Koira alkanut haukkumaan

äääärr

Meillä on 8kk ikäinen sekarotuinen koira (laivakoiraa ja pystykorvaa) joka aikaisemmin on haukkunut reilusti asuessamme pienessä yksiössä, puolivuotta sitten muutimme isompaan asuntoon ja koiran haukkuminen loppui seinään, nyt kuitenkin n. viimeisen kahden vkon aikana koira alkanut haukkumaan reilusti. Lisäsimme liikuntaa, mutta energiaa vain riittää haukkua.

Aikaisemmin koiran haukkuminen oli niin pahaa, että naapurit tekivät asiasta valituksen, nyt pelkään, että koiramme ottaa vanhan tavan takaisin ja naapureilla yksinkertaisesti keittää yli, sillä koiran haukkuminen on kovaa ja korkeaa.

Mistä mahtaa johtua tämä uudestaan alkanut haukkuminen?

Niin ja nyt koiramme on myös alkanut haukkumaan isommille koirille lenkillä. Koirapuistossa pitää myös isommille haukkua. Epävarma

11

1744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • milloin haukkuu?

      Koirasi on aikuistumassa ja roduille tyypilliset piirteet voimistuvat. Missä tilanteissa koira haukkuu? Yksinollessaan vai silloin, kun olette kotona? Komenteleeko se teitä haukkumisella?

      http://koirakoulukompassi.com/haukkuu.html

      • äääärr

        Yksin ollessaan ei hauku kun olen kuunnellut rappukäytävässä, ellei postinkantajalle välillä. Haukkuessaan yleensä tulee eteen seisomaan ja katsoo suoraan silmiin.


      • tuo on
        äääärr kirjoitti:

        Yksin ollessaan ei hauku kun olen kuunnellut rappukäytävässä, ellei postinkantajalle välillä. Haukkuessaan yleensä tulee eteen seisomaan ja katsoo suoraan silmiin.

        Selvää komentelemistahan tuo on. Kerro koiralle kerran että "ei_hauku" sitten "EI_HAUKUTA" ja kolmannella kerralla laita arestiin toiseen huoneeseen, eteiseen tmv.

        Jos hiljenee, niin päästä hetimiten pois. Jos ei, niin pidä kunnes hiljenee. Äläkä välillä käy härnäämässä että oletkos hiljaa siellä.

        Kun hiljaisuus vallitsee, päästä koira pois. Rauhallisella äänellä voit kysyä "mitä sää siällä teet? Tuu poies"

        Viisas koira oppii nopeasti kuinka sisällä käyttäydytään.


      • otit koiran...
        tuo on kirjoitti:

        Selvää komentelemistahan tuo on. Kerro koiralle kerran että "ei_hauku" sitten "EI_HAUKUTA" ja kolmannella kerralla laita arestiin toiseen huoneeseen, eteiseen tmv.

        Jos hiljenee, niin päästä hetimiten pois. Jos ei, niin pidä kunnes hiljenee. Äläkä välillä käy härnäämässä että oletkos hiljaa siellä.

        Kun hiljaisuus vallitsee, päästä koira pois. Rauhallisella äänellä voit kysyä "mitä sää siällä teet? Tuu poies"

        Viisas koira oppii nopeasti kuinka sisällä käyttäydytään.

        Liika liikunta ei auta, päinvastoin liika liikunta saa koiralla adrenaliinit "kiehumaan" eli se käy enemmän kierroksilla ja on entistä skarpimpana eli on tosi väärin yrittää liikunnalla väsyttää koiraa. Ensin on selvitettävä MIKSI se haukkuu, vie aikaa, mutta koirasi kannalta se on paras tehdä eli tarkkailet sitä todella tarkkaan, se kyllä kertoo sinulle, kunhan on olet valveutunut ja opettelet tulkitsemaan koiraasi. Aivotyö väsyttää koiraa, esim. hajuleikit, kokeile mieluummin niitä ensiavuksi, mutta tärkeintä että löydät syyn ja sitten poistat sen.


      • hjkkk
        otit koiran... kirjoitti:

        Liika liikunta ei auta, päinvastoin liika liikunta saa koiralla adrenaliinit "kiehumaan" eli se käy enemmän kierroksilla ja on entistä skarpimpana eli on tosi väärin yrittää liikunnalla väsyttää koiraa. Ensin on selvitettävä MIKSI se haukkuu, vie aikaa, mutta koirasi kannalta se on paras tehdä eli tarkkailet sitä todella tarkkaan, se kyllä kertoo sinulle, kunhan on olet valveutunut ja opettelet tulkitsemaan koiraasi. Aivotyö väsyttää koiraa, esim. hajuleikit, kokeile mieluummin niitä ensiavuksi, mutta tärkeintä että löydät syyn ja sitten poistat sen.

        Tuo silmiin katsominen ja haukkuminen vaikuttaisi kyllä mielestäni juuri komentelulta. Kun meidän koira oli nuorempi, se yritti usein komentaa minua kanssaan leikkimään. Pihalla ollessamme toi minulle sitkeästi vaikka keppiä ja kun en ollut huomaavinani koko koiraa, tiputti sen eteeni ja alkoi haukkua (katsoi minua samalla koko ajan silmiin). Aivan sama juttu toistui, vaikka olisimme juuri tulleet lenkiltä ja leikkineet erilaisia leikkejä.
        Itse menin aina sisälle, kun koira alkoi haukkua minulle. En vilkaissutkaan koiraan päin, vaan lähdin sisälle pariksi minuutiksi. Sitten menin taas takaisin ulos ja jos koira aloitti taas oksan tyrkyttämisen ja haukkumisen, menin taas sisälle, niin että koira jäi yksin. Ei tarvittu kun pari kertaa ja koira ymmärsi jäävänsä yksin ulos, jos yritti komennella ja niin saatiin se käytös loppumaan:)


      • äääärr
        hjkkk kirjoitti:

        Tuo silmiin katsominen ja haukkuminen vaikuttaisi kyllä mielestäni juuri komentelulta. Kun meidän koira oli nuorempi, se yritti usein komentaa minua kanssaan leikkimään. Pihalla ollessamme toi minulle sitkeästi vaikka keppiä ja kun en ollut huomaavinani koko koiraa, tiputti sen eteeni ja alkoi haukkua (katsoi minua samalla koko ajan silmiin). Aivan sama juttu toistui, vaikka olisimme juuri tulleet lenkiltä ja leikkineet erilaisia leikkejä.
        Itse menin aina sisälle, kun koira alkoi haukkua minulle. En vilkaissutkaan koiraan päin, vaan lähdin sisälle pariksi minuutiksi. Sitten menin taas takaisin ulos ja jos koira aloitti taas oksan tyrkyttämisen ja haukkumisen, menin taas sisälle, niin että koira jäi yksin. Ei tarvittu kun pari kertaa ja koira ymmärsi jäävänsä yksin ulos, jos yritti komennella ja niin saatiin se käytös loppumaan:)

        Juu tiedän, että koirassa on haukkuvia rotuja, mutta ihmetyttää tämä äkillinen haukkuminen, kun koira on n. 4 kk ollut lähes koko ajan haukkumatta sisällä, ulkona kyllä haukkui koirapuistossa, mutta en pidä sitä ongelmana. Sairastin tuossa puolitoista vkoa sikainfluenssaa ja suurin piirtein silloin haukkuminen alkoi kun en päässyt viemään sitä kun pakollisille lenkeille. Yhdistin asiat tietysti toisiinsa ja ajattelin, että se huutaa liikunnan puutteessa, mutta nyt huuto on mennyt komentelun puolelle, juuri tuo silmiin katsominen yms.

        Molemmat rodut mitä koirassani on ovat erittäin haukkualttiita, mutta se on käyttäytynyt muuten niin hyvin, että nyt haukkumisen alkaminen on ihmetyttänyt tosi paljon.

        Ollaan koitettu tuota jäähytekniikkaa, mutta se vaan innostaa ja haukkuu oven takana niin julmetusti ja kovempaa, että naapureilla kyllä menee siinä hermot.


      • sillä ne sekoittavat
        äääärr kirjoitti:

        Juu tiedän, että koirassa on haukkuvia rotuja, mutta ihmetyttää tämä äkillinen haukkuminen, kun koira on n. 4 kk ollut lähes koko ajan haukkumatta sisällä, ulkona kyllä haukkui koirapuistossa, mutta en pidä sitä ongelmana. Sairastin tuossa puolitoista vkoa sikainfluenssaa ja suurin piirtein silloin haukkuminen alkoi kun en päässyt viemään sitä kun pakollisille lenkeille. Yhdistin asiat tietysti toisiinsa ja ajattelin, että se huutaa liikunnan puutteessa, mutta nyt huuto on mennyt komentelun puolelle, juuri tuo silmiin katsominen yms.

        Molemmat rodut mitä koirassani on ovat erittäin haukkualttiita, mutta se on käyttäytynyt muuten niin hyvin, että nyt haukkumisen alkaminen on ihmetyttänyt tosi paljon.

        Ollaan koitettu tuota jäähytekniikkaa, mutta se vaan innostaa ja haukkuu oven takana niin julmetusti ja kovempaa, että naapureilla kyllä menee siinä hermot.

        koiraa, eivät opeta mitään. Tuo erään kirjoittama, mene pois, jätä koira huomiotta ja yksin, on paras keino, koiraytävällinen, koiran kielellä tehty, josta koiran voi olettaakin ymmärtävän ja oppivan, kun olette vain johdonmukaisia, kaikki perheessä, kestää, mutta lopulta toimii.


      • Höh?
        sillä ne sekoittavat kirjoitti:

        koiraa, eivät opeta mitään. Tuo erään kirjoittama, mene pois, jätä koira huomiotta ja yksin, on paras keino, koiraytävällinen, koiran kielellä tehty, josta koiran voi olettaakin ymmärtävän ja oppivan, kun olette vain johdonmukaisia, kaikki perheessä, kestää, mutta lopulta toimii.

        Ei jäähyjä - mene pois? Mahtaakohan niissä olla jotain yhtäläistä? Koira eristetään laumasta ja sillä hyvä... ei neuvotteluja, ovi kiinni tai ovi auki, parempi kuitenkin kiinni. Nopeammin oppii...


    • Muutaomakotitaloon

      Koirat ei kuulu kerrostaloon. Piste.

      • Äläuntanää

        Asiaankuulumaton viesti. Taakse poistu. Piste


      • bilsom

        ei omakotitalo alueelle,kiiiiiiitooooooos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe