Onko kokemuksia Lehtikuusentien Steineristä /HKI

Koulua miettivä äiti

Hei
Haluaisin kuulla steiner koululaisten ja heidän vanhempiensa kokemuksia varsinin helsingin steiner kouluista. Etenkin Lehtikuusentien koulu kokemukset kiinnostavat minua, sillä sijainti olisi meille helpoin. Asiat joista olen kiinnostunut ovat kokemukset luokka koosta, sen toimivuudesta ja luokka hengestä ja siitä että miten kiusaamiseen suhtaudutaan ja miten siihen on puututtu.

kiitos

21

962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 666.

      Kotoa taitaa olla turha toivoa tukea sillä saralla...

      • äidi

        Meni omaan nilkkaan!!!


    • antisteiner

      Koko koulun kävin siellä, eikä jäänyt mitään hyvää sanottavaa... :( Kannattaa kiertää kaukaa!

    • ...

      Itse olen kyseisessä koulussa, nyt ylä-asteella.
      Luokassamme on 25 oppilasta ja mielestäni se on ihan normaali määrä ja toimii hyvin. Luokkahenki on hyvä, kiusaamista ei ole ollut satunnaisia riitoja lukuunottamatta, mutta niitäkään ei ole enää ala-asteen jälkeen ollut. Muutenkin suvaitsevainen ilmapiiri, mutta jos kiusaamista ilmenee, siihen puututaan heti. Muutama opettaja muodostavat nk. "kiusaamisryhmän", joka hoitaa juuri näitä riitoja. Ensin kuunnellaan erikseen molempien mielipiteitä asiasta, sitten yhdessä keskustellaan tilanteen ratkaisemisesta jne. Jos kyseessä on joku pieni kina, se yleensä selvitetään keskustellen kiusaamisryhmän kanssa, mutta isommissa jutuissa vanhemmat ovat myös olleet juttelemassa. Näitä tapauksia on harvassa.

      Suvaitsevasta ilmapiiristä huolimatta steinerissa ei ole maahanmuuttajia. Joka luokalla on korkeintaan yksi tai kaksi puoliksi ulkomaalaista, mutta siinäpä se sitten onkin.

      Vastoin useimpien luuloja, koulussamme on myös erityisluokat, eli se joka on tullut erityisluokalta peruskoulusta, ei yleensä mene isoon luokkaan steinerissa.

      Jos kiinnostaa, niin kannattaa tulla ihan paikan päälle näkemään tätä kuuluisaa steiner-elämää. Saatat aluksi pelästyä hippimäistä ulkonäköä, sillä seinät on maalattu erittäin taiteellisesti :D Samoin osa opettajista kulkee liehu-hameissaan ja käyttää vain 100% luomutuotteita, mutta siitäkään ei kannata järkyttyä, sillä ihan normaaleja ihmisiä sieltä ulos tulee.

      Luovalle lapselle steiner onkin paras mahdollinen vaihtoehto, sillä luovuttaan saa käyttää paljon! On näytelmiä (luokilla 5,8,12), vihkot piirretään ja kirjoitetaan käsin (6.lk tulee useissa aineissa kirjat), sitten on mm. päätöstyö 12. luokalla, se voi olla kirjallinen tutkielma valitsemasta aiheesta, tai sitten joku konkreettisempi, esim. vaate, maalaus.. 8.luokalla tehdään nk. välipäätöstyö, sama kuin päätöstyö, mutta 8.lla ei yleensä tutkielmia.


      Toivottavasti tekstistäni löytyy nyt paljon kirjoistuvirheitä, niin voitte sitten epäillä äidinkielen taitojani :)
      Vinkkinä: Jos ette tiedä steinerista mitään, älkää edes kertoko "totuuksianne", vaan ottakaa reippaasti asioista selvää!

    • Steiner-äiti

      Mielestäni koulussa on lämmin ilmapiiri ja pätevät opettajat. Luokat ovat melko isoja, ja opettajasta riippuu paljon, minkälaista tyyliä hän noudattaa. Toiset ovat tarkempia antroposofisen kaavan mukaan menijöitä, toiset enemmän "tavismeininkiä". Vanhemmat joutuvat ottamaan osaa myyjäisiin yms paljon taviskouluja enemmän, eli siihen kannattaa oikeasti varautua jos laittaa lapsiaan Steineriin. Lapset tekevät kouluaikana kai useammankin matkan ulkomaille ja rahankeruu on vanhempien vastuulla.

      Kiusaamiskysymys alaluokilla ei tule esiin kaikissa luokissa, ja toisissa on enemmän ongelmaa - se, millaiseksi tilanne muuttuu, riippuu lapsista ja myös opettajasta. Oman lapseni luokalla tilanne kärjistyi yhden hankalan oppilaan ja vähän erikoisen opettajan vuoksi niin, että kiusaamista kai on jonkin verran, vaikka kyseinen oppilas vaihtoikin koulua hänelle paremmin sopivaan jo pari vuotta sitten. Yleisesti ottaen yhteydenpitoa opettajaan on paljon ja vanhemmat tuntevat toisiaan yhteisistä varainkeruuproggiksista eli puuttumismahdollisuuksia on. Ns. ongelmaperheitä/tyypillisiä maahanmuuttajia jne. ei ole. Ulkomaiset juuret omaavia lapsia on toki, mutta vanhemmat ovat yleensä työssäkäyviä ns. "kunnon kansalaisia".

      Opettaja on Steinerin suurin heikkous ja vahvuus. Kannattaa tutustua oman lapsen opettajaan hyvin jo alussa ja kuulostella vähän, minkälainen ihminen hän on. Intuitioon kannattaa luottaa. Meille sattui hieman mätä omena ja se on ollut suuri rasite jaksamisen kannalta, sekä lapselle että meille vanhemmille. Koulu on muuten toimiva, esimerkiksi koulun psykologi ja terapeuttinen lääkäri ovat loistavia.

      Koulu on opetustasoltaan hyvä, siis esimerkiksi lukiovertailussa puoltoäänillä tulos varsin hyvä. Mutta kannattaa ottaa huomioon, että alaluokilla opetus eroaa paljon peruskoulun opetuksesta. Se perustuu kuunteluun, tarinoihin, loruihin ja leikkeihin, eli on paljon kokonaisvaltaisempaa ja ehkä hitaampaakin kuin peruskoulussa. Jos odottaa innolla lapsen lukemaanoppimisen hetkeä tai ekaa todistusta, tai muuta vastaavia peruskoululaisen virstanpylväitä, voi olla vaikea keskittyä niihin asioihin, joita koulu painottaa ensimmäisinä vuosina.

      • mietityttää

        Entä jos lapsi on arka ja ujo? Pakotetaanko hänet esiintymään silti näytelmissä? Kuinka pedantisti opettajat noudattavat steinerilaisia oppeja, eli esim. kun on tämä ääriviivaton maalaaminen niin entä jos lapsi haluaa maalata toisin?
        Entä nämä hoidot joita jokin terapeutti antaa, minkälaisia ne ovat?


      • koululainen........
        mietityttää kirjoitti:

        Entä jos lapsi on arka ja ujo? Pakotetaanko hänet esiintymään silti näytelmissä? Kuinka pedantisti opettajat noudattavat steinerilaisia oppeja, eli esim. kun on tämä ääriviivaton maalaaminen niin entä jos lapsi haluaa maalata toisin?
        Entä nämä hoidot joita jokin terapeutti antaa, minkälaisia ne ovat?

        Joka näytelmässähän on pää- ja sivurooleja, kummatkin yhtä tärkeitä. Ujot oppilaat voivat olla sivuosissa, jos haluavat, tai sitten jos oppilas soittaa jotain instrumenttia, hän voi soittaa näytelmään musiikkia. Pakotusta ei ole ikinä ainakaan meillä ollut. Meillä saa aina itse toivoa roolin,tai kuinka ison haluaa. Ei ole pakko edes sanoa mitään koko lavalla :)
        Meillä ainakin alemmilla luokilla maalatessa on niin paksut pensselit ja värit leviää helposti, että jos niillä jotain ohuita ääriviivoja haluaa saada aikaan, niin good luck! Melkein aina annetaan ohjeet, mitä pitää tehdä, välillä toki on myös vapaita töitä, mutta meille ei koskaan olla huudettu ym. jos tehnyt jotain muuta. Toki opettaja on maininnut sitten, jos ei joku kuuntele lainkaan ohjeita.
        Nämä "hoidot" on sellaisia, että oppilaat menevät pikku-maalaukseen tai -eukkaan, jossa kahden kesken opettajan kanssa maalataan tai eukataan. Niissä käy aina melkein kaikki, varsinkin lapset, joiden vanhemmat ovat juuri eronneet yms. Ja opettaja aina kyselee kuulumisia samalla kun tehdän jotain muuta, ja siellä käydään kerran viikossa muutaman viikon ajan. Jos pikkueukassa/maalauksessa opettaja huomaa lapsen käytöksessä jotain huolestuttavaa, hän ottaa yhteyttä kotiin. Harvoin näin kuitenkaan käy.


      • huolen vyöhykkeet
        koululainen........ kirjoitti:

        Joka näytelmässähän on pää- ja sivurooleja, kummatkin yhtä tärkeitä. Ujot oppilaat voivat olla sivuosissa, jos haluavat, tai sitten jos oppilas soittaa jotain instrumenttia, hän voi soittaa näytelmään musiikkia. Pakotusta ei ole ikinä ainakaan meillä ollut. Meillä saa aina itse toivoa roolin,tai kuinka ison haluaa. Ei ole pakko edes sanoa mitään koko lavalla :)
        Meillä ainakin alemmilla luokilla maalatessa on niin paksut pensselit ja värit leviää helposti, että jos niillä jotain ohuita ääriviivoja haluaa saada aikaan, niin good luck! Melkein aina annetaan ohjeet, mitä pitää tehdä, välillä toki on myös vapaita töitä, mutta meille ei koskaan olla huudettu ym. jos tehnyt jotain muuta. Toki opettaja on maininnut sitten, jos ei joku kuuntele lainkaan ohjeita.
        Nämä "hoidot" on sellaisia, että oppilaat menevät pikku-maalaukseen tai -eukkaan, jossa kahden kesken opettajan kanssa maalataan tai eukataan. Niissä käy aina melkein kaikki, varsinkin lapset, joiden vanhemmat ovat juuri eronneet yms. Ja opettaja aina kyselee kuulumisia samalla kun tehdän jotain muuta, ja siellä käydään kerran viikossa muutaman viikon ajan. Jos pikkueukassa/maalauksessa opettaja huomaa lapsen käytöksessä jotain huolestuttavaa, hän ottaa yhteyttä kotiin. Harvoin näin kuitenkaan käy.

        rooli tällaisissa koulun hoitotuokioissa.

        Tehdäänkö Steinerkouluissa näitä huolen vyöhykearviointeja, eli että opettajat arvioivat, minkä väristä harmaata kunkin lapsen tilanteessa voi nähdä. Tällaiset eri harmaiden sävyiset huoliluokitukset toimitetaan sitten tarvittaessa sosiaalitoimeen.

        Onko steinerkouluissa tällaista käytäntöä?


      • Steinerfaija.
        huolen vyöhykkeet kirjoitti:

        rooli tällaisissa koulun hoitotuokioissa.

        Tehdäänkö Steinerkouluissa näitä huolen vyöhykearviointeja, eli että opettajat arvioivat, minkä väristä harmaata kunkin lapsen tilanteessa voi nähdä. Tällaiset eri harmaiden sävyiset huoliluokitukset toimitetaan sitten tarvittaessa sosiaalitoimeen.

        Onko steinerkouluissa tällaista käytäntöä?

        Joo. Jokainen lapsi ja vanhempi luokitellaan ja heti sosiaalitädin asialle kun pienikin vivahde-ero normiin on havaittu. Tästähän on nimenomaan steinerkoulussa kyse...


    • NalleP

      Koulu on erinomainen, opetus kokonaisvaltaista ja kaikilla asioilla on " juuret" eikä mikään oppiaine lähde "ilmasta". Olen seurannut taiteellisen ja miettiväisen lapsenlapseni vointia Steinerkoulussa. Oppiminen lähtee tiedonhalusta ei pänttäämispakosta. Lapsenlapseni voi kouluyhteisössä erittäin hyvin. Tavallinen koulu ei olisi hänen kaltaiselleen lapselle sopinut. Tämä on vain sivullisen kokemus Lehtikuusentien Steinerkoulun erään luokan oppilaasta.

    • Menäimmetällaista

      Lapseni sattui siellä luokalle, jossa oli oikein - sanottakoon häntä nyt vaikka kiusatuksi kuningattareksi. Hän siis syytti toisia kiusaamisesta, mutta tylytti joka ainoan lähestymisyrityksen siihen, että huuteli tunnilla esim. toisia pilkkaavia ja halventavia kommentteja. Hän oli kuulema kaikkein älykkäin ja viisain jne, ja muut vain pelkkää rupusakkia, jotka pitäisi hänen sanojensa mukaan jälkiabortoida tästä elämästä. Taisi olla typykällä melkoisia mielenterveysongelmia, mutta miksi siihen ei sitten puututtu tai vaikka puututtiin, miksi hän ei saanut apua, en tiedä. Tähänkin tapaukseen yritettiin siis puuttua lukemattomia kertoja, mutta tuo tyttö itse ikään kuin sabotoi kaikki yritykset. Ja kaikki palasi aina uudelleen samaan asetelmaan eli muut olivat omana ryhmänään, tuo tyttö yksinään kiillottamassa marttyyrikruunuaan, miten häntä kiusataan. Ja lisäksi huuteli toisille ilkeyksiä ja kirjoitteli heistä törkeitä juttuja somessa.

      Kuningatar loisti koulumenestyksellään, mikä olikin sitten ainut asia, mihin hän näytti itsetuntonsa rakentavan. Tätäkään ei varmaan sovi yleistää, mutta olen muistakin kouluista kuullut, että kympin tytöt retkahtavat helposti kiusaajiksi. Pari vuotta läheltä tilannetta seuranneena sanon häntä kiusaajaksi, vaikka hänestä tilanne olikin toisin päin. Onko sitten niin, että joidenkin kohdalla psyykiset ongelmat pakottavat havittelemaan hyviä arvosanoja, mutta eivät tietysti silti paranna niitä.

      Otin tuon edellisen asian harkiten käsittelyyn, ettei tuollaisen varjoon piilotetaisi todellista kiusaamista. Tällaiset tilanteet ovat poikkeuksia ja aika erikoislaatuisia kaiken kaikkiaan.

      Tuota MT-kuningatarta lukuunottamatta oppilaiden keskinäiset välit olivat mielestäni normaalit. Ja myös koulu puuttui havaitsemiinsa epäkohtiin - kuten kiusaamiseen - ihan kiitettävällä tavalla. Opettajat olivat kivoja, joka lapseen paneuduttiin hänen vahvuuksiaan tukevalla tavalla. Mitään negatiivista sanottavaa ei jäänyt kuin korkeintaan yhdestä liikuntaopettajasta, joka ei enää ole ko. koulussa. Koulun terapeuttinen ja lääkäri ja psykologi olivat ihania, kuten joku jo edellä mainitsi.

    • mesuurettaiteilijat

      Meidän pikku ballarina ei voi tulla kouluun, jossa kiusataan. Hänestä tulee suuri tanssija. Mietimme, tuemmeko häntä hänen miehisissä ominaisuuksissaan vaiko feministisissä.

      Meidän steinerilaisessa perheessä tuetaan sukupuolettomuutta. Pojille kasvatetaan pitkät fledat ja käytetään tyttöjen vaatteita. Ballariinalla tietty poikain vaatteita ja tukka vedellään lyhyeksi tai kaljuksi.

      Näin meidän hieno steinerilainen taiteilijaperhe kasvattaa taiteilijoita. Me tuomme aina esiin, kun meitä esitellään julkisuudessa, että "kävi peruskoulun steinerkoulussa":

      • mehienotjahyvät

        Me ollaan muuten hienoja ihmisiä. Parempia kun muut. Miksei sitten meidän jälkeläisistä tulisi vielä parempia ja VIELÄ SUUREMPIA TAITEILIJOITA JA TANSSIJOITA. Voimme muuten tulla joskus esiintymään steinerkouluun. Voitte sitten lumoutua meidän lahjakkuudesta. Meillä' on muuten tapan esiintyä suuremmalin joukolla, siis useampi sukupolvi samalla kertaa - kun me kaikki ollaan niin paljon parempia, kuin muut.


    • tietäkäätää

      On täsä vielä joitain vuosii, mut sit meidän prinsessa tulee. Ette sitten kiusaa sitä! Siitä tulee koulun keskipiste. Siitä tulee tanssija.

      • tanssijatyttö

        Toki mä vielä käyn vertailemassa steinerkouluja, ennekuin päätän, mihin niistä mun ballerin tulee.


    • Irkku2016

      Onko tietoa jkl:n steinerin tasosta? Suunnittelen lapseni poisottamista tuosta koulusta.

    • sirkku2017

      Hyvä taso!

    • lirkku2018

      Joo, oikein mainio.

    • nirsku

      minusta ei niinku silleen oikein niinku osaa sanoo

      • narskuli

        Koulussa tarvitaan asiantuntevaa, suurta ja humaania johtotehtäviin sopivaa arvovaltaista ja arvostettua henkilöä. Pitkä kokemus - sukupolvien takaa suotavaa. Pitää olla kokoa ja näköä, sellaista, että kaikki näkevät kun astuu sisään. Sellaista VIISASTA ja suurta henkilöä.


      • narskutinnarsk

        Niin sellaista, jolle ei sanota vastaan ja jonka kanssa ollaan samaa mieltä. Aina ja kaikessa. Piha-alueella ja sisätiloissa. Sellaista, joka määrää ja esittelee itseään ja jälkikasvuaan: minä, minä, minä, minä', minä ja minun lahjakas jälkikasvuni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5391
    2. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2232
    3. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      60
      2216
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      326
      1049
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1004
    6. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      26
      870
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      3
      833
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      753
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      751
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      27
      736
    Aihe