Miksei kosintaa kuulu?

syysmarenki

Ahdistus jyllää. Meillä seurustelua on takana lähes 9 vuotta. Aloitimme kovin nuorina ja olemme asuneet yhdessä vasta 4 vuotta. Olen 24 ja mies kolme vuotta vanhempi. Mä olin kovin nuori aloitettuamme seurustelusuhteen ja rehellisesti sanoen en ole eläessäni muita suudellutkaan. Mä haluaisin virallistaa suhteemme. Vaikka asumme yhdessä ja asunto on minun ja meillä on suht omat taloudet. Kyse ei todellakaan ole rahasta tai sormuksesta.

Karkauspäivänä kosin miestäni, sain rukkaset: mies sanoi, ettei ole valmis. Ajattelin, että ehkä hän miehenä haluaa kosia. No siitä on nyt ihan tarpeeksi aikaa. Reilu kuukausi sitten nostin kissan pöydälle. Mulle alkaa riittää nyt tää jahkaaminen. Kysyin, että mentäiskö kihloihin. Ei nyt naimisiin menolla vielä mikään hoppu ole... Mies sanoi, että ei mennä. Tietysti halusin perusteluja. Ja perustelut, jotka sain nyhdettyä olivat seuraavanlaiset: en mä tiedä haluanko mennä SUN kanssas naimisiin. Kyllä mä susta tykkään paljon, mutta en mä tiedä rakastanko mä sua oikeesti. Avioliitto on niin lopullista.

Tässä vaiheessa kiukku ja kyyneleet nousivat pintaan. Milloin sitä muka tietää!!? Jos 9 vuoden seurustelun ja 4 vuoden yhteiselon jälkeen ei tiedä haluaako viettää loppuelämäänsä toisen kanssa, niin milloin sitten?!!! Mä haluan kuitenkin lopulta naimisiin ja saada lapsia... ja kyllä mä miestäni rakastan.

Nyt ollaan oltu kuukausi puhumatta aiheesta. Mä itken itseni uneen joka ilta. Puhuttiin erostakin. Puhuttiin silloin paljon. Nyt pelkään, että koko suhde hajoaa palasiksi. Mä en jaksa enää tätä epävarmuuden tunnetta. Etsiikö mies SITÄ OIKEAA? joka minä en ole... miksi en kelpaa vaimoksi?!

Tällä viikolla tapasin mukavan miehen ja ihastuin. Ihastumiset on mulle ihan tavallisia juttuja, mutta tää nimenomainen tapaus pisti ajattelemaan, että voisinko oikeasti löytää jonkun paremman? Siis kamalia ajatuksia, kun tiedän rakastavani avokkiani, mutta tilanteemme on nyt niin herkkä, etten tiedä mitä ajatella. Itken, kiukkuan, ahdistun. Mikään en tunnu auttavan. Joulukin tulee ja tuo ihan turhia paineita, sukulaisia ja äh...

Mitä ihmettä mun pitäis tehdä?

11

1568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melindalinda

      Teidän pitäisi vielä puhua tuosta asiasta. Siis siitä, että miksi mies on sinun kanssa, jos et ole se jonka kanssa hän haluaa oikeasti olla. Ehkä teidän pitäisi pitää vähän taukoa. Silloin voi mieskin tajuta, kuinka paljon sinua kaipaakaan. Ei tarvitse ehkä ihan eri osoitteeisiin muuttaa, mutta toinen voisi pitää vaikka muutaman viikon loman ilman toista.

      Te olette varmaankin olleet niin tiiviisti yhdessä nämä 9 vuotta, että olette tulleet sokeiksi toisillenne. Mies voi pitää sinua itsestään selvyytenä. Pieni pesäero voi joko sysätä suhteenne oikeaan suuntaan tai hajoittaa sen, mutta parempi sekin kuin ikuinen epätieto.

      • ..

        "En mä tiedä haluanko mennä SUN kanssas naimisiin. Kyllä mä susta tykkään paljon, mutta en mä tiedä rakastanko mä sua oikeesti."

        ^ Tuon takia hän ei kosi sinua.

        "Mä itken itseni uneen joka ilta", "Puhuttiin erostakin", "Mä en jaksa enää tätä epävarmuuden tunnetta", "Itken, kiukkuan, ahdistun".

        ^ JO noiden asioiden vuoksi teidän ei edes kannattaisi tässä vaiheessa mennä naimisiin, vaan enemmänkin ottaa aikalisä ja pitää vaikak pieni tauko.

        Koko tekstisi kertoo, että suhteenne ei ole likimainkaan niin vakaalla ja turvallisella mallilla, että naimisiinmeno olisi mitenkään järkevä päätös tässä vaiheessa. Asia, joka teidän tulee tehdä, on puhua. Puhua, puhua ja PUHUA. Teidän tulee selvittää, mitä kummatkin tahtovat ja mitä ette tahdo.

        Jo se, että mietit uuden miehen etsimistä, kertoo, ettet ole täysin tosissasi enää suhteessasi, vaikka häntä rakastaisitkin. Ja se, että mies sanoo sinulle, että "en tiedä, rakastanko sinua", tarkoittaa nimenomaan sitä että HÄN EI TIEDÄ RAKASTAAKO HÄN SINUA. Tahdotko olla tuollaisen henkilön kanssa?

        Nyt hop hop keskustelemaan ja vuodattamaan tunteita - ei tuosta muuten mitään tule. Ei ehkä tule keskustelujen jälkeenkään, mutta ainakin olette sitten yrittäneet.


    • AK

      Ootte ollu yhessä 9 vuotta, eikä mies VIELÄKÄÄN tiedä rakastaako sua. Hei haloo! Tossa vaiheessa pitäs hälytyskellojen jo soida. Valitettavasti on 100% selvää, että teistä ei paria tuu. Mies vaihtaa sut "parempaan" ennemmin tai myöhemmin. Joten jos mä oisin sun tilanteessa, heittäsin ukon mäelle ja antaisin sen Herra Oikean astua elämään. Varmasti säkin löydät sellasen miehen, joka tietää mitä tuntee sua kohtaan, ja joku kaunis päivä pyytää jopa vaimokseen. Turhaan roikut tollasessa miehessä, joka ei tiedä tunteistaan eikä muka oo valmis ottaan seuraavaa askelta.. Tsemppiä!

    • Wet Streams

      Ensinnäkin... hän on poikaytäväsi, ei miehesi, joten lakkaa nimittämästä häntä sellaiseksi. Ei ihme, että naimisiin ei päästä, kun leikitään että oltais naimisissa.

      Minkä takia niin moni nainen roikkuu vuosikausia avoliitossa, kun kuitenkin haluaa naimisiin??

      Olen itse mies ja en suostunut vaimoni kanssa saman katon alle, ennen kuin vihkivalat oli tehty. Mutta sitä en siis käsitä, että miksi?

      Sitten itse ongelmaan. Miehesi on tyypillinen nykyajan ihminen, joka ei tiedä, mitä rakkaus on. Rakkaus ei ole tunne vaan tekoja. Kyllä miehesi varmaan rakastaa mutta vuosien varrella suhde on vaan arjistunut ja tunteet hieman väljähtäneet. Niin käy kaikille. Vaan kun näitä asioita ei opeteta missään, niin kukapa sitä tunnistaisi itsessään. Useimmat tulkitsevat asian noin, että eivät tiedä rakastavatko. Hehheh...

      Varsinkin jos olette olleet vain toistenne kanssa, voi mielen vallata ajatus siitä että oisko jotakin parempaa. Miehesi luultavasti pyörittelee samaa päässään. Mutta on 90% todennäköisyys, että ei löydä yhtä sopivaa kumppania kenen naamaa jaksaisi edes 9 vuotta saati loppuelämää. Ja jos löytääkin, siinä kumppanissa on tasan yhtä monta ärsyttävää juttua.

      Heti samaan hengenvetoon pitää todeta, että itselläni vaihtamalla parani ;D. Seurustelin 4 vuotta vaikka jo parissa vuodessa huomasin, että elo tyttöystävän kanssa oli vaikeaa. Tunteet piti yhdessä kunnes sain repästyä irti. Sitten tapasin vaimoni ja onhan hänessäkin tietysti huonot puolensa, mutta hän on hämmästyttävän helppo muihin tapaamiini verrattuna.

      Seurustelun tarkoituksena on selvittää, onko meistä avioon. Seurustelunne on onnistunut, vaikka nyt eroaisittekin. Tietysti se olisi voinut onnistua vähän paremminkin, eli että olisitte asettaneet jonkin taka rajan johon mennessä pitäisi tietää haluaako naimisiin.

      • Hyvä pointti

        Toi tuli mulle kanssa mieleen, että ehkä mies rakastaakin naista. Mutta ei vaan tiedä sitä! Eli ei tiedä mitä rakkaus on!


    • epätietoisuus kalvaa

      Miehesi on siinä mielessä reilu ja rehellinen, että kertoo suoraan miltä hänestä tuntuu. Itse haluaisin naimisiin miehen kanssa, joka TIETÄÄ rakastavansa minua ja haluavansa viettää loppuelämänsä kanssani. Kyllä noin pitkän ajan jälkeen pitää (!) tietää. Jos on epävarma, niin sitten etsiköön uuden, josta on varma. En oikein jaksa uskoa, että suhteellanne on kovin hyvää tulevaisuutta.

      Meillä tilanne on samankaltainen, odotan kosintaa ja haluaisin virallistaa liiton. Mies kyllä väittää rakastavansa, mutta ei kosi. Olen sanonut jo monta kertaa, että pitkän suhteen aikana pitää tietää rakastaako ja haluaako naimisiin vai ei. Jos epäilyttää niin sitten on parempi erota ja antaa uusi tilaisuus molemmille. Ongelma vain on se, että mies jankkaa rakastavansa, mutta hänellä ei ole mikään kiire naimisiin! Aikaisemmin kyllä väläytteli naimisiinmenopuheita jopa minua useammin. Olen jo 34, joten todellakin on kiire! Haluan lapsia ja saada ne avioliitossa. Kohta ei enää ehdi..
      En voi tajuta miksei mieheni voi olla suoraselkäinen ja myöntää kuten sinun miehesi epävarmuuttaan tai sitten kosia. Olen välillä odottanut pitkiäkin aikoja ottamatta asiaa esille, toivoen että ehkä hän itse tekee asialle jotain vihdoinkin. Välillä olen kertonut tunteistani (oloni on epävarma, koska hän ei tunnu olevan varma suhteestamme) ja kertonut haluavani edetä suhteessa. -Ei ole kiire, on vastaus.

      Mietimme molemmat varmastikin samanlaisia asioita: olenko yhdessä selkärangattoman nilviäisen kanssa, joka käyttää hyväkseen minua ja jättää sitten kun se uusi ja "varma" kumppani löytyy? Sinä tiedät jo miehesi epävarmuuden, itse mietin mikä muu syy kosimattomuuteen voi olla kuin epävarmuus omista tunteista? Hän ei halua asiaa "vatvoa", kun tähänkin asti on oltu yhdessä.

      Ja tiedoksi: en ole häähullu, en vaadi kohtuuttomia häitä vaan voisin mennä naimisiin maistraatissakin. Mies on ollut enemmän sitä mieltä, että kyllä häät kuuluu järjestää.

      • Mandylion

        Niinpä niin, "ei ole kiire". Miehesi ei välttämättä ole sisäistänyt sitä, että ikää tulee ja perheen perustamiseen ei aikaa kohta enää ole? Pitäisikö sinun muistuttaa häntä, ettei aikaa ole loputtomiin? Miehet usein tuudittautuvat siihen, ettei vielä tarvitse kasvaa aikuisiksi, ettei vastaavia tärkeitä päätöksiä tarvitse vielä tehdä... ja ovat tyytyväisiä nykyiseen olotilaansa. Kunnes joku palauttaa heidät maanpinnalle. :)


    • 10-kerhoon

      vuotta, se on sinun tapauksessasi oikea ratkaisu.

      • nusnusvänkäänkä

        "Ensinnäkin... hän on poikaytäväsi, ei miehesi, joten lakkaa nimittämästä häntä sellaiseksi. Ei ihme, että naimisiin ei päästä, kun leikitään että oltais naimisissa."

        Kyllä minun seurustelukumppanini on ihan mies. Tai ainakin eilen oli kun sen vehkeet näin kun käytiin saunassa ja suihkussa. Siksi avo- ja aviomiehet erotetaan tuolla av(i)o -sanalla. Minun mieheni on eri asia kuin minun aviomieheni.

        Sanoohan miehet "mun nainen", eikä silloin tarkoiteta vaimoa.

        Poikaystävä -nimitys on lähinnä teineille. Miesystävä kertoo enemmän siitä, että on aikuinen mies.


      • coos
        nusnusvänkäänkä kirjoitti:

        "Ensinnäkin... hän on poikaytäväsi, ei miehesi, joten lakkaa nimittämästä häntä sellaiseksi. Ei ihme, että naimisiin ei päästä, kun leikitään että oltais naimisissa."

        Kyllä minun seurustelukumppanini on ihan mies. Tai ainakin eilen oli kun sen vehkeet näin kun käytiin saunassa ja suihkussa. Siksi avo- ja aviomiehet erotetaan tuolla av(i)o -sanalla. Minun mieheni on eri asia kuin minun aviomieheni.

        Sanoohan miehet "mun nainen", eikä silloin tarkoiteta vaimoa.

        Poikaystävä -nimitys on lähinnä teineille. Miesystävä kertoo enemmän siitä, että on aikuinen mies.

        Katoin samaa. :D MIEHIÄ ja naisiahan täällä ollaan. heh.


    • Rakkautta olla pitää

      Auts... "Kyllä mä susta tykkään paljon, mutta en mä tiedä rakastanko mä sua oikeesti. Avioliitto on niin lopullista." Tuo oli kyllä aika paha. Mies TYKKÄÄ susta paljon. Mutta ei tiedä rakastaako. Tuo se syy taitaa olla. Valitettavasti ei näytä mielestäni hyvältä. Mutta ei se peli tietysti välttämättä ole menetetty...
      Mutta vaikuttaa siltä, että mies on tavan vuoksi kanssasi. Ehkä suhteenne on muuttunut ja olette enemmän kavereita tms. Sanooko mies usein tai koskaan, että rakastaa sinua? Me olemme olleet 13 v yhdessä ja sanomme viikottain. Haluatko olla vuosikausia miehen kanssa, joka vain tykkää susta? Tai mennä jopa naimisiin? Ehkä mies ei nyt etsimällä etsi sitä oikeaa ja ole kanssasi vain sen aikaa kunnes löytää paremman. Mutta on iso juttu erota monen vuoden suhteesta ja sitä voi pelätä yksin oloa jne. Tai ehkä mies on tyytyväinen nykytilaan eikä ole ajatellutkaan eroa. Mutta riittääkö se, että on "tyytyväinen"?

      Olette tosiaan aikan nuorena aloittaneet seurustelun ja moni tälläinen suhde valitettavasti hiipuu jossain vaiheessa.

      Muutoin tuo aika ei sinänsä ole pitkä, koska te olette tosiaan niin nuoria. On eri asia, jos olisitte olleet 9 vuotta yhdessä ja olisitte 30 -vuotiaita. (kun joku tuolla mainitsi vuosikausien roikkumisen). On ymmärrettävää, että ette ole menneet naimisiin 1-3 vuoden seurustelun jälkeen!

      Unohda kuitenkin muualta tulevat paineet! On erittäin huono syy mennä naimisiin, kun sukulaisten ym. taholta tulee paineita!

      Joka tapauksessa menitte naimisiin tai ette teidän kannattaa miettiä suhteenne tilaa ylipäätänsä. Tehdä sellainen "tilannekatsaus". Ehkä mies ei ole pysähtynyt viime aikoina sitä juuri miettimään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe