Missä Guatemala ja Nicaragua viipyy?

Kyllä noissa on kulkijoita yhtä paljon kuin jossain Chilessä tai Kolumbiassa. Pitäisi siis olla omat palstansa. Onhan Nicaraguassa ollut Suomen valtionkin projekteja ja Guatemalassa riittää kävijöitä Tikalissa ja muuallakin.

20

1297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelokkuus on viisast

      Suomalaisille keski-Amerikka on yhtä kuin Panama, jonne Aurinkomatkat tekee ryhmämatkoja, turvallisia ja tuttuja, matkaoppaat puhuvat Suomea vaikka ei univormuna olekkaan tuulipuku.

      Guatemala ja Nicaragua ovat vielä sen verran tuntemattomia ja vaarallisia voi kamalaa ja pysyköön sellaisina, eipä niissä suomalaisia tarvita.

      • asdfser

        Costa Rica on aivan toista kuin panama. Suosittelen. Mutta Nicaraguaan ei kannata mennä jos ei ole ennestään hyvää matkailijataustaa. Ei ole helppo maa pitemmänpäälle. Sama Koskee hondurasia ja El Salvadoria. Kokemusta on.


      • datdasr
        asdfser kirjoitti:

        Costa Rica on aivan toista kuin panama. Suosittelen. Mutta Nicaraguaan ei kannata mennä jos ei ole ennestään hyvää matkailijataustaa. Ei ole helppo maa pitemmänpäälle. Sama Koskee hondurasia ja El Salvadoria. Kokemusta on.

        En ymmarra. Olen itse ollut Nicaraguassa nyt kolme kuukautta, ja helppoahan tama on, kunhan osaa vain espanjan kielen perusteet. Lisaksi maa on erittain edullinen ja verrattuna muihin vali- ja etelaamerikan maihin varsinainen lintukoto, lukuunottamatta Managuaa.


      • 1§2121212
        datdasr kirjoitti:

        En ymmarra. Olen itse ollut Nicaraguassa nyt kolme kuukautta, ja helppoahan tama on, kunhan osaa vain espanjan kielen perusteet. Lisaksi maa on erittain edullinen ja verrattuna muihin vali- ja etelaamerikan maihin varsinainen lintukoto, lukuunottamatta Managuaa.

        just se managua, se on maan tärkein kaupunki. Kaunein lienee granada....


      • ei teitä tarvita
        1§2121212 kirjoitti:

        just se managua, se on maan tärkein kaupunki. Kaunein lienee granada....

        Muistakaa että Nicaraguassa ja muissakin maissa saa olla korkeintaan 3 kuukautta. joten eiköhän teidönkin jo kannattaisia harkita turvalliseen Suomeen paluuta, tuksin teitä keski-amerikassa kukaan tarvitsee.


      • Perdone
        ei teitä tarvita kirjoitti:

        Muistakaa että Nicaraguassa ja muissakin maissa saa olla korkeintaan 3 kuukautta. joten eiköhän teidönkin jo kannattaisia harkita turvalliseen Suomeen paluuta, tuksin teitä keski-amerikassa kukaan tarvitsee.

        niin siellä missä viihtyy, saa jokainen olla toisten nihilisti-suomalaisten mielipiteistä riippumatta! Minäkin olen käynyt liki jokaisessa maassa noista, vain Honduras jäi sellaiseksi rajalta-rajalle-tutustumiseksi. Mutta oli siellä ihan yhtä mukavan tuntuista olla se vähäinen läpimenoaika, kuin vaikkapa Nicaraguassa. Kyllähän siellä varoiteltiin kulkijaa kaikenlaisista vaaroissta, mutta niin useimmissa muissakin maissa. Eipä tainneet Nicussa sanoa mitään. Salvador oli ehkä eniten varovaisuutta tarvittava valtio.


      • asian tuntija
        Perdone kirjoitti:

        niin siellä missä viihtyy, saa jokainen olla toisten nihilisti-suomalaisten mielipiteistä riippumatta! Minäkin olen käynyt liki jokaisessa maassa noista, vain Honduras jäi sellaiseksi rajalta-rajalle-tutustumiseksi. Mutta oli siellä ihan yhtä mukavan tuntuista olla se vähäinen läpimenoaika, kuin vaikkapa Nicaraguassa. Kyllähän siellä varoiteltiin kulkijaa kaikenlaisista vaaroissta, mutta niin useimmissa muissakin maissa. Eipä tainneet Nicussa sanoa mitään. Salvador oli ehkä eniten varovaisuutta tarvittava valtio.

        Juuri niin suomalainen mielipide, saa olla missä haluaa ja tehdä mitä haluaa. Ei muuten saa. Juuri sinunlaisesi suomalaiset ovat sitten kusessa kun ei kaikki olekkaan niin turvallista ja tuttua kuin Suomessa, missä kaikki tosiaan on sallittua ja hyväksyttyä, kuten esim. kadulle kuseminen, paskantaminen ja oksentaminen. jos yrität tehdä tätä jossain muualla voit yllättyä.


      • Perdone
        asian tuntija kirjoitti:

        Juuri niin suomalainen mielipide, saa olla missä haluaa ja tehdä mitä haluaa. Ei muuten saa. Juuri sinunlaisesi suomalaiset ovat sitten kusessa kun ei kaikki olekkaan niin turvallista ja tuttua kuin Suomessa, missä kaikki tosiaan on sallittua ja hyväksyttyä, kuten esim. kadulle kuseminen, paskantaminen ja oksentaminen. jos yrität tehdä tätä jossain muualla voit yllättyä.

        Ja huonosti luettua tekstiä ymmärtävä! juuri tyypillinen suomalainen nihilisti, joka luulee olevansa ihan viisas! Jos joku on kusessa tuolla, se olet sinä, en minä! Koska on kokemusta noissa maissa olosta, enkä ole alunalkaenkaan käyttäytynyt määritelmäsi mukaan! Kehtaatkin kirjoitella moisia! Juuri teitä muita suomalaisia minä osoitin, en itseäni, vaan olen ihan missä haluan, TEIDÄN MIELIPITEISTÄ välittämättä!


      • asian tuntija
        Perdone kirjoitti:

        Ja huonosti luettua tekstiä ymmärtävä! juuri tyypillinen suomalainen nihilisti, joka luulee olevansa ihan viisas! Jos joku on kusessa tuolla, se olet sinä, en minä! Koska on kokemusta noissa maissa olosta, enkä ole alunalkaenkaan käyttäytynyt määritelmäsi mukaan! Kehtaatkin kirjoitella moisia! Juuri teitä muita suomalaisia minä osoitin, en itseäni, vaan olen ihan missä haluan, TEIDÄN MIELIPITEISTÄ välittämättä!

        Vai on sinulla kokemusta! Oletko käynyt Kanariallakin? Olet aivan ulalla koko hommasta ja kyllä huomaa että kaikenmaailman taukeilla on nykyään pääsy nettiin ja tietsikka kotona.

        Sanon nyt vielä kerran että sinulla, itsekäs ja omahyväinen tuulipuku, ei ole oikeutta matkustaa minne vaan haluat vain siksi että SINULLA sattuu olemaan rahaa siihen.

        Seuraavan kerran kun seisot siellä Helsinki-Vantalla nyssäkkäsi kanssa käytä kahta aivosoluasi edes sen miettimiseen että kuka sinua kaipaa siellä minne olet menossa. Ei kukaan! Sinulla ei ole oikeutta olla missä haluat, eikö mene jakeluun.

        Tee edes ympäristöteko ja pysy kotonasi äläkä tuhlaa luonnonvaroja tarpeettomiin matkoihisi.


      • belisa
        asian tuntija kirjoitti:

        Vai on sinulla kokemusta! Oletko käynyt Kanariallakin? Olet aivan ulalla koko hommasta ja kyllä huomaa että kaikenmaailman taukeilla on nykyään pääsy nettiin ja tietsikka kotona.

        Sanon nyt vielä kerran että sinulla, itsekäs ja omahyväinen tuulipuku, ei ole oikeutta matkustaa minne vaan haluat vain siksi että SINULLA sattuu olemaan rahaa siihen.

        Seuraavan kerran kun seisot siellä Helsinki-Vantalla nyssäkkäsi kanssa käytä kahta aivosoluasi edes sen miettimiseen että kuka sinua kaipaa siellä minne olet menossa. Ei kukaan! Sinulla ei ole oikeutta olla missä haluat, eikö mene jakeluun.

        Tee edes ympäristöteko ja pysy kotonasi äläkä tuhlaa luonnonvaroja tarpeettomiin matkoihisi.

        Hahaa, loistavaa viihdettä tämä palsta. Tulin kyllä lukemaan tietoa Nicaraguasta ja Costa Ricasta, mutta sainkin päivän naurut.


      • Ometepe
        belisa kirjoitti:

        Hahaa, loistavaa viihdettä tämä palsta. Tulin kyllä lukemaan tietoa Nicaraguasta ja Costa Ricasta, mutta sainkin päivän naurut.

        Yhdyn edelliseen!!!!! Olin muuten juuri Nicaraguan matkalla. Nicaragua jäi lujasti mieleen ja sinne tulee palattua ihan varmasti.


      • Perdone
        asian tuntija kirjoitti:

        Vai on sinulla kokemusta! Oletko käynyt Kanariallakin? Olet aivan ulalla koko hommasta ja kyllä huomaa että kaikenmaailman taukeilla on nykyään pääsy nettiin ja tietsikka kotona.

        Sanon nyt vielä kerran että sinulla, itsekäs ja omahyväinen tuulipuku, ei ole oikeutta matkustaa minne vaan haluat vain siksi että SINULLA sattuu olemaan rahaa siihen.

        Seuraavan kerran kun seisot siellä Helsinki-Vantalla nyssäkkäsi kanssa käytä kahta aivosoluasi edes sen miettimiseen että kuka sinua kaipaa siellä minne olet menossa. Ei kukaan! Sinulla ei ole oikeutta olla missä haluat, eikö mene jakeluun.

        Tee edes ympäristöteko ja pysy kotonasi äläkä tuhlaa luonnonvaroja tarpeettomiin matkoihisi.

        Edelliseen en yhtyisi mistään hinnasta! Niin tuntuu tämä muiden matkoja rajoittamaan haluava "asiantuntija" olevan pihalla! Minä olen aina matkustanut yhteiskyytiin tyytyen ja minulla on ystäviä vuosikymmenten takaa jo tuolta Keski-Amerikasta. Lentokoneet lentää muiden avulla, vaikka en tekisi yhtään matkaa; kun matkustan, minulla on minimimäärä matkatavaroita, enkä ole ylensyönyt vaan kevyt. En roskaa luontoa missään. Neuvon paikallisillekin jäteasioita. Ja juhlin heidän kanssaan! Todellisia vaaroja en ole kohdannut kuin Suomessa ja Espanjassa luvatta maahan tulleiden taholta. Toivottavasti asiantuntija pääsee edes joskus kokemaan tropiikin matkan tunnnelmat? Osanneeko olla ihmisiksi perillä? Ei osaa hänen asenteistaan päätellen! Kuseppa asiantuntija kadulle kotomaasi kylällä jepen nähden; eikun maksa pois! Se olisi ympäristöteko jos sinulta otettaisiin pallit ja tietsikka pois! Koetappa oppia jotain maailmasta jossa elät!


      • Perdone
        Perdone kirjoitti:

        Edelliseen en yhtyisi mistään hinnasta! Niin tuntuu tämä muiden matkoja rajoittamaan haluava "asiantuntija" olevan pihalla! Minä olen aina matkustanut yhteiskyytiin tyytyen ja minulla on ystäviä vuosikymmenten takaa jo tuolta Keski-Amerikasta. Lentokoneet lentää muiden avulla, vaikka en tekisi yhtään matkaa; kun matkustan, minulla on minimimäärä matkatavaroita, enkä ole ylensyönyt vaan kevyt. En roskaa luontoa missään. Neuvon paikallisillekin jäteasioita. Ja juhlin heidän kanssaan! Todellisia vaaroja en ole kohdannut kuin Suomessa ja Espanjassa luvatta maahan tulleiden taholta. Toivottavasti asiantuntija pääsee edes joskus kokemaan tropiikin matkan tunnnelmat? Osanneeko olla ihmisiksi perillä? Ei osaa hänen asenteistaan päätellen! Kuseppa asiantuntija kadulle kotomaasi kylällä jepen nähden; eikun maksa pois! Se olisi ympäristöteko jos sinulta otettaisiin pallit ja tietsikka pois! Koetappa oppia jotain maailmasta jossa elät!

        Vielä lisään että Managuasta löytyy helposti edullisia majoituksia ja ruokapaikkoja. Bussit kulkee ympäri valtakuntaa. Ja El Salvadorissa kannattaa poiketa slummiutuneeseen La Libertad´tiin. Guatemalassa kannattaa maksaa vasta loppupuolella bussimatkansa. Vuoristossa on kylmää ja mukavia ihmisiä.


    • Ometepe

      Holat vaan kaikille!... Yhtymisessä ei ollut kyse siällöstä, vaan viihteestä, kun punaniskat tappelee keskenään = hyvää viihdettä (mikä viihdyttää ketäkin...minua tuommoinen). Tuli matkattua El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica ja Panama Väli-Amerikasta. Liikkuminen bussilla, taxilla ja lautalla. Yö bussissa ja säästät hotellin hinnan. Bussilippu (kansainvälisillä busseilla) on kyllä kalliimpi kuin moni hotelli (30-60$). Tica ja King Quality busseilla matka käy mukavasti ja turvallisesti, vaikka melkein vaakatasossa nukkuen kaupungista toiseen, maan läpi tai maasta toiseen tai maiden läpi -ihan miten haluaa? Liput täytyy ostaa etukäteen bussifirman toimistolta ennen bussin lähtöä. Kannattaa ostaa jo edellisenä päivänä! Bussit lähtee toimistolta, mistä liputkin ostetaan. Busseissa on vessat ja mukavat "sänkypenkit". Bussit ovat lähes poikkeusetta 2 kerroksisia joten näköalat on hyvät, jos matkaa päiväsaikaan. Juomatarjoilua ja ruokaa on odotettavissa joillakin etapeilla. Pidemmällä etapilla on pysähdys tai pari, jolloin halukkaat pääsevät esim tupakalle. Omat eväät täytyy ottaa ja juotavat. KQ busseissa oli tiukkaa oluen kanssa ja Ticalla ei puututtu, kunhan joi "piilossa". KQ ei saanut olutta viedä, ne otettiin pois turvatarkastuksessa. Mtkatavarat kulkee vastakappaleilla merkattuna "rahtiosassa" lukkojen takana molemmissa. Jalkatilaa on riittävästi. KQ busseissa on yläkerta Quality luokka ja alakerta King luokka, vähän kuin lentokoneessa on ero luokkien oloissa ja hinnassa. Molemmat on toimivia ja laadukkaita firmoja, en lähde toista suosittelemaan. Liikkuvat koko Väli-amerikan alueella (-Panama) Riippuu tietenkin missä on ja mihin pyrkii valitakko paikkari vai kansainvälinen bussi? Paikallisbusseja kannattaa käyttää ehdottomasti ainakin päivällä ja lyhyempiin siirtymisiin. Rajojen ylitys on helppoa itsenäisesti, mutta vielä helpompaa KQ tai Tica busseilla. Joskus se on aikaavievää... Costa Rica - Panama rajalla tuli vietettyä yhteensä 7h (4h/CR ja 3h/P puolella rajavyöhykettä). Suosittelen edelleen sitä Nicaraguaa, varsinkin Ometepe tulivuorisaarta. Ometepelle kannattaa mennä ehdottomasti ja kiivetä ainakin sille matalemmalle. Itse kiipesin korkeammalle 1610m (mikä on jo oma tarinansa...). Ometepe on kokemus, vaikka ei kiipeilisikään. 1-2vk menee helposti. Aktiivisesti, elpyessä ja/tai juhliessa (biletystäkin on). Ometepe on todella turvallinen paikka. Lapsien kanssa reissaajille sopiva. Kaikki maatilojen eläimet juoksevat vapaana (on niitä aitauksissakin). Kannattaa poiketa ennen kuin menee pilalle. Matkailijamäärät on huikeessa kasvussa ollut jo vuosia. Saarelle pääsee lautalla tai vuokraamalla aluksen. Pikkupurtilolla ei kannata lähteä. Nicaragua lake on maailman 10 suurin järvi, joten siellä myrskyää valillä, kuten merellä = merenkäyntiä odotettavissa. Saarella on laaja kirjo majoitusta, joka lähtöön. Kaikki hinnat ovat edullisia, niin kuin koko Nicaraguassa. Ensi vuonna uudestaan alkaen tuolta Mexicosta! Hyvää matkaa kaikille!

      • Ometepe

        LISÄYS EDELLISEEN: Omat juomat ja syötävät kannattaa ottaa mukaan, koska etapilla pituudesta riippuen saa sitä ruokaa ja juotavaa kerran pari. Juotavaa ja kahvia saa pyydettäessä lisää yleensä mukilinjalla...on helpompi, jos on itsellä vesikanisteri (5l) ja naposteltavaa (protskupatukat, paikalliset tuoreet hedelmät, mantelit, pähkinät, keksit ja suolapalat) mukana juoda ja syödä, silloin kun tarve vaatii. Busseissa on muuten paikkaliput, se kannattaa huomioida lippuja ostettaessa. Bussin ollessa tyhjempi, voi vapaasti istua vapailla paikoilla missä haluaa. Tämä meni jo bussifirmojen mainokseksi...mutta, jos nyt jotakuta asia kiinnostaisi?


      • Perdone
        Ometepe kirjoitti:

        LISÄYS EDELLISEEN: Omat juomat ja syötävät kannattaa ottaa mukaan, koska etapilla pituudesta riippuen saa sitä ruokaa ja juotavaa kerran pari. Juotavaa ja kahvia saa pyydettäessä lisää yleensä mukilinjalla...on helpompi, jos on itsellä vesikanisteri (5l) ja naposteltavaa (protskupatukat, paikalliset tuoreet hedelmät, mantelit, pähkinät, keksit ja suolapalat) mukana juoda ja syödä, silloin kun tarve vaatii. Busseissa on muuten paikkaliput, se kannattaa huomioida lippuja ostettaessa. Bussin ollessa tyhjempi, voi vapaasti istua vapailla paikoilla missä haluaa. Tämä meni jo bussifirmojen mainokseksi...mutta, jos nyt jotakuta asia kiinnostaisi?

        Oikein hyvä selostus, Ometepe! Samoilla reiteillä olen sinne saarelle menoa lukuunottamatta kuljeskellut pari kertaa, joitakin vuosia takaperin. Nyt kuulostaa jo ajat jonkin verran muuttuneen, bussikaluston ja kulkijoiden määrän osalta. Mutta noissa valtioissa pyöriminen on varmasti elämäni parhainta aikaa, vaikka vaimo oli toisella kerralla mukana. Kun osaa arvostaa erilaisuutta ja maisemia, tunnelmia.
        Kiitos! (Kuume nousee)


    • fuck tourism

      Pysykää kotonanne vaan Turistit. Jollei teillä ole mitään tarpeellista asiaa Keski-Amerikkaan niin pysykää sieltä poissa, ei siellä teitä tarvita vain siksi että teillä sattuu olemaan ylimääräistä rahaa eikä elämällänne ole mitään tarkoitusta. Keski-Amerikka on maapallon viimeisiä linnakkeita joita massaturismi eivätkä teidänlaisenne tyhjäpäät ole vielä pilanneet joten pysykää poissa.

      Jos kuitenkin satutte vaikkapa jostain tarpeellisesta syystä eksymään sinne niin ettehän unohda matkasta shortseja, teepaitaa, vesipulloa, reppua, Lonely planettia ja muuta joista teidät erottaa niin selvästi Turisteiksi. Onhan sinulla muuten tatska josta näkee että kyseessä on tavallista suurempi personallisuus? Oikein toivon että matkanne menee päin persettä ja teidät vaikka ryöstetään oikein kunnolla.

      • Perdone

        Vain tavallasi kirjoittelevat on havaittu tyhjäpäiksi! Uskon ettei tällä kertaa myönteisiä kirjoitelleet ole ihan tarkoittamiasi turisteja, en ainakaan minä. (Lonely Planettia en ole koskaan edes selannut!) En kanna sinun tapaasi korvakoruja, tatskoja, turhia oppaita, roskaruokaa, en ajele huvikseen taksilla, en mene parhaaseen ravintolaan, enkä viihdy perusturistin seurassa. Toivotit kaikille muille epäonnea; KIITOS SAMOIN SINULLE!


    • pelko on parasta

      kyllä ehdottomasti Kanaria on paljon turvallisempi matkakohde suomalaiselle kuin villit kaukomaat. Siellä voi tapahtua mitä vaan, katsokaa vaikka mitä suomalaisille tehtiin Brasiliassa.

      • Perdone

        Että ei kuulostaisi noin pahalta, Brasilian tapahtumia ei voi verrata mihinkään tavallisen kulkijan eteen tuleviin ongelmiin. Kysymys oli ehkä henkilöiden asennoitumisesta ja myös varakkuudesta. Ketään tosi pahaa rikollista ei kiinnosta reppukulkijat. Eikä normimatkaaja muutenkaan. Ongelmia keräävät ympärilleen vieraissa kulttuureissa (tai Helsingin yössä) koppavasti esiintyvät, kalliisti pukeutuneet, rellestävät nuoret, vuokra-autoilla ajelevat. Voi olla vielä joku ryhmä jonka ottamukset kiinnostavat helppoa saalista etsiviä rikollisia.
        Edellä mainittuja malleja välttäen on ihan turvallista matkustella. Olisi todella huonoa tuuria, jos osuisi tappelevien ganstereiden väliin luotien ruuaksi, kuten eräälle kävi. Hyvää matkaa vaikka sinne Ometepelle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6680
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      3977
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2025
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1525
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe