Maatalousyrittäjäksi kouluttautuminen

jantteriteri

Olen juuri tullut ylioppilaaksi. Nyt aion kouluttautua maatalous yrittäjäksi. Vaihtoehtoni ovat ammattikorkea tai ammatillinen perustutkinto. Minulle ei kuitenkaan ole selvää mitä etuja on ammattikorkeaan menemisellä. Mihin alaan minun pitäisi siellä kouluttautua. Agrologiksiko? Eikö olisi sama käydä ammatillista perustutkintoa, sehän on puolet lyhyempi kuin ammattikorkea?

Selittäkääs hieman minulle näitä maatalous yrittäjän koulutusmahdollisuuksia, kun en niistä ole löytänyt tietoa muualta.

Olisin myös kiitollinen jos kertoisitte hieman millaista opiskelu on näissä kahdessa edellä mainitussa. Onko esim. käytännön harjoittelua eli peltotöiden tekemistä yms. näissä paljonkin. Kiitos vastauksistanne jo etukäteen.

17

1745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maajuisse

Sun pitää ensimmäiseksi selvittää itsellesi onko maatalous oikeaa yrittämistä sana varsinaisessa merkityksessä, mikään käytännön asialla ei normaalia yritystä ja maatilaa verratessa ole mitään yhteistä tekijää, jotenki ottaa syvältä puhuttaessa maatalousyrittäjästä, nimitys ei ole kuin tyhjänpäällä oleva hokema ja slougan.

• jupapapa

Ehkä tässä yrittäjänimikkeessä on kyse enempi niistä toimijoista, joilla muut toiminnot kuin perinteinen viljely on päätoiminta tai tulonmuodostus tekijä, itse ajattelisin että kyse on silloin koneyrittämisestä, maatilamatkailusta tai jostakin muusta yritystoiminnan muodosta, josta tulee merkittäviä tuloja ja jotka on ihan puhdasta yrittämistä.

• xyz...

kannattaa kouluttautua, että ei kävisi niin kuin Sinulle. Eli et tiedä maatilayrittämisestä höökäsen pöläystä.

• jantteriteri
        xyz... kirjoitti:

kannattaa kouluttautua, että ei kävisi niin kuin Sinulle. Eli et tiedä maatilayrittämisestä höökäsen pöläystä.

Tämän takia asiasta kysynkin,en tiedä siitä paljonkaan. Tuo otsikko tuli ajattelemattomuudestani. Parempi olisi kai ollut laittaa maanviljelijäksi kouluttautuminen. Mutta palaammeko asiaan ja puhumme alkuperäisestä aiheesta? Jookos. Kuvitelkaa tuo otsikko erilaiseksi sitä kun ei (kai) voi muuttaa.

• asdfghjklöä1234
        jantteriteri kirjoitti:

Tämän takia asiasta kysynkin,en tiedä siitä paljonkaan. Tuo otsikko tuli ajattelemattomuudestani. Parempi olisi kai ollut laittaa maanviljelijäksi kouluttautuminen. Mutta palaammeko asiaan ja puhumme alkuperäisestä aiheesta? Jookos. Kuvitelkaa tuo otsikko erilaiseksi sitä kun ei (kai) voi muuttaa.

ehdottomasti amk. Saat myös muuta pohjaa jos joudut lopettamaan viljelijän hommat tai haet sivuansioita.

• xyz...
        jantteriteri kirjoitti:

tämä "maajuisse" oli se tietämätön.

• aloittaja
        xyz... kirjoitti:

tämä "maajuisse" oli se tietämätön.

Aijaa. :DD

• Noway_nomore

Helppo ratkaisu. Onko sinulla maatila tai tulossa? Opistotason koulutus riittää, AMK on vain "nice to know"-tietoa sinulle. Opisto antaa hyvän pohjan, mutta tähtää suorittavaan tasoon, esim. lomittajan työ tai juuri perustiedot tilalliselle.

AMK puolestaan antaa mm. laajemman kuvan toiminnasta siten, ettet välttämättä tarvitse virkamiehien tai muiden apua jokaiseen hakemukseesi, osaat osan itsekin. Toisaalta se myös kouluttaa tiettyihin virkamiestason tehtäviin, ellei käytännön maajussius ole tavoitteesi (mikä tosin ilmeisesti on).

• aloittaja

Jooh, ammattikorkea kouluunhan sitä ollaan oltu koko ajan menossa, välillä vain iskee semmoinen masennus että en jaksa opiskella neljää vuotta, mutta opiskellaanhan kunnolla niin on ainakin kunnon valmiudet ammattiin.

• Noway_nomore
        aloittaja kirjoitti:

Jooh, ammattikorkea kouluunhan sitä ollaan oltu koko ajan menossa, välillä vain iskee semmoinen masennus että en jaksa opiskella neljää vuotta, mutta opiskellaanhan kunnolla niin on ainakin kunnon valmiudet ammattiin.

AMK antaa valmiudet erilaisiin tilan ulkopuolisiinkin tehtäviin, esim. maatalouden sivuelinkeinoja löytyy. Pro Agria työllistää agrologeja hyvin, vaikka palkkaus onkin käsittääkseni hieman mitä sattuu. Yleistä maatilayrittäjyyttä se tukee paremmin nykymaailmassa kuin toisen asteen koulutus.

• jormaraktori

Mä olen nyt yo-pohjaisessa maatalousyrittäjän pt:ssä amiksessa ja suosittelen kyllä lämpimästi. Etunahan tässä on se, että ei tosiaankaan mene aikaa kuin kaksi vuotta kun kaikki turhat yleisaineet on karsittu pois. Ammattokorkeasta en pahemmin tiedä, mutta kyllä tästä koulutuksesta jää ainakin aika paljon käteen, vaikka niinhän se menee, että se oikea osaaminen tulee vasta niitä alansa hommia tehdessä, ei koulun penkillä.

Aika paljon on teoriaa, ottaen huomioon, että pitää kuitenkin tietää vähintäänkin noin suunnilleen, että miten niitä kanoja, lampaita, lehmiä, sikoja, hanhia, ankkoja, kalkkunoita, hevosia sun muita hoidetaan tai miten erilaisia metsätyyppejä tulee käsitellä. Onhan sitä käytäntöäkin tietenkin ihan riittämiin, mutta painotus on työssäoppimisessa. Sitä tulee niin jossain maatiloilla kuin kouluillakin, esim. navettaviikoilla.

Ammatillisia valinnaisia (eli käytännössä syventymistä haluamiinsa aineisiin paremmin) on esmeks kasvinviljelys, koneet, metsä ja tuotantoeläimet, yhteensä sen 30ov.

Tutkinto itsessään on aika moninainen jos ajatellaan sitä, että mitä kaikkea tämä pitää sisällään. On asiaa niin rakennusmateriaaleista, taloustieteen juttuja, metsälainsäädäntöä, rikkakasvien torjuntaan perehdytystä, ensiapukurssia, tulityökorttia, eläintensuojelulain säädöksiä ja käytännön juttuja kuten jotain pientä rakentelua, raivaussahailua, koneitten huoltamista ja ajamista... Ei sitä pelkkää traktorilla rälläämistä ja lypsämistä.

• tuunar

tarvitse. Ainut on että oppii rustaamaan tukihakemuksia. Paskan luonti on ainut homma mitä tarvii osata ja sitä voi harjoitella esim talvella lunta luomalla. Toinen tärkeä asia on opetella vetämään lonkkaa keskellä päivää.

• ???

nythän on vuosi 2009 eikä 1940. Päivitä heti tietosi.

• Sej

Monella alalla olen kuullut, että koulun jälkeen oppiminen vasta alkaa, ja koulussa on opittu vaan luistamaan hommista. Mm. rakennus, sähkö-ja kuljetusalalta on tuollaista tietoa tullut. Maatalouskoulutuksessa jos ei tee harjoittelutilalla hommiaan, se näkyy kyllä todistuksessakin. Kun työ on tehtävä, eikä muita tekijöitä useinkaan paikalla ole, siinä lusmuilija sahaa vain omaa oksaansa. Menee siis ihan toisin kuin monella muulla alalla, jossa työn voi aina lykätä toiselle, siirtää huomiseksi, viikonlopun yli tai loman yli. Jos lehmät on aamulla lypsettävä, ne on lypsettävä - ei sinä lusmuilu auta. Ja illalla koko homma hoidetaan alusta loppuun uudelleen. Siinä välissä on hommattava rehut jne - ei siinä ole lonkan vetämiseen päivittäin mitään mahdollisuutta. Paremminkin pävässä ei tunnit riitä, kuin että niitä huilailuun jäisi.

Eiköhän se ole niin, että työttömänä osaa olla ilman koulutustakin - kaikilla muilla aloilla on joku koulutus oltava, vaikka oppisopimus tai muu todistettava menetelmä. Kukaan täysjärkinen ei kuvittele saavansa hommia ilman koulutusta, koska päteviäkin on tarjolla. Ei maatalousala ole tyhmien hommaa - siihen on moni muu ala soveltuvampi.

• 19 + 19
        Sej kirjoitti:

Monella alalla olen kuullut, että koulun jälkeen oppiminen vasta alkaa, ja koulussa on opittu vaan luistamaan hommista. Mm. rakennus, sähkö-ja kuljetusalalta on tuollaista tietoa tullut. Maatalouskoulutuksessa jos ei tee harjoittelutilalla hommiaan, se näkyy kyllä todistuksessakin. Kun työ on tehtävä, eikä muita tekijöitä useinkaan paikalla ole, siinä lusmuilija sahaa vain omaa oksaansa. Menee siis ihan toisin kuin monella muulla alalla, jossa työn voi aina lykätä toiselle, siirtää huomiseksi, viikonlopun yli tai loman yli. Jos lehmät on aamulla lypsettävä, ne on lypsettävä - ei sinä lusmuilu auta. Ja illalla koko homma hoidetaan alusta loppuun uudelleen. Siinä välissä on hommattava rehut jne - ei siinä ole lonkan vetämiseen päivittäin mitään mahdollisuutta. Paremminkin pävässä ei tunnit riitä, kuin että niitä huilailuun jäisi.

Eiköhän se ole niin, että työttömänä osaa olla ilman koulutustakin - kaikilla muilla aloilla on joku koulutus oltava, vaikka oppisopimus tai muu todistettava menetelmä. Kukaan täysjärkinen ei kuvittele saavansa hommia ilman koulutusta, koska päteviäkin on tarjolla. Ei maatalousala ole tyhmien hommaa - siihen on moni muu ala soveltuvampi.

Jos homma menee lusmuiluksi, niin ehkä on väärällä alalla ????

• !!!.....
        19 + 19 kirjoitti:

Jos homma menee lusmuiluksi, niin ehkä on väärällä alalla ????

se laiskamato vain jyllää.....

• diipadiipa

perustutkinto riittää. Ja jatkossa voi opiskella työn ohessa erilaisia erikoisammattitutkintoja yms. Itse harkitsin aikoinani amk-jatkoa toisen asteen opinnoilleni (eri ala kuin maatalous), oli räätälöity täysin jonkun firman tarpeisiin, eli ihan yhtä tyhjän kanssa ja oppilaiden hyväksikäyttöä. Puolitoista vuotta olisi pitänyt vielä pinnistellä jotain hömppäopintoja amk-tittelin takia. Tosin oppilaitoksissa on toki eroja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe