Haluaisin kuulla rekkakuskeilta, miten nopeudenrajoitin yleensä toimii noin 'perstuntumalla, käytännössä.
Ajetaan vaikkapa jyrkkää alamäkeä ja vauhti kiihtyy. Polttoaineen syöttö varmaan katkeaa, tuntuuko suurta nykäystä tällä rajanopeudella?
Mitäs jos painovoima kiskoo yhdistelmää alamäkeen kiihtyvällä nopeudella, ei kai rajoitin voi tavallisia jarruja käyttää?
Se on tietysti selvää, ettei vaunua saa sen kanssa oikenemaan maantienopeuksissa.
Nopeuden rajoitin
4
3152
Vastaukset
- Tomppa
Näin nopeuden rajoitin toimii ainakin volvon fh12 sarjalaisissa. Tasaisella kun rajoittaja ottaa kiinni(esim 89km/h) sama juttu kuin nostaa kaasupolkimen ylös.
Alamäessä samajuttu mutta kiihtyyhän se silti koska massa työntää autoa eteenpäin, kun nopeus nousee (esim 95km/h) ottaa moottorijarru kiinni siis pelkät vetopyörät jarruttavat(tämän toiminnon saa kyllä tarvittaessa pois päältä, hyvä niin) eli nuppi hidastuu mutta kärry ei. Tavallisia jarruja rajoitin ei onneksi voi käyttää.
Uudet eu maat ovat muuten huhun mukaan tekemässä ehdotusta jotta rajoittimia ei enää vaadittaisi. Tiedä sitten totta vai ei.
Omasta mielestäni rajoitin on melkoisen turha kapistus, mielestäni parhaat "rajoittimet" ovat tarpeeksi väljät aikataulut(kuka nyt huvikseen kaahaa töissä) ja liikenne valvonta.
Se on totta kun kärry karkaa hallinnasta alamäessä ei jarruja voi pahemmin painella--> silloin nopeus kasvaa--> silloin myös rajoittaja alkaa toimimaan--> oikaisu alkaa olemaan todella vaikeaa miltei mahdotonta, silloin ainoa juttu mitä enää voi tehdä on vetää kärryn jarruja jos sellaisen käyttövipu autosta edes löytyy, jos ei löydy niin parasta on rukoilla ja pyytää apua itseltään jumalalta.- Tomppa
Niin ja lisätään nyt esimerkki amerikasta jossa ei ole rajoittimia ja yhdistelmillä ei ole ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia. Eli motarilla mennään muun liikenteen mukaan, tosin yhdistelmille saattaa olla tietyillä tie osuuksilla omat nopeusrajoitukset mutta tämä on harvinaista. Näin muualla.
- ANR
niin eihän se jarruta alamäessä vaan estää tasamaalla ylinopeuden, menohalut vaan yksinkertaisesti loppuu ilman mitään nykäystä. ainakin joissain volvoissa kaasupoljin painuu lattiaan kun rajanopeus tulee vastaan.
isommissa alamäissä joutuu seisomaan melkein jatkuvasti jarrulla ettei vauhti karkaa, kesäkelissä olen joskus lasketellut menemään jopa 120 km/h kuormapäällä, tyhjänä alamäissä ei vauhti niin herkkään karkaa.
jos autossa on voimaa yli 500 heppaa ja pitää nopeudessa 5-10 km/h pelivaraa niin voi jopa onnistua. - 451251561305156
Käytännössä rajoitin vastaa sitä kuin kaasua ei painettaisi, vaikka se on pohjassa...
eli jos rajoitin vaikka 82km/h niin 81km/h nopeudessa alkaa kaasun "vaste" vähenemään ja 82 nopeudessa se on täysin ylhäällä, ja nopeuden laskiessa taas annetaan enemmän..
ei siis mikään on/off systeemi....
jossain vanhoissa autoissa kuulema vaijeri mikä nostaa kaasua.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883