Miten voi aloittaa alusta?

Pohjamudissa

Olen ollut masentunut niin kauan kuin pystyn muistamaan. En tiedä, olenko "oikeasti" masentunut vai onko se vain tekosyy tai luonteenpiirteeni, sillä kuten sanoin, olen aina ollut tällainen.
Koen, että pahoinvointini on vienyt minulta elämän. En ole pystynyt ystävystymään, seurustelemaan, harrastamaan, opiskelemaan, käymään töissä tai kehittymään ihmisenä. Olen aivan hukassa.
Koko elämäni on ollut kuin unissakävelyä. En ole kokenut mitään. Olen vain ollut ahdistunut, pelännyt elämää, jäänyt sänkyyn, ollut tyhmä ja laiska. Olen nyt kohta kaksikymmentä vuotta ja olen paitsi saavutuksiltani, myös henkisiltä ominaisuuksiltani ikäisiäni jäljessä. Koen olevani ihan lapsi.
En tiedä, kuka olen. En tiedä, mitä haluan. En tiedä, olenko sairas vai paha vai säälittävä vai mitä. Olen tyhjä, persoonaton, sisälläni ei ole muuta kuin tämä puristava ahdistus.

Haluaisin aloittaa alusta, mutta se tuntuu mahdottomalta. Mistä edes aloittaisin? En uskalla katsoa ihmisiä silmiin. En halua elää, en halua kuolla. Opiskeleminen on myöhäistä, sillä en oppinut peruskoulussa juuri mitään. En osaa olla ihmisten kanssa, seurustelu ja seksi ovat aivan käsittämättömiä asioita.
En ole hyvä missään. En osaa mitään. Minulla ei ole historiaa muusta kuin itkemisestä, itsesäälistä, epäonnistumisista, liiasta nukkumisesta ja syömisestä.

Mitä minun pitäisi tehdä? Tietääkö kukaan? Miten oman minuuden voi rakentaa uudestaan, niin, että minullakin olisi edes jotain arvoa? Vai onko kaikki jo ohi, menetinkö jo mahdollisuuteni? Onko edes MAHDOLLISTA muuttua täysin, sataprosenttisesti eri-ihmiseksi?? Vähempi ei riitä, koska hyvää minussa ei ikävä kyllä ole.

10

5154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -tuttu

      Muuttua on mahdollista, kokonaan muuttumisesta en tiedä. Itse olin teini-ikäisenä tajuttoman ujo ja sulkeutunut. Päätin mennä leijonan pesään ja ilmottauduin teatterikurssille. Siellä jouduin joka viikko pistämään itseni naurunalaiseksi ja se auttoi minua avautumaan. En koskaan ole silti muuttunut siitä, että jännitän pientäkin esiintymistä ja olen edelleen omissa ajatuksissani viihtyvä, mutta olen oppinut sosiaaliset kaavat ja ennen kaikkea hyväksymään itseni.

      Missään nimessä ei kannata vertailla muihin, kaikki ihmiset ovat niin erilaisia. Ja usko pois, sinun kokemuksesi eivät ole harvinaisia, nyt 20v ikäisenä olen oppinut tuntemaan useita ihmisiä, joilla on samanlaisia kokemuksia. Kaikki luulevat olevansa tilanteessa yksin. Suosittelen, että puhut jonkun kanssa tästä enemmän, se oikeasti auttaa. Jos et halua perheellesi tai muulle ulkopuoliselle, niin tänne. Ja pelkästään asiasta kirjoittaminenkin jo auttaa, koita avata syitä miksi olet tilanteessasi. Itsestäni tuntuu, että jotta lopullisesti hyväksyisin kaiken itsessäni, pitäisi melkein kirjoittaa omaelämänkerta, koska vasta silloin ymmärtäisin miksi reagoin mihinkin.

      Sinulla on varmasti hyviä puolia, uskot itse vain helpommin huonot kuin hyvät. Mieti mielenkiinnonkohteitasi, mitä vaan, älä väheksy mitään itsessäsi.

      Toivottavasti näistä sanoista oli apua

    • kohelo

      Ota yhteys mielenterveyspolille ja sano että tarvitset terapiaa.

      Saat todennäköisesti terapeutin joka osaa sitten suhteuttaa noita asioita.

      Ensinnäkin, olet vasta 20. Sinulta ei ole mikään vielä mennyt ohi. voit hakea kouiuihin ihan normaalisti ja vaikka aikuinlinjalle. Siitä voit sitten taas jatkaa niin pitkälle kun haluat.
      Sieltä saat kavereita ja jotain muuta ajateltavaa. myös takaisin tähän yhteiskunnan rattaisiin.
      sano ensin nyt itsellesi, minä nousen tästä!
      Harrasta lenkkeilyä, ja syö hyvin. Suurin osa masennuksesta johtuu vuodenajasta, ja huonoista elämän tavoista, vähästä liikunnasta.
      Lopeta itsesäälissä kieriskely, siis ihan oikeasti.
      Tuo minäoon huono yms niin kai sitä nyt ajatteleekin sillei.

      Sinulla ei ole peli menetetty.
      Jos ajattelet että tarvitset oikeasti apua masennukseen, niin mene psykiatrian polille. Ne auttavat sinua ihan varmaan.

      tsemppiä. Olen ollut siellä missä sinä nyt olet..ja olen sieltä noussut juuri noilla asioilla mitkä tuohon kirjoitin.

    • me

      Pakota itsesi tekemään asioita joita eniten pelkäät.

      • Venla72

        Tuo itsensä pakottaminen auttaa mutta se vaatii melkoisen rutistuksen vaan onnistuessaan (ja et voi perääntyä jos olet (olen) päättänyt) on erittäin helpotusta tuova tapa.
        Sitä vaan on tosi hankala mennä sanomaan ihmiselle mutta kun me nyt sen meni ja sanoi niin kerron että olen 100% samaa mieltä.


    • ulos

      Tunnen kirjoituksesi hyvin samanlaisesti.Olen 44 v mies eroamassa kihlatustani ja mietin että mitä nyt?

    • LeaveHome

      Muutos on mahdollista! Ajattelin itse vielä jonkin aikaa sitten samoin kuin sinä; että elämä on vain masennusta, tylsyyttä ja ankeutta joka ei pääty koskaan. Koin myös itse olevani ratkaisevasti jäljessä ikätovereistani, jotka jo parikymppisinä menivät yliopistoon, perustivat perheitä ja rakensivat uria. Heillä vaikutti olevan kaikki ja itse olin vain työtön "luuseri" joka ei koskaan saanut mitään aikaan. Olin vain unissakävelijä.

      Mutta muutos tuli kuitenkin. En varsinaisesti edes yrittänyt tehdä mitään, otin vain jossain vaiheessa pari ratkaisevaa askelta oikeaan suuntaan ja sitten elämä muuttui täysin vain muutamassa kuukaudessa. Nykyään en edes pidä itseäni samana ihmisenä joka olin vielä 3-4 vuotta sitten. Olen muuttunut täysin. Se masentunut unissakävelijä joka olin, on kuollut. Minä olen nyt ihminen jolla on elämä edessä ja voin ainakin yrittää saavuttaa asioita.

      Mutta ei minulla tänä päivänäkään ole niitä asioita joiden vuoksi kadehdin muita. Minulla ei ole paljoa rahaa, minulla ei ole perhettä eikä minulla ole jotain varmaa uraa jollain alalla. Mutta olen oppinut että eivät nuo ole loppujen lopuksi asioita jotka ratkaisevat. Tunnen rikkaita ja köyhiä ja vaikuttaa siltä että kummassakin porukassa on miltei yhtä paljon onnettomia ihmisiä. Toisia on siis turha kadehtia.

      Minä en voi kertoa sinulle että mikä on sinulle oikea ratkaisu. Mutta sen voin sanoa että jos tykkäät todella tehdä jotain, tee sitä äläkä välitä muusta. Ja painu sitten pihalle ja etsi muita ihmisiä jotka ovat kiinnostuneita samoista jutuista. Itselle ratkaiseva muutos oli pääsy kansanopiston taidelinjalle. Siellä tapasin ihmisiä joiden olemassaoloon en ollut ennen edes uskonut! Ja sain tehdä asioita jotka kiinnostivat minua.

      Tärkeintä on se, että ei jää kotiin neljän seinän sisälle. Se on nopea tie hulluuteen ja lopulta itsemurhaan. Ihminen on tehty kulkemaan ja kokemaan asioita, ei homehtumaan johonkin ahtaisiin asuntoihin tai huoneisiin.

      Olen itse sitäkin mieltä että ihminen ei voi löytää totuutta sisältään. Mieli on usein pelkkä roskakori johon kaikkein huonoimmat ajatukset tarttuvat. Ja siinä tilanteessa ei auta se että tunkee itsensä syvemmälle roskakoriin. Pitää mennä ulos. Pitää vain ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä asioita! Ja usko huviksesi, niin ovat tehneet myös ihmiset jotka ovat olleet todella pahoissa tilanteissa ja syvällä masennuksessa.

      Mutta lopulta olet itse ainoa joka voi sinut pelastaa. Psykiatrit, terapeutit, papit tai muut eivät voi tarjota sinulle pelastusta elämässä. Joten, eiköhän sinun olisi aika pelastaa itse itsesi?

    • olenkomasentunut

      en osaa vastata tuohon mutta onko se masennus jos ei osaaa enää iloita elämästä eikä oikeastaan voi edes nukkua koka ahdistaa. tunnen itseni yksinäiseksi vaikka mulla kyllä on kavereita mut kukaan ei luultavasti ymmärrä miltä tuntuu. ja olen yrittänyt jo kerran hypätä auton alle ja mulla on kädessä vanhoja arpia ja uusia on varmaan tulossa oon käyny kyllä fysioterapeutilla mutta tuntuu ettei se oikeen auta.

    • Tuotamm

      Voisin sanoa et jo käy terapialla. Mut mää oon jo 27 ja samassa tilanteessa. Pitää vaan ottaa yks asia kerrallaan niin kyllä se siitä sujuu. Oon huomannut omasta piiristä. Ja jos sanot vähä väliä silloin tällöin jotakin niin kaikki huomaa kyllä.

    • Anonyymi

      Mulla vanhemmat eivät antaneet hankkia työtä jota olisin halunnut, enkä saanut etsiä puolisoa, eikä kavereita. Minun piti jäädä kotiin jatkamaan maanviljelyä, vaikka se ei kannattanut, meillä on elinkelvoton pieni tila, Vanhat koneet, mutta vanhemmat eivät tajunneet sitä,. Jatkoin viljelyä 30 vuotta, vaikka en saanut kunnon toimeentuloa, jos en olisi asunut vanhempien kanssa olisin kuollut nälkään. Vanhemmat eivät antaneet käydä missään, kun ei ollut rahaa. Nyt olen 52v yksinäinen kaiken ulkopuolella. Koska vanhemmat eivät antaneet tilaa minulle, sukulaiset vaativat osuuden perinnöstä, minulle ei jää mitään. Kannattaako aloittaa elämä alusta vai tehdäkö itsemurha, siinähän kysymys

      • Anonyymi

        Päätös omasta elämästäsi on vain ja ainoastaan sinulla.
        Nyt tulee se mutta...
        Olet reilu viisikymppinen, paljon on vielä edessä, jos niin haluat. Eihän mikään ole myöhäistä kokeilla, mihin vielä pystyisit.
        Jos mennyt elämä ei ole ollut hyvää, se ei tarkoita, etteikö tulevasta voisi tulla hyvää.
        Kyllä minä sinun tilallasi vielä yrittäisin katsoa ja kokea, mitä elämällä on annettavaa.
        Hyvää alkanutta vuotta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4041
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3398
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2929
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2861
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2214
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2161
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2097
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1925
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1920
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1869
    Aihe