Uutta sänkyä olen siis ostamassa, mutta sängyn koosta en ole varma. Siksi kysynkin mielipidettänne ja mikä olisi järkevin ratkaisu.
Elikkä:
Vaihtoehdot sängyn leveydelle ovat 140 tai 160 cm. Olen tällä hetkellä sinkku ja asun alle 30 neliön yksiössä, joten tällä hetkellä 140 cm olisi parempi vaihtoehto... Mutta sänky kuitenkin kestää hyvänä n. 10 vuotta, ja jossain vaiheessa saattaa pedin joutua jakamaan, jolloin tulevaisuutta ajatellan 160 cm leveä olisi parempi.
Löytyykö 140 cm leveään sänkyyn hyvin esim. aluslakanoita tai päiväpeitteitä? Vähän tuollainen harvinaisempi koko kun taitaa olla...
Kiitos jo etukäteen avusta! :)
Minkä kokoinen sänky?
4
5978
Vastaukset
- oikea vaihtoehto
vaihtoehto on 120 cm - ja jos sitten se perikumppani joskus läytyy, niin lienee hänelläkin on kämppä /säky joita voitte hyöduyntää.
Ei tässä vaiheesa noin pienessä asunnossa kannata hankkia kun maksimissaan tuo 120 cm.
Tätäkin järkevämpää olisi hankkia 100 cm ja sitä voisi sitten myöhemmin (jos kaveria pukkaa) hankkia tosien saman levyisen viereen, ja vaikka yhteinäisen petarin. - .....
140 cm riittää kyllä kahdelle rakastuneelle, me nukuimme pitkään 120 cm leveässä sängyssä.
140 cm täytyy varmaan hankkia noita tuplaleveitä (220 cm) alulakanoita, koska 180 cm ei tuohon riitä (riittää kyllä 120 cm runkopatjalle).
100 100 cm on todella hyvä, mutta tuplapetari tuommoiseen on erikoismittaisena kallis, ja tosi painava, jos meinaat raahata ulos tuulettumaan. Itsellä tekee tiukkaa kantaa 80 cm leveitä yhden hengen petareita, kun sisällä on paksu vaahtomuovi. Lisäksi 200 cm täytyy teettää alulakanat, tai tehdä petaripusseja. Sama hankaluus päiväpeittojen kanssa, kun yleisin mitta on 240/260 x 260 cm. - Höyhensaarille
Olen nyt päätymässä kokoon 140 x 200. 120 cm olisi yhdelle hyvä, mutta yövieraan kanssa nukuttaessa aivan iian ahdas - olen tuon kokoisessa sängyssä nukkunut toisen kanssa, eikä se ole mitenkään mukavaa.
- meimi123
140 senttiset sängyt ovat nykyään poistumassa mallistoista, niin niitä on vaikeampi saada. Ja sängyn vaihtoikähän on 10 vuotta, mutta petari pitäisi vaihtaa 3-5 viiden vuoden välein jo ihan hygieniasyistä ja siitä, että petarit menettää tottakai muotoaan vuosien saatossa. Eli jos nyt ostat 140 leveän sängyn ja vaikka saisitkin sen suht edullisesti, niin sitten kun sinulla on petarin vaihto edessä, niin voi olla, että joudut maksamaan pelkästä petarista jo enemmän kuin koko sängystä taannoin. Tämä tosiaan siksi, että usein nämä petarit menevät ns. erikoismitoituksen mukaan ja ovat siksi kalliimpia.
160 senttinen sänky on siksikin varmempi vaihtoehto ja valikoima on laajempi.
Kannattaa toki suosia kotimaisia, koska niissä jos jotain reklamaatiota tms. sattuu tulemaan, niin reklamaatiot ovat nopeammin hoidossa, kuin jos sänky tulee ulkomailta.
Ja unohda bonneljousituksella olevat sängyt, suosi erillispussijousitettuja sänkyjä, ja mielellään esijännitetyllä jousella. Näissä sängyissä jouset eivät väsy ajan saatossa. Ja erillispussijousitetuissa patjoissa on se hyväpuoli, että ne muotoutuvat paremmin kropan muotoon.
On myös vyöhykejousitettuja sänkyjä, esimerkiksi Jensen, ja tästä mallistosta löytyy aivan taatusti sinulle oikeanlainen sänky, mutta Jensen, kuten myös Hästens ym. ovatkin sitten hieman arvikkaampia.
Ja kun satsaat laadukkaaseen sänkyyn, niin sinulle katsotaan sellainen sänky, joka on oikeasti sinua varten. Jousistoissa on kovuuseroja ja oikea sänky valitaan ihan oikeasti kokeilemalla. Eli reilusti vaan makaamaan eri sänkyjä. Kun jousisto on oikeanlainen juuri sinulle, niin silloin kun makaat kyljelläsi sängyssä, tulee selkärankasi olla aivan suorassa.
160 senttisessä sängyssä on vielä se hyvä puoli, että siinä on kaksi erillistä patjaa (yhtenäisellä suojahupulla tosin) niin kun joskus jaat sängyn jonkun toisen kanssa, niin teillä molemmilla on taatusti parempi nukkua. Tämä siksi, koska jos toinen on huomattavastikin isompi (jo 20 kiloa on huomattava kokoero) niin kylkeä kääntäessä ei toinen herää, kun sänky ei hytky eikä pompi. Ja kun toinen on painavampi, niin toinen ei "valu" sen painavamman nukkujan "koloon".
Ja kun sängyssä on kaksi erillistä joustinkasettia (siis nämä patjat) niin voidaan molemmille nukkujille valita oikeanlainen jousitus. Usein miehellä täytyy olla napakampi jousitus kuin naisella. Ja kun joustinkasetit ovat yhtenäisellä suojahupulla, niin patjojen väliin ei jää sitä rakoa. :)
Ja huolehdi siitä, että petarin päällinen on pestävää materiaaalia. Se lisää petarin käyttöikää huomattavasti.
Petareissakin on todellakin eroja. On ihan tavallisia vaahtomuovipetareita, profiloituna ja ilman, sekä myös luonnon lateksista tehtyjä. Jensenillä esimerkiksi on sellexvaahdosta tehtyjä petareita, ne ovat lähes kuin vaahtomuovia, mutta huomattavasti laadukkaampia. Ei vaahtomuovikaan ole huono vaihtoehto, koska vaahtomuoveissakin on eroja. Vaahtomuovien erot huomaat niiden väristä. Se keltainen on kaikista kehnoin. Sitten on muistaaksen vihreä, punainen ja valkoinen oli paras. :)
Hyvän jenkkisängyn, kotimaisen ja juuri sinulle oikeanlaisen saa tonnin pintaan. Muutamia satasia suuntaan tai toiseen.
Hyviä sängynostohetkiä :) Jos satut minun kohdalleni sängynostossa, niin takaan että saat ihan oikeanlaisen sängyn juuri Sinulle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305862Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144414Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522981Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3401579- 701339
Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321216- 791179
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek101170