Ulkoinen kovalevy hävinnyt :(

Auttakaa tyhmää

250 MB kovalevy hävinyt koneen tiedoista, enkä löydä mistään.
Kovalevy naksutti joten otin sen pois päältä, enkä ole saanut
sitä sen jälkeen toimimaan yrityksistä huolimatta.
Adapteri on todella kuuma, kovossa palaa merkkivalo, mitään
'elollisia' ääniä ei kuulu.
Käyttiksenä Vista Home, mikä ei tunnista kovoa.
Mikä avuksi?

16

1072

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auttakaa tyhmää

Adapteri oli 'jäähyllä' yön yli.
      Nyt läppäri tunnisti Ups-laitteen näin:
      Ups-laitetta ei tunnistettu.
      Ups Root Hub: tuntematon laite.
      Suositus: Yritä kytkeä laite uudelleen.
      Jos Windows ei vieläkään tunnista sitä,
      korvaa laite uudella.
      Voiko vika olla adapterissa?.
      Kovon merkkivalon alue on suorakaiteen muotoinen,
      valo palaa punaisena, mutta vain alueen alaosassa.
      Yläosan alue on pimeänä, vaikka siinäkin kai pitäisi
      palaa merkkivalo?.

• että olet saanut ups-laitteisiin liittyviä virheilmoituksia.
        http://www.cps.fi/ups.htm

Jos nyt oletetaan että puhe onkin USBista, kovalevysi on luultavasti rikki. Jos itse levy kotelon sisällä on hajalla, joudut palauttamaan tärkeät tiedostosi aiemmin tekemistäsi, muualla sijaitsevista varmuuskopioistasi. Jos taas kotelo tai verkkolaite on risa, tiedostot ovat itse levyllä yhä käytettävissä toisessa kotelossa tai tietokoneen sisäisessä kovalevypaikassa.

• Auttakaa tyhmää
        RepeRuutikallo kirjoitti:

että olet saanut ups-laitteisiin liittyviä virheilmoituksia.
        http://www.cps.fi/ups.htm

Jos nyt oletetaan että puhe onkin USBista, kovalevysi on luultavasti rikki. Jos itse levy kotelon sisällä on hajalla, joudut palauttamaan tärkeät tiedostosi aiemmin tekemistäsi, muualla sijaitsevista varmuuskopioistasi. Jos taas kotelo tai verkkolaite on risa, tiedostot ovat itse levyllä yhä käytettävissä toisessa kotelossa tai tietokoneen sisäisessä kovalevypaikassa.

kun semmoinen ilmoitus pomppaa näkyviin alapalkista.
        Lisämausteena keltainen kolmio huutomerkillä, jonka
        jälkeen lukee: Jokin USB-laitteista on vikatilassa, eikä
        järjestelmä näin ollen tunnista sitä :(
        Varmuuskopiot jäivät tekemättä, muuten asia ei
        vaivaisikaan, vaan kovo löytäisi tiensä ongelmajätteisiin.
        Apu olisi siksi tarpeellista ja kiitollisuudella vastaan otettua.

• kaikkea uskoa
        Auttakaa tyhmää kirjoitti:

sillä UPS on ihan eri asia kuin USB.

• mää vaan

1) Kokeile ottaa läppärin akku hetkeksi pois läppärin ollessa sammuksissa. Sitten käynnistät uudelleen ja toivot parasta. Kokeile myös käynnistää läppäri linux live-CD:llä ja katso tunnistaako se kovalevyn.

2) onko tuttavia, joilla olisi samanlainen kovo? Muuntajassa lukee aina voltit ja milliAmpeerit mitä se puklaa ulos. Jos kellään tutulla tai naapurilla on ulkoinen kovo, niin on mahdollisuus että siinä on samalla tavalla speksattu muuntaja ja vielä samanlainen liitin kovalevyn päässä kuin omassasi.

3) Jos uudella muuntajalla alkaa toimimaan niin hurraa, voit saada tietosi pelastettua. Pelastettuasi tietosi voit palauttaa muuntajan ja tehdä kovalevystä tietokoneen sisäisen avaamalla kovalevyn kotelon ja ottamalla ulos itse olennaisen, eli kovalevyn. (En ole ihan varma, mutta olen kuullut että onnistuisi ja Repekin on näköjään sitä mieltä). Läppärin tapauksessa tarvinnet kovalevylle uuden kotelon (IDE->USB tai S-ATA->USB riippuen kovalevyn tyypistä). Niin, tai sitten voit vaan hankkia jostain uuden muuntajan (en tiedä mistä).

Jos ei muuntajaa löydy niin voit kokeilla tuota kotelotemppua ja menettää takuun jo ennen kuin olet tietosi pelastanut (toki jos temppu toimii etkä hajota mitään niin tietosi on tallessa). Jos tämä toimii, niin vika oli ulkoisen kovalevykotelon emolevyssä. Jos ei toimi niin olet jo tuhlannut rahaa uuteen kovalevykoteloon ja voit vaikka samantien hankkia siihen uuden levyn.

Ja tosiaan jos se itse kovalevy on sökö niin huonompi tuuri...

• Auttakaa tyhmää
        kaikkea uskoa kirjoitti:

sillä UPS on ihan eri asia kuin USB.

eli USB oli kyseessä alun alkaenkin.

• Auttakaa tyhmää
        mää vaan kirjoitti:

1) Kokeile ottaa läppärin akku hetkeksi pois läppärin ollessa sammuksissa. Sitten käynnistät uudelleen ja toivot parasta. Kokeile myös käynnistää läppäri linux live-CD:llä ja katso tunnistaako se kovalevyn.

2) onko tuttavia, joilla olisi samanlainen kovo? Muuntajassa lukee aina voltit ja milliAmpeerit mitä se puklaa ulos. Jos kellään tutulla tai naapurilla on ulkoinen kovo, niin on mahdollisuus että siinä on samalla tavalla speksattu muuntaja ja vielä samanlainen liitin kovalevyn päässä kuin omassasi.

3) Jos uudella muuntajalla alkaa toimimaan niin hurraa, voit saada tietosi pelastettua. Pelastettuasi tietosi voit palauttaa muuntajan ja tehdä kovalevystä tietokoneen sisäisen avaamalla kovalevyn kotelon ja ottamalla ulos itse olennaisen, eli kovalevyn. (En ole ihan varma, mutta olen kuullut että onnistuisi ja Repekin on näköjään sitä mieltä). Läppärin tapauksessa tarvinnet kovalevylle uuden kotelon (IDE->USB tai S-ATA->USB riippuen kovalevyn tyypistä). Niin, tai sitten voit vaan hankkia jostain uuden muuntajan (en tiedä mistä).

Jos ei muuntajaa löydy niin voit kokeilla tuota kotelotemppua ja menettää takuun jo ennen kuin olet tietosi pelastanut (toki jos temppu toimii etkä hajota mitään niin tietosi on tallessa). Jos tämä toimii, niin vika oli ulkoisen kovalevykotelon emolevyssä. Jos ei toimi niin olet jo tuhlannut rahaa uuteen kovalevykoteloon ja voit vaikka samantien hankkia siihen uuden levyn.

1. Kokeilen tuota akun irroitusta. Linuxin cd:tä ei ole, käyttiksenä on Vista.
        Auttaako esim. järjestelmän palautus tai käynnistys vikasietotilassa?.
        2. Ei ole :( Riittääkö jos uuden muuntajan, kaikki arvot ovat samanlaiset,
        kuin kovon mukana tulleessa?. Speksattu on minulle kuin hebreaa :(
        3. Uuden muuntajan 'metsästys' jostain?.
        Taidot ei riitä purku tai uudelleen kasaus juttuihin.
        Takuu on mennyt jo umpeen.
        Sekoitin UPS ja USB lisäksi, myös MB ja GB:tit :D
        Kovon oikea koko on 250 GB.
        Täytyy toivoa parasta, muuten kaikki on menetetty.

• Auttakaa tyhmää
        mää vaan kirjoitti:

1. Onko USB:n liitetyn kovalevyn oltava, akun irroittamisen jälkeen, jo valmiiksi
        online tilassa, ennen läppärin käynnistystä, että teen sen varmasti oikein?.

Kovalevyn mukana tullut, Switching Power Adapter model: GFP241DA-1220
        I/P: AC 100-240 V 50/60 Hz 0,055 A
        O/P: DC 12 V, 2A
        I.T.E POWER SUPPLY

• humausmulli

1. Onko USB:n liitetyn kovalevyn oltava, akun irroittamisen jälkeen, jo valmiiksi

I.T.E POWER SUPPLY

Oikosulku: staattinen kipinä Se on todella hajonnut. Käytä aina anttistaatisia menetelmiä ennenkuin roplaat koviksien kanssa! Oma kokemus.

• bythm

I.T.E POWER SUPPLY

USB-laitteen voi liitää milloin vain, vaikka koneen ollessa jo päällä.

Tuollaisia 12 Voltin virtalähteitä löytyy varmasti, ota vaikka mukaan ja mene lähimpään radio-tv-huoltoon niin tulee tarkistettua sen napaisuus ja liitinkin samalla.
        Tietenkin, voisit ottaa myös sen kovalevyn mukaan, noheva asentaja testaa sen omassa koneessaan ja tulee varmistettua että itse levy toimii ettet osta virtalähdettä turhaan.

• olli43
        bythm kirjoitti:

USB-laitteen voi liitää milloin vain, vaikka koneen ollessa jo päällä.

Tuollaisia 12 Voltin virtalähteitä löytyy varmasti, ota vaikka mukaan ja mene lähimpään radio-tv-huoltoon niin tulee tarkistettua sen napaisuus ja liitinkin samalla.
        Tietenkin, voisit ottaa myös sen kovalevyn mukaan, noheva asentaja testaa sen omassa koneessaan ja tulee varmistettua että itse levy toimii ettet osta virtalähdettä turhaan.

joka varsinkin käy usbin virralla ole tarkoitettu kiinni pidettäväksi koko ajan.Ei ne kestä sori vaan.Laite kytketään kun kone auennut ei valmiiksi usbiin voi seota portit.kokemusta on.Tollanen kovo kestää yhtämittaista käyttöä puolivuotta ja olen kolmea mallia kokeillut ja uskottava oli.

• bythm
        olli43 kirjoitti:

joka varsinkin käy usbin virralla ole tarkoitettu kiinni pidettäväksi koko ajan.Ei ne kestä sori vaan.Laite kytketään kun kone auennut ei valmiiksi usbiin voi seota portit.kokemusta on.Tollanen kovo kestää yhtämittaista käyttöä puolivuotta ja olen kolmea mallia kokeillut ja uskottava oli.

Kysyjän kovalevy ei käy USB:n virralla koska siinä on erillinen virtalähde.
        Sellaiset ulkoiset kovalevyt joissa ei ole tuuletinta eivät tosiaankaan kestä jatkuvaa käyttöä kovin pitkään.

Kyllä se voi olla kytkettynä käynnistäessäkin, ei siinä "portit sekoa", jotkut emolevyt voivat yrittää buutata siltä USB-levyltä mutta se on BIOS-asetuksista kiinni.

• 456sad678fg
        bythm kirjoitti:

Kysyjän kovalevy ei käy USB:n virralla koska siinä on erillinen virtalähde.
        Sellaiset ulkoiset kovalevyt joissa ei ole tuuletinta eivät tosiaankaan kestä jatkuvaa käyttöä kovin pitkään.

Kyllä se voi olla kytkettynä käynnistäessäkin, ei siinä "portit sekoa", jotkut emolevyt voivat yrittää buutata siltä USB-levyltä mutta se on BIOS-asetuksista kiinni.

korrruptoitunut asenna uusiksi recoveryt peliin.

• olli43 kirjoitti:

>Ja muuten mikään usb kovo joka varsinkin käy usbin virralla ole tarkoitettu kiinni pidettäväksi koko ajan.Ei ne kestä sori vaan.

Ne pikkulevyt nimenomaan kestää jatkuvaakin käyttöä, kun eivät juurikaan kuumene. Kokemusta on riittävästi.

• olen minäkin
        RepeRuutikallo kirjoitti:

>Ja muuten mikään usb kovo joka varsinkin käy usbin virralla ole tarkoitettu kiinni pidettäväksi koko ajan.Ei ne kestä sori vaan.

Ne pikkulevyt nimenomaan kestää jatkuvaakin käyttöä, kun eivät juurikaan kuumene. Kokemusta on riittävästi.

minäkin asian huomannut, pikkulevyt ei niinkään kuumene mutta kokeileppas esim. lacien isoa usb-levyä 200Gb datamäärän siirron jälkeen niin kuumahan tuo kuin uunin luukku.
        Lämpöhän tunnetusti on elektroniikan ystävä ;)

• Auttakaa tyhmää

Viaksi osoittautui kovalevyn virtalähde, mihin ratkaisu löytyi,
      ylimääräisen Schneider DVBC10 digiboksin virtalähteestä.
      Model: SR689E
      Input: 100-240 V, 50/60 Hz, 0.3 A max
      Output: 12 V, 1.0 A

Kokeiltuani tuota virtalähdettä, kovalevy löytyi välittömästi :)
      Kovo ehjä, kuvat tallessa ja kaikki hyvin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      65
      3502
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      3011
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2376
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      12
      1464
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1346
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1098
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      822
    Aihe