! Sinun kannattaisi hakeutua muutamaksi vuodeksi mielisairaalaan, tuo ei nääs ole normaalia. Ei edes itsemurhan ajattelu, saati sitten sen toteuttaminen. Alhaalla kyllä kirjoitit, että olet käynyt paljon terapioissa ja sairaalassa. Sinun kannattaa kyllä mennä tuonne mielisairaalaan, koska siellä saat hoitoa ja lepoa, ja siellä myös vahditaan, että varmasti lepäät oikein kunnolla.

      Voimia sinulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 178
      1903
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1353
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1164
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1085
    Aihe