legot ja ikäraja

leego-ukko

Lapsena tuli kehiteltyä kaikenlaista legoista, niin peruslegoista kuin tekniikkalegoistakin (technic -sarja). Oikeastaan tuolloin kiinnostivat enempi ne peruslegot, oliko ne nyt lego system vai mitä olivatkaan silloin 80 ja 90-luvulla. Tuolloin vain mielikuvitus oli rajana, muusta ei vielä tarvinnut välittää toisin kuin nyt.

No nyt sitten vanhempana 26-vuotiaana on jostain syystä ruvennut tuo techic -sarja kiinnostamaan. Nekin ovat kehittyneet reilusti niistä ajoista, kun itse vielä väsäili niillä. Tosiaan monenlaista mielenkiintoista settiä näyttää olevan tarjolla. Mutta siinä on vaan yksi este, ikä. Hävettää aina marketissa ohi mennen vilkuill lasten leluosatolle legohyllyihin, etenkin kun vaimoke on vielä messissä ihmettelemässä että "mitä se äijä nyt meinaa". Varmaan muutkin minun ikäiseni tai vanhemmat värkkäilevät legoilla, mutta silti tunnen itseni lapseksi, jos ostaisin jonkun sarjan ja kikkailisin sillä.

Vai miten se nyt on, voiko koskaan olla liian vanha legoilemaan?

9

2973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nakamura

      Jos katsoo legon robotti-logiikkaa tai isoimpia tekniikkalegoja, niin nehän on selvästi aikuisten "leluja" hinnaltaankin. Ikärajaa ei tunneta oikeastaan missään.

      • leego-ukko

        Kun nyt otit esille tuon "lego robotin" (Mindstorm?"), niin todellakin siinähän ohjelmoidaan logiikat sille vekottimelle jonka rakennat. Ja siinä kyllä tarvitaan vähän syvällisempää paneutumista aiheeseen. En kuitenkaan väitä, etteikö lapset ymmärtäisi logiikan päälle. Mitä hintoihin tulee, niin todella arvokkaita kyllä kieltämättä ovat.

        Tässä vuosien varrella on jos jonkinlaista härveliä tullut mielessä suunniteltua, jonka olisi voinut toteuttaa tekniikkalegoilla. Nyt ne ovat jossain kotipaikan vintillä pölyttymässä, liekkö kaikkia edes tallellakaan. Pitääkin seuraavalla kerralla käydä tonkimassa paikkoja, jos ne palikat vaikka hyvinkin olisivat tallessa. Jos sitä nyt ilkeäisi... ;)


    • InfamousQ

      Heh, ei kannata pelästyä vaikka alkaa "leikki-iän" jälkeen palikat kiinnostamaan uudelleen, tuo tarina on tuttu monille harrastajille, sekä ulkomailla että ihan koto-Suomessakin. Meitä "aikuisharrastajia" eli AFOLeita (Adult Fan of LEGO) on jo melkoinen liuta ja jos vain hiemankin Googlen avulla tutkii, niin johan alkaa löytymään sivua jos toista joiden ylläpitäjinä toimii aikuiset ihmiset, jotka vielä vanhempinakin jaksavat touhuta palikoiden kanssa.

      Miksi sitten nuo (tai no, me) AFOLit sitten jaksaa touhuta lasten lelujen kanssa? Syy on se että palikoilla voi saada aikaiseksi vaikka mitä. Itse näen LEGO harrastuksen pienoismalliharrastusta vastaavaksi toiminnaksi sillä erotuksena että LEGO palikoita voi käyttää uudestaan ja uudestaan. Mikäpä sen mukavampaa kuin rakentaa vaikkapa tiettyä autoa mahdollisimman tarkasti palikoilla tai sitten rakentaa jotain ihan itse kehiteltyä robottia? Ja mitä siinä vaikka vaimoke/kaverit ihmettelevät? Onhan niitä paljon kummallisempia harrastuksia kuin tämä ;)

      • leego-ukko

        Jokseenkin vaan tuntuu että uskottavuus kärsii, kun vaikkapa oma puoliso tai tuttava/kaveri näkee minut rakentelemassa legoilla ja vielä siten kuten lapsena, eli istutaan lattialla jalat haara-asennossa :) En tiedä mitä siinä silloin sanoisi, kun tavallaan jää kiinni itse teosta vaikkei varsinaisesti mitään laitonta olisikaan tehnyt.


      • InfamousQ
        leego-ukko kirjoitti:

        Jokseenkin vaan tuntuu että uskottavuus kärsii, kun vaikkapa oma puoliso tai tuttava/kaveri näkee minut rakentelemassa legoilla ja vielä siten kuten lapsena, eli istutaan lattialla jalat haara-asennossa :) En tiedä mitä siinä silloin sanoisi, kun tavallaan jää kiinni itse teosta vaikkei varsinaisesti mitään laitonta olisikaan tehnyt.

        Eihän se ole kuin asennoitumiskysymys? Ainakin omasta mielestäni LEGO harrastus on sen verran kehittävä että en minä sitä häpeile. Useat henkilöt jotka siitä ensi kerran kuulevat naureskelevat kyllä mutta usein miten "ensijärkytyksen" lähdettyä ja hieman LEGO malleja nähtyään huomaavat että tämä harrastus tarkoittaa aivan muuta kuin lasten sekavärisiä linnoja ja autoja. Tuskimpa kukaan Sarielin ( http://sariel.pl/ ) teoksia tutkiva alkaa väittämään että tuollaisia teoksia voi rakentaa ihan noin vain ilman taitoa ja keskittymistä.

        Muista että jos itse häpeilet niin muut huomaavat että häpeät. Jos olet taas innostunut harrastuksestasi, muut huomaavat sen myös.

        BTW: Vähän menee mainostuksen puolelle mutta sinua saattaisi kiinnostaa Palikkatakomo ( http://palikkatakomo.laml.org/forum/index.php ), Suomen LEGO harrastajien foorumi. Siellä pyörii paljon suomalaisia harrastajia aina 10 vuotiaasta 40 vuotiaisiin.


    • legokerääjä

      Minä sanon että LEGO on parasta järkevää ja luontevaa eikä lapsellista jos aikuiset 30-40 joukoun ikäiset kerää nii miksi me 16 v ikäiset ei voida se on luontevaa ja sitten siinä purran stressii ja sitten se on vaan mulle niin keräilyy n orahaa on mennyt mutta eiköhän jokaisella jos on harrastu niin menee siihenki rahaa että siis mua ei haittaa kektä tietää keräks mä legoja olen toisesta korvasta sisään toisesta korvasta ulos että en häpeä vaikka ikää on 16 koht neljä vuotta kerännyt kivasti rahaa menee mutta röökiin menee enemmän ja ei typerää vaan viisasta hommaa sanon mä

    • legofriik

      entäs bioniclet niitä on mul paljo. Nykyään ne on surkeita, mut ennen ne oli mahtavii!

      Onks kukaa muu kiinnostunu?

    • Nuori keräilijä

      Itseänikin 17-vuotiaana hävettää aina "salaa" livahtaa marketin lastenosastolle legoja tutkiskelemaan, etenkin jos myyjä tai vanhempi asiakas sattuu huomaamaan. Itselläni inspiraatio ei aina riitä omien luomusten tekoon (tosin kuin nuorempana) ja nykyisin on tullut keräiltyä sellaista 7-14v. ikäisille suunnattua sarjaa. Tuo ikäraja ja rahanmeno ovatkin isoimmat syyt miksi salailen keräilyharrastustani, vaikka vakuuttelenkin itselleni ettei tässä pitäisi olla mitään hävettävää.

    • LegoStudio2220

      Legoilla Keräily Ja harrastuksena se on asia mihin jää koukkuu.Aikoinaa itsekki aateli et on vähä häpeä jos joku tietää.Nykyisi mä en välitä kerro asian aina mielellää ihmisille ihmiset on ollu et mikäs siinä.Nykyine kaveripiiri on siinäki voimakkailla erilaisuude ja oudolla outous mukana.Koska mu nykyiset kaverini hyväksyy sen et Keräilen.Nykyisi myös teen videoit perehdyn enemmän tuohon Star Wars teemaa.Omii Moc teen aina tehnyt.Taito ja tekniikka ja legoje harrastuksena on ollu mun voima pylväs niin kaua ku jaksan muistaa.Se on tukennu ku on ollu allapäin se on ollu kaikkina vaikeina aikoina asia mihi turvaudun.Ja jos joku tulee lesoo siit niin antaapi toiste tulla mä en oo välittännyt muide mielipiteiist ennenkää koska mä teen niinku itse nään parhaaks.Eikä kukaa kiellä Legoje keräilyy.Koska se ei ole kielettyy ku se on harrastus missä vaan käytämme aikaa mielikuvitusta jne muut.Mikä tekee Legost niin upee harrastukse

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe