vuotoa 5 v kuukautisten loppumisen jälkeen

astonished

Olen 56 v. ja ollut usean vuoden vailla kuukautisia. Tosin noin pari vuotta sitten oli satunnaista lyhytaikaista niukkaa verenvuotoa. Nyt on ollut myös, muutamana päivänä, hieman ohimenevästi. Oli myös nopeasti ohimeneviä hikoiluaaltoja joita ei ole ollut aikoihin. Tosin on flunssakin päällä. Tietääkö kukaan mistä tämä vuotelu voisi johtua?

31

23451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gynelle

      gynekologilla AINA jos jo pitkään (vuoden) poissa olleen vuodon jälkeen tulee vuotoa.

      • zyc

        Ensinnäkin: kuinka joku voi kirjoittaa noin tylysti kuin klo 16:11.
        sitten: "vaivasi" ollenee vaaratonta hormonihäivähdystä, mutta kannattaa käväistä tarkastuksessa asiantuntijan luona, kuten jo aiemmin kirjoitettiinkin. Hyvää talven odotusta sinulle.


      • viiskaks
        zyc kirjoitti:

        Ensinnäkin: kuinka joku voi kirjoittaa noin tylysti kuin klo 16:11.
        sitten: "vaivasi" ollenee vaaratonta hormonihäivähdystä, mutta kannattaa käväistä tarkastuksessa asiantuntijan luona, kuten jo aiemmin kirjoitettiinkin. Hyvää talven odotusta sinulle.

        kuten sinä vastasitkin..en tiedä ketään kellä olisi vuodot loppuneet kuin seinään, sellaisiakin tuttuja on joilla on menkat (tai vuoto) alkanut parin vuoden tauon jälkeen olematta syöpää. kyllä sitä tipottelua , vuotoa saattaa tulla vuosia ennenkuin loppuu kokonaan.


      • Anonyymi

        Paras luontaistuote vaihdevuosiin - https://nplink.net/t9gmnzae
        Helpotti alkavia vaihdevuosi oireita,mm. kuumia aaltoja yöllä ja hikoilua päivisin. Vaikutti myös mielialaan myönteisesti. Lieneekö tuotteen ansiota että olen pysynyt terveenä koko talven vaikka lähipiirissä ollut flunssaa. Olen erittäin tyytyväinen! Suosittelen!


    • kuolema tulee

      aiheuttaa tuollaista.

    • ei paniikkia

      aavistuksenomaisia vuotoja vielä kolme vuotta kuukautisten jälkeen, ne huomasi vain wc paperista, jos tarkkaan katsoi. Olotila oli kuin kuukautisten alkaessa ja on edelleenkin neljän viikon välein, vaikka olen ikäisesi. Minulla flunssa laukaisi vaihdevuodet aikanaan kertaheitolla, kyllä sillä on merkitystä. Jos hikoilee ja tulee vaihtarioireita, niin voi olla aika turvallisin mielin. Odottele ja katsele, jos asia vaivaa niin käväise lääkärillä. Ei ole olemassa kahta samanlaista elimistöä ja suurin osa oudoistakin oireista on normaalia.
      On mieletöntä kirjoittaa sellaista kuin eräs tässä ketjussa.

      • riittäää

        Olen 54v.Viimeisimmät normaalit, runsaat vuodot oli kesällä-08, samanvuoden joulukuussa oli aivan niukkaa ruskeaa vuotoa, tuon jälkeen ei mitään.Eli viimeisistä, pienimmistäkin vuodoista on nyt aikaa jo 1,5vuotta.
        Parisen viikkoa sitten tuli rinnat kipeiksi, ja tänään alkoi tulla niukkaa ruskeaa vuotoa, ja mahasta kouristelee kuin muinoinkin kuukautisten yhteydessä. Vähän mietityttää, että onko normaalia, näin pitkän tauon jälkeen; toisaalta, kuten tuossa joku kirjoittikin, niin harvoinpa ne vuodot aivan kertalaakista loppuvat...olinkin ihmetellyt, että pääsinpä vähällä.Mitään muitakaan vv-oireita ei ole vielä ainakaan tullut?Hormonikokeet kyllä näyttivät vuosi sitten, että vv-aikaa elän.No, toivottavasti tämä nyt olisi vaan joku tämmöinen yksittäinen, vihon viimeinen vuotojuttu??


    • 50-vuotias

      Minulla viimeiset kuukautiset olivat tasan vuosi sitten. Nyt viikon ajan on ollut menkkamaisia oireita, rinnat arat ja pari näppyä naamassa ja nyt alkoi alavatsaa juimia ja paperiin tuli vähän verta. Lääkäriin pitäis varmaan lähteä?

    • lissu4

      Minulla ei ole ollut kuukautisia kohta kolmeen vuoteen. Nyt vaihdoin sitten Vagifemin Ovestiin, niin rinnat tuli kipeeksi ja alavatsaan on koskenut ja kuukautiset alkoi. Uskon että tuosta lääkkeen vaihdosta johtuu. Vaihdan takaisin ja seurailen.

      • 54 v.

        Minulla on kuukautiset olleet poissa kolmisen vuotta. Puolitoista vuotta sitten kuitenkin tuli yksittäiset kuukautiset ja nyt tämän vuoden alussa taas. Kummallakin kerralla oli kaikki tavanomaiset ennakko-oireet - alavatsaa vihloi ja rinnat tulivat kipeiksi. Lisäksi molemmilla kerroilla oli sellainen tilanne, että olin pitänyt pitkähkön tauon Vagifemin käytössä ja aloittanut käytön uudelleen. Kävin kummallakin kerralla lääkärissä - eri lääkäreillä - ja kerroin Vagifemistä. Molemmat olivat kuitenkin sitä mieltä, että Vagifem ei voi aiheuttaa kuukautisten uudelleen ilmaantumista. Aika erikoinen yhteensattuma kyllä minusta.


      • 58v.
        54 v. kirjoitti:

        Minulla on kuukautiset olleet poissa kolmisen vuotta. Puolitoista vuotta sitten kuitenkin tuli yksittäiset kuukautiset ja nyt tämän vuoden alussa taas. Kummallakin kerralla oli kaikki tavanomaiset ennakko-oireet - alavatsaa vihloi ja rinnat tulivat kipeiksi. Lisäksi molemmilla kerroilla oli sellainen tilanne, että olin pitänyt pitkähkön tauon Vagifemin käytössä ja aloittanut käytön uudelleen. Kävin kummallakin kerralla lääkärissä - eri lääkäreillä - ja kerroin Vagifemistä. Molemmat olivat kuitenkin sitä mieltä, että Vagifem ei voi aiheuttaa kuukautisten uudelleen ilmaantumista. Aika erikoinen yhteensattuma kyllä minusta.

        Minulle kävi ihan samoin.(kk jäi pois 7v sitten) Käytin jonkin aikaa Vagifemiä, pidin tauon , vajaa vuoden , aloin taas käyttää ..muutaman kuukauden käytön jälkeen alkoi runsas vuoto.Poliklin.lääkäri (ilm. venäl.naislääkäri) sanoi sen johtuva,hänen mielestään, niiden käytöstä. Siitä menin naistentaut.polille jossa oltiin eri mieltä. Sain hoidoksi Primolut 10 pv ajan tammikuulle ja maaliskuulle.Tammikuun annos syöty ja nyt tihkuttaa taas..Vagifemiä en ole käyttänyt, toivottavasti vuodot johtuu siitä..pelotaa että onko vakavampaa.. mitään ei tähän mennessä ole havaittu. Taidanpa tilailla uutta aikaa.


      • 54 v.
        58v. kirjoitti:

        Minulle kävi ihan samoin.(kk jäi pois 7v sitten) Käytin jonkin aikaa Vagifemiä, pidin tauon , vajaa vuoden , aloin taas käyttää ..muutaman kuukauden käytön jälkeen alkoi runsas vuoto.Poliklin.lääkäri (ilm. venäl.naislääkäri) sanoi sen johtuva,hänen mielestään, niiden käytöstä. Siitä menin naistentaut.polille jossa oltiin eri mieltä. Sain hoidoksi Primolut 10 pv ajan tammikuulle ja maaliskuulle.Tammikuun annos syöty ja nyt tihkuttaa taas..Vagifemiä en ole käyttänyt, toivottavasti vuodot johtuu siitä..pelotaa että onko vakavampaa.. mitään ei tähän mennessä ole havaittu. Taidanpa tilailla uutta aikaa.

        Minulta otettiin nyt tällä toisella kerralla kohdun limakalvonäyte poliklinikalla. Siitä on kohta kolme viikkoa mutta tuloksia ei ole vielä kuulunut. Ultraäänitutkimuksessa ei näkynyt mitään mihinkään vakavaan viittaavaa. Vagifemiä en ole käyttänyt tammikuun alun jälkeen. Tänään alkoi taas vähäinen verenvuoto. Muutaman päivän ajan on alavatsaa vihlonut aivan kuin silloin "ennen vanhaan" ennen kuukautisia, joten melkein jo osasin odottaa. Hieman kyllä pelottaa, mistä oikein on kyse. Ei tässä oikein muuta voi kuin odottaa kärsivällisesti tuloksia poliklinikalta.


      • itselläni oli
        54 v. kirjoitti:

        Minulta otettiin nyt tällä toisella kerralla kohdun limakalvonäyte poliklinikalla. Siitä on kohta kolme viikkoa mutta tuloksia ei ole vielä kuulunut. Ultraäänitutkimuksessa ei näkynyt mitään mihinkään vakavaan viittaavaa. Vagifemiä en ole käyttänyt tammikuun alun jälkeen. Tänään alkoi taas vähäinen verenvuoto. Muutaman päivän ajan on alavatsaa vihlonut aivan kuin silloin "ennen vanhaan" ennen kuukautisia, joten melkein jo osasin odottaa. Hieman kyllä pelottaa, mistä oikein on kyse. Ei tässä oikein muuta voi kuin odottaa kärsivällisesti tuloksia poliklinikalta.

        Yleensä tuollaset johtuu kohdun paksusta limakalvosta.


    • -63

      Mistä kohdun paksu limakalvo johtuu?

      • tietääkö kukaan

        Tuon minäkin haluaisin tietää..


      • vähän tietoa on
        tietääkö kukaan kirjoitti:

        Tuon minäkin haluaisin tietää..

        Sen verran tiedän että kohdun limakalvo paksuuntuu, jos hormoonitasapaino ei toimi, kuten vaihdevuosissa saattaa käydä. Minulle gyne selitti että jos estrogeenituotanto toimii normaalisti ja keltarauhashormooni ei lainkaan, kuten minulle kävi, tulos on tämä. Eli vaihdevuodet ovat kuin peilikuva kuukautisten alkamisesta nuorena, vain käänteisessä järjestyksessä.


      • böpötti
        vähän tietoa on kirjoitti:

        Sen verran tiedän että kohdun limakalvo paksuuntuu, jos hormoonitasapaino ei toimi, kuten vaihdevuosissa saattaa käydä. Minulle gyne selitti että jos estrogeenituotanto toimii normaalisti ja keltarauhashormooni ei lainkaan, kuten minulle kävi, tulos on tämä. Eli vaihdevuodet ovat kuin peilikuva kuukautisten alkamisesta nuorena, vain käänteisessä järjestyksessä.

        Olen 48v ja ei ole vielä,,ainakaan mitä tiedän, niin vaihdevuosia alkanut, mutta minullakin on ongelmana tuo limakalvojen paksuuntuminen kohdussa. Meinaa menkat venyä tosi pitkiks ja runsaiksi. Onko tää sit merkki vaihdevuosista??


      • Huolestunut5
        böpötti kirjoitti:

        Olen 48v ja ei ole vielä,,ainakaan mitä tiedän, niin vaihdevuosia alkanut, mutta minullakin on ongelmana tuo limakalvojen paksuuntuminen kohdussa. Meinaa menkat venyä tosi pitkiks ja runsaiksi. Onko tää sit merkki vaihdevuosista??

        Itse olen nyt samassa tilaanteessa eli vaihdevuodet alkoivat jo 25v ja nyt olen 55v eli 30 v ollut pois ja nyt on kahtena kuukautena ollut vuotoa.


      • 54v.
        Huolestunut5 kirjoitti:

        Itse olen nyt samassa tilaanteessa eli vaihdevuodet alkoivat jo 25v ja nyt olen 55v eli 30 v ollut pois ja nyt on kahtena kuukautena ollut vuotoa.

        Tänään vihdoin tuli sairaalasta vastaus: "Endometrirumilla estrogeenivaikutus, ei kuitenkaan liikakasvua tai pahanlaatuista. Kontrolli 3-4 kk:n kuluttua, jolloin otetaan uusi näyte kohdun limakalvolta ja tehdään keittosuolaruiskutus." Tuo kyllä jätti vielä aika epätietoiseksi. Mistä estrogeenivaikutus johtuu - heti tietysti kroonisena huolestujana aloin ajatella jotain estrogeenia erittävää kasvainta. Tiedän toki että ovat aika harvinaisia. Mistä syystä keittosuolaruiskutus tehdään ja miten kamala toimenpide se lienee - ei oikein löytynyt googlaamalla tietoa. Jos jollekulle on tehty, kuulisin mielelläni asiasta tarkemmin.


      • böpötti
        54v. kirjoitti:

        Tänään vihdoin tuli sairaalasta vastaus: "Endometrirumilla estrogeenivaikutus, ei kuitenkaan liikakasvua tai pahanlaatuista. Kontrolli 3-4 kk:n kuluttua, jolloin otetaan uusi näyte kohdun limakalvolta ja tehdään keittosuolaruiskutus." Tuo kyllä jätti vielä aika epätietoiseksi. Mistä estrogeenivaikutus johtuu - heti tietysti kroonisena huolestujana aloin ajatella jotain estrogeenia erittävää kasvainta. Tiedän toki että ovat aika harvinaisia. Mistä syystä keittosuolaruiskutus tehdään ja miten kamala toimenpide se lienee - ei oikein löytynyt googlaamalla tietoa. Jos jollekulle on tehty, kuulisin mielelläni asiasta tarkemmin.

        Keittosuolaruiskutus apuna kohdun tutkimisessa

        Kohdun limakalvon tai kohtuontelon rakenteen tarkastelun helpottamiseksi voidaan tehdä ns. keittosuolaruiskutus. Siinä kohtuun ruiskutetaan ohuella katetrilla steriiliä keittosuolanestettä, jonka avulla kohtuontelon muoto ja sen poikkeavuudet, esimerkiksi myomat ja polyypit, saadaan näkymään selvemmin. Keittosuolaruiskutuksen aikana saattaa tuntua kuukautiskivun tyyppistä tuntemusta.

        Tuollanen pätkä löyty netistä...:)


    • Tytär

      Hei!
      Ihmettelen seuraavaa: 65-vuotiaalla äidilläni oli tosi vaikeat vaihtarioireet, joten hän sai estrogeenilääkityksen 15 vuotta sitten. Estrogeeni on käytössä edelleen 1 tabl päivässä.

      Kohtu on edelleen tallella, mutta kukaan gynekologi ei ole määrännyt hänelle missään vaiheessa keltarauhaslääkitystä. Äiti uskoo tietty lääkäreitä, että kaikki on ok, eikä minua, kun olen ihmetellyt, miksei keltarauhashormonia ole määrätty ja miksei edes ultrakontrolleja.

      Sitten eräällä viikolla hänellä alkoi yllättäen kuukautiset - siis 65-vuotiaana ja 15 vuoden estrog-lääkityksen jälkeen. Hän meni gynekologille. Otettiin papa ja pistoletti. Papa oli ok. Pistoletin tuloksia odotetaan.

      Gynekologi sanoi, että munasarjat on hyvässä kunnossa ja pikkuisen vain kohdun limakalvon paksuuntumista. Ei taaskaan määrätty progestronia, eli keltarauhashormonia, vaikka ilman sitä kuulemma se kohdun limakalvo paksuuntuu.

      Onko kenelläkään tällaisesta tietoa, että kuukautiset tulee 65-vuotiaalle pitkän vaihdevuosilääkitysen jälkeen? Entä tämä, että kohtu on tallella, mutta vain estrogeeni käytössä?

      Kiitos vastauksista! :)

    • kasvainko

      Olen 63 v ja kuukautiset loppuivat 5 vuotta sitten kunnes juuri tänään alkoivat uudestaan. Rinnat ovat olleet toista viikkoa arat kuten silloin kuukautisten aikoihin oli tapana. Alavatsakipua oli pari viikkoa sitten, minkä lääkäri epäili virtsatieinfektioksi. Kauhistuin vessakäynnillä äsken ja ryntäsin heti koneelle. Voiko minulla olla jokin kamala tauti? Mitä ihmettä tämä tarkoittaa? En ole saanut mitään hormonilääkitystä eikä yksikään lääkäri ole niitä tarjonnut. Olisiko pitänyt?
      Äidilläni kk:t loppuivat myös tämän ikäisenä suunnilleen (58). Periytyvä ominaisuus?
      Hänellä ei tietääkseni ole ollut vuotoja sen jälkeen (pitänee soittaa kun pääsen täältä tentin valvonnasta!
      Ei voi olla ihan normaalia.

    • jatkotutkimuksiin

      Kiinnostaa kuulla lisää kokemuksia? Onko jollain todettu syöväksi vai mistä tällainen oireilu johtuu?

      Lääkäri totesi minulle vuosi sitten, että vaihdevuodet ovat ohi, sillä FHS-arvo oli yli 90. Hormonikierukka sai jäädä paikoilleen, koska kärsin tuolloin hikoilukohtauksista. Kuukautisia ei kuululun puoleen vuoteen, kunnes sitten huomasi vähän punertavaa joskus vessakäyntien yhteydessä. Nyt on 3 kertaa tullut ihan normaalit kuukautiset. Huolestuttaa, mikä on vialla. Ultrassa ei näkynyt mitään ihmeellistä ja munasarjat näyttivät hiljaisilta. Papa ja hpv normaalit. Olen 46 vuotias.

      • Anonyymi

        Minulla täysin sama ja saman ikäinen olen. MIten sinulla tilanne eteni?


    • Evitatyttö

      Noniin täällä on yksi ihan ihmeissään kuukautisen poissa yli kaksi vuotta ja jokos nyt lauantaina pamahti ja ei muuten ole mitään pientä tiputtelua vaan ihan siis kunnolla mitä teen vai teenkö mitään.

    • Mummi68

      Puoli vuotta ilman kuukautisia ja sitten eilen rinnat arat ja hieman alavatsan kippristelyä ja sitten runsaasti verta, jatkuu vielä tänäänkin. Ajattelin että jos odottelee sen 5 päivää mitä ennenkin kestäneet ja sitten kyselee et tarviiko jotain tutkimuksia /lääkkeitä. Onhan tää hieman outoa kun olet tottunut ajatukseen ettei enää kuukautisia ja sitten kun salama kirkkaalta taivaalta.

    • kokemustarikkaampi

      Minulla kuukautiset loppuivat 50 vuotiaana. Nyt olen 57 ja tuli kuukautiset. Lääkäri lähetti gynelle joka totesi kohdun liikakasvun . Siitä seurasi pipelle näyte ja sen tuloksen tultua tehtiin kohtututkimus jossa löytyi polyyppi. Asennettiin hormonikierukka joka korjaa tilannetta eikä liikakasvua pitäis enää tapahtua. Jos liikakasvun antaa olla ja lisääntyä, se lisää kohtusyöpäriskiä..
      Kannattaa käydä gynellä.

      • Anonyymi

        Moi, itse olen 52v,kuukautiset olleet pois kokonaan pari, kolme vuotta,, tänään näkyi että kuukautiset alkaisivat.. Rintojen aristusta oli myös pari pvää sitten.. Saas nährä,että kommenteista päätellen, voi joillakin tavallaan jopa uudestaan alkaa jollain muotoa?.. Tuntunut niin hyvältä, kun niistä pääsi. Mutta, täytyypi seurailla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi, itse olen 52v,kuukautiset olleet pois kokonaan pari, kolme vuotta,, tänään näkyi että kuukautiset alkaisivat.. Rintojen aristusta oli myös pari pvää sitten.. Saas nährä,että kommenteista päätellen, voi joillakin tavallaan jopa uudestaan alkaa jollain muotoa?.. Tuntunut niin hyvältä, kun niistä pääsi. Mutta, täytyypi seurailla..

        Mulla kans olleet kuukautiset pois 2,5 v ja nyt eilen alkoi tiputella veristä vuotoa, just silleen kun olis menkat. Onkohan mahdollista, että hormoonitoimintaa vielä kuitenkin jäljellä? Joku kolme viikkoa sitten alavatsassa tuntui samanlaista pientä kipua kuin ovulaatioissa on ollut.


    • Anonyymi

      Mulla loppui kuukautiset kuin seinään täytettyäni 40 vuotta.
      Meni vajaa 7 vuotta kun taas tulivat pariin kertaan, sitten meni yli vuosi kun taas tulivat kerran.
      Kuitenkin mulla on aina ajoittain ollut rinnat arat ihan kuin menkat olisivat alkamassa, mutta ei ole alkanut kuitenkaan.

      Mulla on ollut kyllä kaikenlaista muutakin outoa oireilua nyt jo kuudetta vuotta ja jotain vikoja on löydettykin pitkin kroppaa mutta ilmeisesti " pääsyyllinen " oireiluun on edelleen löytymättä.
      Toivon että ajan myötä selviäisi niin elämänlaatu paranisi.

      Nyt mulla ei ole ollut taas kuukautisia vajaaseen kolmeen vuoteen.
      On joskus tullut käytyä gynelläkin vatsakipujen takia mutta ei ole ollut mitään erityistä.

      • Anonyymi

        Itselläni kävi näin. Täytin 50 ja alkoi jaksoi, että ikkuna auki, ikkuna kiinni. Sitä kesti muutaman kuukauden. Kuukautiset loppuivat, kuin seinään. Yhden vuoden sain nauttia menkkavapaasta. Nyt, menkat taas alkoivat ja olen 9 päivää jo vuotanut niin kunnolla, että alkaa jo väsyttämään. Mitä tekisin? Minne varaan ajan?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe