vauva 11vk

äitiliini -75

meidän poju täyttää huomenna 11 viikkoa eli kohta 3kk ja kyselisinkin että miten paljon teidän vaavit nukkuu jotka on suurinpiirtein samanikäsiä?
minusta tämä meidän vaavi nukkuu tosi paljon. On hereillä max 2 tuntia ja useinmiten simahtaa jo n. 1,5 tunnin valveilla olon jälkeen. on kyllä kunnolla hereillä ja jokeltelee, nauraa, "leikkii" siinä välissä.

sitten valitettavasti myös hyvin pirteänä n. kl 23. mites noitten vauvojen rytmiä paljon muutat? joskus yöllä saattaa olla levoton ja puoliks valveilla, ehkäpä päivällä nukkumisen takia. on kyllä ollut myös öitä että on nukkunut peräti 6 h putkeen.

ensimmäinen lapsi, ei kokemusta siis aikasemmin. :)

6

4226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äireeh

Meidän pikkuinen (ensi viikolla tulee täyteen 11 viikkoa) aloittaa yöunensa yleensä jo klo 17-18 välillä. Nukkuu sitten putkeen vähintäänkin 6 tuntia, mutta usein jopa yli 8 tuntia. Sitten herää syömään ja vaipanvaihtoon. Jatkaa sitten uniaan muutamalla tunnilla, herää syömään ja sitten vaihtelevasti riippuen unien määrästä joko ottaa pienet unet vielä tai herää kunnolla. Kunnolla herääminen tapahtuu kuitenkin yleensä viimeistään klo 6. Päivällä sitten ollaankin pirteänä. Välillä otetaan pieniä torkkuja 10-60 minuuttia. Nyt on kuitenkin parina päivänä nukkunut kunnon n. 3 tunnin päiväunet, joka on hieman onneksi siirtänyt yöunille alkamista. Oon kyllä huomannut että unirytmin vaihtaminen on hankalaa. Vaikka kuinka on yrittänyt pienin siirroin siihen vaikuttaa, niin ei tunnu onnistuvan. Toisaalta olen tähän rytmiin ihan tyytyväinen, kun se kuitenkin pysyy aika samana aina ja yöt nukutaan kuitenkin hyvin (äiti tietenkin haluaisi nukkua aamulla hieman pitempään=).

Eipä kai siitä paljon nukkumisesta tarvitse olla huolissaan, kun hereillä ollessaan on kuitenkin pirteä ja iloinen. Päivällä kannattaa vaan järjestää pienelle paljon kaikenlaisia virikkeitä ja seurustella, niin ne yöunet ehkä sitten muuttuu vähemmän levottomiksi. Levottomat unet voi johtua myös esimerkiksi vatsavaivoista. Niitä saattaa olla vaan tiettynä aikana yöstä. Tällä meidän neidillä alkaa vatsa vaivaamaan aina tiettyyn aikaan yöllä pitkien levollisten unien jälkeen ja silloin alkaa unissa kauhea ähinä ja potkiminen. Pian sen jälkeen vatsa kyllä sitten onneksi toimii ja unet jatkuu levollisina.

Täälläkin ensimmäinen lapsi ja välillä on tullut oltua huolissaan kun vauva on jonakin päivänä yhtäkkiä nukkunutkin paljon tavallista enemmän. Sitten on soiteltu mummolle ja vaikka kenelle että onkos tämä nyt normaalia.

• ...........

meillä tyttö kanssa 11 vko.
        meillä herätään noin klo 08.00 ja sitten touhuillaan ja päikkäreille mennään joskus klo12.00 sitten nukkuukin pitkään 2-4h ja sitten loppu ilta oikeestaan ollaankin hereillä välillä torkutaan 15-30 min.
        yöunille ollaan yleensa menty klo 21.00 ja sitten klo 03 tai 05 syödään. nyt on tässä viikon ajan nukkunu vähän levottomasti ja heräilee parin tunnin välein mutta tutti riittää unien jatkamiseen.
        itse en todellakaan laittais vauvaa yöunille viiden tai kuuden aikaan!!! kuulostaa melko oudolta, mutta kukin tavallaan. mäö ainakin yritän pitä vauvaa päivllä hereillä niin nukkuu sitten yöt
        vauvojen rytmi muuttuu kokoajan ja unien määrä vaihtelee. joskus nukutaan enemmän ja joskus vähemmän jos vauva näyttää hyvinvoivalta niin ei ole syytä olla huolissaan. jos taas vauvaon hereillä ollessaankin väsynyt ja "veltto" niin voisi olla syytä tarkistaa esim. vauvan verensokeri.

• Äireeh
        ........... kirjoitti:

meillä tyttö kanssa 11 vko.
        meillä herätään noin klo 08.00 ja sitten touhuillaan ja päikkäreille mennään joskus klo12.00 sitten nukkuukin pitkään 2-4h ja sitten loppu ilta oikeestaan ollaankin hereillä välillä torkutaan 15-30 min.
        yöunille ollaan yleensa menty klo 21.00 ja sitten klo 03 tai 05 syödään. nyt on tässä viikon ajan nukkunu vähän levottomasti ja heräilee parin tunnin välein mutta tutti riittää unien jatkamiseen.
        itse en todellakaan laittais vauvaa yöunille viiden tai kuuden aikaan!!! kuulostaa melko oudolta, mutta kukin tavallaan. mäö ainakin yritän pitä vauvaa päivllä hereillä niin nukkuu sitten yöt
        vauvojen rytmi muuttuu kokoajan ja unien määrä vaihtelee. joskus nukutaan enemmän ja joskus vähemmän jos vauva näyttää hyvinvoivalta niin ei ole syytä olla huolissaan. jos taas vauvaon hereillä ollessaankin väsynyt ja "veltto" niin voisi olla syytä tarkistaa esim. vauvan verensokeri.

Niin vauvaa ei mitenkään "laiteta" yöunille silloin, mutta hänpä vaan aloittaa ne pitkät unensa silloin, enkä herättämäänkään ala. Mennään nyt vauvan rytmillä kun unirytmin muuttaminen ei tunnu onnistuvan eikä tuosta kuitenkaan kukaan pahemmin kärsi.:)

• Henni78

Meillä esikoinen nukkui ekat kolmisen kuukautta lähes koko ajan. Ja juuri myöhään illalla oli pirteimmillään. Yöunet alkoivat usein vasta siinä 1-2 aikaan yöllä. Sitten kyllä nukkuikin sellaiset 8-10 tuntia putkeen.

Pikkuhiljaa yöunet siirtyivät aiemmaksi ja joskus 5 kuukauden iässä kävi yöunille jo klo 22 ja nukkuin siitä sitten noin 12 tuntia putkeen. 2-3 päikkärit veti päivisin. Eli unirytmi saattaa hakea paikkaansa useamman kuukauden ajan ja suurin osa pikkuvauvoista onkin varsinaisia yökukkujia, mutta yöunet kyllä ennen pitkään löytävät inhimillisemmän ajan. Ja samalla kun päiväunien tarve vähenee, jaksaa vauva olla enemmän päivisin hereillä, nukkuu harvemmat, mutta pidemmät päikkärit ja yöunetkin ehkä pitenevät.

• Äityli :)

Meidän pian 3kk vanha tyttö nukkuu myös mielestäni paljon. Olen laskenut, että hän nukkuu n. 15-17h vuorokaudessa. Hereillä ollessa tykkää kyllä, kun leikittää. Juurikin tuo 1,5-2h on aikalailla maksimiaika, mitä hän on hereillä kerrallaan. Öisin nukkuu n. 12h ja päivällä kolmet päikkärit (yhdet pitkät n. 3h ja kahdet lyhyet n. 30min-1h). Kaikki ovat vain sanoneet, että se on normaalia ja hyvä juttu. Toisaalta, kun lapsi on vanhemmiltaan hyvät unenlahjat perinyt, niin en voi unimääriä edes ihmetellä ;)

Meillä vauvan yöunille menoa saatiin aikaistettua, kun aikaistettiin viimeisiä päikkäreitä.

• Meillä näin

Meidän 3 kk neiti nukkuu ensimmäiset päikkärit ulkona vaunuissa n. 4 h. Sen jälkeen korkeintaan kerran nukkuu 1/2 h ja 21 aikoihin on ihan valmista kauraa nukkumaan. Heräilee n. 3 h välein syömään ja ylös noustaan n. klo 10 aikoihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe