Junan nopeus

Suomessa

Kuinka lujaa junat kulkevat nopeimillaan suomessa?
Kuulin jutun, jonka mukaan matkustajajunat voivat kulkea suomessa jopa 150 km/h.
Pitääköhän tuo tieto paikkansa?

22

6251

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FR

      Junat Suomessa ovatkin hitaita, ei kuitenkaan aivan niin hitaita. 210-220 km/h ainaikin Mäntsälän la Lahden välillä.

      Vertailua varten. Ranskan TGV kulkee jopa 320 km/h.

      • S84 matkustaja

        huimaa kyytiä Lahti-Mätsälä radalla,eihän siinä enään maisemistakaan voi iloita juna kiitää kardenakseli punasella niin,että laikat vain liitää kiskoilla kuski vain polkee petallia automaattiohjaus ohjaa junaa Mäntsälän suoralla Helsinkiin päin ja kymppiä onnen kuljettaja ottaa junansa manuaaliseen ohjaukseen eli käsipelissä ohjailee kulkuneuvonsa aseman läpi kohti Riihimäkeä.


    • radanvarsi

      Suomen rataverkolla liikennöidään varsin kirjavilla nopeuksilla. Tietoa suurimmista sallituista nopeuksista eri rataosilla ja eri kalustolla on nähtävissä Ratahallintokeskuksen verkkoselosteessa (www.rhk.fi).

    • ärköles

      Pendo lasettaa 200km/h, oikoradalla jopa 220km/h. Joskus ic2 junatkin menevät 200km/h. Normaalisti ne menee 160km/h mutta sillon tällön on nopeustestauksia. Semmosta

      • joopajooo

        200 km/h on kyllä ihan max


      • Anonyymi
        joopajooo kirjoitti:

        200 km/h on kyllä ihan max

        222 on mennyt myös.


      • Anonyymi

        Tulevaisuudesta päivää. Itäsuomessa mennään 140kmh ja pää ja pohjanmaanradalla 200-220kmh


    • Kaikenpro

      Nopeimpien junien (suomen) huipunopeus voi olla jopa 260km/h

    • junan.huippunop.eri.asia

      Nopein rataväli Suomessa on Lahden oikorata jossa Allegrolla saa ajaa 220 km/h.

      • Kätyriberneri

        Alkaa nämä etelän radat olla rapakunnossa ja mennään enää köröttelemällä, kuten viimeisin aikataulun muutoskin kertoo.
        Rahaa ei irtoa enää kuin Oulun seudulle Sipilän takia.


      • opettele.lukemaan
        Kätyriberneri kirjoitti:

        Alkaa nämä etelän radat olla rapakunnossa ja mennään enää köröttelemällä, kuten viimeisin aikataulun muutoskin kertoo.
        Rahaa ei irtoa enää kuin Oulun seudulle Sipilän takia.

        Tämä ei ole politiikka palsta.


      • Anonyymi
        opettele.lukemaan kirjoitti:

        Tämä ei ole politiikka palsta.

        Pitäisi kunnostaa Savonlinnasta Pietariin Uusi Linjaus Ellisvaaran Kautta tai Imatrankosken Kautta Pietariin Pääsee Junalla Pikajunalla tai INTERCITY Junalla Tai Kiskobussilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisi kunnostaa Savonlinnasta Pietariin Uusi Linjaus Ellisvaaran Kautta tai Imatrankosken Kautta Pietariin Pääsee Junalla Pikajunalla tai INTERCITY Junalla Tai Kiskobussilla

        Kiteeltä Sortavalaan, Imatralta Pietariin Lastochkalla.


    • menkäämmejunalla

      Matkustin juuri Helsingistä koilliseen päin. Junan nopeus oli 200 km/h. Pendolino menee jopa 220 km/h. Ei ole köröttelyä. Suomen rataverkko on loistavassa kunnossa. Juna on paras matkustusmuoto.

    • Anonyymi

      Huomenna Skoonesta -Tokholmaan 3:42 X 2000:llä :D

    • Anonyymi

      Allegro kulkee Lahden oikoradan nopeusrajan 220 km/h mukaan.

    • Anonyymi

      InterCity-juna kulki keskimäärin 160-180 km/h, vain lyhyen aikaa meni 200 km/h . Välillä mentiin pitkän aikaa vain 35 km/h ja alle senkin, ja kerran pysähdyttiin kokonaan minuuteiksi odottamaan ohi kiitävää toista junaa.

      Junan vauhti taitaa riippua siitä, kuinka usein välipysähdyksiä on reitillä. Ja rataosuuksien kunnosta sekä risteävistä raiteista ja teistä reitillä.

    • Anonyymi

      Intercity: 200km/h Helsingistä Ouluun, Kouvolaan, ja Lappeenrannasta Imatralle.
      Pendolino: 220km/h Helsinki-Lahti, muualla sama kuin intercityllä.
      Allegro: 220km/h Helsinki Kouvola, muualla sama kuin IC:llä
      Yöjuna: 140-160 km/h
      Lähijuna 120-160 km/h

      Nuo ovat nykyisiä, Allegroa ei tosin ajeta nykyään.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, mutta unohdit mainita että muualla on IC:llä ja pendolla 140-160 muilla radoilla. (joillakin osuuksilla 120) Riippuu myös onko kesä vai talvi koska esim. talvella IC ajaa max: 160, ja pendolinolla 180 km/h


    • Anonyymi

      Valon nopeus on kuitenkin maksimi mitä ei voi ylittää. Tämä tulisi huomioida arvioitaessa junien nopeuksia. Monelta se jää näköjään huolioimatta.

      • Anonyymi

        Kyllä valonnopeudenkin pystyy ylittämään. Eri asia sitten mikä sen ylittää.


    • Anonyymi

      Tukholmassa lähijunaa odotellessa saa kyllä ihmetellä kun juna ajaa ohi täyttä vauhtia. Siinä kun on kaksi raidetta, niin sitä kauempaa raidetta pitkin ajaa se juna joka ei pysähdy ja se ajaa ihan täysiä siis varmaan 200 km/h ja kuitenkin suht lähellä laituria ja ihmisiä, ei oo Suomessa koskaan sellaista ollut.. sitä kyllä säikähtää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe