ChromeOS Starteria surkeampi

.NettiRampa.

Windows 7 Starter sai täällä paljon pilkkaa niskaan koska osa ohjelmista puuttuu ja ne on tarkoitettu kätettäväksi Windows Live palvelun kautta.

ChromeOS on jo saanut paljon innostusta ja ylistystä osakseen avoimessa yhteisössä jonka kritiikittömyys "omiaan" kohtaan estää heitä näkemästä miten surkea ChromeOS on. Kaikki ne W7 Starterin ilkutut huonot ominaisuudet on nimittäin ChromeOS:ssä viety äärimäisyyksiin.

"Koneessa ei käytetä muita sovelluksia kuin pelkkää Googlen omaa Chrome-webbiselainta. Ajettavat sovellukset ovat itse asiassa Googlen webbipalveluita: sähköposti, dokumentinhallinta, pikaviestin, valokuvahallinta jne."

"Uskooko Google todellakin, että kuluttajat ovat valmiita luopumaan paitsi datastaan, myös kokonaan mahdollisuudesta asentaa itse omia sovelluksia omin koneisiinsa?"

"Tietoturvasta edes vähän välittäville koko koneen kaiken datan säilöminen jonnekin verkon syövereihin on luonnollisesti karmea ajatus. "

Chrome on täysin riippuvainen internetyhteydestä. Entäpä kun yhteys katkeaa tai olet 3G alueen ulkopuolella, et pääse edes tiedostoihin käsiksi koska ne on jossain nettipalvelimella. Ilman nettiä ChromeOS on täysin rampa. Starteriin voit asentaa mieluisia ohjelmia ja ne on käytettävissä oli nettiyhteyttä tai ei ja tiedostoja voi turvallisesti käsitellä omalla koneella.

"Minua Chrome OS ei toistaiseksi vakuuta. Onkin hyvä katsoa sitä ja muita Googlen palveluita tässä ja seuraavissa blogikirjoituksissa kriittisesti."
http://www.tietokone.fi/uutiset/uutiskommentti_chrome_os_ei_kelpuuta_ihan_mita_tahansa_pc_ta

En ottaisi mielelläni W7 Starteria minikoneesen, ChromeOS... huh en edes ajattele. Ainoa fiksu vaihtoehto minikoneeseen on nykyisin Ubuntu Netbook Remix.

13

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllähän oli surkea pettymys tuo Chrome OS ei voi muuta sanoa, jotain ihan muuta mitä odotin. Tosiaan alittaa jo 7 Starterinkin jossa ainakin ne 3 toimivaa ohjelmaa ovat omalla koneella.

Myös Microsoft on kyllä suunnitellut ihan samaa joten tässä Google vain ehti ensin, Mikkiksen unlmissahan siintää pilvikäyttis jossa softat ovat pilvissä, rauta vuokrattu jne. jolloin kontrolli käyttäään onkin liki 100% ja säännöt mikkiksen hallussa, karmiva ajatus (saikohan Pentti erektion?)

Että jos näihin pilvikäyttiksiin aletaan siirtymään niin luottaisin enemmän Googleen kuin Microsoftiin. Toisaalta tuon tyyppiseen järjestelmään en edes halua siirtyä, haluan hallita koneeni ohjelmineen ihan itse.

• Penguin

Tuskin Google on erityisesti mitään tuossa lukinnut, voihan sitä valita itse omat pilvipalvelunsa.

• ----->

Itse en omia asioitani ja tiedostoja kenekään pilveen veisi en edes pilvipäissäni! ChromeOS ei kiinnosta lainkaan. Googlesta on tulossa vaarallisen iso vaikka sillä on "kiltti" maine on se kuitenkin pörssiyhtiö joka kaikkien pörssiyhtiöiden tapaan toimii vain lypsylehmänä sijoitajilleen... moraali joustaa voitontavoittelu ei. Se mitä Googlessa on viimeaikoina tapahtunut ja miten se alati koittaa sitoa kaikkia netinkäyttäjiä itseensä ei ole tervettä kehitystä!!! Chrome ja ChromeOS on vain valjastettu tätä internetin Googleistamista vauhdittamaan.... eikä internetin Googleistuminen pörssiyhtiön leikkikentäksi ole mikään riemujuttu.

• -----> kirjoitti:

Itse en omia asioitani ja tiedostoja kenekään pilveen veisi en edes pilvipäissäni! ChromeOS ei kiinnosta lainkaan. Googlesta on tulossa vaarallisen iso vaikka sillä on "kiltti" maine on se kuitenkin pörssiyhtiö joka kaikkien pörssiyhtiöiden tapaan toimii vain lypsylehmänä sijoitajilleen... moraali joustaa voitontavoittelu ei. Se mitä Googlessa on viimeaikoina tapahtunut ja miten se alati koittaa sitoa kaikkia netinkäyttäjiä itseensä ei ole tervettä kehitystä!!! Chrome ja ChromeOS on vain valjastettu tätä internetin Googleistamista vauhdittamaan.... eikä internetin Googleistuminen pörssiyhtiön leikkikentäksi ole mikään riemujuttu.

Nyt olisi hyvä jos jostain löytyisi joku kova kilpailija tms. toimija alalle, siis joku muu kuin Microsoft. Siis Microsoft ei ole kova kilpailija mutta sillä on muuta sälää jo ihan tarpeeksi ettei tarvi yhtään enempää paskoille tekniikoilleen mutta siis joku ihan uusi tulija. Vaikka eihän se ole valitettavasti mahdollistakaan. Onneksi Googlen itsekontrolli on sentään paremmassa hantissa kuin mikkiksellä ja kumppaneilla.

• ...................
        exergy kirjoitti:

Nyt olisi hyvä jos jostain löytyisi joku kova kilpailija tms. toimija alalle, siis joku muu kuin Microsoft. Siis Microsoft ei ole kova kilpailija mutta sillä on muuta sälää jo ihan tarpeeksi ettei tarvi yhtään enempää paskoille tekniikoilleen mutta siis joku ihan uusi tulija. Vaikka eihän se ole valitettavasti mahdollistakaan. Onneksi Googlen itsekontrolli on sentään paremmassa hantissa kuin mikkiksellä ja kumppaneilla.

"Googlen palveluiden käyttäjät eivät ole Googlen asiakkaita. He (minä mukaan lukien) ovat Googlen kauppatavaraa. Googlen asiakkaita ovat mainostajat.

Omat kokemukseni sisällöntuotantoyhteistyöstä Googlen kanssa ovat negatiivisia. Google on sisältöyhteistyökumppanilleen poliisi, tuomari ja pankkiiri, joka torjuu kaiken ulkopuolisen puuttumisen diileihinsä, aina hyvästä kauppakutyymistä YK:n kauppasopimukseen. Eikä AdWords-öykkäröinti ole firmalle ole mitenkään ainutlaatuista; Google esimerkiksi kolkuttelee laillisuuden rajoja kopioimalla uutisotsikoita omaan News-palveluunsa ja kohta ovat vuorossa kaikki maailman kirjat."

"Ei olekaan mikään ihme, että Googlen valta-asema alkaa entistä enemmän nyppiä laatusisältöä tuottavia mediataloja. Mikä oikeus Googlella on päättää mikä uutinen kelpaa sen uutisportaaliin ja mikä jutuista nostetaan ylimmäksi? "
        http://blogit.tietokone.fi/ossi/2009/12/murdochista-googlesta-ja-microsoftista/

• ....................
        ................... kirjoitti:

"Googlen palveluiden käyttäjät eivät ole Googlen asiakkaita. He (minä mukaan lukien) ovat Googlen kauppatavaraa. Googlen asiakkaita ovat mainostajat.

Omat kokemukseni sisällöntuotantoyhteistyöstä Googlen kanssa ovat negatiivisia. Google on sisältöyhteistyökumppanilleen poliisi, tuomari ja pankkiiri, joka torjuu kaiken ulkopuolisen puuttumisen diileihinsä, aina hyvästä kauppakutyymistä YK:n kauppasopimukseen. Eikä AdWords-öykkäröinti ole firmalle ole mitenkään ainutlaatuista; Google esimerkiksi kolkuttelee laillisuuden rajoja kopioimalla uutisotsikoita omaan News-palveluunsa ja kohta ovat vuorossa kaikki maailman kirjat."

"Ei olekaan mikään ihme, että Googlen valta-asema alkaa entistä enemmän nyppiä laatusisältöä tuottavia mediataloja. Mikä oikeus Googlella on päättää mikä uutinen kelpaa sen uutisportaaliin ja mikä jutuista nostetaan ylimmäksi? "
        http://blogit.tietokone.fi/ossi/2009/12/murdochista-googlesta-ja-microsoftista/

"Googlen DNS-palvelun ongelma on perustavaa laatua oleva periaatteellinen kysymys. Jos maailmassa olisi vain yksi yritys, joka kontrolloi DNS-palveluita, tämä yritys de facto kontrolloi kaikkea pääsyä kaikkeen Internetin sisältöön ja tietoon."
        http://blogit.tietokone.fi/ossi/2009/12/google-dns-hunajainen-ansa/

Viimeistenkin sinisilmien tulisi jo herätä tähän Google asiaan! Pörssiyhtiö joka kohta hallitsee koko internettiä ja sen sisältöä.... ei sinun vaan omistajieen eduksi.

• Penguin
        .................... kirjoitti:

"Googlen DNS-palvelun ongelma on perustavaa laatua oleva periaatteellinen kysymys. Jos maailmassa olisi vain yksi yritys, joka kontrolloi DNS-palveluita, tämä yritys de facto kontrolloi kaikkea pääsyä kaikkeen Internetin sisältöön ja tietoon."

Viimeistenkin sinisilmien tulisi jo herätä tähän Google asiaan! Pörssiyhtiö joka kohta hallitsee koko internettiä ja sen sisältöä.... ei sinun vaan omistajieen eduksi.

Meinaat että Googlella ei olisi oikeutta tarjota vaihtoehtoista DNS-palvelua? Kai kuka tahansa saa käyttää sen nimipalvelimia halutessaan, eihän sitä pakko ole käyttää. Tuskin tuo muita nimipalvelimia tappaa. :D

• Penguin kirjoitti:

Meinaat että Googlella ei olisi oikeutta tarjota vaihtoehtoista DNS-palvelua? Kai kuka tahansa saa käyttää sen nimipalvelimia halutessaan, eihän sitä pakko ole käyttää. Tuskin tuo muita nimipalvelimia tappaa. :D

Kai sillä nyt oikeus on. Ironiseksi homman tekee kuitenkin se, että hyväuskoiset hölmöt ryntäävät suoraa päätä käyttämään kaikkia Googlen keksintöjä – samaan aikaan kun pitävät Windowsin käyttäjiä orjina.

• Penguin
        blaah kirjoitti:

Kai sillä nyt oikeus on. Ironiseksi homman tekee kuitenkin se, että hyväuskoiset hölmöt ryntäävät suoraa päätä käyttämään kaikkia Googlen keksintöjä – samaan aikaan kun pitävät Windowsin käyttäjiä orjina.

Tämä ei ole niin simppeliä, niiden hölmöjen pitäisi kyetä vaihtamaan itse omat DNS-asetuksensa. Kuinka monen prosentin väestöstä luulet pystyvän siihen?

• .................... kirjoitti:

Naurettavaa Pentti! Tiedätkö edes omaa dns:si ja miten se vaihdetaan?

• heh heh
        blaah kirjoitti:

Ei pitäisi tosiaan ihan kritiikittä alkaa käyttää kaikkea mitä Google tuo vaikka protestoikin Micro$oftia.

En aio alkaa käyttämään tuota DNS-palvelinta, josko se edes on mahdollistakaan suomalaisilla operaattoreilla, eiköhän ne liene rajoittaneet systeeminsä niin ettei voi käyttää ulkopuolisten dns-palvelimia...tai mistäpä mä tiedän kun en ole kokeillut enkä aio kokeillakaan.

Googlen palveluista käytän vain googlea ja gmailia, muut saa jäädä omaan arvoonsa ja käyttämättä, niin selaimet, Picasat kuin Androidit ja Chrome OS:t.

• kapanen.
    • heh heh

Se mitä olen Chrome OS:stä kuullut ei kyllä vakuuta mua millään lailla tuon käyttiksen hyvyydestä. Itse en aio käyttää Chrome OS:ää, voisin kyllä ostaa Acerin miniläppärin jossa on ChromeOS mutta sekä ChromeOS että Win7 starter lentäisivät samantien metsikköön.

Ja minkä helvetin takia kaikki miniläppärit mitä Suomessa myydään, on pilattu juuri markkinoiden surkeimmilla linux-jakeluilla? Ihmetellään sitten miksi ei linux-minit mene kaupaksi.

Jos olisimme kuten isossa maailmassa, niin täällä myytäisiin mm. Dellin minejä Ubuntulla, ja ne tekisivät kauppaansa varmasti paljon paremmin eikä niitä palauteltaisi. Miksihän Suomeen ei sitten tuoda noita Dellin minejä Ubuntulla?? Syytä voi vaan arvailla, itse veikkaisin sitä että niitä ei tänne haluta juuri sen takia koska ne tosiaan voisivat mennäkin hyvin kaupaksi. eihän Micro$oftin luvattuun kauppavaltioon saa tuoda mitään pahaa kilpailijaa. Xandros, Linpus ja Chrome OS sai luvan tulla, koska ne tiedettiin etukäteen jo huonoiksi joten se huonous itse hoitaisi kuviot kuntoon eli asiakkaat olisi tyytymättömiä, sen sijaan kunnollinen jakelu, kuten Ubuntu, niitä ei suvaita koska niihin voisi asiakkaat jopa olla tyytyväisiäkin.

Haistan siis palaneen käryä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1995
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      121
      1715
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1306
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      720
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      57
      614
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      204
      575
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      482
    Aihe