Hyvät kuvataiteilijat, paljonko olette valmiita maksamaan korkeakoulutasoisesta opetuksesta. Laskin kunnanvirastossa aikani kuluksi todellisia kuluja suomen palkkatasosta ja sain huomata, että kunnollista koulutusta eitaida saada kuin kovalla rahalla. Laskin palkat sivukuluineen ja tilakustannukset. Pääsin noin 130 euroon per vuorokausi, jotta nollatulos, opiskelijoita 25.
Kuonka paljon Teistä opetus saa maksaa?
Oletetaan, että hinta sisältää ammatti pedagogin ja tulkin sekä opetustilat.
opiskelun hinta
5
322
Vastaukset
- *mietiskelijä*
nähdä laskelmasi. Koulutus on epäilemättä Suomessa kallista ja kuvataiteilijoiden koulutus on yksi kalleimmista korkeakoulutuksista. Harvassa koulussa kuitenkaan opetaan kerralla vain 25:ä opiskelijaa, yleensä vuosiluokkia on useita ja esim. ammattikorkeakouluissa yleiset aineet kuten kielet opetetaan eri yksiköiden kanssa yhteistyössä, jolloin näiden aineiden opetukseen ei tarvitse joka yksikköön palkata opettajaa erikseen.
Korkeakoulutasolla kuvataidekoulutuksessa itsenäistä tekemistä on paljon, samoin kuin ns. "etäopetusta", mikä tarkoittaa käytännössä yleensä sitä, että opetusta ei ole lainkaan. Jokaisella osastolla on yleensä yksi vastaava opettaja, jolla on virka ja joka nostaa kuukausipalkkaa. Kursseja vedetään paitsi näiden opettajien johdolla, myös pätkätöissä olevien ja vierailevien tuntiopettajien ohjauksessa. Tällöin opetustunteja on harvemmin päivässä esim. 8, yleensä niitä on korkeintaan 5 tai 6 ja loppu aika on omatoimista tekemistä. Useimmilla oman alansa ammattilaisilla ei ole pedagogista pätevyyttä, jolloin palkka jää alhaisemmaksi kuin "ammattipedagogeilla."
Kuvataidekoulutuksessa kustannuksia lisää epäilemättä se, että tilaa tarvitaan per oppilas enemmän kuin monilla muilla aloilla.
Tuskin kukaan olisi valmis maksamaan korkeakoulutuksen kustannuksia kokonaan omasta pussistaan. Suomessa käytännössä kaikki koulut, sekä opisto- että korkeakouluasteen ja myös ammattiinjohtamattomat ja ns. vapaan sivistystyön oppilaitokset rahoitetaan julkisin varoin ja erilaisilla tuilla. Kansan- ja kansalaisopistoissa oppilailta kerätään tietysti osallistumismaksuja, mutta näillä maksuilla ei voida kattaa kaikkia kustannuksia. - näin on
Jos äänestää oikeistohallituksia niin silloin opetus saa maksaa RUHTINAALLISESTI! Heillä kun sitä rahaa tahtoo olla. SIlloin opetus saa maksaa vuodessa 100 000 e ja tuo on lähtöhinta ..
- yksi vain
Yksityisopetus on muuten myös yksi vaihtoehto. silloin saa tarkkaan sitä mitä haluaa jos löytää kivenkovan ammattilaisen opettamaan. Oppilaitosten opet kun yleensä ovat kohtalaisen lahjattomia, joten miten heillä voi ollakaan henkilökohtaista näkemystä pärjäämisestä kuvataiteilijana? Ja omasta kokemuksesta voin sanoa että teoria ei usein kohtaa reaalimaailmaa. Parhainta antia kouluissa ovat yleensä vierailevat ammattilaiset.
Itse olen ollut yksityisopissa taiteilijan työhuoneella 'virallisen' koulutuksen jatkeeksi. Tosiasiahan on että kouluissa on paljon täytetunteja ja -aineita. Paljon sellaista millä ei tee yhtään mitään. Kun taas mm. yrittäjyysopintoja pitäisi olla rutkasti enemmän. Pitäisihän sillä taiteen tekemisellä elääkin. - Taiteilija..
Minä muistaajseni maksoin 50 euroa viikko ja opettajina oli Pietarin kuvataideakatemian parhaimmat proffat ja dosentit. Taisin osua pirun hyvään saumaan, koska nyt halvin vastaava opetus on 140 viikko.
Olen kyllä jäävi vastaamaan mitä kannattaisi maksaa. Onneksi minun ei tarvinnut tuon enenpää,,
Mikähän olisi kohtuullinen hinta suomalaisesta opetuksesta ;) No vitsi. - Kuvataiteilija
palkat ovat? Minä olen opettanut 30 vuotta kuvataidetta. Nykyisin opetan kansalaisopistossa iltaisin. Opiskelijat maksavat opetuksestaan rapiat 2 euroa/tunti. Materiaalin he hankkivat itse. Minulle maksetaan noin 23 euroa tunnilta. Palkkaan ei ole tullut suuria korotuksia vuosikausiin. Työmatkoista, jokaisesta erikseen, joudun itse kustantamaan 12 kilometriä. Tämä työ ei todellakaan ole kannattavaa, mutta pidän siitä.
Monet nurisevat opistomaksujen suuruudesta, vaikka saavat hyvän opetuksen lähes ilmaiseksi. Jos antaisin yksityistunteja yrittäjänä, niin alin mahdollinen taksa olisi 36 euroa/opetustunti. Sillä saisi kustannettua pakkolliset maksut ja vähän itsellekin palkkaa. Matkakustannuksia siihen ei kestä tulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462