Rekkojen perävaunut pois

talveksi

Eli minun ehdotus tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi olisi että talviaikaan ei tiellämme liikkuisi ydistelmäajoneuvoja ollenkaan.
Niin ei lähtisi perävaunut luistelemaan.
Kuljetuskustannukset nousis mutta rautatiet on keksitty, ja ihmishengilläkin on joku hinta!!!

18

1893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

      tavaramäärä talvella sen pienempi ole kuin kesällä. Olisko se sitten parempi että yhtä yhdistelmää kohtaan olis kolme kuorma-autoa.

      • Alalle pyrkivä

        " Olisko se sitten parempi että yhtä yhdistelmää kohtaan olis kolme kuorma-autoa. "

        Olisi ehdottomasti paljon parempi.


      • emilia
        Alalle pyrkivä kirjoitti:

        " Olisko se sitten parempi että yhtä yhdistelmää kohtaan olis kolme kuorma-autoa. "

        Olisi ehdottomasti paljon parempi.

        yhtä hyvää kuskia kohti voisi helposti olla 2 huonoa kuskia lisää... ei nyt niin kovin hyvä idea..


    • Heh Heh

      ja pinocciolla ei nokka kasvanutkaan.

    • daa

      kyllä tänne kirjottaa yllätävän paljon näitä "viisaita". elikkä kärryt pois talveks? kuorma autojen määrä kasvaa. kuljetus kustannukset kasvaa. rautatiet on todellakin keksitty mutta kun ne ei mee joka paikkaan niin se on vähän hankalaa.

      • daalle

        eiköhän yleensä tarkoiteta niitä kuljetuksia, jotka voidaan suorittaa esim. junalla, kuten kyseisen Konginkankaan tapauksessa, kaikkiallahan se ei tietenkään toimi. Mielestäni kannattaa miettiä vaihtoehtoja pitkille kuljetuksille maanteillä, varsinkin saman tyyppisille kuin tuo em. Kemi - Hki paperirulla kuljetus ja kaikki mikä on pois maanteiltä, parantaa turvallisuutta siellä, vai mitä?


      • fm12
        daalle kirjoitti:

        eiköhän yleensä tarkoiteta niitä kuljetuksia, jotka voidaan suorittaa esim. junalla, kuten kyseisen Konginkankaan tapauksessa, kaikkiallahan se ei tietenkään toimi. Mielestäni kannattaa miettiä vaihtoehtoja pitkille kuljetuksille maanteillä, varsinkin saman tyyppisille kuin tuo em. Kemi - Hki paperirulla kuljetus ja kaikki mikä on pois maanteiltä, parantaa turvallisuutta siellä, vai mitä?

        esim.niitä paperirullia kuljetetaan kuitenkin sitenkin rekoilla koska rekkakuljetuksilla paikataan esim. vajaaksi jäänyt toimituserä joka ei ole vielä lähtenyt satamasta.Ja tosiaan ammattitaidottomat kuljettajat lisääntyvät koska muutenkin on tällä alalla työvoimapulaa jota en sinänsä kyllä ihmettele on sen verran valvottu ala sekä työnantajan että viranomaisten johdosta ja sitten on vielä nämä muut "poliisit" eikä tunnu varmasti houkuttelevalta etenkään nyt kun kaikki rahtarit on ilmeisesti lahtareita. Sekin on selvää että elintarvikkeiden ja kaikkien päivitäisten kauppatavaroiden hinnat saattaisivat lähes tuplaantua, mikä tietenkään ei välttämättä ole paha asia jos ihmishenkiä säästettäisiin. mutta kyllä se raha sinne liikenteeseen pitäisi ottaa sieltä mistä se on tarkoitettukin eli niistä verotuloista joit autoista maksetaan teitä kuntoon ja uusia leveämpiä teitä lisää eikä aina vaan kaikenlaisia rajoituksia eiköhän tässäkin maassa jo holhota vähän liikaakin. poikkesin jo vähän aiheestakin mutta silti.


    • Sami

      Ensinnäkin, maanteilla liikkuu tällähetkellä 70 prosenttia rahdista, sitä en tiedä millainen jakauma lopusta 30% on rautateiden, lentorahdin ja laivaliikenteen välillä, mutta voinen luvata että rautatiet eivät tuosta voi ottaa kymmentä prosenttiakaan, jo pelkästä siitä syystä että rautatieverkko on kaikkea muuta kuin kattava ja sen kapasiteetti on rajallinen.

      Toinen ongelma koskee tuota perävaunun poistamista, tämä tarkoittaisi vain sitä että rekkojen määrä teillämme kaksinkertaistuisi, sillä jos ei kerralla, niin kahdella ajolla ne tavarat on vietävä. Itse pitäisin tätä suurempana riskinä. Itse asiassa ehdotuksesi ei teksisi muuta kuin lisäisi kuluja, liikenteen päästöjä ja omasta mielestäni riskejä.

      • se vaan

        on kuitenkin niin, ettei ne kaikki rekat nytkään ole yhdistelmiä, tuskin tuplaantuu (100%), ehkä 50% lisääntyy, lisäksi talviaikaa jolloin kelit on pahimmillaan, ei ole varmaankaan 1,5 kuukautta enempää, syksy 3vkoa ja kevät 3vko, järkeähän saa käyttää, varsinkin jos peräkärrytön on parempi hallita, ammattilaisetkin ovat tämän ilmaisseet. Lisäisihän se niitä kuljetuksia rahtareille = palkkaa, eli autot tehokkaasti käytössä. Tämä on harkinnan paikka, jos vaikka yksikin ihmishenki näin säästyisi, eiköstä vaan?


    • ehdotus

      Jos lisäis kolmanneksen pituutta kuorma-autoihin niin ei tarvitsisi ihan niin montaa autoa lisätä jos peräkärryt jäis talveksi pois.

    • Kuski

      Kustannukset nousisivat huimasti, koska kesällä puolet autoista seisoisi tyhjän panttina ja talvella taas kaikki peräkärryt seisoisivat. Lainarahalla ostettu kalusto on kuitenkin maksettava, vaikka ajoja ei olisikaan. Kuljetuskustannukset nousisivat rajusti. Ja mistäs otat talvella ammattitaitoisia kuskeja joka toiseen rekkaan? Kesällä nämä ylimääräiset kuskitko siirrettäisiin kortistoon?

      • jos

        liikennöinti ei kannata, voi sen lopettaa.


      • Kuski
        jos kirjoitti:

        liikennöinti ei kannata, voi sen lopettaa.

        Ja mitenkäs sitten luulet saavasi lähikauppaasi ruokaa ja muita elämiselle välttämättömiä tarvikkeita, jos liikennöinti loppuu?

        Kuten aiemmin on jo todettu, juna ei mene joka kylän läpi.


    • pakukuski

      Taitaisi olla niin, että jos laki joskus säädettäisii, niin laki säädettäisi melkovarmasti joulukuusta helmikuun loppuun, ihan niinkuin talvirengaspakko kevyville ajoneuvoille. Niin ei laki tuota onnettumuutta olisi estänyt, kärryt olisi ollut jo liikenteessä.

      • olet oikeassa

        ja vaikeaa on sen aikajakson määrittely, jospa olisi sitten joulukuu ja maaliskuu, kun silloin niitä tosi huonoja ajokelejä on eniten, ei kai se 2kk (2x1kk) nyt niin paha olis, jos sillä muutama henki säästetään, parempi ainakin kun nykyinen tilanne.


      • Realisti
        olet oikeassa kirjoitti:

        ja vaikeaa on sen aikajakson määrittely, jospa olisi sitten joulukuu ja maaliskuu, kun silloin niitä tosi huonoja ajokelejä on eniten, ei kai se 2kk (2x1kk) nyt niin paha olis, jos sillä muutama henki säästetään, parempi ainakin kun nykyinen tilanne.

        Kyllä ne vaikeimmat kelit ovat talven alkaessa ja loppuessa, silloin kun lämpötila on nollan tienoilla. Juuri silloin on pätkiä, jotka ovat sulia ja toiset pätkät taas jäässsä. Ei joulukuu ja tammikuu vaikeimpia ole, ei ainakaan pohjoisempana.

        Käytännössä olisi mahdotonta kieltää perävaunut nollakelillä, koska keli muuttuu matkan varrella, mutta niin se pitäisi tehdä, jos haitat minimoitaisiin ja hyödyt maksimoitaisiin.


    • joopa joo

      Kannattaisi samalla logiikalla kieltää linja-autot ja lisätä henkilöautojen määrää. Ei olisi niin paljon ihmisiä samassa kasassa. Sun logiikalla se olisi tosi hyvä, kun tiet olisi täynnä vehkeitä. Luonto kuormittuisi paljon enemmän ja ohitustilanteen vaikeutuisivat huomattavasti. En ole tiennytkään miten kätevä juna on elintarvikekuljetuksissa, tukinajossa metsästä, säiliöautona, soranajossa, autonkuljetuksissa yms.

    • Jos kaikki rekat korvattaisi kuorma-autoilla, niin se näkyisi tuotteiden hinnassa...

      Se sun 2€ sipsipussi maksaisikin 2,02€ ja euron maitölkki 1,01€ ja siihen malliin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1827
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1697
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1313
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      819
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      785
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      767
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      707
    Aihe