Mitä tehdä mistään puhumattomien moukkien kanssá?

piinaavaa hiljaisuut

Sukulais/tuttavapiiriin sattuu kuulumaan muutama sellainen mies-henkilö joiden voisi luulla olevan mykkiä. Mutta olen todistetusti kuullut muutaman lauseen näiden vuosien aikana, eli eivät ole.

Aika kituuttavaa on kahvi/ruokapöydässä näiden kanssa "seurustelu" , kun toisesta et saa ulos kun sanan joo tai ei. Yrität sitten vaikka mistä ottaa puheenaihetta, he vastaavat 1-2 sanalla. Vastaavat sentään, että pari papukaijaleimaa siitä.

Kyse ei ole suuttumisista tai välien rikkoontumisista, tai muusta henk. kohtaisuudesta, vaan tarkalleen ottaen mistä?

82

5725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --

      Varmaan kyse on siitä, että he ovat vaan kauhean juroja ja varautuneita. Onko sitä pakko yrittää kahvipöydässä jutustella, jos toinen ei halua? Sekin voi olla ihan hyvää käytöstä huomioida toinen luonteenpiirteineen, eikä yrittää väkisin jorista säästä.

      • bensku

        No joo, ymmärretään tuokin näkökanta... Mutta eikö ihmisillä pitäisi silti jotain alkeellisia käytöstapoja olla?


      • toinen näkökulma
        bensku kirjoitti:

        No joo, ymmärretään tuokin näkökanta... Mutta eikö ihmisillä pitäisi silti jotain alkeellisia käytöstapoja olla?

        Ihan alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu myös se, ettei ole itse liikaa äänessä, vaan antaa tilaa toisille.


      • ap kirjoittaja
        toinen näkökulma kirjoitti:

        Ihan alkeellisiin käytöstapoihin kuuluu myös se, ettei ole itse liikaa äänessä, vaan antaa tilaa toisille.

        Heh. Ai on vain 2 vaihtoehtoa, täysi mykkyys ja jatkuva puhetulva...

        Olen kyllä antanut näille maan hiljaisille tilaisuuden puhua, en toki ole koko ajan äänessä, ja yritän virittää keskustelua mutta olen kokenut sen aika turhaksi. Muiden ihmisten kanssa minulla ei ole tämän kaltaisia ongelmia vaan pystyn keskustelemaan ja vitsailemaan normaalilla vuorovaikutuksella. Ohoh tulipas kömpelö sanahirviö mutta menköön..


      • 3+10
        ap kirjoittaja kirjoitti:

        Heh. Ai on vain 2 vaihtoehtoa, täysi mykkyys ja jatkuva puhetulva...

        Olen kyllä antanut näille maan hiljaisille tilaisuuden puhua, en toki ole koko ajan äänessä, ja yritän virittää keskustelua mutta olen kokenut sen aika turhaksi. Muiden ihmisten kanssa minulla ei ole tämän kaltaisia ongelmia vaan pystyn keskustelemaan ja vitsailemaan normaalilla vuorovaikutuksella. Ohoh tulipas kömpelö sanahirviö mutta menköön..

        Tuon kyllä keksit ihan itse, en minä puhunut mitään "vain kahdesta vaihtoehdosta". Kysymys oli siitä, että ei itse puhu liikaa, jotta muillekin jää tilaa.
        Se myöskin pisti silmään että suhtaudut ilmeisen alentuvasti näihin veijareihin. Ihan vaan tiedoksi, että jotkut ihmiset ovat erityisen herkkiä vaistoamaan toisten tunnetiloja. Jo pelkästään se voi olla esteenä keskustelulle. Kevyt vilkaisu peiliin voisi olla paikallaan.


      • puheenpitoa
        3+10 kirjoitti:

        Tuon kyllä keksit ihan itse, en minä puhunut mitään "vain kahdesta vaihtoehdosta". Kysymys oli siitä, että ei itse puhu liikaa, jotta muillekin jää tilaa.
        Se myöskin pisti silmään että suhtaudut ilmeisen alentuvasti näihin veijareihin. Ihan vaan tiedoksi, että jotkut ihmiset ovat erityisen herkkiä vaistoamaan toisten tunnetiloja. Jo pelkästään se voi olla esteenä keskustelulle. Kevyt vilkaisu peiliin voisi olla paikallaan.

        No voihan nyt pyhä lehmä...

        Minun mielestäni ap toimii oikein ja fiksusti. Muiden kanssaan hänellä ei tuota ongelmaa ole, eli kyse ei voi olla mistään megapuhekoneesta!

        Tuosta tunteiden vaistoamisesta.. no ei kai ap voi olla mielinkielin kun vastapelurit on tollasia moukkia! Ei kai siinä vuosikaupalla jaksa hymyillä ja kysellä toisten kuulumisia kun on sama kun puupökkelölle puhuisi.

        Olen itsekin sen verran tavannut näitä maanhiljaisia, että tiedän ilmiön. Eivät he siitä muuksi muutu, keskittykäämme puheliaisempiin tapauksiin.


      • 20+7
        puheenpitoa kirjoitti:

        No voihan nyt pyhä lehmä...

        Minun mielestäni ap toimii oikein ja fiksusti. Muiden kanssaan hänellä ei tuota ongelmaa ole, eli kyse ei voi olla mistään megapuhekoneesta!

        Tuosta tunteiden vaistoamisesta.. no ei kai ap voi olla mielinkielin kun vastapelurit on tollasia moukkia! Ei kai siinä vuosikaupalla jaksa hymyillä ja kysellä toisten kuulumisia kun on sama kun puupökkelölle puhuisi.

        Olen itsekin sen verran tavannut näitä maanhiljaisia, että tiedän ilmiön. Eivät he siitä muuksi muutu, keskittykäämme puheliaisempiin tapauksiin.

        Sama asennevamma näyttää olevan sinullakin. Ei tarvitse olla mielinkielin, enhän minä sitä tarkoittanut. Mutta se asetelma, jossa emäntä suhtautuu vieraisiinsa "puupökkelöinä" ja käyttäytyy alentuvasti, on yksinkertaisesti väärä lähtökohta.

        On olemassa hyvin erilaisia ihmisiä, kaikkien kanssa tulee pärjätä. Ei tietenkään ole ongelmia muiden kanssa, koska joukko on luultavasti "tasapäisempi", ap ei voi siinä asettua kenenkään yläpuolelle.

        Kysymys oli jo lähtökohtaisesti sellainen, joka ei mielestäni edes kuulu etikettipalstalle. Siinähän on enemmän kysymys ap:n omasta ongelmasta suhteessa vieraisiin, kuin vieraiden hänelle aiheuttamasta ongelmasta. Jos tilanne on täysin kestämätön, eikö niitä veijareita voi yksinkertaisesti jättää kutsumatta?


      • "Veijarin" äiti
        20+7 kirjoitti:

        Sama asennevamma näyttää olevan sinullakin. Ei tarvitse olla mielinkielin, enhän minä sitä tarkoittanut. Mutta se asetelma, jossa emäntä suhtautuu vieraisiinsa "puupökkelöinä" ja käyttäytyy alentuvasti, on yksinkertaisesti väärä lähtökohta.

        On olemassa hyvin erilaisia ihmisiä, kaikkien kanssa tulee pärjätä. Ei tietenkään ole ongelmia muiden kanssa, koska joukko on luultavasti "tasapäisempi", ap ei voi siinä asettua kenenkään yläpuolelle.

        Kysymys oli jo lähtökohtaisesti sellainen, joka ei mielestäni edes kuulu etikettipalstalle. Siinähän on enemmän kysymys ap:n omasta ongelmasta suhteessa vieraisiin, kuin vieraiden hänelle aiheuttamasta ongelmasta. Jos tilanne on täysin kestämätön, eikö niitä veijareita voi yksinkertaisesti jättää kutsumatta?

        nimitellä vakaita suomalaismiehiä veijareiksi. Tulee mieleen lipevät huijarit, joita nuo kuvaillut aidot suomalaisuroot tuskin ovat. Kukahan täällä taas arvostelee ihmisiä, joita ei tunne. Joku kärkäs kaikkitietävä käytöksen kultaisen kirjan ulkoa lukenut, joka kehtaa nimitellä tuntemattomia asennevammaisiksi. Hyi hyi! Ei siis tarvitsekaan enää käyttäytyä, kun voi huudella puskista tulematta ilmi. Hyvä käytös onkin siis vain silmän palvontaa! Teeskentelyä. Selkään puukotusta. Onko pitänyt pitää työpaikalla hymyn virnettä yllä koko päivä? Kotona voikin purkaa sappeaan tuntemattomien niskaan. Eikö se juuri ole sairasta? Kysyjä sentään oli rehellinen kun kertoi pulmastaan. Ja sitten tämä "Niin" sylkee paskaa niskaan. Taitaisi mennä hienohelman huuli pyöreäksi minun poikieni kanssa.


      • Tälleen
        "Veijarin" äiti kirjoitti:

        nimitellä vakaita suomalaismiehiä veijareiksi. Tulee mieleen lipevät huijarit, joita nuo kuvaillut aidot suomalaisuroot tuskin ovat. Kukahan täällä taas arvostelee ihmisiä, joita ei tunne. Joku kärkäs kaikkitietävä käytöksen kultaisen kirjan ulkoa lukenut, joka kehtaa nimitellä tuntemattomia asennevammaisiksi. Hyi hyi! Ei siis tarvitsekaan enää käyttäytyä, kun voi huudella puskista tulematta ilmi. Hyvä käytös onkin siis vain silmän palvontaa! Teeskentelyä. Selkään puukotusta. Onko pitänyt pitää työpaikalla hymyn virnettä yllä koko päivä? Kotona voikin purkaa sappeaan tuntemattomien niskaan. Eikö se juuri ole sairasta? Kysyjä sentään oli rehellinen kun kertoi pulmastaan. Ja sitten tämä "Niin" sylkee paskaa niskaan. Taitaisi mennä hienohelman huuli pyöreäksi minun poikieni kanssa.

        "joka kehtaa nimitellä tuntemattomia asennevammaisiksi"
        "Hyi hyi"
        No tuohan onhan se törkeää toista asennevammaiseksi nimitellä, sen sijaan puollustamasi keskustelun aloittaja on hyvinkin asiallinen:


        "Mitä tehdä mistään puhumattomien moukkien kanssá?"


      • -
        bensku kirjoitti:

        No joo, ymmärretään tuokin näkökanta... Mutta eikö ihmisillä pitäisi silti jotain alkeellisia käytöstapoja olla?

        Kyse ei ole käytöstavoista - tai siis niiden puuttumisesta - vaan todennäköisesti siitä, että kyseiset immeiset eivät osaa kahvipöytäkeskustelun jaloa taitoa. Itsellekin tuntuu joskus olevan vaikeaa keksiä puhuttavaa "ei mistään". Lisäksi sen toisen henkilön kysymykset tai kommentit voivat olla sellaisia, että niiden avulla ei osaa keskustelua jatkaa. Tämä kahvipöytäkeskustelua haluava voisi siis esittää sellaisia kysymyksiä, joihin ei voi vastata kyllä tai ei tai ylipäätään vain parilla sanalla.


      • .
        Tälleen kirjoitti:

        "joka kehtaa nimitellä tuntemattomia asennevammaisiksi"
        "Hyi hyi"
        No tuohan onhan se törkeää toista asennevammaiseksi nimitellä, sen sijaan puollustamasi keskustelun aloittaja on hyvinkin asiallinen:


        "Mitä tehdä mistään puhumattomien moukkien kanssá?"

        Otat tämän hetken kuumimmat aiheet puheeksi,jos ei auta nii tarkis heidän lääkitys;)

        Katainen Bilderberg-kokouksesta: “Normaali kansalaisfoorumi”
        http://bilderberg.infosota.fi/2009/12/08/katainen-bilderberg-kokouksesta-normaali-kansalaisfoorumi/
        End Game (suomeksi tekstitetty) Asiaa bilderbergistä!
        http://www.youtube.com/watch?v=q37CoRrpoxg&feature=PlayList&p=30FD881224A87756&index=0

        Asiaa meneillään olevasta ilmasto huijauksesta:
        http://nwohavaintoja.blogspot.com/
        http://talousdemokratia.blogspot.com/
        http://nwo.11syyskuu.net/index.htm

        Suomi menetti itsenäisyytensä lopullisesti 1.12.2009

        Että sellanen hallitus!
        http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/lissabonin-sopimus-astuu-voimaan-tanaan/163181
        Linkistä löytyy historiallista faktaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8652235

        EU sanakirja suomeksi.
        Tämä on internet-sanakirja, joka tarjoaa lyhyet selitykset useimmille EU keskusteluissa käytettäville termeille. Täältä löydät myös monia hyödyllisiä linkkejä.
        http://fi.euabc.com/

        End of Nations on irlantilainen dokumentti Euroopan unionista ja Lissabonin sopimuksesta.
        http://www.youtube.com/watch?v=xIvCZzRTjSA&feature=PlayList&p=427891A3EF8DB28F&index=0&playnext=1

        OSA 1 VALTIOIDEN LOPPU - EU:n VALLANKAAPPAUS & LISSABONIN SOPIMUS
        http://isovimma.blogspot.com/2008/03/valtioden-loppu-eun-vallankaapaus.html
        http://isovimma.blogspot.com/2008/03/osa-2-valtioiden-loppu-eun.html
        http://isovimma.blogspot.com/2008/03/osa-3-valtioiden-loppu-eun.html

        Edustaako Suomea EU:n huippukokouksissa tasavallan presidentti vai pääministeri, johtuu yksinkertaisesta asiasta. Suomen perustuslain mukaan ulkopolitiikkaa johtaa presidentti, tosin yhdessä maan hallituksen kanssa. EU-Suomella ei kuitenkaan ole omaa ulkopolitiikkaa, vaan Suomen ulkopolitiikka on EU:n sisäpolitiikkaa.
        Vielä joulukuussa 2009 suuri osa suomalaisista elää sen harhan vallassa, että Suomi on itsenäinen ja demokraattinen valtio.EU ei ole demokratiaa vaan pyrokratiaa!

        Rokoteasiaa:
        Suomi aloittaa rokotetutkimuksen vuoden vaihtuessa GlaxoSmithKlinen, GSK:n, uudella prepandeemisella H5N1-lintuinfluenssarokotteella. Asia käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, THL:n, asiakirjoista.
        http://www.infosota.fi/2009/12/07/suomi-testaamaan-uutta-lintuinfluenssarokotetta/
        Lukemisen arvoista tekstiä:
        http://mirjaleenaisoaho.blogit.uusisuomi.fi/author/mirjaleenaisoaho/
        PALAUTTEITA, UUTISIA JA AJATUKSIA
        http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=153


    • realisti-K

      Suomalaiset nyt eivät vaan ole mitään small talk -kansaa. Toinen vaihtoehto on, että ehkä sinun lanseeraamasi puhenaiheet ovat sellaisia, ettei tällä henkilöllä ole niistä yksinkertaisesti sen enempää sanomista. Oletko yrittänyt ottaa selville tai kysellä heidän mielenkiinnon kohteitaan?

      Jos tämäkään ei toimi, ja toinen ei yksinkertaisesti vaikuta haluavan rupatella, niin miksi pakottaa? Sinulla on varmasti muitakin tuttuja ja kavereita joiden kanssa voit jutella.

      • ----

        Todella törkeää haukkua vammaksi sitä jos toinen ei puhu. Kyse tuskin on mistään rakenteellisesta fyysisestä vammasta, joka estäisi puhumisen. En tiedä mistä aloittajan tuttujen puhumattomuus johtuu, mutta itse olen niin hiljainen ja ujo ollut koko ikäni, että tavallaan ymmärrän tuolaista käytöstä. Pystyn samaistumaan. Minulla ei puhuminen vaan suju helposti vieraiden, eikä aina tuttujenkaan kanssa. Nykyään on vähän helpottanut, mutta on ollut sellainenkin aika kun olen vaikuttanut lähes mykältä muiden silmissä. Sitä toisaalta haluaisi puhua, olla kohtelias ja tutustua, mutta pelko tulla nolatuksi on liian valtava.

        Puhumattomuus on helppo suojautumiskeino, helppo tapa olla näkymätön. Jos ei anna mitään ympäristölleen, niitä nolojakin kokemuksia ("möläytin jotain hassua ja kaikki pilkkasivat") tulee hyvin vähän. Haittana on, että silloin myös saa ympäristöltään todella vähän. Se on liiankin helppoa kun siihen on kerran ryhtynyt, siitä on sitten vaikeampi nousta ja ryhtyä puhumaan.

        Kerron nyt omasta kokemuksestani, en voi tietää toisten puhumattomuuden syitä. Yritän vain antaa jotakin näkökulmaa. Olen nyt 20-vuotias ja on ollut kova työ yrittää päästä ujoudesta. Ensin yrittää hyväksyä se luonteenpiirteenä kun ympäristö painostaa olemaan reipas ja sosiaalinen ja sitten yrittää päästä siitä eroon. Ikä on tuonut ehkä osaltaan lisää itsevarmuutta, mutta myös se kun on pakottanut itsensä, pistänyt itsensä likoon. Ehkä aloittajan tuttavat eivät ole joutuneet elämässään laittamaan itseään niin kauheasti peliin, vaan ovat pärjänneet luonteenpiirteensä kanssa. Kenties ovat sellaisessa työssäkin, missä ei paljon puheenlahjoja tarvita?

        Äh, mutta turhaan selitän. Varmaan leimaat minutkin vammaiseksi.


    • anneli**

      Epäilen myös, että kyseiset henkilöt eivät halua "mokata" eli sanoa mitään tyhmää, siksi he eivät sano mitään. Toisin sanoen kai huono itsetunto? Ymmärrän, että nuoret voi olla ujoja ja olen itsekin ollut mutta että aikuiset ja kuitenkin tutussa seurassa?

      Työkaverini on tuollainen. Puhuu kyllä kanssani työpäivän kuluessa ihan normaalisti mutta kun menemme syömään ruokiksella ja jos pöytään sattuu tulemaan hiukan vieraampi työkaveri tai isompi pomo, hän ei puhu mitään koko ruokailun aikana. Aika tylsää seuraa. Sama oli esim. hiljattain pikkujouluissa, jutteli niitä näitä mutta kun pomo tulikin istumaan siihen viereen, alkoi mykkyys.

      Minusta se on kertakaikkiaan epäkohteliasta ja moukkamaista. Voihan sitä vaikka kysyä, että mitäs teidän lapsille kuuluu tai onko teillä jotain suunitelmia jouluksi .... ellei muuta keksi.

      • -----

        Varmasti voi tuntua ulkopuolisen silmissä epäkohteliaalta ja töykeältä, jopa voi tulla sellainen olo, että toinen on hiljaa siksi kun häntä ei kiinnosta tämä ihminen.

        Hiljaisen ihmisen näkökulmasta taas... no, puhun omasta näkökulmastani, sillä en voi tietää mitä työkaverisi päässä liikkuu. Ehkä samansuuntaisia ajatuksia, ehkä täysin erilaisia. Itselleni oli koulussa hankala puhua opettajille mitenkään erityisen rennosti, sillä sitä koko ajan mietti, mitä heille voi sanoa. Toiset saattoivat kysellä heiltä jopa erityisen henkilökohtaisia asioita, mutta itse mietin jatkuvasti, mikä on sopivaa ja mikä ei. Normaali kevyt jutustelu ei näin ollen kauheasti onnistunut. Ehkä työkaverisi ajattelee samalla tavalla: onko sopivaa kysellä pomolta tämän lapsista, vai pitääkö hänen kanssaan puhua ainoastaan työasioista? Tavallaan työpaikalla korkeammassa virassa olevan kanssa keskustellessa voi olla vielä suurempi mokaamisen pelko: mitä jos sanoo jotakin kauhean sopimatonta ja leimautuu pomon silmissä ties miksi! Siinähän voi olla vaikka työpaikka vaarassa (näin kärjistettynä).

        Tuntemattomien kanssa on vaikeampi jutustella, koska heistä ei tiedä miten he suhtautuisivat erilaisiin kysymyksiin. Mitä jos joulusuunnitelmista kysyminen onkin arka paikka? Mitä jos työkaverilla on vaikka edellisenä päivänä ollut kova riita anoppinsa kanssa liittyen joulunviettoon ja työkaveri tulee pahalle päälle kun tulee puhe joulusuunnitelmista. Kuulostaa varmasti naurettavalta. Kai sitä näin ujon roolissa tulee mietittyä liikaa ja toimittua liian vähän. :) Se ottaa aikansa ja vähän tutustumista, ennen kuin voi olla rennosti toisen seurassa, eikä tarvitse pohtia typeriä.

        Itselläni on lisäksi sellainen, että tykkään seurata toisten ihmisten jutustelua. Jos pöytään tulee joku kolmas ja hänellä luistaa juttu sen toisen kanssa, sitä saattaa unohtua seuraamaan eikä välttämättä edes muista, että itsekin voisi osallistua. Viihdyn hyvin tarkkailijan roolissa, eikä minusta tunnu edes häiritsevältä jos olen keskustelussa passiivisena osapuolena. Muut voi sitten kokea tämän eri tavalla.


      • YETSKA

        selittää asiaa, mutta jospa pomo onkin täysi mäntti ja tyrmää kaiken mitä toinen sanoo. Silloin on parempi / helpompi olla ihan hilijakseen ja on hyvä mieli huomennakin :)


      • 7+5

        ei tekis mielikään puhua mitään.


      • nainen 20

        "Eipä siinä tapauksessa taida olla sinusta kunnolliseksi yhteis kunnan jäseneksi jos olet noin heikko. tuskin tulet pärjäämään elämässäsi. Vamma mikä vamma."

        ja ikää sinulla oli? tiijätkö edes mikä on vammasen ja ujon ero?
        kehtaatkin haukkua toisia vammaseksi ujouden takia... pitäsit vaan sen suusi kiinni ja miettisit vähän...


    • .....

      Itse olen puheliaammasta päästä, ja joidenkin ihmisten suhtautuminen on sellaista, että jättävät small talkin minulle ja ovat itse hiljaa, eivät kysy, vastaa eivätkä kommentoi. Kerran (yli 15 v sitten) kyläreissulla päätin, että nyt olen kuin emäntä, istun hiljaa ja vastaan vain kun kysytään. Kyllä oli hiljainen kyläreissu, oltiin yökylässä. Seuraavana päivänä kotimatkalla puolisoni kysyi, että miksi olin koko viikonlopun vihainen.
      Sanoin etten ollut vihainen, vaan käyttäydyin kuin isäntäväki, en puhunut suuna päänä, vaan odotin heiltä puhetta ja vastasin sitten lyhyesti, en jaaritellut enkä kertonut aina puolta historiaa.

      Mieheni on sanonut sedälleni, että ihmetteli meidän ensitapaamisellamme miten joku voi puhua niin paljon. Setä kun kysyi saako hän koskaan multa puheenvuoroa oli vastaus: "Jos olisin halunnut, olisin voinut naida mykän".

      Älkää ainakaan yrittäkö muuttaa itseänne. Nykyään, vuosien jälkeen, näiden silloin niin hiljaisten isäntien kanssa juttu luistaa niin, että lapset pitelevät korviaan. Ehkä se vaati vain tutustumista ja mahdollisesta ujoudesta pääsemistä. Yleensä ollaan yhdessä perheittäin, ilman muita ulkopuolisia aikuisia.

    • greti

      Sellaiset ihmiset peittelevät aina jotain isompaa juttua. Alitajuinen juttu. Nämä ovat väkivaltaisimpia ja agressiivisenpia jos saavat liikaa viinaa. En suosittele yhteisiä kossuiltoja tällaisten kanssa...

      • qvwvwq

        Olet ihan oikeassa. Kyse ei ole ujoudesta tai pelkuruudesta vaan asioiden peittelystä ja siitä että hiljaisella ihmisellä on jotain hyvin pahaa salattavaa jonka hän pelkää paljastavansa jos avaa suunsa. Kannattaa varoa hiljaisia ja juroja ihmisiä.


      • gdhghgshhagh
        qvwvwq kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa. Kyse ei ole ujoudesta tai pelkuruudesta vaan asioiden peittelystä ja siitä että hiljaisella ihmisellä on jotain hyvin pahaa salattavaa jonka hän pelkää paljastavansa jos avaa suunsa. Kannattaa varoa hiljaisia ja juroja ihmisiä.

        tuo oli kyllä typerintä mitä olen koskaan kuullu.


      • nainen 20
        qvwvwq kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa. Kyse ei ole ujoudesta tai pelkuruudesta vaan asioiden peittelystä ja siitä että hiljaisella ihmisellä on jotain hyvin pahaa salattavaa jonka hän pelkää paljastavansa jos avaa suunsa. Kannattaa varoa hiljaisia ja juroja ihmisiä.

        ei kaikilla hiljaisilla ole jotain salattavaa vaan ne saattaa olla hyvinkin ujoja.. ujot pelkää usein sanovansa jotain tyhmää millekkä kaikki sitten nauraa muista se..


    • asjdlflöasdfj

      Niin, mistä luulisit että ne vieraat haluaisivat puhua kanssasi? Mieti sitä? Jos et vain ole tarpeeksi kiinnostava tai juttusi ovat tyhjänpäiväistä jaarittelua niiin voip olla ettei siinä asiamies oikein pääse jutun juureen. Nimim. kokemusta on. Itse tykkään keskustella paljonkin ihmisten kanssa niinkauan kuin se keskustelu on edes jollain tasolla kiinnostavaa, mutta heittäydyn aika hiljaiseksi siinä vaiheessa jos käsitelty aihe ei kosketa minua millään tavalla, kiusallisia tilanteita kun ei voi oikein toiselle sanoakkaan että nyt ei kiinnosta kyllä pätkääkään.

      • 3+9

        jos ei juttu kiinnosta minua.

        älkää hei välittäkö tästä , sama paskapää kun muillakin palstoilla


      • papegoija

        Oletko kuullut ikinä hyvistä käytöstavoista ja small talkista?


      • ???

        Miksi et voi kääntää keskustelua sellaiseen aiheeseen, joka sinua kiinnostaa? Parempi sekin kuin heittäytyä mykäksi, ellet sitten ole todella ujo.


      • junttilaan ...
        ??? kirjoitti:

        Miksi et voi kääntää keskustelua sellaiseen aiheeseen, joka sinua kiinnostaa? Parempi sekin kuin heittäytyä mykäksi, ellet sitten ole todella ujo.

        Samaa mieltä ja kokemusta myös näistä väsyttävistä mykistä.

        Jos minä yritän epätoivoisesti näille mykille keksiä puheenaihetta vaikkapa aluksi näistä: sää, konsertit, teatterit, elokuva, eläimet, mun tai sun lapset, mökinremonttiprojekti, osakkeet, ooppera, koulutus, työpaikan surut ja ilot, liikunta, ruokareseptit, viinien hienoudet, tansseissakäynti, pubi-visat, matkailu, maalaustaide, moottoripyörät, purjehdus, kirjallisuuden klassikot, käsityöt, tv-ohjelmat, viime vuoden missit, bb-talon tapahtumat, matti nykänen, batiikkivärjäys ja puutarhanhoito - ja en saa mistään mitään vastakaikua, mikä estää tätä mykkää junttia puhumasta sitten kanssani jostain häntä kiinnostavasta asiasta. En ole mikään jatkuvasti äänessä oleva papupata, ja 90%:lla ihmisistä mulla ei ole mitään ongelmia olla kanssakäymisissä mutta nämä muutamat tapaukset joita on pakko nähdä - on sitäkin toivottomampia.

        Anteeksi pitkät lauseet mutta olin tuohtunut! : )


      • Vanhapiika
        junttilaan ... kirjoitti:

        Samaa mieltä ja kokemusta myös näistä väsyttävistä mykistä.

        Jos minä yritän epätoivoisesti näille mykille keksiä puheenaihetta vaikkapa aluksi näistä: sää, konsertit, teatterit, elokuva, eläimet, mun tai sun lapset, mökinremonttiprojekti, osakkeet, ooppera, koulutus, työpaikan surut ja ilot, liikunta, ruokareseptit, viinien hienoudet, tansseissakäynti, pubi-visat, matkailu, maalaustaide, moottoripyörät, purjehdus, kirjallisuuden klassikot, käsityöt, tv-ohjelmat, viime vuoden missit, bb-talon tapahtumat, matti nykänen, batiikkivärjäys ja puutarhanhoito - ja en saa mistään mitään vastakaikua, mikä estää tätä mykkää junttia puhumasta sitten kanssani jostain häntä kiinnostavasta asiasta. En ole mikään jatkuvasti äänessä oleva papupata, ja 90%:lla ihmisistä mulla ei ole mitään ongelmia olla kanssakäymisissä mutta nämä muutamat tapaukset joita on pakko nähdä - on sitäkin toivottomampia.

        Anteeksi pitkät lauseet mutta olin tuohtunut! : )

        Tai sitten ne on sitä hiljasempaa sorttia. Seurustelin nuorena pojan kanssa joka ei puhunut paljon mitää. Ajeltiin autolla ympäriinsä . Oli vaikea olla kun hän ei puhunut mitään . Yritin aina keskustelua eri asioista . No se loppui sitten seurustelu . Vanhaksipiiaksi jäin.


      • asjdlflöasdfj
        junttilaan ... kirjoitti:

        Samaa mieltä ja kokemusta myös näistä väsyttävistä mykistä.

        Jos minä yritän epätoivoisesti näille mykille keksiä puheenaihetta vaikkapa aluksi näistä: sää, konsertit, teatterit, elokuva, eläimet, mun tai sun lapset, mökinremonttiprojekti, osakkeet, ooppera, koulutus, työpaikan surut ja ilot, liikunta, ruokareseptit, viinien hienoudet, tansseissakäynti, pubi-visat, matkailu, maalaustaide, moottoripyörät, purjehdus, kirjallisuuden klassikot, käsityöt, tv-ohjelmat, viime vuoden missit, bb-talon tapahtumat, matti nykänen, batiikkivärjäys ja puutarhanhoito - ja en saa mistään mitään vastakaikua, mikä estää tätä mykkää junttia puhumasta sitten kanssani jostain häntä kiinnostavasta asiasta. En ole mikään jatkuvasti äänessä oleva papupata, ja 90%:lla ihmisistä mulla ei ole mitään ongelmia olla kanssakäymisissä mutta nämä muutamat tapaukset joita on pakko nähdä - on sitäkin toivottomampia.

        Anteeksi pitkät lauseet mutta olin tuohtunut! : )

        Epätoivoisuus ja typeryys nyt vain paistaa ihmisestä kauas, sellaisten kanssa en juttele, sori. Puhukaa keskenänne säästä vaikka kuinka kauan.


      • hämeen hölösuu
        Vanhapiika kirjoitti:

        Tai sitten ne on sitä hiljasempaa sorttia. Seurustelin nuorena pojan kanssa joka ei puhunut paljon mitää. Ajeltiin autolla ympäriinsä . Oli vaikea olla kun hän ei puhunut mitään . Yritin aina keskustelua eri asioista . No se loppui sitten seurustelu . Vanhaksipiiaksi jäin.

        Olen itse syntyperäinen hämäläinen, kuten sukunikin, ties kuinka monessa polvessa jo täällä hämeen mailla on lisäännytty ja kuoltu :)

        Tuo mykkyys, ja hiljaisuus, ja hitaus.Ikuinen klisee. Voi pitää paikkaansa joidenkin kohdalla, mutta se ei ole mikään sääntö. Me olemme sellaista sakkia että saamme suumme auki ainakin. Noi paikkakunta-luonnejutut on kyllä aikalailla eilispäivän kategoriointeja. No karjalaiset ovat ehkä ulospäinsuuntautuneimpia, hiljaista karjalaista en ole vielä tavannut mutta muuten, ihan samanlaisia me ollaan joka paikassa, on hiljaista ja puheliasta hämäläistä, pohjalaista, turkulaista ja lappalaista.


    • YETSKA

      Et ole voittanut heidän luottamustaan millään tasolla. Eivät siksi uskalla avautua asiassa kuin asiassa Sinulle :) Silloin on parempi antaa ulos vain minimi-informaatio. Näin teen itsekin, kun vastaosapuolena on ns. epäluottamuksen omaava tapaus.

      • puhetta kaipaan

        No millä h**lla sitten tällaiseen hiljaiseen hiihtelijään tutustuu, kun toisesta ei saa auki hohtimillakaan sananpuolikasta? Kiitos mutta ei kiitos, kun aikansa yrittää ja hommasta ei tule mitään, luovutan. Onneksi on puheliaampiakin persoonallisuuksia.

        Veljenvaimo on tuollainen hiljainen juntti, kotoisin Alahärmästä, en tiedä ko. paikkakunnan ihmisten luonteenlaatua, mutta mykkä on kuin puuseinä.

        Itse olen kotoisin Heinolasta, kuten sukummekin, ja siellä asumme.


    • Itsestäänselvyys?

      Tuttu tilanne, kun yh-perheessä on kaksi murrosikäistä/teiniä. Siinä on kulkaa "rattoisat" päivällishetket sekä arkena että pyhänä, kotona tai ravintolassa - jopa jouluna tai ulkomaanreissulla - kun saa joko höpistä itsekseen tai sitten istutaan kaikki mykkänä pöydässä. Itselle tuo on ihan käsittämätöntä, koska olen saanut kotikasvatuksena pöytätavat, ja yrittänyt siirtää ne myös seuraavalle sukupolvelle, mutta näemmä vähemmän onnistuneesti.

    • ujous ja hiljaisuus

      ... meidän perhe meni tapaamaan sillloista kirjekaveriystäväperhettä. Kirjeessä oli asioiden keskustelu ihan sujunut. Kylässä sitten heidän luonaan kukaan perheenjäsenistä ei puhunut yhtään mitään. Oli aika tukala tunti istua mykän perheen kanssa kahvilla. Heillä oli lapsiakin. Kotiin lähtiessämme meidän 2-vuotias neitimme totesi eteisessä seisovalle isännälle: "Setää taitaa ujostuttaa..." Tapaamisen jälkeen yhteydenpito loppui puolin ja toisin.

    • vihjeneuvokkuus

      Sinun täytyy itse tehdä avaus! Kun kerrot hyvän jutun vitusta tai kyrvästä tai perseestä tai nussimisesta, kaikki innokkaasti puuttuvat puheeseen.
      Syntyy henkevä keskustelu ja puheensorina täyttää koko huoneen.

      • qwvwvq

        Sinusta tulisi tehdä Suomen Kansan Puheenparren vuorineuvos!

        Olet paljastanut jotakin sellaista mitä kukkahattutädit eivät halunneet tunnustaa. Puhut totuuden sanoja!


    • Pelkko

      Ehkä he ovatkin vain eduskunnassa töissä?

      • Puhetta odottava

        Samanlaisia mykkyyden kokemuksia minulla on miehestäni. Hän ei juuri oma-aloitteisesti puhu vieraiden kanssa. Minunkin kanssa vain välttämättömän. Mykkyys johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että ei ole mitään sanottavaa. Ei mielipiteitä eikä mielikuvitusta! Sellaisen ihmisen seurassa on aika rasittavaa olla.. enkä tiedä, kuinka kauan minäkään jaksan.. Olenkin muualla elämässäni vältellyt joutumasta puhumattomien ihmisten seuraan!


      • hämeen hölösuu
        Puhetta odottava kirjoitti:

        Samanlaisia mykkyyden kokemuksia minulla on miehestäni. Hän ei juuri oma-aloitteisesti puhu vieraiden kanssa. Minunkin kanssa vain välttämättömän. Mykkyys johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että ei ole mitään sanottavaa. Ei mielipiteitä eikä mielikuvitusta! Sellaisen ihmisen seurassa on aika rasittavaa olla.. enkä tiedä, kuinka kauan minäkään jaksan.. Olenkin muualla elämässäni vältellyt joutumasta puhumattomien ihmisten seuraan!

        Aika jännää, ei ole mielipiteitä eikä mielikuvitusta? Mitä miehesi korvien välissä sitten on? EN tässä vittuillakseni naputtele, vaan ihan kiinnnostaa, miten tuollainen voi olla.


    • petex35

      se on vaan niin, että kun sitä juttua ei tule niin sitä ei tule. ongelma se on itsellekin, ei oo kavereita, et saa pillua jne..itsetunto todella alhaalla.
      varsinkin sellasten "täydellisten" ihmisten jotka sen myös itse tietävät, niin menee täysin lukkoon.
      mutta koittakaa ymmärtää, ja olkaa onnellisia että teillä juttu luistaa.

      • KalleKalle1

        En kyllä käsitä mikä hiton ongelma siinä sitten on? Sitten olette hiljaa ja jos se on epämiellyttävää, niin välttelet kyseisiä tilaisuuksia. Jos joku ei tykkää jauhaa paskaa niin ei se hänestä huonompaa ihmistä tee. Kyllä itse olen sitä mieltä, että ärsyttävimpiä ihmisiä ovat ne turhan paskanjauhajat. Ei minua ainakaan kiinnosta jutella säästä tai Nykäsen Masasta, vaikka osaan kyllä puhua kiinnostavista aiheista. Jos pidän toista osapuolta idioottina, niin en sellaisen kanssa vaivaudu ajatuksiani vaihtamaan, ajatteli hän minusta mitä tahansa.


      • puheenpulpe
        KalleKalle1 kirjoitti:

        En kyllä käsitä mikä hiton ongelma siinä sitten on? Sitten olette hiljaa ja jos se on epämiellyttävää, niin välttelet kyseisiä tilaisuuksia. Jos joku ei tykkää jauhaa paskaa niin ei se hänestä huonompaa ihmistä tee. Kyllä itse olen sitä mieltä, että ärsyttävimpiä ihmisiä ovat ne turhan paskanjauhajat. Ei minua ainakaan kiinnosta jutella säästä tai Nykäsen Masasta, vaikka osaan kyllä puhua kiinnostavista aiheista. Jos pidän toista osapuolta idioottina, niin en sellaisen kanssa vaivaudu ajatuksiani vaihtamaan, ajatteli hän minusta mitä tahansa.

        Tuossa eräs ihminen ylempänä luetteli kyllä pitkän listan muitakin puheenvaihtoehtoja kuin nykäsen masan tai säätilan, eli eiköhän siitä listasta jotain löydy..

        Ok, kaikista ei ole pakko pitää, mutta fiksuihin käytöstapoihin (jos olet kuullut) kuuluu yleinen rupattelu esim. työkavereiden, sukulaisten puolisoiden ja sukulaistenkin kanssa. Ihmisten joita on "pakko" nähdä, kiinnosti tai ei, mutta se kuuluu käytöstapoihin.


      • rrrakas
        puheenpulpe kirjoitti:

        Tuossa eräs ihminen ylempänä luetteli kyllä pitkän listan muitakin puheenvaihtoehtoja kuin nykäsen masan tai säätilan, eli eiköhän siitä listasta jotain löydy..

        Ok, kaikista ei ole pakko pitää, mutta fiksuihin käytöstapoihin (jos olet kuullut) kuuluu yleinen rupattelu esim. työkavereiden, sukulaisten puolisoiden ja sukulaistenkin kanssa. Ihmisten joita on "pakko" nähdä, kiinnosti tai ei, mutta se kuuluu käytöstapoihin.

        Olen ujo. Tiedän että rupattelu kuuluu hyviin tapoihin mm. työkavereiden kanssa, sillä onhan vaivaantuneen oloista seisoa vaan jossakin ja olla tuppisuina muualle tuijotellen. Olen kuitenkin niin kamalan kriittinen sen suhteen mitä suustani päästän, että en osaa tehdä sosiaalisia aloitteita. Vasta sitten kun muutaman kerran on juteltu, on helpompi tokaista jotakin. Riippuu paljon siitä toisestakin, onko sille helppo puhua. En tiedä mikä siinä on, mutta joihinkin ihmisiin syntyy paljon nopeammin luottamus ja heille on helppo puhua. Toisiin ei sitten niin millään.

        Haluaisin olla puheliaampi ja rennompi muiden ihmisten parissa, mutta helpommin sanottu kuin tehty.


    • 21-vuotias mies

      Voi olla kyse siitä, että nämä kyseiset "mies-henkilöt" eivät vain yksinkertaisesti ole yhtä sosiaalisia, kuin sinä itse olet. Onko se nyt niin ihmeellinen asia, että täytyy tuoda ihan keskustelupalstallakin ilmi? Kaikki ihmiset eivät välttämättä vain halua puhua yhtä paljon, kuin toiset - ei sen enempää. En osaa sanoa, onko tällä hetkellä kyse juuri siitä asiasta, mutta uskon vahvasti, että siinä on perää. Joitakin ihmisiä puolestaan saattaa jopa ärsyttää se, että joku toinen on äänessä koko ajan - meitä on niin moneksi. Eipä sitä nyt kannata ruveta ihmettelemään sen enempää!!

      • EvvK<3

        niin just... kyllä sitä keskusteluu syntyy vasta sitten kun KAIKKI samassa pöydässä olevat oikeasti haluaa puhua jostain. Eli väkisinhän ei kannata edes yrittää alotella mitää keskustelua, koska eihän muakaa aina huvita puhuu jonkun kanssa eikä kyse sunkaa ole mistää henkilökohtasesta ketään vastaan, vaa kyse on siitä että JOS EI HUVITA NII SIT EI HUVITA, EI VOI MITÄÄ.


      • -mirkku-

        No jaa, kaikki eivät ole niin puheliaita tai sosiaalisia, mutta voihan sitä jotain yrittää sanoa, kun on kahvillekin kuitenkin uskaltanut tulla.

        Ei sitä hirveästi tarvitse teeskennellä, mutta jurottaminenkaan ei kuulu hyviin tapoihin. On ikävää, jos itse yrittää olla mieliksi, ja toinen ajattelee olevansa automaattisesti niin hyvää seuraa, ettei viitsi yrittääkään muuta kuin jurottaa. Eri asia on hyvien tuttujen kesken, jolloin muutenkin ollaan jo tultu tutuiksi, silloinhan sitä voi vaikka kaivaa nenää ilman että toinen ihmettelee. Mutta jos kyseessä on vähääkään vieraampi henkilö, on hyvä olla edes jonkinlaiset sosiaaliset säännöt hanskassa. Mielestäni niihin sääntöihin kuuluu, että koittaa edes esittää jonkun verran olevansa kiinnostunut siitä ihmisestä, joka kutsui kahville.

        Itsekin olen suht epäsosiaalinen ja ujo. Mutta jos on erittäin jurolla tuulella, voi olla menemättä sinne kahvikesteille jurottamaan:)


      • ap kirjoittaja

        Miksi aina otetaan toinen ääripää, eli tässä asiassa olen vain kokoaika äänessä oleva papupata. Johan muistaakseni sanoin että en ole! Annan tilaisuuden toisellekin puheeseen, mutta sellainen 3 min alkaa olla jo sellainen aika että hitaampiälyisemmänkin luulisi siihen mennessä saavan suunsa auki jos sanottavaa on. Jos ei sitä ole, niin sitten en tiedä?

        Ei kaikkien ole pakko olla sosiaalisia tietenkään,mutta minä koen sen totaalisen puhumattomuuden kyllä jotenkin ylimielisyytenä. Anteeksi nyt vain, mutta jos olet vain niin ujo, niin SANO se meille puheliaammille, niin emme saa väärää käsitystä. Tuolla jossain vastauksessahan joku vähemmän fiksu jo heittikin ettei seurustele idioottien kanssa. Siinäpä vuoden briljantti kommentti, lienee aika vaikea paeta itseään.


      • ------
        ap kirjoittaja kirjoitti:

        Miksi aina otetaan toinen ääripää, eli tässä asiassa olen vain kokoaika äänessä oleva papupata. Johan muistaakseni sanoin että en ole! Annan tilaisuuden toisellekin puheeseen, mutta sellainen 3 min alkaa olla jo sellainen aika että hitaampiälyisemmänkin luulisi siihen mennessä saavan suunsa auki jos sanottavaa on. Jos ei sitä ole, niin sitten en tiedä?

        Ei kaikkien ole pakko olla sosiaalisia tietenkään,mutta minä koen sen totaalisen puhumattomuuden kyllä jotenkin ylimielisyytenä. Anteeksi nyt vain, mutta jos olet vain niin ujo, niin SANO se meille puheliaammille, niin emme saa väärää käsitystä. Tuolla jossain vastauksessahan joku vähemmän fiksu jo heittikin ettei seurustele idioottien kanssa. Siinäpä vuoden briljantti kommentti, lienee aika vaikea paeta itseään.

        En jaksa kommentoida tällä kertaa tämän enempää, mutta olen kuullut tuon vinkin että kannattaa aina kertoa olevansa ujo, niin itselläkin on sitten paljon helpompaa. Hyvän kuuloinen vinkki, mutta käytännössä olen huomannut että ihmiset muuttuvat jotenkin vaivaantuneiksi kun ilmoitan olevani ujo. Pahinta oli se, kun yksi alkoi jankkaamaan: "Miksi sinä olet niin ujo? Sinä olisit varmasti tosi kiva, mutta miksi olet niin ujo? Olet niin kauniskin, mutta miksi olet niin ujo?" ja tätä jatkui...

        No, aion ehkä vastakin ilmoittaa olevani ujo, jos näyttää siltä että muuten muut luulevat ylimieliseksi.


    • Hmmph

      Minulla on vaimo, joka kahvipöydässä yrittää kehittää keskustelua kaikenlaisista aiheista. Minä taas haluaisin juoda rauhassa kahvia ja lukea lehteä. Kumpi on epäkohteliaampaa: selvin elein osoitetun ( silmät tiukasti lehdessä, yksitavuiset vastaukset päätä nostamatta ) keskusteluhaluttomuuden rikkominen vaiko lyhyet yksitavuiset vastaukset kysymyksiin, joilla ei ole mitään relevanssia elävän elämän kanssa. Ja mikä pahinta, aina kyseessä ei ole edes kysymys tai edes ilmoitus, miten joku asia on vaan laaja kuvailu, miltä joku asia tuntuu. Mitäs sellaiseen voi vastata muuta kuin "hmmh" ja jatkaa lukemista. Varsinkin kun jos osoitat näihin vuodatuksiin kiinnostusta, kysyt lisätietoja ja sitten sanot, mitä asiassa pitäisi tehdä, niin kiitoksena on kiukkuista itkua ja mökötystä.

      • hmmmh tosiaan

        Voi kauheeta, sellasen vaimon olet joutunut ottamaan jolla on tunteet! Kylläpä on kauhea kohtalo.

        Ihme sinänsä että olet saamattomuudeltasi päässyt naimisiin, jos et saa aikaiseksi edes kertoa omista tuntemuksistasi. Kuten siitä että sinun tekisi nyt mieli olla hiljaa ja lukea lehteä. Kas, jospa ottaisit tuon valtaisan askeleen vaimosi puhuvien maailmaan ja kuvailisit, miltä tämä asia sinusta tuntuu! Jos et ole kiinnostunut mistään vaimosi tunne-elämään liittyvästä, voi vain ihmetellä mitä vaimo vielä kahvipöydässäsi tekee.


      • siisti nainen

        Ethän kuitenkaan kylä paikassa ota niitä aviiseja kahvipöytään, ETHÄN? Olen joskus törmännyt erääseen totaalijunttiin joka ei pysty mitään syömään juomaan ilman että junttiseiskapäivää on pöydässä.


    • jdhjjjdj

      Se tuli vastaus kysymyksees jo miksi eivät halua puhua kanssasi..Leimaat heidät moukiksi niin luuletko että kukaan haluaa puhua yhtään mitään sellaisen ylimielen kanssa?

      • vaimo:D

        Mulla kait se ukko päätti, että hän ei ennää edes yritä puhhua mittää kun se kerran on niin vaikeaa toiselle osapuolelle avata suutaan. Ensin en tienny itkenkö vai nauranko, oli se niin hullunkurista kahvittelua aina tämän sukulaismiehen meillä käydessä.... Kumpikin ukoista istuu ihan hilijaa ja ryystää vaan kahvia....totuin kuitenkin siihen, enkä välitä enää mitään. Ei oo pakko puhua kellään, jos ei taho.


    • Tä.

      Perkele suomalainen mies ei puhu,eikä pussaa.
      Tä.

    • Sinkkuliina

      No en minäkään sitten ole ainoa joka haluaisi jutella vaikka metsän puille jo kun työelämässä ihmiset ovat niin kauhean kiireisiä ja perhesitoutuneita/parisuhdesitoutuneita. Masentaa aina istua yksin töissä ja keskustella vain tietokoneen kanssa. Välillä tuntuu, että onko minussa jotakin vikaa.

    • dfb dfb fdb

      EN JAKSA KUUNELLA ITTEENI TOISETEN KUULLEN...Yksinpuhelun kyllä osaan, varmaan kaksi kolmannesta kaikesta puheestani on sitä. Olen niin taitamaton ja hidas puhumaan, samoin on isäni, ja hänen isänsä mahtoi olla kans

      • MisterX.....

        Kunnioitusta peliin, on niitä hiljaisia, ei hiljaisten tarvi puhua mitään ellei halua. Tiedän, että on niitä hiljaisia jotka kärsivät siitä ja kun kuulevat jonkun sanovan, että no oletpa sinä hiljainen, niin se sanakin jo loukkaa..
        Sellainen ihminen jännittää ja pelkää esintyä esim ryhmässä ja olla esillä..mut ei me tuomita hiljaisia, ne joilla on ongelmia, selviävät niistä aikanaan. Kenties täälläkin joka ei pidä hiljaisista niin vois kumminkin kunnioittaa toista.. On tosin hiljaisia joilla ei minkäänlaista ongelmaa ja sanovat asiansa silloin ku niistä tuntuu ja ne puhuukin asiaa. Pointti on se että älkää tuomitko ketään, rakastakaa, välittäkää...


    • Timbe1

      Puhumattomuus ei ole moukkamaista, vaan puoli ruokaa. Jos ei halua välttämättä paskaa puhua ni onko se pakollista (millainen sää on, kiva paita plää plää. ym täydellisen turhaa)
      Maailmassa on sosiaalisia ihmisiä ja sitten vähän vähemmän sosiaalisia ihmisiä.
      Tohon törmään niin joka paikassa, että jollain ihmisellä (hemmetin monella) on kauhee tarve muuttaa toista ihmistä jos tämä toimii/elää eritavalla. Omalla kohdalla esim. en puhu kovin paljon ja siitä sai jossain vaiheessa kuulla, noh ne joita se häiritsi heivattiin hevonkuuseen ja (en tarvitse elämääni ihmisiä jotka eivät osaa arvostaa ihmistä sellaisena kun se on) tällä hetkellä olevat kaverit/ystävät ovatkin sitten sitäkin parempia ja mahtavempia. Ja sen takia, koska olen edelleen omaitseni ja kaverit ympärillä ovat asian kanssa sinut (ymmärtävät todella hyvin hiljaisuuteni, koska on monen monituisia kertoja nähty kuinka se äänessä oleva/-t on se porukan pelle[ei ajattele mitä puhuu, vaan puhuu koska pelkää hiljaisuutta])

    • nassi2

      puhu naisista käynnistä ja pano juttuja jos sitten saisit puhetta aikaiseksi heistä.

    • nainen 20

      ujous on aka yleinen syy uusien ja vielä joidenkin vanhojenkin tuttujen seurassa... kannattaa yrittää kysellä heidän lempiasioista ja jos se ei auta niin kokeilla jotain muuta konstia taikka jättää kokonaan omaan rauhaan...

    • hienovaraisesti....

      Miksi nämä vieraat oikeastaan tulevat kylään. Ovatko he kenties jonkun toisen "kylkiäisenä" mukana? Sekin voi vaikuttaa seurusteluhalukkuuteen. Toisilla on enemmän estoja tai jotain sisäisiä ongelmia, jonka takia vapaa kommunikointi ei onnistu niin hyvin. Joskus tuollainen vaikeneminen voi kyllä olla jotain kapinaakin. Ketä tai mitä kohtaan, siihen voi olla vaikka mitä syitä. Ehkä kannattaa kuitenkin ajatella, että kyse on heidan ongelmastaan. Kiusallinen juttu joka tapauksessa, voin kuvitella. Suosittelisin normaalin kommunikoinnin jatkamista niiden osapuolien kanssa siinä keskustelussa, joiden kanssa se sujuu. Tarvittaessa näiden vaikenijoidenkin kanssa. Voi olla, että he itsekin kärsivät asiasta. Ja toivovat, ettei siihen liikaa kiinnitetä huomiota. Ainakin väkisin ja kysymyksillä pommittamalla homma tyrehtyy. Pystyisitkö jotenkinkin varovasti ilmaisemaan, että olet joskus miettinyt, mitä toiveita heillä on seurustelun suhteen. Omalta osaltasi paljastaisit mitä asioita sinulla asiasta on ollut mielessä. Mutta huom, älä kaikkea heti kerralla kerro, voi tulla heille aivan yllätyksenä, että herättävät tuollaisia ajatuksia. He ovat omasta mielestään vain olleet ihan normaalisti. :-)

      • hiljaa hyvä tulee

        Hiljaisten kans pitää vaan osata olla.Ei tartte olla vaivautunu jos
        on hiljaista.Sitä ollaan vaan totuttu pölisemään,ettei vaan tulis
        edes 5 sekuntia sitä vaivaannuttavaa hiljaista hetkeä.Ottaa rennosti
        vaan.
        Esim.alkuasukkaat,taikka inkkarit saattoivat istua tulilla tunti kaks
        hiljaa ja näpertää jotain,eikä henki ollu yhtään vaivaantunu.
        Tämä on tottumis ja asennekysymys.
        Itse olen hiljainen ja on suuri kiusaus puhua jotain
        ihan joutavaa,että tulis ääntä,kysyä vaikka jotain minkä jo tietää esim.


      • Totta
        hiljaa hyvä tulee kirjoitti:

        Hiljaisten kans pitää vaan osata olla.Ei tartte olla vaivautunu jos
        on hiljaista.Sitä ollaan vaan totuttu pölisemään,ettei vaan tulis
        edes 5 sekuntia sitä vaivaannuttavaa hiljaista hetkeä.Ottaa rennosti
        vaan.
        Esim.alkuasukkaat,taikka inkkarit saattoivat istua tulilla tunti kaks
        hiljaa ja näpertää jotain,eikä henki ollu yhtään vaivaantunu.
        Tämä on tottumis ja asennekysymys.
        Itse olen hiljainen ja on suuri kiusaus puhua jotain
        ihan joutavaa,että tulis ääntä,kysyä vaikka jotain minkä jo tietää esim.

        Jotku ihmiset vain jännittääkin niin,etteivät saa sanaa suustaan. Joyku pelkää että käsi tärisee, kahvi kaatuu ym. Kahvi kuppi neuroosi. Jollakin voi olla koettu lapsena tilanne kahvi tai ruokapöydässä, mistä on jäänyt traumoja. Tai ei ole yksinkertasesti tottunu tämän tason sosiaaliseen kanssakäyntiin. Ja onhan totta sekin jos ei ole saanut sitä P:tä. Kyllä siinä jännitys kasvaa ja koettelee itsetuntoa. Voihan olla ujoakin sorttia. Tässäpä kysyjälle monta ratkottavaa kysymystä.


      • Vanha-aika
        Totta kirjoitti:

        Jotku ihmiset vain jännittääkin niin,etteivät saa sanaa suustaan. Joyku pelkää että käsi tärisee, kahvi kaatuu ym. Kahvi kuppi neuroosi. Jollakin voi olla koettu lapsena tilanne kahvi tai ruokapöydässä, mistä on jäänyt traumoja. Tai ei ole yksinkertasesti tottunu tämän tason sosiaaliseen kanssakäyntiin. Ja onhan totta sekin jos ei ole saanut sitä P:tä. Kyllä siinä jännitys kasvaa ja koettelee itsetuntoa. Voihan olla ujoakin sorttia. Tässäpä kysyjälle monta ratkottavaa kysymystä.

        Ennenvanhaan oli monin paikoin maaseudulla tapana vieraan poiketa tupaan, jos olivat ohikulkumatkalla, tai muuten vaan. Vieras tapasi istahtaa ovensuussa sijaitsevalle rahille, tai penkille,
        jossa vieras sitten istui tuppisuuna ja odotti kunnes talonväki avasi keskustelun, siihen saattoi kulua usein jopa tuntikausia aikaa. Oli erittäin epäkohteliasta jos vieras avasi keskustelun, ainoastaan tervehdys sisään astuessa oli etikettiin kuuluva, ei muun puheen aloittaminen.
        Mitenkähän nykyään, kun on kaikilla niin mahdoton kiire?


    • The_Evil_Of_Silence

      Kuvailkaapa sitten minun nimimerkkiäni ja/tai profiilin kuvaa...

    • shittiäinen

      Vastaus - aikani yritettyäni lopetin yrittämästä. En enää kutsu, enkä mene kutsusta paikalle. Hankin parempaa seuraa.

    • Böö!

      Ruoka suussa ei saa puhua, riippuu onko aamukahvilla vaiko jo päivällisellä.

    • Sosiaalinenvalikoiva

      Eiköhän osoita tiettyä omankin verbaalisten taitojen tasoa jos tuttu pökkelö ei keskustele.
      Hyvä! Eihän se aina näin ole, joten muista ettei sukulaisia voi valita...

      Taasen ei kannata itseään kiusata "epäsosiaalisten mykkien" kanssa.

    • jihhuuu

      Huh! Voiko löytyä typerämpää ihmistä, kuin joku joka valittaa, että jotkut ei puhu tarpeeksi.
      Sinä et ole maailmankaikkeuden jumala ja diktaattori, joka päättää kuinka paljon henkilöiden täytyy puhua.
      Jokainen saa puhua niin vähän kuin tahtoo. Vaikka yhden sanan päivässä.
      Moukka = Henkilö joka kuvittelee, että kaikki mitä hän tekee, on oikea tapa tehdä asioita.

    • Joonas_Tre

      Kaikki eivät vain ole verbaaliselta ulosanniltaan ketteriä tai lahjakkaita. Tekisi hyvää pakottaa moiset myyntityöhön, oppisi sosiaalista käyttäytymistä ja pakkoa toimia älykkäästi stressin alla. Kyllä teennäinenkin kahvikuppi seurustelutaito kuuluu nykyajan länsimaisen perussivistykseen, tai pitäisi kuulua.

      • myyntijohtaja

        vai että myyntityö, äly stressin alla? teennäinen seurustelutaito?
        huomaa kyllä että sä oot tainnu muutaman diilin elämäsaikana tehdä.

        ensinnäkin paskanjauhaminen tuskin voidaan mitata älynä stressin alla. myyjillehän tuo on ominaista jos tavotteet huokaa niskaan, siksi yleisesti ottaen - teistä myyjistä ei pidetä ihmisinä oikeestaan muutenkaan, ja kanssakäyminen halutaa rajoittaa siihen paskanjauhamiseen lyhyiksi pätkiksi kerrallaan. vaikkakin olette toki päteviä suustanne.

        itse en ainakaan jaksa mitään diipadaapa smalltalkkia, toki ihmiset nauttii, nauraa plaaplaaplaa. kuitenkaan sillä ei mitään todellista arvoa ole saatika sillä saada mitään aikaiseksi - paitsi tietysti nyt siinä myynnissä. eli päätelmänä, mielummin pidän suuni kiinni enkä puhu niitä näitä. ja olen muuten ihan perus-sivistynyt länsimaalainen.


      • ----------
        myyntijohtaja kirjoitti:

        vai että myyntityö, äly stressin alla? teennäinen seurustelutaito?
        huomaa kyllä että sä oot tainnu muutaman diilin elämäsaikana tehdä.

        ensinnäkin paskanjauhaminen tuskin voidaan mitata älynä stressin alla. myyjillehän tuo on ominaista jos tavotteet huokaa niskaan, siksi yleisesti ottaen - teistä myyjistä ei pidetä ihmisinä oikeestaan muutenkaan, ja kanssakäyminen halutaa rajoittaa siihen paskanjauhamiseen lyhyiksi pätkiksi kerrallaan. vaikkakin olette toki päteviä suustanne.

        itse en ainakaan jaksa mitään diipadaapa smalltalkkia, toki ihmiset nauttii, nauraa plaaplaaplaa. kuitenkaan sillä ei mitään todellista arvoa ole saatika sillä saada mitään aikaiseksi - paitsi tietysti nyt siinä myynnissä. eli päätelmänä, mielummin pidän suuni kiinni enkä puhu niitä näitä. ja olen muuten ihan perus-sivistynyt länsimaalainen.

        Vai ettei diibadaaba-smalltalkista ole hyötyä myyntityössä? Puhutaanko nyt siis esim. kaupan kassasta? Kyllä ihmiset muistaa sen ainoan asiakaspalvelutilanteen minkä he kauppareissun aikana kohtaavat -kassalla asioinnin. Varsinkin vanhat ihmiset tykkää kun kassalla istuva henkilö puhuu vaikka säästä, eikä vain istu mykkänä. Se voi olla jonkun vanhuksen mukava päivän piristys ja kohokohta. Jos asiakkailla on mukava kokemus ystävällisestä ja kivasta kassahenkilöstä, niin tulevat todennäköisesti uudestaankin siihen kauppaan. Tämä koskee varsinkin pienempiä myymälöitä, mutta miksi ei isompiakin.


    • kirkonrotta

      Otan osaa

      Arvata sopii, miten järkkyä on , kun nämä maan hiljaiset juovat päänsä täyteen. Johan on naapurinkin kiva täti saunaan kutsulistalla ja oma akka on kaksisanaisesti huora tai idiootti. Vaikka olen asiallisesti ja toisinaan vihaisesti torjunut nämä ällöt ehdotukset, ei näytä menevän perille. ja ootas, kun pää selviää, ni ei tunneta ei sitten millään. En kyllä voi sietää tota naapurin junttia, enkä ymmärrä miten sen muija voi olla tuon miehensä kanssa missään tekemisissä.

    • Fonzie2

      Pöydän ääressä istuessani tokaisin, " mitä kuraa tämä on, eihän tätä söis ees erkkikään"
      Samantien kun möläytin, muistin, Erkki istuu vastapäätä minua. Vaimon isä nimi on Erkki
      Hassua ja vahingossa tapahtunutta, Kyllä siinä oli jäiset katseet aluksi. Näin

    • onpa tässäkin viestiketjussa paljon vihaisia vastaajia asialliseen kysymykseesi. minulle tulee mieleen kysymyssarjan jatkaminen niin, ettei ainakaan voi vastata kyllä/ei. kyseessä lienee miessukupuolen ajattelevammat yksilöt, jotka kuvittelevat kanssaihmisten "näkevän" ajatuksensa ikään kuin puhekuplina, eivätkä todennäköisesti tajua mykkyyttään tai ovat sitten äärimmäisen ujoja, vaikka ovatkin sukulaisia/tuttuja.

    • näinköhän on

      Lasse Pöysti sanoi telkkarissa että heillä oli joskus hyvä opettaja kun sanoi ettei yhdellä sanalla saa vastata, pitää kehittää lauseen, siitä se juttu alkaa. Se on myös totta, että varsinkin jossain sukujuhlissa on sellaisia tätejä jotka on aina äänessä ja tietävät kyllä kaikkien asiat, ei ihme vaikka vastaakin sitten yhdellä sanalla.

    • Perleke

      juuri sellainen joo/ei/emmätiiä -tyyppi. Te pälättäjät tunnutte usein luulevan, että kaikki muutkin on samanlaisia plättäjiä. Minun mielestäni te vaan olette tylsiä ihmisiä ja teillä on tylsiä puheenaiheita. Te olette ihan yhtä huonoja keskustelijoita, jos haluatte väkisin keskustella kaikkien kanssa, mutta ette silti osaa ottaa erilaisia ihmisiä huomioon.

      • mölyä?

        No ota sä sitten ne fiksut aiheet esille. Tämä sama pätee duunin kahvipöydässä. Kyllä me mölyapinat joskus henkeä vedämme sen verran, että te hiljaisetkin saatte jotain sanottua. Joskus olen piruuttanikin ollut puhumatta koko kaffepaussin, ja ei, ei ne hiljaiset saa edelleen suustaan sanaa. Että ihan turha syyttää ettei suun vuoroa saa.

        Vaikka olen itsekin nainen, niin se täytyy kyllä todeta että ne on enempi naisia jotka sitten tuhisevat takanapäin että "kun oli taas Riitalla kuivat jutut" No miks tämä hiljainen viljainen ei sitten ota niitä fiksuja ja käsittämättömän hauskoja juttuja puheeksi?

        Kulttuuriin kuuluu small talk.


      • --------
        mölyä? kirjoitti:

        No ota sä sitten ne fiksut aiheet esille. Tämä sama pätee duunin kahvipöydässä. Kyllä me mölyapinat joskus henkeä vedämme sen verran, että te hiljaisetkin saatte jotain sanottua. Joskus olen piruuttanikin ollut puhumatta koko kaffepaussin, ja ei, ei ne hiljaiset saa edelleen suustaan sanaa. Että ihan turha syyttää ettei suun vuoroa saa.

        Vaikka olen itsekin nainen, niin se täytyy kyllä todeta että ne on enempi naisia jotka sitten tuhisevat takanapäin että "kun oli taas Riitalla kuivat jutut" No miks tämä hiljainen viljainen ei sitten ota niitä fiksuja ja käsittämättömän hauskoja juttuja puheeksi?

        Kulttuuriin kuuluu small talk.

        Veikkaanpa muuten, että sinua häiritsi silloin enemmän koko kahvipaussin kestävä hiljaisuus kuin sitä toista. Kaikki eivät tunne oloaan vaivaantuneiksi, vaikka koko ajan ei puhuttaiskaan. Se on joskus ihan mukavaakin.


    • gurre.

      Käytä tilaisuus kerrankin hyväksesi ja pälpätä kuin papupata! Pidä yllä kunnon monologia, jossa ei ole päätä tai häntää. Höpötä niitä näitä, kysy välillä kysymyksiä ja pidä taukoa, jos vastausta ei kuulu, vastaa itse heidän puolestaan tai omalta osaltasi. Tee olettamuksia, kuten: "Karihan se tykkää hyvin paljon sienisalaatista" (vaikka tietäisit että "Kari" nimenomaan inhoaa sitä) Tuollaisiin on vaikea olla tarttumatta ja Kari voi jopa älähtää jotakin vastaan, kuten: "Enkä!"
      Ole kuin et huomaisikaan heidän puhumattomuuttaan. Ehkä he pitävät sinua tämän jälkeen omituisena höpöttäjänä tai rentoutuvat, kun huomaavat että et ole itsekään niin täydellinen kun höpötät mitä sylki suuhun tuo paljon sensuroimatta ja alkavat jopa avautua. Voivathan he toki myös pelästyä tai alkaa inhoamaan sinua, mutta ainakin itselläsi on hauskaa.

    • puhutaan lauseilla

      Niin,

      pitäisi meidän suomalaistenkin opettaa jo lapsemme siihen, että koskaan ei saa vastata vain yhdellä sanalla, esimerkiksi " joo" . "ei". Aina pitää jatkaa jotenkin.

      Esim. jos täti kysyy rippilapselta, että olikos kivaa rippileirillä, siihen kuuluu vastata vaikkapa näin:
      "joo, varsinkin kun oli jo monta ennestään tuttua leirillä"
      tai
      "ei nyt hirmu kivaa, kun satoi melkein koko ajan"

      Ulkomailla yhdellä sanalla vastaajia pidetään outoina.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      143
      10396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      55
      2973
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2809
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1689
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1606
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. 82
      1368
    Aihe