Rekkojen perävaunut pois

talveksi

Eli minun ehdotus tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi olisi että talviaikaan ei tiellämme liikkuisi ydistelmäajoneuvoja ollenkaan.
Niin ei lähtisi perävaunut luistelemaan.
Kuljetuskustannukset nousis mutta rautatiet on keksitty, ja ihmishengilläkin on joku hinta!!!

18

1882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

      tavaramäärä talvella sen pienempi ole kuin kesällä. Olisko se sitten parempi että yhtä yhdistelmää kohtaan olis kolme kuorma-autoa.

      • Alalle pyrkivä

        " Olisko se sitten parempi että yhtä yhdistelmää kohtaan olis kolme kuorma-autoa. "

        Olisi ehdottomasti paljon parempi.


      • emilia
        Alalle pyrkivä kirjoitti:

        " Olisko se sitten parempi että yhtä yhdistelmää kohtaan olis kolme kuorma-autoa. "

        Olisi ehdottomasti paljon parempi.

        yhtä hyvää kuskia kohti voisi helposti olla 2 huonoa kuskia lisää... ei nyt niin kovin hyvä idea..


    • Heh Heh

      ja pinocciolla ei nokka kasvanutkaan.

    • daa

      kyllä tänne kirjottaa yllätävän paljon näitä "viisaita". elikkä kärryt pois talveks? kuorma autojen määrä kasvaa. kuljetus kustannukset kasvaa. rautatiet on todellakin keksitty mutta kun ne ei mee joka paikkaan niin se on vähän hankalaa.

      • daalle

        eiköhän yleensä tarkoiteta niitä kuljetuksia, jotka voidaan suorittaa esim. junalla, kuten kyseisen Konginkankaan tapauksessa, kaikkiallahan se ei tietenkään toimi. Mielestäni kannattaa miettiä vaihtoehtoja pitkille kuljetuksille maanteillä, varsinkin saman tyyppisille kuin tuo em. Kemi - Hki paperirulla kuljetus ja kaikki mikä on pois maanteiltä, parantaa turvallisuutta siellä, vai mitä?


      • fm12
        daalle kirjoitti:

        eiköhän yleensä tarkoiteta niitä kuljetuksia, jotka voidaan suorittaa esim. junalla, kuten kyseisen Konginkankaan tapauksessa, kaikkiallahan se ei tietenkään toimi. Mielestäni kannattaa miettiä vaihtoehtoja pitkille kuljetuksille maanteillä, varsinkin saman tyyppisille kuin tuo em. Kemi - Hki paperirulla kuljetus ja kaikki mikä on pois maanteiltä, parantaa turvallisuutta siellä, vai mitä?

        esim.niitä paperirullia kuljetetaan kuitenkin sitenkin rekoilla koska rekkakuljetuksilla paikataan esim. vajaaksi jäänyt toimituserä joka ei ole vielä lähtenyt satamasta.Ja tosiaan ammattitaidottomat kuljettajat lisääntyvät koska muutenkin on tällä alalla työvoimapulaa jota en sinänsä kyllä ihmettele on sen verran valvottu ala sekä työnantajan että viranomaisten johdosta ja sitten on vielä nämä muut "poliisit" eikä tunnu varmasti houkuttelevalta etenkään nyt kun kaikki rahtarit on ilmeisesti lahtareita. Sekin on selvää että elintarvikkeiden ja kaikkien päivitäisten kauppatavaroiden hinnat saattaisivat lähes tuplaantua, mikä tietenkään ei välttämättä ole paha asia jos ihmishenkiä säästettäisiin. mutta kyllä se raha sinne liikenteeseen pitäisi ottaa sieltä mistä se on tarkoitettukin eli niistä verotuloista joit autoista maksetaan teitä kuntoon ja uusia leveämpiä teitä lisää eikä aina vaan kaikenlaisia rajoituksia eiköhän tässäkin maassa jo holhota vähän liikaakin. poikkesin jo vähän aiheestakin mutta silti.


    • Sami

      Ensinnäkin, maanteilla liikkuu tällähetkellä 70 prosenttia rahdista, sitä en tiedä millainen jakauma lopusta 30% on rautateiden, lentorahdin ja laivaliikenteen välillä, mutta voinen luvata että rautatiet eivät tuosta voi ottaa kymmentä prosenttiakaan, jo pelkästä siitä syystä että rautatieverkko on kaikkea muuta kuin kattava ja sen kapasiteetti on rajallinen.

      Toinen ongelma koskee tuota perävaunun poistamista, tämä tarkoittaisi vain sitä että rekkojen määrä teillämme kaksinkertaistuisi, sillä jos ei kerralla, niin kahdella ajolla ne tavarat on vietävä. Itse pitäisin tätä suurempana riskinä. Itse asiassa ehdotuksesi ei teksisi muuta kuin lisäisi kuluja, liikenteen päästöjä ja omasta mielestäni riskejä.

      • se vaan

        on kuitenkin niin, ettei ne kaikki rekat nytkään ole yhdistelmiä, tuskin tuplaantuu (100%), ehkä 50% lisääntyy, lisäksi talviaikaa jolloin kelit on pahimmillaan, ei ole varmaankaan 1,5 kuukautta enempää, syksy 3vkoa ja kevät 3vko, järkeähän saa käyttää, varsinkin jos peräkärrytön on parempi hallita, ammattilaisetkin ovat tämän ilmaisseet. Lisäisihän se niitä kuljetuksia rahtareille = palkkaa, eli autot tehokkaasti käytössä. Tämä on harkinnan paikka, jos vaikka yksikin ihmishenki näin säästyisi, eiköstä vaan?


    • ehdotus

      Jos lisäis kolmanneksen pituutta kuorma-autoihin niin ei tarvitsisi ihan niin montaa autoa lisätä jos peräkärryt jäis talveksi pois.

    • Kuski

      Kustannukset nousisivat huimasti, koska kesällä puolet autoista seisoisi tyhjän panttina ja talvella taas kaikki peräkärryt seisoisivat. Lainarahalla ostettu kalusto on kuitenkin maksettava, vaikka ajoja ei olisikaan. Kuljetuskustannukset nousisivat rajusti. Ja mistäs otat talvella ammattitaitoisia kuskeja joka toiseen rekkaan? Kesällä nämä ylimääräiset kuskitko siirrettäisiin kortistoon?

      • jos

        liikennöinti ei kannata, voi sen lopettaa.


      • Kuski
        jos kirjoitti:

        liikennöinti ei kannata, voi sen lopettaa.

        Ja mitenkäs sitten luulet saavasi lähikauppaasi ruokaa ja muita elämiselle välttämättömiä tarvikkeita, jos liikennöinti loppuu?

        Kuten aiemmin on jo todettu, juna ei mene joka kylän läpi.


    • pakukuski

      Taitaisi olla niin, että jos laki joskus säädettäisii, niin laki säädettäisi melkovarmasti joulukuusta helmikuun loppuun, ihan niinkuin talvirengaspakko kevyville ajoneuvoille. Niin ei laki tuota onnettumuutta olisi estänyt, kärryt olisi ollut jo liikenteessä.

      • olet oikeassa

        ja vaikeaa on sen aikajakson määrittely, jospa olisi sitten joulukuu ja maaliskuu, kun silloin niitä tosi huonoja ajokelejä on eniten, ei kai se 2kk (2x1kk) nyt niin paha olis, jos sillä muutama henki säästetään, parempi ainakin kun nykyinen tilanne.


      • Realisti
        olet oikeassa kirjoitti:

        ja vaikeaa on sen aikajakson määrittely, jospa olisi sitten joulukuu ja maaliskuu, kun silloin niitä tosi huonoja ajokelejä on eniten, ei kai se 2kk (2x1kk) nyt niin paha olis, jos sillä muutama henki säästetään, parempi ainakin kun nykyinen tilanne.

        Kyllä ne vaikeimmat kelit ovat talven alkaessa ja loppuessa, silloin kun lämpötila on nollan tienoilla. Juuri silloin on pätkiä, jotka ovat sulia ja toiset pätkät taas jäässsä. Ei joulukuu ja tammikuu vaikeimpia ole, ei ainakaan pohjoisempana.

        Käytännössä olisi mahdotonta kieltää perävaunut nollakelillä, koska keli muuttuu matkan varrella, mutta niin se pitäisi tehdä, jos haitat minimoitaisiin ja hyödyt maksimoitaisiin.


    • joopa joo

      Kannattaisi samalla logiikalla kieltää linja-autot ja lisätä henkilöautojen määrää. Ei olisi niin paljon ihmisiä samassa kasassa. Sun logiikalla se olisi tosi hyvä, kun tiet olisi täynnä vehkeitä. Luonto kuormittuisi paljon enemmän ja ohitustilanteen vaikeutuisivat huomattavasti. En ole tiennytkään miten kätevä juna on elintarvikekuljetuksissa, tukinajossa metsästä, säiliöautona, soranajossa, autonkuljetuksissa yms.

    • Jos kaikki rekat korvattaisi kuorma-autoilla, niin se näkyisi tuotteiden hinnassa...

      Se sun 2€ sipsipussi maksaisikin 2,02€ ja euron maitölkki 1,01€ ja siihen malliin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7371
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2382
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1359
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe