Äiti ei anna pelaa k-18 pelejä

voivoi sentään

Eli mun mutsi ei millään anna mun pelaa k-18 videopelejä. Ne on sen mielestä niin väkivaltaisia, että asiasta ei voi edes keskustella, vaan se on aina ja ikuisesti EI. Haluisin pelaa esim. Modern Warfare 2, Assassin's Creed 2 ja Fallout 3 pelejä. Oon siis 15v poika.

Kun mutsi ei millään anna pelaa, niin ostin kavereiden kaa kimpassa ja pelaan sit kuitenki (salaa siis).
Päädyin siihen, että on myös parempi pelata salaa, kun mutsi saa olla ylpee kuinka hänen poikansa ei pelaa k-18 pelejä ja mä saan silti pelaa, hahhaa.

Onks teidän mielestä oikein pelaa salaa? Kun oikeesti haluun pelaa noita pelejä. Ja oon melkeinpä ainut joka ei saa pelaa k-18 pelei meiän luokalla.

Ja vanhemmille: Jos yritätte kieltää lapsianne katsomasta k-18 leffoja ja pelaamasta k-18 pelejä, ei tule onnistumaan. Sit teiän mukulat pelaa salaa, tai menee vaan kaverille kattomaan leffan.

360

14996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäpappa^

      Äitisi tekee ihan oikein. Tiesitkö muuten, että K18 on lain ainoa velvoittava ikäraja - muut ovat suositusikärajoja.

      Tiedätkö muuten ja tietääkö kaverisi, miksi ikärajat on asetettu? Siksi, että liian nuoret eivät joutuisi ottamaan vastaan aineistoa, mikä tutkimusten perusteella on haitallista mielen kehittymisen kannalta. Ei ne ikärajat ole tarkotettu kiusaamaan ketään, vaan suojelemaan.

      Hienoa, että vielä löytyy suoraselkäisiä vanhempia! Olisit ylpeä äidistäsi. Omaa käytöstäsi voisit miettiä ja hävetä.

      • voivoi sentään

        Tiesin, että se on leikisti velvoittava ikäraja, ja nykyään kaikille peleille lätkäistään k-18 merkintä, koska ne näyttävät aidommilta kuin ennen.

        Ja tiedän, että ikärajat on asetettu sen takia, että on olemassa sairaita ihmisiä, jotka pelästyvät liian helposti ja semmoisia, jotka tappavat ihmisiä oikeasti kun näkevät väkivaltaa pelissä. Eli ikärajat peleissä on ainoastaan sairaita lapsia varten, ettei vaan kukaan kusi-petteri pelästyisi ja saisi traumoja niiden takia.

        Kyllä 15v:nä pitää olla valmis ottamaan vastaan tommosta aineistoa, jossei ole, niin menkööt nurkkaan pissimään kun muut pelaa hienoja pelejä.

        Haitallista mielenkehitykselle? Ei sentään, päinvastoin vaan. Opin tässä huijaamaan ja salaamaan asioita, sitähän te aikuisetkin teette.

        Ja en ole ylpeä äidistäni kun kieltää itsestään selvyyksiä. Enkä häpeä yhtään, mun mielestä on vaan hienoa kun en tällä(kään) kertaa alistu mutsin tyhmiin kieltoihin...


      • voivoi sentään kirjoitti:

        Tiesin, että se on leikisti velvoittava ikäraja, ja nykyään kaikille peleille lätkäistään k-18 merkintä, koska ne näyttävät aidommilta kuin ennen.

        Ja tiedän, että ikärajat on asetettu sen takia, että on olemassa sairaita ihmisiä, jotka pelästyvät liian helposti ja semmoisia, jotka tappavat ihmisiä oikeasti kun näkevät väkivaltaa pelissä. Eli ikärajat peleissä on ainoastaan sairaita lapsia varten, ettei vaan kukaan kusi-petteri pelästyisi ja saisi traumoja niiden takia.

        Kyllä 15v:nä pitää olla valmis ottamaan vastaan tommosta aineistoa, jossei ole, niin menkööt nurkkaan pissimään kun muut pelaa hienoja pelejä.

        Haitallista mielenkehitykselle? Ei sentään, päinvastoin vaan. Opin tässä huijaamaan ja salaamaan asioita, sitähän te aikuisetkin teette.

        Ja en ole ylpeä äidistäni kun kieltää itsestään selvyyksiä. Enkä häpeä yhtään, mun mielestä on vaan hienoa kun en tällä(kään) kertaa alistu mutsin tyhmiin kieltoihin...

        Kyllä se sun äitis on iha oikees ku kieltää sulta tollaset. Kyl mä ymmärtäisin jos pelaisit joskus 17 vuoden lopus sellasii pelejä mutta 15? Kyllä multaki kiellettii sellaset pelit enne ku täytin 17 ja olin nähny et maailma ei perustu peleihin. JOs mulla ois lapsia, tekisin aivan samalla tavalla. Ei sellaset oo viel ton ikäsille. Siitä te sitte ymmärrätte että maailma on vain väkivaltaa ja sairasta joka on "siistiä" ja myöhemmin käyttäydytte kuin pelihahmot. JA kyl mä leffoja sain kattoo jos vanhemmat oli eka kattonu sen tai veljet oli mukana. Pelejä en edes saanu kattoo vaik vanhemmat oli mukana.

        ETtä yritä vain kilttinä JA VIISAANA poikana jättää ne pelit


      • lolololollololololo
        Hanskihei kirjoitti:

        Kyllä se sun äitis on iha oikees ku kieltää sulta tollaset. Kyl mä ymmärtäisin jos pelaisit joskus 17 vuoden lopus sellasii pelejä mutta 15? Kyllä multaki kiellettii sellaset pelit enne ku täytin 17 ja olin nähny et maailma ei perustu peleihin. JOs mulla ois lapsia, tekisin aivan samalla tavalla. Ei sellaset oo viel ton ikäsille. Siitä te sitte ymmärrätte että maailma on vain väkivaltaa ja sairasta joka on "siistiä" ja myöhemmin käyttäydytte kuin pelihahmot. JA kyl mä leffoja sain kattoo jos vanhemmat oli eka kattonu sen tai veljet oli mukana. Pelejä en edes saanu kattoo vaik vanhemmat oli mukana.

        ETtä yritä vain kilttinä JA VIISAANA poikana jättää ne pelit

        OMG, Siis varmana kuolet ku et saa pelata parii pelii


      • voivoi sentään
        Hanskihei kirjoitti:

        Kyllä se sun äitis on iha oikees ku kieltää sulta tollaset. Kyl mä ymmärtäisin jos pelaisit joskus 17 vuoden lopus sellasii pelejä mutta 15? Kyllä multaki kiellettii sellaset pelit enne ku täytin 17 ja olin nähny et maailma ei perustu peleihin. JOs mulla ois lapsia, tekisin aivan samalla tavalla. Ei sellaset oo viel ton ikäsille. Siitä te sitte ymmärrätte että maailma on vain väkivaltaa ja sairasta joka on "siistiä" ja myöhemmin käyttäydytte kuin pelihahmot. JA kyl mä leffoja sain kattoo jos vanhemmat oli eka kattonu sen tai veljet oli mukana. Pelejä en edes saanu kattoo vaik vanhemmat oli mukana.

        ETtä yritä vain kilttinä JA VIISAANA poikana jättää ne pelit

        Hmm... Hanskihei, ainaki puhuit enemmän asiaa kun toi edellinen isukki. Mietitään...


      • voivoi sentään
        lolololollololololo kirjoitti:

        OMG, Siis varmana kuolet ku et saa pelata parii pelii

        Taidat hieman valehdella. Mä en nimittäin sanonu, että mä kuolen jos en saa pelaa noita pelejä.
        Anna kunnon vastaus, niinkuin muut tai pidä pääs kii.


      • jokurandomi
        voivoi sentään kirjoitti:

        Tiesin, että se on leikisti velvoittava ikäraja, ja nykyään kaikille peleille lätkäistään k-18 merkintä, koska ne näyttävät aidommilta kuin ennen.

        Ja tiedän, että ikärajat on asetettu sen takia, että on olemassa sairaita ihmisiä, jotka pelästyvät liian helposti ja semmoisia, jotka tappavat ihmisiä oikeasti kun näkevät väkivaltaa pelissä. Eli ikärajat peleissä on ainoastaan sairaita lapsia varten, ettei vaan kukaan kusi-petteri pelästyisi ja saisi traumoja niiden takia.

        Kyllä 15v:nä pitää olla valmis ottamaan vastaan tommosta aineistoa, jossei ole, niin menkööt nurkkaan pissimään kun muut pelaa hienoja pelejä.

        Haitallista mielenkehitykselle? Ei sentään, päinvastoin vaan. Opin tässä huijaamaan ja salaamaan asioita, sitähän te aikuisetkin teette.

        Ja en ole ylpeä äidistäni kun kieltää itsestään selvyyksiä. Enkä häpeä yhtään, mun mielestä on vaan hienoa kun en tällä(kään) kertaa alistu mutsin tyhmiin kieltoihin...

        kyllä on kauheaa, maailma kaatuu päälle, siis apua...
        kasva pikkusen okei... kyllä kerkiät aivos täyttään noilla peleillä sitte ku oot kaheksantoista. ei ne hyvät pelit kesken lopu.


      • no jos saa jostai pelist vaikutteit nii huhhuh siis joo jotku 8 v pikkupaskat nii voi saada mut jos nyt yli 13v ja varsinki 15 v alkaa saamaa vaikutteit nii huhhuh -.- mut siis nykyää k18 pelejä on niiku hylly täynnä ei löydy ko k18 k18 k18 ja k18 luokitellaa jo siihen jos vaikka joltaki meni sormi irti. ja sit kuitenki telkkaris näkyy ko suolet lentää ymm esim olikse medal of honor älkää luulko et sekotan peliin nii siinki yks tyyppi työntää suoltaan vanhan aikaseen elokuvan näyttö hommelii en muista nimee ja on k15.


      • Eskomatti miljoona

        Mun mielestä myös ketjun aloittaja on suoraselkäinen, kerta itse tunnustaa pelaavansa niitä pelejä.


      • fatliner

        Ei kai sen ikärajan noudattamista kukaan viranomainen valvo...


      • oefwioc4
        Hanskihei kirjoitti:

        Kyllä se sun äitis on iha oikees ku kieltää sulta tollaset. Kyl mä ymmärtäisin jos pelaisit joskus 17 vuoden lopus sellasii pelejä mutta 15? Kyllä multaki kiellettii sellaset pelit enne ku täytin 17 ja olin nähny et maailma ei perustu peleihin. JOs mulla ois lapsia, tekisin aivan samalla tavalla. Ei sellaset oo viel ton ikäsille. Siitä te sitte ymmärrätte että maailma on vain väkivaltaa ja sairasta joka on "siistiä" ja myöhemmin käyttäydytte kuin pelihahmot. JA kyl mä leffoja sain kattoo jos vanhemmat oli eka kattonu sen tai veljet oli mukana. Pelejä en edes saanu kattoo vaik vanhemmat oli mukana.

        ETtä yritä vain kilttinä JA VIISAANA poikana jättää ne pelit

        No niinpä taas tietenkin.

        Kolmelle edelliselle kommentoijalle:

        heti kun joku laittaa tänne viestiketjun,jossa tekee/ aikoo tehä jotain luvatonta niin heti sitä sitten aletaan moralisoimaan, vaikka tekin oikeesti teette niitä samoi kiellettyi juttui himas!

        Haluu vaa päästä näyttää et on kypsempi kun on!

        Tsemii AP:lle! Sympatiani on puolellasi! Sinä olet ainakin aito


      • oefwioc4
        oefwioc4 kirjoitti:

        No niinpä taas tietenkin.

        Kolmelle edelliselle kommentoijalle:

        heti kun joku laittaa tänne viestiketjun,jossa tekee/ aikoo tehä jotain luvatonta niin heti sitä sitten aletaan moralisoimaan, vaikka tekin oikeesti teette niitä samoi kiellettyi juttui himas!

        Haluu vaa päästä näyttää et on kypsempi kun on!

        Tsemii AP:lle! Sympatiani on puolellasi! Sinä olet ainakin aito

        siis kolmelle ekalle...


      • 3fvwaz

        mikä vitun kyttä sä luulet olevas!!


      • fiveral

        oikeastaan nykyisin kaikki ikärajat ovat sitovia ja anteeksi tämä myöhäinen kommentti.


      • fiveral
        gtvsss kirjoitti:

        no jos saa jostai pelist vaikutteit nii huhhuh siis joo jotku 8 v pikkupaskat nii voi saada mut jos nyt yli 13v ja varsinki 15 v alkaa saamaa vaikutteit nii huhhuh -.- mut siis nykyää k18 pelejä on niiku hylly täynnä ei löydy ko k18 k18 k18 ja k18 luokitellaa jo siihen jos vaikka joltaki meni sormi irti. ja sit kuitenki telkkaris näkyy ko suolet lentää ymm esim olikse medal of honor älkää luulko et sekotan peliin nii siinki yks tyyppi työntää suoltaan vanhan aikaseen elokuvan näyttö hommelii en muista nimee ja on k15.

        ja myös sillein jos niitä ei arvostella toisin sanoe cod mw2 olisi k16 jos se oltaisiin viety tarkistettavaksi mutta eihän iw halua maksaa


      • omasta kokemuksesta

        Kyllä ihan normaali 15 vuotias voi pelata noita pelejä. Ikärajat on tehty joitakin muutamaa psykoa ja joitain kymmenen vuotiaita varten (koska muuten vastuuttomat vanhemmat ostais). Tämän takia kaikki normaalitkin joutuvat noudattamaan näitä rajoituksia.


      • ahfnml,afawf
        fiveral kirjoitti:

        ja myös sillein jos niitä ei arvostella toisin sanoe cod mw2 olisi k16 jos se oltaisiin viety tarkistettavaksi mutta eihän iw halua maksaa

        MW2 on K18 sen yhen tehtävän (No Russian) takia....


      • Hanskihei kirjoitti:

        Kyllä se sun äitis on iha oikees ku kieltää sulta tollaset. Kyl mä ymmärtäisin jos pelaisit joskus 17 vuoden lopus sellasii pelejä mutta 15? Kyllä multaki kiellettii sellaset pelit enne ku täytin 17 ja olin nähny et maailma ei perustu peleihin. JOs mulla ois lapsia, tekisin aivan samalla tavalla. Ei sellaset oo viel ton ikäsille. Siitä te sitte ymmärrätte että maailma on vain väkivaltaa ja sairasta joka on "siistiä" ja myöhemmin käyttäydytte kuin pelihahmot. JA kyl mä leffoja sain kattoo jos vanhemmat oli eka kattonu sen tai veljet oli mukana. Pelejä en edes saanu kattoo vaik vanhemmat oli mukana.

        ETtä yritä vain kilttinä JA VIISAANA poikana jättää ne pelit

        Siitä ei oo ainuttakaan tieteellisestä tutkimusta joka osoittaisi että väkivaltaiset videopelit aiheuttaisivat väkivaltaisuutta. Se, että kouluampujat sun muut sattuvat pelaamaan niitä ei ole itsessään todistusaineistoa. Jos jotain, se kertoo että sellaiset mielihäiriöiset nauttivat peleistä, ei että pelit tekisivät ihmisistä mielihäiriöisiä. Lyhyesti sanottuna ihmisessä täytyy olla jo valmiiksi jotain pielessä että pelit aiheuttaisivat väkivaltaista käyttäytymistä.

        Positiivisia puolia sit taas löytyy ajanvietteen lisäksi käsi-silmä-koordinaation parantuminen, yhteistyön parantuminen (sitä vaativissa peleissä) ja uusien kaverien löytäminen.

        Itse olen tavannut nettipelien kautta n. 10 kaveria jotka olen tuntenut nyt noin 4 vuotta. Tavataan nykyään joka kesä porukalla keski-Suomessa viikon pituisen mökkeilyn parissa, satunnaisten tapaamisten lisäksi. Ja ainoo syy jonka takia pääsin itsetuhoisen masennuksenkin yli oli se että pääsin pelaamaan heidän kanssaan, joka vei ajatukseni muualle.

        Lyhyesti sanottuna ei ne pelit niin paha asia oo ku millasiks media ja poliitikot niitä maalaa.


      • 19 on vastau :D
        Hanskihei kirjoitti:

        Kyllä se sun äitis on iha oikees ku kieltää sulta tollaset. Kyl mä ymmärtäisin jos pelaisit joskus 17 vuoden lopus sellasii pelejä mutta 15? Kyllä multaki kiellettii sellaset pelit enne ku täytin 17 ja olin nähny et maailma ei perustu peleihin. JOs mulla ois lapsia, tekisin aivan samalla tavalla. Ei sellaset oo viel ton ikäsille. Siitä te sitte ymmärrätte että maailma on vain väkivaltaa ja sairasta joka on "siistiä" ja myöhemmin käyttäydytte kuin pelihahmot. JA kyl mä leffoja sain kattoo jos vanhemmat oli eka kattonu sen tai veljet oli mukana. Pelejä en edes saanu kattoo vaik vanhemmat oli mukana.

        ETtä yritä vain kilttinä JA VIISAANA poikana jättää ne pelit

        mm.


      • Psykologi.

        Tämäkin yläpuolella oleva "Isäpapan" kirjoittama viesti on suht täydellistä p#skaa.
        Missään ei sanota että tutkimusten perusteella olisi haitallista mielen kehittymisen kannalta.
        Nämä ikärajat ovat suhteellisen naurettavia, lapsia yritetään suojella kaikelta pahalta, ja sitten kun kasvavat vanhemmiksi, he huomaavat miten raaka ja kusinen tämä maailma oikeasti on.
        Aikuisille suositeltu sisältö ei siis ole aina, jokakerta haitallista nuoren mielen kehittymisen kannalta, kaikki ovat henkisesti omalla tasollaan ja ne faktat että pelit on pelejä, elokuvat elokuvia ja maailma on raaka, täytyy vain ymmärtää ja sisäistää jo nuorella iällä.
        Lisäksi käytännössä kaikilla joukkomurhaajilla ja muilla vastaavilla on ollut jonkun tasoinen psyykkinen sairaus, eli eivät ne pelit sitä aiheuta. Lapsia on turha yrittää suojella raakuudelta, sillä yleensä näiden psyykksisten sairauksien ja mielenhäiriöiden tausta juontuu lapsuuteen, eikä suinkaan mihinkään "San Andreas":een..


      • ..äiti ..
        omasta kokemuksesta kirjoitti:

        Kyllä ihan normaali 15 vuotias voi pelata noita pelejä. Ikärajat on tehty joitakin muutamaa psykoa ja joitain kymmenen vuotiaita varten (koska muuten vastuuttomat vanhemmat ostais). Tämän takia kaikki normaalitkin joutuvat noudattamaan näitä rajoituksia.

        No joo, tunnen tapauksen, jossa äiti ostaa ALLE 10 -VUOTIAALLE LAPSELLE kaikki pelit jotka hän lapsi haluaa.
        Siis myös (ja enimmäkseen) juurikin noita k-16 / k-18 pelejä.

        Ja sen kyllä huomaa lapsesta, että saa noita kiellettyjä pelejä pelata, sekä filmejä katsella.

        Säälin lasta, joka ei omaa parastaan vielä tiedä, lapsi kun on.


      • guy fawkes

        Ymmärrän tietyllä tavalla sinua mutta mietippäs kuinka monesti ryyppäsit salaa nuorempana?

        kumpi on pahempaa, hukuttamalla itsensä alkoholiin vai pelata jotain pikseleistä kyhättyä peliä missä lentää pikseliluodit ja pikseliveri.

        shame on you.


      • Voiettänäitämummoja

        Kerro kuka on tehnyt tutkimuksen ja mistä se löytyy?!
        Haluaisin nähdä semmoisen tutkimuksen.


      • Muhahahahhaaaaa
        Hanskihei kirjoitti:

        Kyllä se sun äitis on iha oikees ku kieltää sulta tollaset. Kyl mä ymmärtäisin jos pelaisit joskus 17 vuoden lopus sellasii pelejä mutta 15? Kyllä multaki kiellettii sellaset pelit enne ku täytin 17 ja olin nähny et maailma ei perustu peleihin. JOs mulla ois lapsia, tekisin aivan samalla tavalla. Ei sellaset oo viel ton ikäsille. Siitä te sitte ymmärrätte että maailma on vain väkivaltaa ja sairasta joka on "siistiä" ja myöhemmin käyttäydytte kuin pelihahmot. JA kyl mä leffoja sain kattoo jos vanhemmat oli eka kattonu sen tai veljet oli mukana. Pelejä en edes saanu kattoo vaik vanhemmat oli mukana.

        ETtä yritä vain kilttinä JA VIISAANA poikana jättää ne pelit

        Katoppa huvikses montako dislikee :D


      • lukekaa!

        Olen pelannut 7-8 vuotiasta asti k-18 pelejä (salaa) naapurin pojan kanssa joka oli silloin 14v. Nytten olen 10v saan 24 leukaa olen luokan vahvimpia ja huippu kohtelias ja mulka on 2 hymypoikaa joten ei noi pelit vaikuta niin kuin kaikki jo sanoi niin pitää olla valmiiksi jotenkin sekaisin jos saa vaikutuksen noista peleistä.


      • mw 3
        voivoi sentään kirjoitti:

        Tiesin, että se on leikisti velvoittava ikäraja, ja nykyään kaikille peleille lätkäistään k-18 merkintä, koska ne näyttävät aidommilta kuin ennen.

        Ja tiedän, että ikärajat on asetettu sen takia, että on olemassa sairaita ihmisiä, jotka pelästyvät liian helposti ja semmoisia, jotka tappavat ihmisiä oikeasti kun näkevät väkivaltaa pelissä. Eli ikärajat peleissä on ainoastaan sairaita lapsia varten, ettei vaan kukaan kusi-petteri pelästyisi ja saisi traumoja niiden takia.

        Kyllä 15v:nä pitää olla valmis ottamaan vastaan tommosta aineistoa, jossei ole, niin menkööt nurkkaan pissimään kun muut pelaa hienoja pelejä.

        Haitallista mielenkehitykselle? Ei sentään, päinvastoin vaan. Opin tässä huijaamaan ja salaamaan asioita, sitähän te aikuisetkin teette.

        Ja en ole ylpeä äidistäni kun kieltää itsestään selvyyksiä. Enkä häpeä yhtään, mun mielestä on vaan hienoa kun en tällä(kään) kertaa alistu mutsin tyhmiin kieltoihin...

        entäs 12v seki haluu pelaa k18 pelei


      • Häpeisit itse

        Vai hävetä! On siinä muka jotain hävettävää jos haluaa pelata K-18 pelejä! Voisit muuten ottaa selvää S24:n ikärajoista, ettei tule sinun kaltaisesi 5-vuotiaat vittuilemaan!


      • !!!
        voivoi sentään kirjoitti:

        Tiesin, että se on leikisti velvoittava ikäraja, ja nykyään kaikille peleille lätkäistään k-18 merkintä, koska ne näyttävät aidommilta kuin ennen.

        Ja tiedän, että ikärajat on asetettu sen takia, että on olemassa sairaita ihmisiä, jotka pelästyvät liian helposti ja semmoisia, jotka tappavat ihmisiä oikeasti kun näkevät väkivaltaa pelissä. Eli ikärajat peleissä on ainoastaan sairaita lapsia varten, ettei vaan kukaan kusi-petteri pelästyisi ja saisi traumoja niiden takia.

        Kyllä 15v:nä pitää olla valmis ottamaan vastaan tommosta aineistoa, jossei ole, niin menkööt nurkkaan pissimään kun muut pelaa hienoja pelejä.

        Haitallista mielenkehitykselle? Ei sentään, päinvastoin vaan. Opin tässä huijaamaan ja salaamaan asioita, sitähän te aikuisetkin teette.

        Ja en ole ylpeä äidistäni kun kieltää itsestään selvyyksiä. Enkä häpeä yhtään, mun mielestä on vaan hienoa kun en tällä(kään) kertaa alistu mutsin tyhmiin kieltoihin...

        Herrajumala kuullostat paljon pennultamma kuin olet. Ei ton ikäsenä todellakaan tarvii olla valmis ottamaan vastaan k18 aineistoa. Pelaa vaan jos SINÄ olet valmis ottamaan vastaan sellaista aineistoa mutta veikkaan ettei niin kovin moni muu 15 v kuitenkaan ole. Minä en ainakaan nauti väkivallasta toisin kuin ehkä sinä ja mielestäni k 18 materiaalin tasoisesta väkivallasta nauttiminen SE on sairasta! Miksi edes haluat pelata sellaisia pelejä???
        "Haitallista mielenkehitykselle? Ei sentään, päinvastoin vaan. Opin tässä huijaamaan ja salaamaan asioita, sitähän te aikuiset teette."
        Omakohtaista kokemusta? Puhu vain omien vanhempiesi puolesta. Häivy täältä ruikuttamasta ja väittämästä että ne jotka eivät nauti väkivallasta ovat sairaita!!


      • 1110
        voivoi sentään kirjoitti:

        Taidat hieman valehdella. Mä en nimittäin sanonu, että mä kuolen jos en saa pelaa noita pelejä.
        Anna kunnon vastaus, niinkuin muut tai pidä pääs kii.

        http://j.gs/2v58


      • elämäonperseestä

        mutta kun suurinosa nuorisosta on järkeviä ja erottaa pelit todellisuudesta (ainakin minä)


      • GTAFANI

        Oon 13v ja pelaan GTA SA ja Vice City ja mutsi osti.


      • jooojoo
        !!! kirjoitti:

        Herrajumala kuullostat paljon pennultamma kuin olet. Ei ton ikäsenä todellakaan tarvii olla valmis ottamaan vastaan k18 aineistoa. Pelaa vaan jos SINÄ olet valmis ottamaan vastaan sellaista aineistoa mutta veikkaan ettei niin kovin moni muu 15 v kuitenkaan ole. Minä en ainakaan nauti väkivallasta toisin kuin ehkä sinä ja mielestäni k 18 materiaalin tasoisesta väkivallasta nauttiminen SE on sairasta! Miksi edes haluat pelata sellaisia pelejä???
        "Haitallista mielenkehitykselle? Ei sentään, päinvastoin vaan. Opin tässä huijaamaan ja salaamaan asioita, sitähän te aikuiset teette."
        Omakohtaista kokemusta? Puhu vain omien vanhempiesi puolesta. Häivy täältä ruikuttamasta ja väittämästä että ne jotka eivät nauti väkivallasta ovat sairaita!!

        kukkahattutäti ilmestyi paikalle


      • jooojoo
        guy fawkes kirjoitti:

        Ymmärrän tietyllä tavalla sinua mutta mietippäs kuinka monesti ryyppäsit salaa nuorempana?

        kumpi on pahempaa, hukuttamalla itsensä alkoholiin vai pelata jotain pikseleistä kyhättyä peliä missä lentää pikseliluodit ja pikseliveri.

        shame on you.

        niinpä


      • ftrdhjmh
        Häpeisit itse kirjoitti:

        Vai hävetä! On siinä muka jotain hävettävää jos haluaa pelata K-18 pelejä! Voisit muuten ottaa selvää S24:n ikärajoista, ettei tule sinun kaltaisesi 5-vuotiaat vittuilemaan!

        älä vittu jaksa valittaa.... mitenkä sinä päädyit tähän keskusteluun valittamaan.


      • 11 yo

        Se k18 on vaa et sitä ei saa myyä alle 18 vuotiaalle. Kyl ne vanhemmat saa antaa pelata jos lapsellensa ostaa. Ei siin oo mitää laitonta jos vanemmat lapsellensa ostaa


      • JustWhy
        jooojoo kirjoitti:

        kukkahattutäti ilmestyi paikalle

        LOL ne on vain pelejä ei mua kiinossta "futis,hääröillä ulkona jne."


      • HAHH K18 DAFUQ

        dafuq

        mieti joutuu odottamaan peliä tyyliin 9 vuotta kun on 18 varmaan tekee ihan muuta mieli eikö ne pelit ollu lapsille "NALLE PUH JA KADONNUT HUNAJAPURKKI"
        JOO SE ON HYVÄ EI OO RAAKAA HYVÄ 1 lol ne on hyviä eikö..


      • LOLIHENTAI--

        mw2 on jees koska siinä saa massamurhata siviilejä


      • Miksivanhemmat

        en tajua näitä taaskaan että jos ne nyt ne saatanan tutkimukset on osottanut mut mielummin kylllä pitäisin hauskan elämän enkä olis tollane ärsyttävä joka ei tajuu et elämä on muutaki ku säännöt... viel vituttavampaa on se ku nää vanhemmat ei oikeest tajuu niist ikärajoist/peleist mitää ja sit ne on silti niiku ain oikees!???


      • Anonyymi
        Hanskihei kirjoitti:

        Kyllä se sun äitis on iha oikees ku kieltää sulta tollaset. Kyl mä ymmärtäisin jos pelaisit joskus 17 vuoden lopus sellasii pelejä mutta 15? Kyllä multaki kiellettii sellaset pelit enne ku täytin 17 ja olin nähny et maailma ei perustu peleihin. JOs mulla ois lapsia, tekisin aivan samalla tavalla. Ei sellaset oo viel ton ikäsille. Siitä te sitte ymmärrätte että maailma on vain väkivaltaa ja sairasta joka on "siistiä" ja myöhemmin käyttäydytte kuin pelihahmot. JA kyl mä leffoja sain kattoo jos vanhemmat oli eka kattonu sen tai veljet oli mukana. Pelejä en edes saanu kattoo vaik vanhemmat oli mukana.

        ETtä yritä vain kilttinä JA VIISAANA poikana jättää ne pelit

        Itse olen 13v ja saan pelata mitä vaan


    • Jaxon569

      Niin... Vanhemmat osaavat olla nii helvetin ärsyttäviä joissain jutuissa. Mä oon pelannu varmaa 13 vuotiaast asti k-18 pelei (Oon 16 nyt) ja uskallan tässäkin sanoo että tulee siellä tuhmillakin sivuilla surffailtua. Silti olen täysin normaali, käyttäydyn hyvin silloin kun pitää, en ole mikään raivohullu psyko, Olen kohtelias tytöille vaikka olen ihan karsee pervo itteni mielest.

      Emmä tajuu mitä ne vanhemmat vinkuu kokoajan. Noi ikärajoitukset noihi peleihi on varmaan tarkoitettu sellasille ihmisille jotka eivät osaa erottaa sitä virtuaalimaailmaa todellisesta.

      • pikku--neiti

        No kyl mä ainaski pelaan k-18 pelei :D Tosin et ei äiti sano siihe mitää ku ei ymmärrä tai ei halua ymmärtää. Tosin oon 15v tyttö, mut emmä mikää väkivaltane oo eikä mua oo alkanu pelottaa mikää ihmeelline nii et se rajottas jotenki. Tiiän kyl pariki jotka on joskus pienenä kattonu elokuvii ja nyt ei pysty pimeel liikkua..

        Riippuuhan se iha ihmisest et mite alkaa pelkää jne.. Nojoo tais mennä vähä aihee ohi :D


      • kolmentoista

        Mäpä oon pellannu 4-vuotiaasta asti pelannu K-18 pelejä. Nyt oon 13 ja ihan terve. Pärjän kuolussa mainiosti, En ole väkivaltanen vaan hyvin rento kaveri, olen yksi kouluni hyvä kuntoisimmista oppilaista olin hyvä kuntoisin, mutta se meni kesälomalla, mutta nyt olen treenannut ollakseni taas paras, hyvin fiksu ja hyvinvoiva. On karmivaa jopa ajatella että olisin ongelmanuori tai joku sellanen omasta mielestä. Olen hyvin aikuismainen ikäsekseni. Rakastan kauhu ja sci-fi elokuvia. Olen aikapelotonkin nykyään. Sinä ei ollut mitään haittaa että olen pelannu K-18 pelejä nuoresta asti.

        Itekki olen mielestäni ihan pervo en voi sille mitään, mutta tiedän että se johtuu murrosiässätä monet nuoret myös tuntevat tämän saman pervoiden. Se menee kuitenkin ohi joskus.


    • kjrgfgg

      VITTU JONNE NYT SE PÄÄKII:
      MW2 kusee, älä osta.

      • tietäjä!

        MW2 on PARAS mutta MW3 on vielä parempi


    • njaahhh

      Täysin turhaan sun äitis kieltää noita pelejä, itse pelannut jo 8v:stä asti K18 pelejä. Olen erittäin pahoillani siitä että olet saanut sellaisen kasvattajan, ihmisten pitäisi ymmärtää etteivät lapset ole mitään omaisuutta vaan olentoja joilla on oma mieli ja tahto. Muutenkin jos ihmiset eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja ymmärtää ikämerkinnän subjektivisuutta niin missä ne sitten voisivat?

    • jemiwa

      No joo, ärsyttäväähän se on kun ei ole ikää. Äiti ja iskä ei antanut mun ostaa k-18 pelejä ennenkuin täytin. Kyse on kuitenkin laista. Vanhemmat voivat saada sakkoja alaikäiselle diilaamisesta. Johonkin se raja on vedettävä. Jos se olisi 15 vuotta niin kaikki 14 vuotiaat vinkuisivat jne. Ja hyvinhän toi näyttää salaa sujuvan.

      • residentevils

      • hyihyijyijyi

    • en tiiää

      mä saan ehkä pelaa just ja just k-12 pelei ja kattoo joitan k-13 leffoi!

      • äXyDee

        Ku sehän on laitonta myydä niit alaikäisille.


      • joku vaan

        oon kohta 11 ja saan pelata k-16 pelejä (paitsi jotain bf3 ) ja se on ärsyttävää ja en oo mikään pelihullu ja psyko ...en lähelläkään oon liikassa paras meiän luokalta ja harrastan jalkapalloa ja oon ihan viisas (toisiks viisain meiän luokalta)pelaan kavereilla ja on meillä ps3 ja 2 k-16 pelii mut toivottavasti saan jouluna bf3


      • roskapostirobotti123

        sama.....


      • RE:
        äXyDee kirjoitti:

        Ku sehän on laitonta myydä niit alaikäisille.

        Tiedän että laitoit tämän 2010 ja vastaus on (vähän) Myöhässä mutta.... Ei niitä valvota että myydäänkö K-18 peli 10 vuotiaalle ja jos valvotaan niin vanhemmat ostaa (Jos ostavat).


      • NII!
        äXyDee kirjoitti:

        Ku sehän on laitonta myydä niit alaikäisille.

        Menee disckshopin nettisivuille ja tilaaa omalla nimellä nii johan tulee!
        Ei ees tarvi kusettaa ikää tai mitää tilasin sieltä sillai just sen mw2 :D et haaahaaaaa!


      • 2vuottamyöhässä...
        joku vaan kirjoitti:

        oon kohta 11 ja saan pelata k-16 pelejä (paitsi jotain bf3 ) ja se on ärsyttävää ja en oo mikään pelihullu ja psyko ...en lähelläkään oon liikassa paras meiän luokalta ja harrastan jalkapalloa ja oon ihan viisas (toisiks viisain meiän luokalta)pelaan kavereilla ja on meillä ps3 ja 2 k-16 pelii mut toivottavasti saan jouluna bf3

        Bf3 on k16


    • OG

      Meitsi ainaki veti ton AC 2 läpi ja MW2 löytyy hyllystä, suuri vastenmieluisuus väkivaltaa ja sotaa vastaan tuli kun pelasin MW2:hta jossa tapettiin yhessä tehtävässä helvetisti siviilejä. Varsin pahaa katottavaa mutta peliähän se vaan on. Ikää 15 ja fiilis normaali, ei väkivaltaisia piirteitä. Yleensähän toi k18 leima voi napsahtaa vaan tyylin pahasta kiroilusta tms. ja sehän on nyt ihan arkielämää nykyää.

      • ehyatgw3teafwafaw

        Niin, ja MW2 on K18 koska siin on se tehtävä "No Russian" jossa mennää venäläiselle lentokentäl ja ammutaan aseettomia siviilejä! Muuten se olis K16 ja venäläisessä versiossa "No russian" on poistettu


      • joku

        niin


    • asd=analsexwithdildo

      mul on sama juttu :DD äiti ei meinannu millään ostaa left4dead2 mut sit mun kaveri vaihto sen johonki hikisee lord of the ringssii ja salaa pelailen sillontällön ;D

      • pikku poika

        oon 12.v ja mutsi kieltää mult K-13 leffat joskus ja kaveri ostaa gigantist K-18 pelejä sujuvasti, itelläni on Bad Combany 2. osti pari päivää sit halo reac pelin!!!!!!!!!!!!!!!


    • joku vaan

      itse olen 13 ja mun äiti on suorastaan TYRANNI!!!!!! se ei anna mun katsoa edes k-12 elokuvia, pelejä vain 1 tunti viikonloppuisin ja isoveli ei anna olla tietsikalla nyt pääsin tähän kun isoveli on töissä. mää pelasin k-18 pelejä (kaverilla) jo 10 vuotiaana eikä siitä mitään ole tullut. jos joillekkin tulee tosiaan traumoja peleistä se on niiden oma vika. kaikki kaverit pelaa 16-18 pelejä.

      • joku

        sama juttu paitsi oon kooht vasta 11


    • kukkuu...

      Tilaa muista maista jossa ei ole k18.
      esim. ac2 briteissä k15

    • mw2 camper

      Itse saan pelaa oon siis 14v. en osaa sanoo että tekiks muttis oikei. riippuu kuka pelaa.
      en ite mitenkää väkivaltasest käyttäydy. mw2 on ollu mun suosikki peli jo pitkää

      • af

        oon 8w ja saaan pelaa sand andreazii nakertaaX


    • bj

      ite oon saanu kattoa kakkia leffoja niin kauan kun muistan . . . kyllähän jos kaikki kielletään niin lapsesta tle pelkuri . . .

      • es PÄrisee

        Määkään EN SAA JUUA ENÄÄ ES!!! VOI VITTU ETTÄ MUA VITUTTAA KU NIIN HALUAISIN JUUA ES.
        NE PÄRISEE!!!!!
        MITÄ HIENOA NIISSÄ PELEISSÄ ON :D
        KYLLÄHÄ NIITÄ JOSKUS ES PÖHINÖIS ON MUKAVA PELAILLA MUT EI NE NYT NII MAAILMANTÄRKEIMPIÄ RUPEE TUTUSTUU NAISIII ENEMMÄ JA KANNATTA KOKEILLA TUOTA KUNINGAS ALKOHOLIA JA SEKSIÄ, MAAILMA TARVITSEE SEKSIÄ!!!!!


      • Do it
        es PÄrisee kirjoitti:

        Määkään EN SAA JUUA ENÄÄ ES!!! VOI VITTU ETTÄ MUA VITUTTAA KU NIIN HALUAISIN JUUA ES.
        NE PÄRISEE!!!!!
        MITÄ HIENOA NIISSÄ PELEISSÄ ON :D
        KYLLÄHÄ NIITÄ JOSKUS ES PÖHINÖIS ON MUKAVA PELAILLA MUT EI NE NYT NII MAAILMANTÄRKEIMPIÄ RUPEE TUTUSTUU NAISIII ENEMMÄ JA KANNATTA KOKEILLA TUOTA KUNINGAS ALKOHOLIA JA SEKSIÄ, MAAILMA TARVITSEE SEKSIÄ!!!!!

        Caps lock poika


    • huomasin kun joskus uskonnon tunnilla katottiin jeesus elokuvaa sen ristiin naulimisesta ja yhdellä oppilaalla ei ole televisiota tai tietokonetta himassa ja sitten kun katottiin sitä elokuvaa niin tämä oppilas oli ainoa joku istui siellä paskat housussa ihan valkosena ja petti silmänsä aina pahan kohdan tullen ja jos vanhemmat ei anna kattoa mitään kiellettyä tai ei itse kato salaa voi käydä samallailla kun tälle oppilaalle

    • dsaasddas

      Itsekkään en saa pelata GTA -pelejä (no en mää niist oo ees niin kiinnostunu) kun mun äidin oikaystävä ammutiinn armeijassa joskus kun se oli nuori. Pelkää siis aseita...

      • mw2<3

        vittu ku kiinnostaa sun mutsin poikaystävät


    • IKÄRAJAT

      Ei niistä ikärajoista oo mitää hyötyä koska jos on k-11 leffa se vastaa k-16 pelii, ja k-15 leffa k-18 pelii. Muutenki ei niistä mitään traumoja tuu ku iteki oon pelannu salaa 18 pelejä 5 vuotta... Enkä oo psyko tai mitää iha normi poika ja koulus menee hyvin. Niin vois vi**u tunkee ne ikärajat sinne minne aurinko ei paista!!!! PS: Munki vanhemmat lässyttää että: "On niin pelottavia pelejä."

    • dafeaefergthjyf

      lolz mä sain jo pelaa niit 10 v

    • jotairajaa

      Mitä ne kukkahattutädit täällä vouhottaa jostain ikärajoista, on pelattu k-18 pelejä ala-asteelta lähtien ja kohta itsekin 18v. Ennemmin rajoittaisin k-18 leffoja kuin pelejä kun naskeilla menee peleistäkin juoni aivan ohi kun eivät englantia ymmärrä jne niin ei niissä peleissä ole mitään pelättävää. Kovin kiltisti myyvät kaupassa k-18 pelejä ylä-aste ikäisille tutuille ja nykyään suurin osa peleistä on ostettavissa netistä steamin kautta joka ei vaadi kuin visan joka löytyykin joka nasulta :)

      • Ei visaa yms. :/

        Ei multa löydy visaa ja jos olis nii vanhemmat varmaa kyttäis sitä tiliä 24/7. Oon monta kertaa ehdottanukki et saisin jonku semmosen mut sit ne aina sanoo et mä saan sitte ku on palkka jne. :D Btw oon 13


    • äiti vain välittää

      Isäpappa puhuu kyllä ihan totta. Jos saisit pelata K18 pelejä niin siitä voi saada jotain raivo kohtauksiakin, minun puolipikkuveli Onni pelasi GTA vicecityä ja sai vaikutteita ja koulussa hakkasi kaikkia ja sai turpaan:DD:D:D:. Ja alkoi uhkailemaan puukolla ja leikkimään peliä... Äitisi vain välittää sinusta älä siitä suutu hänelle.

      • Voisentään

        No sun puolipikkuveli onki varmaa joku aasin pieru


    • 11111121212124246561

      Oon samaa mieltä. Sä oot nyt jo melkee 18 mut oon ite samas tilas täl hetkel ku sä 2 vuot aiemmi. Se K-18 merkintä pistetää iha turhaa niihi ei niis oikeesti oo mitää pahaa ne on vaa pelei ja jos joku ottaa jotku pelit vakavasti ja menee toteuttaa samanlaista nii sit pitää kyl kattoo et onks iha terve. Ja vaik kui moni pelaa K-18 pelei ja ykskää murha tai mikää ei oo tapahtunu pelin takii.
      Ja muutenki lapsen pitää oppii tottumaan tähän vaikeeseen maailmaan ja et tollasii asioit tapahtuu.

    • skurkki

      K18 ikärajat alkavat pikkuhiljaa mennä vähän liian pitkälle. Varsinkin näissä videopeleissä. Kyllähän nyt ylä-astelainen tietää suunnileen mikä on totta ja mikä ei, varsinkin yhdeksäsluokkalainen. Olen itse 14v ja pelannut K18 pelejä nyt noin kaksi vuotta. Tottakai se on raakaa, jos vaikka ammutaan satoja ihmisiä ja veri lentää jne. Mielestäni äitisi voisi vaikka antaa sinun pelata niitä pelejä ja jos käytöksesi muuttuisi jotenkin väkivaltaiseksi niin silloin hän kieltäisi niiden pelaamisen.

      • kyrpiintynyt

        Mul on sellane tilanne et saan katoo k--15 leffoja mut en saa pelata ees k15 pelejä.Oon siis 13.Olen pelannut kaverin luon ja 5 vuotta eri sotapelejä (suurin osa k-18)Ja hyvin menee.Mä oon ehdottanu tota et jos pelaan ja muutun väkivaltaseks ni ottaa pelin pois.Sain pelata san adreasii 7 v :D mut sit seki otettii pois.Sitte sain pelata cs kunnes vanha kannettava ylikuumeni ja hajos pelin takii.Sit en oo saanu pelata ku k12 pelejä... -.- turhauttavaaa...


    • 11v

      mun äiti anto mun pelaa gta ja oon 11 mun ku hankittiin ps3 ni en saanu red dead redemption:nii ja gta on paljon raaempi oon tienny 6 vuotiaast asti mitä on porno ja katon sitä esim nyt ja oon ihan vitun normi k18 on perseest

      • 11v

        ainii ja oon kattonu esim the american pie naked milen mun vanhempien kaa


    • munkkitukj2

      Uskon et 15-v poika osaa erottaa virtuaalimaailman oikeesta, en usko et sekoo jos mutsi antaa pelaa pari tuntii vaik joka toine päivä, mut sit pitää kunnioittaa sitä määrää minkä se antaa

    • 15vuotias poika

      Ei vittu nyt repes :D 11v kattoo pornoo :D

      • 12 vuotias

        nii eikä ymmärrä siitä mitään


      • Normaali lapsukaine

        Tiiän että vitun myöhässä mutta oon 15v ja oon kyllä kattonu pornoo jo 9v lähtien muistan ku 2 luokalla ekaa kertaa vemppasin ja ei siinä mun mielestä mitään ihmeellistä ollu. No okei olin kyllä ehkä eka luokaltani mutta muut on luokkalaiset on aika junttei jne esim viitosella meijä luokalla minä ja mun yks mun kaveri oltiin ainoita meijän luokalt ketä katto tissei perseit jne.. mutta kyllä mä kattelin niitten perään jo 2-3 luokalla. Johtuu varmaan siitä ku aina menny kaverien perässä joista suurin osa 2-5 vuotta vanhempia. Mut joo en kyllä polta enkä juo niiden kans koulussa keski arvo 8.8 liikunta 10. Että ennyt sielä retu paljoo repeilis...


    • wolframite

      Get a life :D
      Jättäkää ne tietokoneet ja pleikkarit yms. ja menkää ulos sosiaalistumaan.
      Sitten pian itkette ku ei oo muuta ku joku wow ja minecraft ja porno ku "ei ketää kiinnosta". Duh~ ::rollz eyes::

    • -(Pate)-

      (LUKEKAA!!!!!) eli..Huoah....Siis joo, mun vamhemmat on ongelma, niillä on tosi jyrkkä kanta elokuviin ja peleihin ja en ees viitti kaupassa ehdotta jotain k18 pelii, et saanko tän, niin si vanhemmat saa hirveen rage kohtauksen....huoh oon nyt 14 ja pelailen k18 pelejä kaverilla ja mäkin olen ihan tavallinen, oon siis pelannu varmaan 1:eltä luokalta saakka väkivalta pelejä kaverilla :DD enkä oo mikään psyko tai raiskari, juoppo yms... mitä jotkut pelit opettaa, mun mielestä kun niitä pelaa se antaa aika vasten mielisen kannan niihin asioihin, esim vaikka gta:oon kaverilla pelaillu, EI tosiaan tekis mieli tehä mitään koulu ammuskeluja tai mitään vastaavaa mitä joskus vanhempien mielessä liikku :O sehän on oikeesti kauheeta, okeesti tarvii olla TODELLA mielen vikainen että semmosta menee tekeen, ja tärkee pointti (KIUSATTU!!!) ja mistä tulee mm. kiusatuksi, esim siitä että ei saa pelata k18 pelejä, joo mun kohalla siis ei tosta asiasta kiusata, no enpä toki ole koulun käytävillä kailottanutkaan, mutta arvaa tuleeko syrjitty olo ku kaverit puhuu esim MW:stä aika paljon eikä ite pääse keskuteluun mukaan......... ja ymärrän muuten hyvin elokuvissa ne ikä rajat, NE YMMÄRRÄN, mut peleissä ne on oikeesti vedetty yli, mitä näet pirates of the caribbean 2:ssa (k11) näet oblivionissa (k16) ja ehkä vielä lievempänä...VANHEMMAT yli 13v ymmärtää jo hyvin elämää ja tajuaa missä menee raja oikeen ja tekaistun välillä!!!

      • perseestä

        Joo samaa mieltä oon kans 14v ja nyt on tulossa oikeen pelien pyhä vuosi, Skyrim, U3, Tomb Raider, Ac Revelations.. Ite ymmärrän Assassin's Creedeihin k18:an ja samoin Skyrimiin mutta en sitä et vanhemmat luulee et saan niistä jotai vaikutteita :o Ja se on totta mitä joku aiempi tos sano et nykyää lätkästää k18 lappu pelin kanteen jos tulee pikku viiltohaava käteen, mitä järkeä on arvostella KAIKKI hyvät pelit AIKUISILLE vaan jos ne näyttää TODELLISILTA? Ei maha mittään mut haluisin iha v***** ostaa revelationsin, Tomb Raiderin ja Skyrimin. pelailen näköjää koko ens kevään jotai U3:a. Nyt sain ostettua Ac 2:en PS Storesta DLC:t. Sieltä niit saa salaa ostettua -.- Menee kyl tosiaan vähä yli tää ikärajotus. Onhan ne raakoja mut emmä nyt usko et yli 14-15 vuotiaat saa mitää tappovaikutteita niistä. On itekki tullu pelattua serkun luona MW2 läpi ja RDR:ää kaverin luona ja IV 3 kertaa läpi serkun luona.


      • 14-v nuori
        perseestä kirjoitti:

        Joo samaa mieltä oon kans 14v ja nyt on tulossa oikeen pelien pyhä vuosi, Skyrim, U3, Tomb Raider, Ac Revelations.. Ite ymmärrän Assassin's Creedeihin k18:an ja samoin Skyrimiin mutta en sitä et vanhemmat luulee et saan niistä jotai vaikutteita :o Ja se on totta mitä joku aiempi tos sano et nykyää lätkästää k18 lappu pelin kanteen jos tulee pikku viiltohaava käteen, mitä järkeä on arvostella KAIKKI hyvät pelit AIKUISILLE vaan jos ne näyttää TODELLISILTA? Ei maha mittään mut haluisin iha v***** ostaa revelationsin, Tomb Raiderin ja Skyrimin. pelailen näköjää koko ens kevään jotai U3:a. Nyt sain ostettua Ac 2:en PS Storesta DLC:t. Sieltä niit saa salaa ostettua -.- Menee kyl tosiaan vähä yli tää ikärajotus. Onhan ne raakoja mut emmä nyt usko et yli 14-15 vuotiaat saa mitää tappovaikutteita niistä. On itekki tullu pelattua serkun luona MW2 läpi ja RDR:ää kaverin luona ja IV 3 kertaa läpi serkun luona.

        Mäki ihmettelen et koht ei aleta pistää niit k-18 tarroja oikeesseen elämään leluihin tai vaik paperiin ku niist voi tulla paperihaava. Minäkin plen 14 nuori joka eo saa pelata ac;ta tao skyrimii tai mitään muita k-18 pelei


    • Ääliöt -.-

      Ei se 15vuotias oo yhtään sen alttiimpi sille väkivallalle ku 18vuotiaskaa. Harhaluuloa sanon minä. Mutta jotkut vanhemmat nyt haluavat suojella liikaa omia pikku perttejä ja liisojaan. Joka tapauksessa fakta on se että kyllä ne tulee asioita kokeilemaan ennemmin tai myöhemmin.

      • 15 v jäbä

        100% agree!


    • rehgR

      heh, muistan kun pelasin k-18 pelejä jo joskus 10 vuotiaana, eikä ole mitään traumoja tai mieli sairauksia tullut

      • dislikek-18

        ja enemmän tääl maailmas ihmine näkee kaikkee paskaa ku peleis, joka päivä uutisis ei oo muut ku kaikkee paskaa nii kyl ihmisen pitäis oppii tajuamaan et elämä ei oo pelkkää ruusujen pääl tanssimist ja ei kukaa joka olis pelannu k-18 peliä oo murhaaja tai jotenki sairas ei se siit pelist johdu vaa siit et on valmiiks jo jotenki sairas et kyl mun mielest toi K-18 on nii turhaa paskaa.


      • (-_-)
        dislikek-18 kirjoitti:

        ja enemmän tääl maailmas ihmine näkee kaikkee paskaa ku peleis, joka päivä uutisis ei oo muut ku kaikkee paskaa nii kyl ihmisen pitäis oppii tajuamaan et elämä ei oo pelkkää ruusujen pääl tanssimist ja ei kukaa joka olis pelannu k-18 peliä oo murhaaja tai jotenki sairas ei se siit pelist johdu vaa siit et on valmiiks jo jotenki sairas et kyl mun mielest toi K-18 on nii turhaa paskaa.

        Oletko muuten ikinä koittanut tanssia ruusujen päällä?? Voi vähän tunnahtaa...

        Btw. On muuten vaikeita noi laskut tuolla alla.


      • Joku

        Samoin nyt 9v lähtien


    • Fjdksjdhfkfn

      Tilaa netist niit pelei esim Englannis noi kaikki o k15

    • 7-8vuotiass

      olikse 7-8vuotiaana sain gta san andreaksen serkun isältä 10.00€

    • EiLapsosiaMW2een!

      MW2een ei nyt valitettavasti tarvita lisää rageavia 15 vuotiaita, ihan oikein siis että et saa, ne on laitettu sen takia että onlineen ei tule suuttuvia lapsia(valitettavasti niitä tulee mutta ikäraja vähentää niitä paljon)

    • Noratsu:3

      Siu äitis tekee iha oikei. Eikös sulle riitä joku päskä black ops pelattavaks? Onko aina pakko vaatia jotain mikä on loppujen lopuks aika turhaa paskaa? Oisit onnellinen et saat pelata jotain edes. Ja ihan tiedoks vaa kaikki mitä sä salailet paljastuu joskus. Näin on käynny mullekki vaikka kuinka salailen jotain asiaa ja yritän pitää sen piilos ym. Se paljastuu. Ei se sun onnes kauaa kestä jos aiot jatkaa tota rataa.

    • kokeile tätä

      Tee vanhemmilles kelju temppu: Hanki Microsoft Flight simulator ja suorita sen koulutusosion kautta ensin ppl ja sen jälkeen kaupallisen lentäjän lupakirja. Olet yhtäkkiä simuloidusti ilma-aluksen päällikkö ja kapteeni. Siihen muuten vaaditaan Suomessa tietääkseni se 18 vuoden ikä, paitsi purjelentämisen osalta, jossa 15v täyttänyt voi ihan oikeasti olla ilma-aluksen päällikkö.

      Mutta kun lennät simulaattorissa sen commercial pilot license-tason niin olet periaatteessa koulututettu lentäjä k-18 tasolla. Vanhempasi eivät voi kieltää sinua pelaamasta kyseistä peliä, koska Flight simulatorissa ei ole ikärajaa.

      Kannattaa pitää mielessä, että Flight simulatorissa suoritettu lupakirja ei sitten kelpaa silti oikeassa elämässä.

      Pääsetpähän esittelemään vanhemmillesi K-18 rajan lupakirjan, jonka lensit pelissä jossa ei ole ikärajaa...

      Terveisin eräs virtuaalilentäjä, takana pyöreästi jotain 6000 lentotunnin luokkaa simulaatiotiimaa. Olen lentänyt kaikkea purjekoneesta matkustajakoneeseen. Näistä pikku Cessnaa ja purjekonetta perämiehen paikalta myös oikeasti.

    • Tuntematon?

      Mun Isä antaa mun pelata mitä vaan! Mut mutsi ei anna! Mulla on mw2 ja bfbc2 ja hommaan b-opsin Jos saan isältä jotenki Luvan:)

      • Tuntematon?.

        Jooh tiiän et jotkut sanoo B-opsii päskäks mut ostan sen zombi moden takii:D


      • jompoja!
        Tuntematon?. kirjoitti:

        Jooh tiiän et jotkut sanoo B-opsii päskäks mut ostan sen zombi moden takii:D

        Mäki ostin bo2 vaa jompin takia! :D


    • parasvitunpeliikinä

      FAllout 3 on niin vitun loistava osta heti,ostin sen 13veenä

    • warettaja94

      Vielä helpompaa olisi kun vaikka warettaisit ne pelit. Esimerkiksi Piratebaysta. On muistaakseni olemassa semmoisia latausohjelmia mitkä saa sillei piilotettua vaikka ne on päällä (googleta itse). Olen itse warettanut jo 5 vuotta pelejä, ei ole seurannut koskaan mitään. kannattaa vaan muistaa sammuttaa ne lataukset kun ne ovat valmistuneet, ettei ne jää jakoon (jakaminen on laitonta, lataaminen ei).

    • 7wee juuso

      vittu mun mutsi ei siis anna pelata sism 1 koskka se on liian väki valtainen peli oon siis 7vee ja kvaerit pellaaa jotain black ops pelejä mulle tuli tosi huono olel kun katoin vähän pornoo ja join es

      • TEEHEE

        Olisko huonoon oloon syynä ES...


      • Warning to you!

        kuule varoitan: jos saat sen black opsis niin sitten haluut codei BF sun muuta... sitten alat hakkaan kavereitas sun muuta tällaista koska kaveri pelannu kaverinsa kanssa (ei minun) black ops 2 ja hän lyö minua koulussa ja muuta sellaista ja kaiken lisäksi hän on oikeasti yrittänyt tappaa veljensä... mieti sitä


    • little miss gamer

      Vaikka "voivoi sentään" kuulostaakin tällä hetkellä ruikuttavalta pikkukakaralta, yksi asia pitää huomioida.

      Tämä Assasin's Creed.

      Joku täällä mainitsikin, että "kun olette aikuisia, käyttäydytte kuin pelihahmot". AC on peli, jossa se ei ole välttämättä huono asia.

      Nille, jotka eivät tiedä, peli sijoittuu historian itämaihin (vuosilukua en muista) ja kertoo siinä ajassa elävästä sarjamurhaajasta. Ei, hän ei kyki aseen kanssa ikkunassa ja ammu presidenttejä. Ko. miekkonen juoksee, kiipeilee, hyppii, heittää voltteja ja käyttää älyään saadakseen kohteensa kiinni. Sitten vasta on salamurhan aika.

      Syy, miksi halusin tämän huomioitavan on pikku tarina:
      Pari luokkalaistani lähes steroetyyppistä sotapelipoikaa innostuivat siitä pelistä ja ennen kaikkea rippumis-, kiipeily- ja hyppimistempuista. Sitten kävi vielä niinkin hyvin kuin että toisen isä harrastaa lajia, jossa tulee tehtyä lähes samantasoisia temppuja. Tottakai he olivat päätä pahkaa menossa ilmoittautumaan seinäkiipeilyyn, yleisurheiluun yms.

      Jotta he osaisivat yhtä hienoja temppuja kuin Assasin's Creedissä.

      Ikää heillä on 15.

      Ps. tämä on verrattavissa musiikkivideoihin. Jos niissä on hienoja tanssiliikkeitä, ne halutaan oppia ja koetaan hyödyllisiksi.
      Jos niissä blondit riisuvat vaatteitaan, ne antavat viesti cooliudesta ja kasvattavat huonosti. U see?

      • pari ideaa...

        Assasin creedin tyyppiseen hyppelyyn, kiipeilyyn ja muuhun esteiden luovaan ylittämiseen on aidosti olemassa muuten liikuntamuoto jonka nimi on Parkour. Kyseessä on monipuolinen taito muuttaa kaupunkiympäristön esteet, esimerkiksi talojen katot, puut, aidat, kaiteet sun muut rakenteet mahdollisuuksiksi liikkua nopeasti eteenpäin ja ylemmäs, jos tarve vaatii.

        Jos taas haluaa yhdistää ketterän liikkumisen ihan oikeaan itsepuolustustaitoon, niin esimerkiksi vanha ninjutsun taito (vaikkapa Bujinkan-tyylisuunnan ninjutsu) on yksi mahdollisuus siihen. Toinen on joku nopeasti liikkuva kung-fun tyylisuunta. Choy lee fut kung-fu on melko pökkelö tyylisuunta, joten kannattaa etsiä joku enemmän lähitaisteluun keskittyvä kung-fun tyyli.
        Myös hyvä, käytännöllinen karaten tai jujutsu sopii itsepuolustukseen. Tosin ovat vaikeita oppia ja sisältävät paljon täysin turhaa kamaa, jolla ei tee mitään tositilanteessa.


    • Selostusta

      Juu pojat, sanoisin että K-18 pelit on sellasia kuuluisia kaksteräisiä miekkoja. Ne Assassin's Creedissäkin nähtävät liikkeet on siistejä, juu, ja sarjasta oppii ihan oikeasti historiaakin, hauskalla tavalla. Mutta toisaalta, sarja turruttaa väkivaltaan, ja (kauheita spoilereita edessä) näissä peleissähän ihan suoraan väitetään, että Jumala oli oikeasti vanha laji, joka loi ihmiset orjikseen. Ei hyvä juttu, vaikkette uskovaisia oliskaan.

      CoD:it on ihan täyttä roskaa (fanipojat raivotkoon), sillä sarjahan antaa ihan naurettavan kuvan nykymaailmasta. Ei ole hyvä jos me Suomen pojjaatkin omaksutaan tollanen "Hail America, tervemenoa ryssäinmaa" maailmankuva. (Ei sillä että minulla olisi mitään Amerikkaa tai Venäjää vastaan, ei todellakaan) Lisäksi, CoD:han on ihan naurettavan suosittu kaikkien 8-11v. joukossa. Sillon kun mä olin ton ikänen, niin vaan muutama tyyppi tiesi mikä on AK-47. Lisäksi tuo tapa jolla sota esitetään, yöärgh, hyppelyä ja kirveiden heittelyä. Tiän ihan oikeasti yhen tyypin, joka teki aikoinaan koulussa heittoveitsen. Arvatkaas mistä oli sen idean saanut, ja arvatkaas miten siinä kävi.

      Falloutit on erittäin hyvä sarja sinänsä, mutta se tosiasia että niissä ihan oikeasti lentää päät ynnä muut ruuminosat, tekee siitä LIIAN raa'an pikkulapsille. Joo, ihan oikeasti, ei se teitä häiritse, mutta kuulkas kun se väkivaltaan turtuminen ei tarkoita sitä, että rupeette mielipuolisiks sekopäiks, vaan sitä, ettei teitä mitenkään enää häiritse sen pään räjäyttäminen kappaleiksi. Falloutit ovat muutenkin sisällöltään sellaisia, etteivät ihan kaikille sovi.

      Mitäs muuta täällä mainittiin... The Elder Scrollsit? No, tää on ihan naurettava juttu. Sarjan kolmas osa nimittäin oli K-12 peli, ja yksi maailmanhistorian parhaimmista peleistä jos minulta kysytään, mutta seuraava (Oblivion) olikin jo K-18. Ups. Tämä peli oli alunperin K-16, mutta joku herra siellä ikärajoitusyhtiössä huomasi, että PC-version tiedostoissa oli yksi LUKITTU kansio, jonka pystyi murtamaan auki. Sen sisällä oli alastomat mallit kaikista pelin lajeista. DAA, niitä käytettiin pelin tekemisessä. Tämä on yksi syy, miksi Skyrim sai jo valmiiksi K-18 lätkän. Huom, Skyrim on tosin vakavampi kuin Oblivion, ja ilmeisesti hiukan raaempi.

      Toivottavasti tuosta tekstistä oli vähän apua kaikille teille lapsosille, jotka miettivät miksi he eivät saa näitä pelejä, ja myös vanhemmille, jos he haluavat arvioida onko peli lapselle sopiva.

    • hohhohhhoooooo

      oon 11v ja äiti osti mulle kaks vuotta sitten just cause 2 pelin. siinä verta tulee mutta ei mun äiti siitä välitä. sen mielestä ne maisemat on niin hienoja. On se äitiki sitä joskus pelannu... mulle ostettiin mafia2 ei se siitäkään välititä että mä ammun jonkun, se vaan naurelee kun poliisit tulee mun perään...

      • fsdatrgt6hy65hytryt

        Sä oot varmaa niit tyypillisii tyhmiä jotka sekoo kaikist sotapeleist ym. ja sitte pitää kehua.Ei kannata.Itekki oon pelannu mut en mä sitä kaikille kerro.


    • haahaahaahaa

      Siis ihan hirveetä!

    • Nobo :P

      Jos tuntisin sut, kertoisin mutsilles

    • muhaha~

      Hehee, mä oon 12 (pian 13) ja pelaan k-18 pelejä melkee koko ajan ja eipäs äitii haittaa ollenkaan :D

    • ok aha

      Rippuu minkälainen olet luonteestasi. Jos esim: sinulla ei ole mitään kokemusta elokuvista missä tapetaan etkä ikinä ole pelannut peliä missä tapetaan niin en ihmettele. Mutta jos katsot paljon elokuvia ja pelaat paljon ja alotit pienenä pikkuhiljaa pelaamaan missä tapetaan ja ymmärsit mikä on väärin niin minuna en välittäisi. Koska ensinäkemys raasta väkivallasta voi olla kova pamaus ja silloi ei ehkä ymmärrä että miten kaikki menee. Esim minä alotin pelaamisen tollasista peleistä 12 vuotiana. Kannattaa alotta pikkuhiljaa pienimmistä ikärajoijsta jos olet ensikertalainen

    • elkkuz1

      ARVAA VITUTTAAKO IHA SAATANAN vitusti KU MUN MUTSI EI ANNA PELAA SOTAPELEJÄ JOUDUN VAA PELAA JOTAI SKATE 3 JA BURNOUT PARADISE IHA PASKAAAAA !

      • 35 v toimintapelaaja

        Tuolla psyykkeellä ymmärrän miksi äitisi ei anna sinun pelata sotapelejä. Kasva vähän henkisesti niin kenties äippä antaa luvan.


      • pekka

        Hei jätkä Skate 3 on hieno peli älä hauku sitä.


      • purnoutti56
        pekka kirjoitti:

        Hei jätkä Skate 3 on hieno peli älä hauku sitä.

        Nii on myös burnout paradisekin.Mut burnout 2 on helmi koko burnout-pelisarjassa.


      • hyvähyvä!1!

        Ehkä mutsillas on taju siitä mikä on oikeesti siistiä. Kauheet kuraahan ne sotapelit oikeest on. Skates ja burnoutis on komeita autoja, stuntteha ja trikkejä, loistavaa musaa ja kilpailuhenkisyyttä sekä ittesä haastamist. Voittaa codit ja bäfät koska vaan


    • Itse saan pelaa valittuja K-18 pelelejä kuten mw 2 yms. Mutta sitten zombi pelit ovat kuulemma aivan järjettömiä. Ja olen 14.
      Ps. Edellinen kommentoija on jonne.

    • vertailia

      No mä en saa pelata 12 vuotiaille tarkotettuja pelejä oon 11vuotias.

    • pasiradio

      mä sain pelata jo 7 vuotiaana k 18 pelei nii että haahaa teile

      • ~F a c e p a l m~

        Ja juurikin niin nämä 7-11 vuotiaat lällättelevät isommille. Itekkin 11, ja kyl häpeen noita "Oon 11 ja saan pelaa K18 pelei, lällällää" - idiootteja. Hankkikaa elämä. Joillekkin tää K18 pelien pelaaminen aiheuta niinkään muutosta, toisin kuin noille/teille lällätteliöille.
        Kaverini pelannut vissiin 8 vuotiaast Ac:tä, ja mukava silti. Ja tunnen myös klulumme ekaluokkalaisita osan, pelaavat K18 pelejä, huutavat aina välkällä, ja muutenkin agressiivisia, ja aina puhumassa jotain konepistooleista yms. .

        Luulempa että kaikki ymmärtävät pointtini...


      • jerryz,

        te jotka leijutte peleistä ja pornosta ni haistakaa paska


      • 11v
        ~F a c e p a l m~ kirjoitti:

        Ja juurikin niin nämä 7-11 vuotiaat lällättelevät isommille. Itekkin 11, ja kyl häpeen noita "Oon 11 ja saan pelaa K18 pelei, lällällää" - idiootteja. Hankkikaa elämä. Joillekkin tää K18 pelien pelaaminen aiheuta niinkään muutosta, toisin kuin noille/teille lällätteliöille.
        Kaverini pelannut vissiin 8 vuotiaast Ac:tä, ja mukava silti. Ja tunnen myös klulumme ekaluokkalaisita osan, pelaavat K18 pelejä, huutavat aina välkällä, ja muutenkin agressiivisia, ja aina puhumassa jotain konepistooleista yms. .

        Luulempa että kaikki ymmärtävät pointtini...

        Niin, ja mitä ideaa on sotapeleissä, joissa vaan veri lentää itse pelaan vain Taistelu/Stragetia pelejä jokka on opettavaisia, kun kerrotaan miksi pitää taistella [Ja tietysti ilman, että veri lentää] ja opin niistä jotakin. On mulla oikeekin elämä, ja olen ylpee että saan edes elää ei tietokone taikka pleikkari ole, joka ongelmaan ratkaisu.


    • Habatin

      No voisit vaikka kysyä vanhemmiltasi että saatko pelata 16 Pelejä? Niitäkin löytyy hyviä kuten battlefieldit. Itse ostin 12v battlefield olikohan se bad company no kuitenkin... ja hyväksi totesin. Nyt olen 15 ja Battlefield fani, call of dutytkin käy mutta enemmän pidän battlefieldeistä koska niissä enemmän ideaa. Ja vielä kokemusta siitä että kun kokeilin 10vuotiaana god of waria en saanu nukuttua viikkoon kunnolla. Tässä oli Mini-Nörtin comments.

    • 42

      Miks pelaat. Ois teillä parempaakin tekemistä :D

      • ÖÖei

        harva asia voittaa lähes täydellisen pelin täydellisillä grafiikoilla ja kuulokkeilla joilla syvennytään koko paskaan. kokeile.


      • 34 v toimintapelaaja
        ÖÖei kirjoitti:

        harva asia voittaa lähes täydellisen pelin täydellisillä grafiikoilla ja kuulokkeilla joilla syvennytään koko paskaan. kokeile.

        Älä nörtähdä liikaa tai sinusta tulee kynäniska joka kyllä osaa pelata aikuisenakin, mutta sen vastakkaisen sukupuolen kanssa oletkin sitten ihan urpo. Harrastukset kannattaa pitää tasapainossa.


    • TIETÄJÄ!!!

      MINUSTA LASTEN PITÄÄ SAADA PELATA K18 PELEJÄ, SILLÄ KERRAN ME VAAN ELETÄÄN TÄÄLLÄ MAAILMASSA, NIIN KANNATTAA OTTAA KAIKKI IRTI ELÄMÄSTÄ JA NAUTTIA SIITÄ, EI SE MITÄÄN HAITTAA VAIKKA PELAISI K18 PELEJÄ, S ON VAAN POSITIIVISTÄ!!!! PS. SANO TÄMÄ JOS ET SAA K18 PELEJÄ, ETTÄ KANNATTAA LUKEA TÄMÄ KIRJOITUS!!!!!!

      • BONBON112

        kai lapsi saa katsella pornoo herra:TIETÄJÄ!!!


      • jerryz1

        oot asian ytimessä tietäjä oon samaa mielt nostan
        hattua


    • aikuinen mies

      Eikähän kaikki lapset joskus kapinoi vanhempiaan vastaan ja se kasvamista aikuiseksi. Jos olet tervejärkinen 15 vuotias niin ei sinusta mitään psykopaatti murhaajaa tule K-18 pelien takia tai leffoja katsomalla.

      Parempi ne pelit kuin tupakka, viina tai huumeet. Muista se.

      • Hyvä pointti

        Ja mikähän olisi yleisin syy huumeisiin sortumiseen... Paska elämä? OIKEIN! Jotkut urpor myös kiusaavat sen takia kun toinen ei saa tehdä sitä mitä he tekevät (pelata k-18 pelejä) ja KIUSAAMINEN vasta elämän osaakin pilata.

        T: Extinen kiusattu (kyllä se siitä loppui kun mä en välittänyt ja porukka kyllästyi (WORKS PERFECT))


    • pojan äiskä

      Poika hoi, älä vihottele äitilles, hän oikeessa on!
      Mun poika sai lahjaksi 12 vuotiaana isältään tollasii pelejä (18) ja ajan kanssa hän nyt 14 vuotiaana uskoo ja ymmärtää pelin ikä rajotukset.
      Pelas ja kokeili, mutt onneksi ymmärsi että ei kannata kuitenkaan..
      -En edes aikuisille mitenkään tollasia suosi, koska maalimasta löytyy ihan muutakin hyvää pelejä, esim.korttipakka...

      • KORTIT FTW

        Kortit on maailman paras pelialusta :p LOL


    • tappakaa kusipäät

      vittu pystyy kieltää k-18 pelit ku itekki sain viel pelaa 7-9 vuotiiaan k-18 mut nyt 15vuotiaan ensaa enää pelaa niit ja nytki porukat otti kaks k18 pelii takavarikkoo ja sano et saan ne 18v takas tekis mieli tappaa noi kaks ku ei ymmär et määki oon ihmine -.- (ei ole vaikutteita peleistä vaan valehtelevista paskoista vanhemmista).

    • Maailmaa ihmettelevä

      Mäkään en saa pelata, oon 12v. Suunnilleen kaikki ketkä haluu saa meidän luokalla pelata jtn. Black Opsii tai Mw2. Kaikilla ollu jostain 2-3 luokalta asti joku K18 peli esim. GTA. Vanhemmat ei usko että jos on normaali nuori niei siitä ku jotkut ES jonnet saa vaikutteita. Että vanhemmat, jotka lukee tän, miettikää ensin lapsenne terveydentila ja vasta sitten ostakaa tai olkaa ostamatta peliä! Mäkin oon pelannu kavereilla salaa. Ei oo minkäänlaisia vaikutteita tullu. Eikä muuten kavereillekaan. Sitten, meillä on pari K16 peliä esim Diablo 2 LoD, CS 1,6 ja Skate3. Mistä siihen skateenkin se K16 tullu?? Muutaman kerran sanotaan Oh dam that will hurt tai jotain tonne päin, eikö jotain vittua tao saatanaa tai helvettiä kuule muutenkin tosielämässä? Diablo 2 taas: Sionä kyllä lentää veri, mutta enemmän on pelottava Diablo 1 ku se 2. Mitä se haittaa, kun veri lentää? Ja pari päivää sitten katoin yhtä piirrettyä. Siinä oli sellaista jotain 4-7v vanhoista todella hauskaa pientä väkivaltaa, esim nyrkkitappeluita, jollain rautatangolla mätkimistä ym. Eikä verta/ruhjeita ollenkaan! Tämäkö antaa lapsille oikean kuvan maailmasta??

    • Wanhan liiton nörtti

      Kyllä se asia on näin, että tämä pegi-järjestelmä kusee ja ikäsuositukset näyttävät mitä sattuu. Esim. Mass effec. (Vai mikä se oli) On Iso-britanniassa k-12 ja Pegi-alueella k-18. Ja mistä syystä? Pelissä voi harrastaa SEKSIÄ! Ja alastomuutta on ne parit vilahtavat rinnat.

      Englannin perusteet ovat: "Sisältää keskivertoa väkivaltaa ja yhden keskiverron seksi kohtauksen."

      Pegi: "Sisältää inhottavaa väkivaltaa. Eritoten palavia ruumiita." Ja se Seksi!
      Siinä se syy.

      Tuolla logiikalla pitäisi American pie elokuvien olla k-18 ja Star Wars Episode I:n olla myös k-18. Siinä palaa Qui-Gonin ruumis!

      Missä pegi siellä ongelma.

      • FACT

        Alastomuus on luonnollinen asia, älkäämme siis hävetko sitä.

        -Minä


    • Vanha täti

      Ole onnellinen - sinulla on mahtavat vanhemmat jotka välittää sinusta! Aikuisena ymmärrät miten hienosti toimivat! :)

    • täsäoismielipide...

      Jaa, taas tollaset vammaiset vanhemmat. No, oma mielipide sama kuin ekalla, vammasiahan varten ne ikärajat on, monasti voit vanhemmille höpöttää, että nehän on vain suosituksia.

      Tuosta "kielletty, eikä asiasta puhuta" vanhempityypistä voit puhua kenelle tutulle vaan, ihan vaikka jos on höllempi setä, kaverin vanhemmat etc. Ja noissa peleissähän itse asiassa kehittyy maailmankuva, jos vain pelaat semmosia pelejä, joittenka ikärajat on johonkin ammattiinsa kyllästyneet kansanedustajat painaneet ban-leiman, niin olet kyllä varmasti amis-opettajienki mielestä jälkeenjäänyt.

      Jankutat vaan sitä samaa paskaa äitille ja isille, kyllä ne sitte siihen kyllästyneinä antaa periksi...

    • trollololllololo

      a olis sitte vielä teille kaikille mamis-urpoille, että itse olen kans 15w, olen pelannu jos eskarista asti kaikenlaisia pelejä, ja opettelin tuossa 4w pikkuveikalle miten pelata Grand Theft Auto IV, k18, osas hyvin pelata...

      • tollollollee

        Hyvinpä osaat pitää huolta muista, on vissiin aivot pelaamisesta pehmenny! 4v. HALOO!!!


      • Käytä aivojasi...

        Mitenkäs vitussa liität vanhempien ylisuojelevuuden ja mamikset yhteen... Et kyl iha 15v kuullosta.


    • Uus laki on Jesh!

      Ensi vuonna muutkin pelien ikärajat kuin K18 ovat sitovia. Sitten ei saa 15-v. pelata enää K16 pelejäkään :)

    • moro

      mun äiti ymmärtää kaikki k 15 elokuvat kun ei niissä oo mitään järkyttävää vaikka siinä tapetaan toisia ja veri lentää. ööh ? ei siinä oon mitään järkyttäväämun mielestä vaikka oon 10 v

    • voi oikeest

      Hauskaa lukea päivän päätteeksi tällästä no on mullakin jonkinmoiset rajat pelien suhteen mutta vielä alkaa siitä mankumaan.

    • erkin pippeli

      no lol ei k 18 oo oikesti k18 pelkää surkee ikäsuositus joka on leimattu meni koko laki perseeseen nii et vaik mutsi kieltäis ni pelaa vaa so wat !!!

    • PElihyöty JOHN

      K18=11v
      Ikärajat on bersheestä, kaikki pelaa ylä-asteella K18 hyötyjä on!! Oppii englantia käytännössä kun puhuu mikillä ja tekee ratkaisuja nopeammin

    • o.o.x

      no on niitä ihan hyviä k16 pelejäki

      • Poika 14v

        Luin jonkin aikaa sitten jutun jostakin tutkimuksesta, jonka mukaan pojat osasivat paremmin englantia kuin tytöt, koska olivat pelanneet koko ikänsä pelejä joista oppineet englantia.

        Itekkään en saa pelata k-18 pelejä koska vanhemmat nipottaa niistä ikärajoista -,-. Pelaan niitä k-18 pelejä kavereiden luona aika usein enkä saa niistä mitään vaikutteita.

        Tämä nyky- yhteiskunta, kaikki hauska kielletään.


    • sinne siis!

      www.habbo.fi , ikäsuositus 4 :)

      • Sepitän

        "kyllä 15v osaa erottaa virtuaalimaailman oikeasta"
        Ehkä itse sen tajuaa tietoisesti mutta testejä on tehty että itse aivot eivät sitä erota vaikka mielessäs jauhat että peliähän tää vaan on. Plus peleissä ohjaat itse sitä henkilöä jolla ammut ja murhaat ihmisiä joten aivot ajattelevat että tapat 2 tuntiä päivässä ihmisiä vaikka tietoisesti tiedät sen olevan peliä.
        Tuosta huolimatta mielestäni elokuvien ikärajoihin pitäisi panostaa enemmän kun peleihin. On elokuvia missä mestataan ihmisiä NÄKYVÄSTI eli ei mitää mustaa ruutua juurin kun miekka menee naamasta läpi ja ikäraja vain 15. Elokuvissa näyttelijät ovat ihmisiä niinkuin sinäkin joita vain armottomasti lävistetään miekoillä, tökitään keihäillä hengiltä. Noissa elokuvissa on kovempaa väkivaltaa kuin monissä peleissä missä on k18 merkki. Peleihin voidaan läimästä k18 merkki jo siviilin tappamisesta ynm kun taas elokuvissa murhataan rajusti ja näkyvästi ja merkki on k15... Mielestäni pelejen ikärajaa pitäisi laskea tai sitten k18 merkki laittaa SUOSITUKSEKSI aivan kuin k16 ja siitä alaspäin.


    • Ikärajat muuttuivat

      " Mielestäni pelejen ikärajaa pitäisi laskea tai sitten k18 merkki laittaa SUOSITUKSEKSI aivan kuin k16 ja siitä alaspäin. "

      K16 ja alemmat ei oo enää suosituksia vaan sitovia. Laki muuttui tän vuoden alusta ja nyt kaikki ikärajat on peleissäkin sitovia.

      Katso itse: http://www.ikarajat.fi

    • k18 vai k16

      Mitäs nyt on tullu katsottua, niin nykyään elokuvat on k18 jos sisältää pelkkää verta ja ketsuppia, hampaan lähtöä. Ei nykyään kovin montaa hyvää kauhuleffaa ole, joten mietin vain mitenköhän noi pelit sitte menee? Toki on erittäin raakoja pelejä, mutta on myös sellasta k 18 pelimateriaalia joita ei loppujen lopuksi raa-aksi voi luokitella. Vanhempien olisi hyvä itse tutustua peleihin ja seurata mikä vaikuttaa lapseen. Toiset ihnoavat pelkkää verta kun taas toiset suolenpätkiä. Jos ihminen alkaa huitomaan puukolla, voisiko olla että vika saattaa olla myös muuallakin, kuin vain peleissä ja elokuvissa?

    • hyvillä aivoilla..

      ei vittu mikä jonne

      • Normaali 13w

        Itse olen 13v (täytän kohta 14) saan pelata mw3 sta. Sain sen vieläpä joululahjaksi. Äitini ei oikeen pidä että pelaan sitä vaikka sen lahjaksi antoikin. Minulla on kolme kertaa viikossa 1.5h harkat (jalkapallo) ja yhdet säbä treenit 2h joten harrastuksia on. Itse olen englantipainotteisella luokalla (sain 33 pistettä yli pääsyvaatimuksen) keskiarvoni oli 8.7. Suuren osan englantia olen oppinut peleistä, elokuvista yms. Ymmärrän että peli on fiktiota. Harva koulusurmista on pelkästään pelien vika. Se voi olla sen vika että tulee kiusatuksi koska ei saa pelata k18 pelejä vaikka muut saa ja sitten syrjäytyy. Itse katselin paljon kauhuelokuvia ISÄNI kanssa (joka todella pitää kauhuelokuvista) ja ihan normaali olen, koko vuonna ainoat merkinnät ovat siitä että olen puhunut kaverin kanssa. Mitään merkkejä väkivaltaisuudesta ei siis ole.


      • 13w edelleen
        Normaali 13w kirjoitti:

        Itse olen 13v (täytän kohta 14) saan pelata mw3 sta. Sain sen vieläpä joululahjaksi. Äitini ei oikeen pidä että pelaan sitä vaikka sen lahjaksi antoikin. Minulla on kolme kertaa viikossa 1.5h harkat (jalkapallo) ja yhdet säbä treenit 2h joten harrastuksia on. Itse olen englantipainotteisella luokalla (sain 33 pistettä yli pääsyvaatimuksen) keskiarvoni oli 8.7. Suuren osan englantia olen oppinut peleistä, elokuvista yms. Ymmärrän että peli on fiktiota. Harva koulusurmista on pelkästään pelien vika. Se voi olla sen vika että tulee kiusatuksi koska ei saa pelata k18 pelejä vaikka muut saa ja sitten syrjäytyy. Itse katselin paljon kauhuelokuvia ISÄNI kanssa (joka todella pitää kauhuelokuvista) ja ihan normaali olen, koko vuonna ainoat merkinnät ovat siitä että olen puhunut kaverin kanssa. Mitään merkkejä väkivaltaisuudesta ei siis ole.

        Ps pelaan myös muita pelejä esim fifa ja nhl


    • :PPPP

      Mä oon 11 ja pelaan k18 pelei

      • :PPPP

        mul on muutenki MW3,MW2,COD4 modern warfare ja vhä kaikkee


    • DdddS

      Codit on silkkaa paskaa pelaa bf3.

    • Gefilusjukurtti

      Miksi kaikki 11v täyttäneet pikkupojat tänne tulevat kirjoittelee "Mä oon 11 ja pelaan k18 pelei "? Kai te tajuatte että ketään ei kiinnosta. Täällä kiinnostaa vain mielipiteitä, ja ehkä vähän faktaa. Kiitos.

    • Näin

      Tämähän on siis vain minun _oma_ mielipide mutta kuitenkin.. Mielestäni missään esim. codin (call of duty) ja bäfän (battlefield) moninpeleissä ei ole mitään pahaa / raakaa, mutta yksinpeleissä sitä sitten on jo jonkin verran. Eli näin tiivistettynä JOS minulla olisi omia muksuja niin antaisin pelata sitä moninpeliä 11-12 vuotiaana ja yksinpeliä 12-13.

    • SELLANE VIISAS POIKA

      Joo kaikki ny tietää et bädäri on iha surkeee ja tos pitäs ny kertoo miten saa vanhemmat suostuun ostaa MW3 mut tääl vaa nyyhkytellää et en saa sitä mun elämä on ihan pilalla oks teiän elämä peleis ettekste osaa muuta tehä ku toivoo pelejä ku ois muutaki tekemist ku syödä roskaruokaa ja juoda energia juomii ja kattoo ruutuu mis tapetaa ja rämpyttää ohjainta ite haluun codin mut äiti ei anna en itke sen takii vaa oon tyytyväine perhana hiton mädät käävät jotka on lojunu siin varmaa 15 vuot kattoon youtubest mw3 videoit ja itkee ku ei saa sitä aikuistukaa jo ES jonnet teiän pitäis kertoo miten vanhemmat saa suostuun ostaa sen pelin ja noi ikä rajat vääristää aivan perhanasti mw3 on siks k-18 koska se on vaa aidompi ku ennen jumalauta JA OON 10V !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • joku

      LOLLOLOLOLOLO

    • aaiulhiyh

      Mä oon 13 w enkä saa pelaa ku just ehkä skate 3,
      Mut vamaa ku tarpeeks kauan kysyy joka päivä ni ei ne sitä jaksa

    • Kefilusjukurtti

      Sellane viisas poika,
      juuri tuollaista paskaa kukaan ei jaksa lukea." musti ie ana mu pela mw3 on pelanu kaveril... oon 10 voutais" ei kukaan jaksa lukea. Kai sinä ymmärrät? Menisit muualle itkemään sitä ettet saa CoDia!

    • heeesssss

      Itseäni kiinnosti pelit joskus 7-15v asti, kunnes ei enää jaksa pelata mitään, kun alko nuo naiset kiinnostamaan enemmän :)

    • half-life <3

      oon 14 pelaan k16 no problem
      älkää riukuttako jos ette saa cod

      • mw3 jyynäri

        Vittu oon 12 kohta 13 ja saan pelata mw3 ja Black koska oikeestaan isä osti kummatkin mulle ja äiti oli mukana


    • NAURAN

      HAHA HOHO HAHA HAA!!!!!!!!!!!
      KASVAKAA KOMEIKSI AIKUISIKSI ÄLKÄÄKÄ TÄÄLLÄ ULISKO SIIMAT.

    • Hl2 on klassikko!

      Itse en saa edes pelata Half-Life kakkosta,jopa koulukummini pelaa mw3 ja kaikki luokkalaiset(paitsi tytöt).Ja olen 12v

    • Thuvu

      K18 on ehkä siks, koska jotkut saa vaikutteita ja alkaa oikeesti ampuumaan ihmisiä kaduilla.

      • macey the gamerye

        Oon pelannu 7 vuotiaasta lähtien pelannu k 18 pelejä. Nyt 15 pelaan edelleen ja olen täysin normaali


    • Luis 34

      Itse olen pelannut K-18 pelejä muistaakseni 6 vuotiaasta asti. Ensimmäinen mitä pelasin oli Grand Theft Auto Vice City jota hakkasin 6 vuotiaana paljon. Siitä siirryin uudempiin GTA pelihin. Nyt olen 14 ja ihan normaali, en mitenkään väkivaltainen.

      Kyllä multakin kiellettiin ne pelit, mutta R-Kioskilta sai ostettua yhdeltä mummolta kun ei tajunnut niitä ikärajoja :D

    • cs

      Buhuu, mun äiti ei anna mun ostaa varsijousta

      • mikää 9mm ei

        Voi ei! :D
        Btw helvetin vaarallinen!
        Menee luotiliivistäki läpi! D:


    • Nössöt"!

      Siis kuinka '' Nössöjä '' vanhempia voi olla?!?!?! Pelasin ekan kerran k-18 peliä 8v.... eikä mitään haittaa ole ollut... eikä ole tullut pieneen mieleenikään tappaa ketään..

      • Anonyymi

        Lapsi tarvitsee vahvemmat vanhemmat. Lapsi on vain onnellinen sisimmissään, kun perheessä on selkeät rajat. Tulette kyllä niitä "paskoja" vanhempia vielä kiittämään aikuisina. Rajoja asettava vanhempi ei ole nössö, vaan päinvastoin. Rajat jos mitkä osoittavat välittämistä lasta kohtaan ja lapsille se opettaa kunnioitusta sääntöjä ja vanhempiaan kohtaan.


    • Rettomus

      Eikös olekkin kamalaa, kun vanhemmat kieltävät/kieltäytyvät ostamasta tavaraa, joka on lain mukaan kielletty alle 18-vuotiailta? Hui hurjaa.

      Toki, kuten missäkin tahansa muussa asiassa, myös vanhempien ikärajakyyläyksessä voi lyödä yli. En kyllä usko, että tuo K-18 pelikielto alaikäiselle on kauhean suuri kauheus. Saathan sentään rauhassa parin vuoden päästä ostaa ja pelata niitä ihan laillisesti.

      (Ja niitä hyviä K-18 pelejä on vieläpä surullisen vähän, pelatkaa jotain oikeasti hyvää odotellessanne 18-vuotissynttäreitänne~)

    • Jori Ikonen

      oon 23-vuotias nuori mies ja mun mutsi ei anna mun juoda mitään alkoholia, tai ylipäätänsä käyttää mitään päihteitä. silloin tällöin vietetään kavereiden kaa baari-iltaa, mut saan kaulimesta tai millon mistäkin selkääni jos jään kiinni. voisin sanoa että se on jo anaalista.

    • MOI!

      MOI!

    • succesful troll

      hahhaaa sain 2kk sit cod mw3 ja nyt ostin omil rahoil battlefield 3 back to karkand!
      haters gonna hate!

    • 15-vuotias likka

      Lol :d
      Sun pitää nyt vaan sanoo sille että " Perkele oon 15-vuotias jätkä, kaikki mun ikäset pelaa K18 pelejä. "

      ps. Assasin's Creed ja Modern Warfare on hyviä pelejä ! (Y)

    • Tuttua

      Mulla kanssa kaamee ikänatseilu pelien kanssa, 12/13-vuotiaana vaati taivuttelua että sai K16-pelejä, siitä eteenpäin se ei enää ollu ongelma kun eihän ne edes kaupan kassalla välittäneet siitä. Nyt oon 15-vuotias eikä äiti vieläkään anna ostaa K18-pelejä... Mutta keksin sen kiertoon hyvän jutun: Steamin. Sieltä kun ostaa niin ei oo sitä kuuluisaa kantta jonka alakulman tarrasta voi saada vanhempi paskahalvauksen. Nyt sitten omistankin molemmat Left4Deadit, Assassin's Creed 1:n ja Borderlandsin, eikä äiti oo moksiskaan vaikka näkis kun pelaan niitä kun se ei tajua ikärajotusta (joten miksen voisi vain pyytää äitiä hankkimaan niitä suoraan?)

      • LOLbob

        Hommaa hakija:DDDD


    • lastenkodis ei saa pelata eikä kattoo k18 juttui mutta sijaiskodis ollaan mun "kaksosveljen" kaa pelattu ja katottu ja luettu vaik mitä noin 10 vuotiaast. haha. :DDD

      • Fazz

        Voiks joku hakee mulle k-18 pelei saaa hakuja:DDDDDD 16v.


    • Jokupoika

      Mun mielestä joidenki vois antaa pelata ja joidenkin ei.. Ku ihmiset on erilaisia mut sineensä sun äitis teki oikein ja sineensä ei..

    • Vinksahtanutko?

      Mä ymmärrän jos vanhemmat kieltää, koska jotkut oikeasti voivat saada traumoja ja painajaisia kaikista peleistä ja leffoista yms.. ite oon kattonu k-15 ja k-18 leffoja 11-vuotiaasta asti.. enkä oo ikinä nähnyt painajaisia leffoista tai mitään muutakaan. Joo säikyn kyllä jos joku 'olio' lauhuleffassa hyppää siihe ruutuun sillee "pum!" mut en koe että se mua mitenkään vaurioittais yms.. äiti ostaa mulle välillä leffoja ja pelejä jotka olisivat mulle kiellettyjä mutta koska hän tietää että en niistä mitenkään sekoa ja mene puukon kanssa iskemään toisia selkään tai hanki huumeita yms.. Pelaan L.A Noirea ja sehän on k-18 vaikka mun mielestä ei ees oo paha peli. Vähän ammuskellaan, tutkitaan rikoksia, ajetaan autoa, nähdään ruumita, nähdään huumeita jne.. Esimerkiksi mun mielestä jotkut C.S.I:t tai Criminal minds yms on paljon pahempi ja nekin on k-12 tai k-16.. niissä nyt näkyy paljon enemmän verta ja ruumiita ja kaikkea. Niistä nyt enemmän traumoja voisi saada. Mun äidistä on ihan ok että pelaan ja katson jos itse sitten tiedän omat rajani. Ja mulla seurakin riippuu (leffoissa) että pelottaako vai ei. Yhen mun kaverin kanssa katon sitä leffaa ihan normisti ja toisen kanssa pelottaa vaikka leffan oisinkin nähny 10 kertoja.. koska hän pelkää :D Jos yksin katson esimerkiksi kaunan pimeässä omassa huoneessani niin pelkään paljon vähemmän kun jos mulla on kaveri vieressä joka peittää silmänsä peitolla :D Oon siis 15-vuotias tyttö ja mun mielestä en oo ainakaan mikään erityisen vinksahtanut lapsi. Englantiki on kehittyny paljon pelienki avulla yms.. sitä paitsi väkivaltaa ja muuta voi lukea lehdistä ja katsoa netistä. Netissäkin on kauhua ja verta ja mitä ties eli ei sitä kaikkea voi estää ellei pidä lastansa 4 seinän sisällä. Mä ainakin koen ymmärtäväni enemmän kaikesta leffojen ja pelien avulla. Ne voivat myös kehittää päätä ;)

    • samakuinäsken

      Enkä tietenkään sano että mikään mitä kauhupeleissä tai leffoissa tapahtuu olisi oikein (se että ammutaan toisia yms) Tiedän että päässä on jotakin vialla jos tappaa ihmisen paitsi jos se on itsepuolustusta. Tiedän että ei ole olemassa mitään olioita jotka tulevat vaanimaan sinua. Joo kuullostan varmaan vammaselta : D Sanonpahan vaan että tiedän mikä on oikein ja mikä väärin, monet ovat paljon tyhmempiä ja sekavampia kuin minä, vaikka he eivät olisi mitään maailman hirveyksiä nähneetkään.

    • trolli mies

      ostakaa mw3 tai black ops dsälle k12

    • Fazz

      Tarvin peli hakijan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Saatte hakuja!!!!!!!!!!

    • mage98

      oon 11v ja saan pelata black opsii ja muita codeja on myös kauhupelejä

    • isäpappa ll

      kuulkaas mun jokaisessa pelisä on väkivaltaa

      • Hihhuli123

        Onkohan sillä jotain helvetin merkitystä? Eikö sun lapset saa pelata sitten mitään?


    • Jtnpaskaa
    • Jonnet pelaa COD

      CODia pelaa jonnet, eikä niissä ole mitään hirveää, verikin on hillon näköistä.

    • Pelaajainen

      jumalauta pelatkaa mitä tykkäätte olen itse pelannut näitä pelejä god of war 1 2 3 mafia 2 mafia 1 gta iv gta 3 minecraft amnesia fallout new vegas fallout 3 zombie panic gta episodes from liberty city ymmärtäkää vanhemmat ne on ihan hybväks ei 24 7 vaan 4 tuntii päiväs tai en tiiä itte pelaan aika paljon mut ulkona oon iha helkkarin paljon ja muutes yks peli viel gta vice city gta liberty city stories san andreas vituttaako teitä hä hhhhhä

    • 1+1

      Loppupeleissä ihan mitä teette niin se on teidän omasta kehityksestä pois tai lisää. Tietyt kehitysvaiheet voi mennä ohi, jotkut kyvyt ei koskaan kehity, mut osaatte ainaki pelata paremmin kun muut !

      One just dont walk past chilhood! pysykää lapsina sen aikaa ku teitä huvittaa, käyttäkää aika tai tuhlatkaa se. sitte ku se on mennyttä ni sitä ei saa takasin =)

    • gihsedcuxcfxtrdhiugx

      MOIIII!!!!!!!!!

    • 6v poika lahddesta

      minä pelaan salaa walt tisney mikki hiiri peliä teltassa ilman että äitini tietää olenko minä nyt pahapoika?

    • 10 v poika

      Minä olen 10 vuotias poika ja katson pornoa onko se väärin sain kerran pornosta kuukauden kotiarestia

      • WTF Nörtit kuuseen

        Jatka samaan malliin


      • @sfh@@%?;
        WTF Nörtit kuuseen kirjoitti:

        Jatka samaan malliin

        Nörtteilyss ei oo mitää järkee ite pelaan mutta en joka päivä XD


      • @sfh@@%?;
        WTF Nörtit kuuseen kirjoitti:

        Jatka samaan malliin

        Nörtteilyss ei oo mitää järkee ite pelaan mutta en joka päivä XD


      • @sfh@@%?;
        WTF Nörtit kuuseen kirjoitti:

        Jatka samaan malliin

        Nörtteilyss ei oo mitää järkee ite pelaan mutta en joka päivä XD


      • irulemyself

        Mielestäni vanhempasi hieman ylireagoivat tilanteen vakavuuden mutta kaikki 10 vuotiaat eivät ole valmiita moisiin videoihin.


    • Mulle on ihan sama onkse k7 vai k18! Sillä ei ole väliä oikeesti vanhemmat on liiantiukkoja.. Mutta en näe siitä pahaa unta jso 10k pelaa mw:tä niin niistä 9,5k on alle 18.v! Itse kyllä pelaan k18 pelejä

    • tattis

      Jos vanhemmat tulee mun huoneeseen ja pelaan koneella MW2, Saints Row 3 tai Amnesia, ne ei sano mitään mutta jos näkevät pöydällä kaverilta lainassa olevan K18-pelin, käskevät palauttamaan sen heti ilman että näytän sitä niille -.-

    • Mielipiteeni!

      Nonni mestari tulee puhumaan asiaa... noei nyt suinkaan mutta noista peleistä niin ei munkaan mutsi antanu mun pelaa mitää tollasii pelejä ku olin esim 10v mutta nyt ku olen 15 niin johan joka vanhemman on se ymmärrettävä ett tämän ikäiset on jo sen verran kehittyneitä ajattelustaan että ei varmaan mene johokin kauppaa tai m inne ikinä meneekää nii ase kainalossa tappamaan ja ryöstämään mummoja tottakai semmosiakin on joilla on vikaa päässä ja ei ajattele (jälkeen jääneitä) muistan vieläkin kun olin 7v ja olin juuri kaverilla pelannut peliä missä piti ampua katolta ihmisiä ni minähän menin sitten puuhun ja rupesin heittelemään kävyillä ja kivillä ihmisiä koska en ajatellut asiaa mutta nyt tässä iässä ajattelen ja luulen että muutkin 15v nuoret eivät "matki" pelejä joten kyllä pitäisi vanhempien miettiä miten 15 vuotias ajattelee

    • Väärät ikä-rajat.

      Kyllä normaali alle 18v nuoti voi pelata k18 pelejä.Itse muistan kun pelasin ensimmäisen kerran 6v gta san andreasia ja luulin sitä seikkailu peliksi.Siitä asti olen pelannut erillaisia väkivaltaisia pelejä ja olen nyt 13v ja en ole saanut vaikutteita.

      • moikka4

        Kyllä normaali alle 18v?


      • moikka4
        moikka4 kirjoitti:

        Kyllä normaali alle 18v?

        siis kyllä normaali alle 18v nuoti?


    • T

      En oikein tajua että mitä vitun ideaa niissä ikärajoissa oikeasti on. Suurin osa vanhemmista ostaa joka tapauksessa K18-pelejä lapsilleen ja ne jotka eivät niitä saa, pelaavat sitten kavereidensa luona. Niin, ja osa pelikaupoista ei välitä paskaakaan, minkä ikäinen niitä pelejä ostaa. En lukenut läheskään kaikkia viestejä, mutta kai siellä joku on jo ottanut jotkut kouluampumiset sun muut esimerkiksi videopelien pahuudesta. Olen pelannut K16-pelejä 10- ja K18-pelejä 12-vuotiaasta saakka ja ampunut myös oikeilla aseilla. Kaiken lisäksi minulla on helppo saatavuus aseisiin kun ne eivät missään lukkojen takana ole. Kai pitäisi ilmiantaa itseni poliisille ihan vaan varmuuden vuoksi...

    • valkku99

      sori kamu se on vaa toi nykyajan pelien aitous mikä on helvetin hyvä. Et se on vaa toi vanha kansa siis toi syntyny vuonna 1 tai 2 tai 1960 tai jotain jotka lukee lehdistä juttuu et kaikki tappajat vetoo kato peleihin ku niihin se on nii helvetin helppoo . Et syyttäkää nii killeri-pilleri ihmisii. Ja totta on , koska peli on aito se ovaa on k 18 . Mut miettikää jos ei saa pelata ja sekookin siihe. Mihin vanhemmat sitte vetoo? Hä, niinpä!!! No mut oon ite 13 nyt mulle siis PITI ostaa dead island ps3lle enpä saanu ku rupes kattoo jotai suurta zombimättöö ja kuinka veri lentää joka sekunti. Mut syy on tässä miks et saa pelaa: saat syyttää sitä vitun PEGI-järjestelmää minkä mukaa amerikan k-15 aitous on tääl sitte 18 osta ameriikasta ja hei mw2 siviili mättö ei oo munkaa mielest kiva mut peli kokemuksen takii pelasin. Pelaa salaa jos et jää kiinni.!!!!!

    • Tosihauskanimimerkki

      Jos 14v pelaa k-18 pelejä ei siittä tule mitään kouluampujaa tai vastaavaa. Paljon todennäkösempää on ettäalkaa pelaamaan liikaa.

    • koo kaheksantoista

      itkettääkö?

    • Pakkovastata

      Pakko kyllä itsekkin kertoa että alotin pelaamaan 8bittisellä jo silloin K15 peliä joka oli "Metal Gear". Siitä lähtien olen pelaillut ja katellut k15-k18 pelejä.. Ensimmäinen K18 peli taisi olla 7-8 vuotiaana GTA, ja pidin siitä. Miten on vaikuttanut? Ei ainakaan negatiivisesti.. Refleksit ja kaikki on erinomaista luokkaa, ikinä en ole joutunut tappeluun koska tiedän miten käyttäytyä. Ikärajat vaikka onkin laki on lopulta pakko sanoa turhankin tiukkia.. Nykyään olen 22 ja kaikki menee aivan loistavasti, on työ, on rahaa ja on ihana vaimo.

      • 12 v.

        Mikset osta/kysy jotain k16 pelii esim. Call Of Duty 4 ja Battlefield 3 on ihan hyvii pelejä...

        Iteltä noi löytyy hyllyltä, mut NHL/FIFA pelit onkyl paljon parempii.


    • jaahassssss

      tästä ketjusta tuli mieleen kun yritin noin 4 vuotta sitten ostaa 15-vuotiaana cs 1.6 -pelin anttilan top tenistä ja myyjä kysyi henkkarit k-16 merkinnän takia :D eikä siis myynyt peliä minulle. 2 vk päästä täytin 16 ja kävin uudella yrityksellä ostamassa, siinä onnistuen. oli vielä eri myyjä eikä kysynyt ikää tällä kertaa.

      ainiin. äitini ei antanut minun pelata 10-11-vuotiaana tätä legendaarista peliä nimeltään Driver 2 (jonnet ei muista) koska siinä varastellaan autoja ja ajetaan poliisia pakoon :D peli oli muistaakseni k-15

    • 12v tyttö

      Mulla olis kysymys :

      Elikkä oon 12 vuotias tyttö ja haluaisin pelata The Walking Dead:ia, mutta saanko?
      Peli on K-18
      Osaan kyllä erottaa pelin ja oikean elämän toisistaan jne.

      • Et saa. Piste.


      • oon 13 v viiituttaaaako
        randomi_ukko kirjoitti:

        Et saa. Piste.

        Muuten oot tuhma likka


    • ELÄMÄ ON

      Hei jos joku ei ole vielä huomannut niin tämän aloitta joku 15v poika joka halusi apua ongelmaansa tästä se taas huomattiin kuinka paljon pelit aiheuttaa ihmisille... siis se oli vitsi. ja viesti niille jotka eivät tätä tienneet rajoitukset esim.k18 tehdään sen perusteella että kun jotkut sanotaan alle 10v aloittavat pelaamaan näitä niin JOILLEKIN saatta tulla sellainen tunne että pakko pelata lisää ja lisää kun vanhemmat ei rajoita pelaamista saa nappula olla suurimmaaksi osaksi vain koneella/konsolilla ja silloin lapsen aivot jäävät kiinni peliin eikä irtoa ja tulee sellainen tunne että elämä on paskaa ei haittaa vaikka ampuis jonkun eli sitä varten k18 merkki on peleissä että vanhemmat osaisivat rajoittaa pelaamista eika vaan antaa lapsen Lanittaa. muistaka ei kannata leijua sillä että sinä saat pelata k18 pelejä sillä siitä tulee vain harmia olen onnellinen että/jos luit viestini. ps minulla meni paljon aikaa tähän koska kirjoitin kännykällä.

    • sfgggggggggg

      waret on keksitty ja äitis ei tiiä mitään ku lataat ilmaseks

    • Gentlemen...

      Joooo ... Ite ainakin olen ladannut monia pelejä osoitteesta www.piraattilahti.fi sieltä löytyy kaikkea mm . Elokuvia, musaa ja pelejä PS tarvitset jonkun uTorrentin tai BitTorrentin jotta voit ladata niitä.

      • Vitu Hessu

        Aik vitun järkevää kertoo tommonen juttu täällä kukatahansa varsinkin poliisit voi kattoo sun ip osotteen ja löytääsun konees -> onnee :D


    • abcd23

      Vituttaa ku oon 12 ja ainut meijän luokalt joka ei saa pelata k-15 ja k-18 pelejä. En välitä mw mut gta on hyvä

    • PelaajaMies

      Mä pelasin ja katoin K18 pelejä ja elokuvia jo kymmenen vuotiaana. Eikä se mitenkään ole haitannut mua. Enemmänkin auttanut. Saa purkaa kaiken maailman ongelmat elottomiin ihmisiin GTA:ssa kun saa räjäyttää ne tuhannen paskaks.
      Parempi purkaa ongelmat tietokoneen ohjaamiin hahmoihin kun oikeisiin ihmisiin.

    • Anti-Kukkahattu täti

      Ei vittu, siis mun isä antaa mun pelata sotapelejä etc etc, koska on itekki pelannu niitä ja ymmärtää että ei siitä mitään "traumoja" tule, paitsi jos on henkisesti epävakaa. Mutta äiti, eihän se anna. Mun vanhemmat on eronnu ja asun mun isän kaa nii kyllä mä täällä niitä pelailen... mun äiti ei vaan ymmärrä että ei peleistä mitään tule jos on henkisesti ok. Ja minä olen henkisesti 100% ok.. ja pelit on itseasiassa ihan hyvä juttu, koska niihin voi purkaa agressiota... nii haistakaaa vaa paska kukkahattu tädit

    • et sillee

      oon 14v ja on pelannu uskollisesti call of duty pelisarjaa 2007 ps3, kun ensimmäinen mw1 (cod4) tuli. Olen adhd lapsi ja olen ollut 6 vuotta erityis luokalla ala -aste oli villiä aikaa tappelin ja vittuilin kaikille opettajille ja oppilaillekkiin mut oli minulla kavereitakiin , Ylä-asteelle kun pääsin niin päätin että aloin keskittymään mutta saan pelkkiä 6 kokeista mutta käyttäydyn erittäin hyvin ja olen asiallinen tunnilla sekä välitunnilla (pelit vievät kaiken ajan)mut en ymmärrä miksi äitini antaa pelaa minun k-18 peleja ja k-18 elokuvia vaikka hän on pätevä ja tiukka joidenkin asioiden suhteen esim jos olen liian pitkään ulkona (22:00) sovittu aika 21:00 ja jos hermostun pelatessa ja tulee muutama kirosana niin joidun lopettamaan pelin tai äiti ottaa ohjaimen ja antaa muutaman päivän päästä. Kohta kun olen 15v ja saan mopon niin omistan kaiken ajan mopolle en pysty keskittymään koulu tehtäviin esim läksyihin (usein kerken tehdä oppitunnila läksytkin) kokeisiin en ole ikinä lukenu kun pelaan tai menen kavereitteni kanssa kauppaan ja sitten kaverille pelaamaan .... tulen saamaan huonon keskiarvon 9lk jos en ala panostamaan kun ei huvita , eikä kiinnosta...olen oppinut hallitsemaan adhd ja kesittymis häiriön, pystyn keskittymän tunnilla paremmin. Kerroin tämän siksi että anna alaikäisen lapsesi pelata niitä pelata mitä itse haluaa pystyn purkamaan kaiken raivon ja vihan ,tunteet siihen sotapeliin .... sotapelien pelaamin parantaa refleksi kykyä .

    • adhd

      ainiin olen huomannut sen että kun olen pelannu paljon ja joutunut keskittymään 3-10 samaan asiaan niin se on parantanut keskittymis häiriön...

    • 13vuotias

      emme me saa peleistä vaikutteita vaan vanhempamme ... mutta se on väärin jos 8v esim pelaa cod tai bf.kaupoissa olen nähnyt myytävän niitä paljon sen ikäisille.en hirveästi k18 pelejä hamuile.mutta kunnon fps peli on joskus mukava.(olipa tyhmä lause
      O.o)

      • 13v

        Mäkään en saa pelata ja oon 13 saatan saada halo 4 ehkä.


    • joku random

      nii just

    • idousa

      Haha ite oon 9v ja saan pelata iha mitä vaan pelejä

      • jujujljjhj35567545,

        idousa sult on kieletty nalle puhin kattoninen


    • moikka4

      Mun kaveri on 11v ja saa pelata/kattoo k-18 juttuja ja mä saan mw3 ja oon 11v

    • jokuvaan3

      sama ongelma täällä.... en saa pelata edes k-15pelaja koska muka ''liikaa väkivaltaa'' -.-

    • 10v poika

      elikkäs olen 10w poika kerran eksyin sotapeli sivuille kiinnostuin niistä sitten kului vuosi juu u sain mw2 (enoltani sekin pelaa kyseisiä pelejä) no mutta kumminkin siinä aloin pelaa 18 pelejä (pelaan muitakin pelejä esim nhl13 skate3 yms) mun näkö kulma on että lapsi saa pelata mitä haluaa paitsi jos ei muutu väkivaltaiseksi mutta vältän porno,seksi sivuja ja toivon että myös vanhemmatkin!

    • lollereeeee

      oon 13 saan pelata mitä huvittaa

    • 7+20

      on se kyllä törkeää kun vanhemmat ostaa 18 pelejä lapsilleen

    • 13v

      Oon 13v poika ja saan pelaa vaa k16 pelei (esim. Bf3) mun mutsi ei suostu ostaa mulle k18 pelei vaikka lähes kaikki mun kaverit niitä pelaa ja haluaisin kul pelaa esim gta ja bo, mw. Kyl koulussa vähä ärsyttää ku kaikki kaverit puhee k18 peleistä. Ps. Leffoja saan kattoo mitä tahansa joten en ymmärrä miksei saa k18 pelejä. Pps. Iteluit xd :)

    • Apua. Mummo vituttaa

      Vituttaa ja vatuttaa, luokan ainoo joka ei saa pelaa 18 pelejä. Olisiko kellään konstia jolla voisin taivuttaa vanhemmat antamaan mun pelata niitä pelejä? Koska kun seiskalla tulee uusi luokka niin haluasin sitä ennen luvan pelata. Pelannut bo kamulla eikä mitään vaikutteita. Helppiä nopeasti kiitos ja kukkahattu mummot vittuun.

      • 456456456

        Voishan sitä kai vaikka alottaa jonkun harrastuksenkin ku tappaa aikaa joihinki peleihin? En sano että pelaaminen olis automaattisesti tuleville kouluampujille tai hikisille jonneille, mutta kyllä kai vaikka joku urheiluharrastus tekee parempaakin.

        Lopettakaa oikeesti voi jatkuva vitun mättö, kukaan ei jaksa ottaa teitä tosissaan.


      • vitut3
        456456456 kirjoitti:

        Voishan sitä kai vaikka alottaa jonkun harrastuksenkin ku tappaa aikaa joihinki peleihin? En sano että pelaaminen olis automaattisesti tuleville kouluampujille tai hikisille jonneille, mutta kyllä kai vaikka joku urheiluharrastus tekee parempaakin.

        Lopettakaa oikeesti voi jatkuva vitun mättö, kukaan ei jaksa ottaa teitä tosissaan.

        "hanki harrastus" 14 tuntia jääkiekkoa viikossa talvella, 10 tuntia jalkapalloa viikossa kesällä lol.


    • jerejj

      ette kyl oikein tiedä mistä puhutte, ei kannata tulla väittämään että ''saan pelata mitä vaan'' tai että kavereilla saa tehdä mitä vaan, koska fakta on se että kaikissa perheissä on rajat asioille joita saa tehdä ja joita ei saa tehdä, ja vielä lopuks et ikärajojen tarkoitus on suojella median haitalliselta sisällöltä ei kiusata, oma vika, jos ootte kiinnostunu kielletystä, pelatkaa mieluummin vaikka K12 pelejä siihen saakka kun ootte riittävän kypsiä K-16 ja K-18 pelien haitalliselle materiaalille, Piste!

      • Todistettu

        Lol, ikärajoista tehtiin tutkimus ja todettiin, että ikärajoja pitäisi laskea 6 vuotta. Joka tapauksessa 95% yli 12 vuotiaista suomessa saa pelata k18 pelejä, ja muitten kukkahattutädit kiduttaa lapsiaan vammaisuudellaan. Myös testeissä todettiin että kouluampumisilla ja peleillä ei ole linkkiä. Mutta katukuselyissä vastaus ei tuli yli 50 %, koska ainoastaan kukkahattutädit välittää vittua niistä kyselyistä ja normisuomalaiset eivät. Seuraavalla generaatiolla luultavasti ei edes ole ikärajoja, vaan oma äly käytössä.


    • kohta 12v

      Mun kaveri on 10v. ja se saa pelata k18 pelejä ja kattoo leffoja.....
      sit se on tullut ihan hulluks niitten jälkeen.
      eli ei kannata pelata, koska sun lapsuus kärsii ja voit jäädä kiinni!

      t: kohta 12v

    • ööps

      vittu mun isä on hirmuvaltias ja väittää että pelaan liikaa pelaa vähän ja se pakottaa harrastaa jotai potkunyrkkeilyy

    • AERRTY

      Sun kannattaisi tajuta se tosiasia, että äitisi rakastaa sinua ja haluaa, että teet jotain muuta kuin pelaat väkivaltaisia pelejä. ja se on sinulta väärin ,että pelaat salaa tietty ymmärrän sinuakin että haluat pelata.
      Mutta tulevaisuutta silmälläpitäen kannattaa hankkia jotain muutakin harrastuksia kuin pelit esim. fillarointi, uinti, musiikki, tee vaikka kotivut, lukeminen, pelilehdet kerää figuureja tai jotain pelihahmoja, nyrkkeily taekwondo tai jotain missä saat elää vauhdikkaasti ja vaarallisesti carting.
      Sitte tuli mieleen se kuulasota tai mikä se on se joka siellä pelihalleissa, laser-ase en muista oliko Vantaalla se halli.
      Ja jos sun on pakko pelata vähennä ainaskin puoleen tuntiin päivässä.

      Murrosikä vaarallista aikaa ;) ja toivottavasti vietät perheesi kanssa aikaa myös, koska äitisi on tärkein ihminen tarkoitan ensimmäinen naismallisi :)
      Ja isäsi taas näyttää miten naisia kohdellaan :).

      • AERTY"

        Ja yks juttu mikä tuli mieleen on se, että pelimaailmassa elävät olevat kykenemättömiä sosiaaliseen elämään heillä on huonot taidot.
        Ellei susta sitten tule pelien tekijää grafiikka ja jne. Tärkeintähän tässä elämässä on se. että pärjää muiden kanssa vaikka harrastaisikin sitä pelaamista. Netissä pyöriminen ei kasvata sosiaalisia taitoja poikkeuksena ehkä nää keskusteluryhmät mutta tässä pitää osata ilmaista itseään kirjallisesti eikä ikuna nää kasvoja eikä tää nettimeininki ikinä voita sitä että tapaa ihmisen kasvokkain in real life. Kirjoittaminen on hyvä tapa tuulettaa tunteita ja jakaa tietoa, mutta muuten tästä eisaa mitään.


      • tadaa2
        AERTY" kirjoitti:

        Ja yks juttu mikä tuli mieleen on se, että pelimaailmassa elävät olevat kykenemättömiä sosiaaliseen elämään heillä on huonot taidot.
        Ellei susta sitten tule pelien tekijää grafiikka ja jne. Tärkeintähän tässä elämässä on se. että pärjää muiden kanssa vaikka harrastaisikin sitä pelaamista. Netissä pyöriminen ei kasvata sosiaalisia taitoja poikkeuksena ehkä nää keskusteluryhmät mutta tässä pitää osata ilmaista itseään kirjallisesti eikä ikuna nää kasvoja eikä tää nettimeininki ikinä voita sitä että tapaa ihmisen kasvokkain in real life. Kirjoittaminen on hyvä tapa tuulettaa tunteita ja jakaa tietoa, mutta muuten tästä eisaa mitään.

        heeeeeeelveeeetttiiiiii viiiiiiiiiitttuuuuuuuuuuuuuuu saaaaaaaataaaaaaaanaaaaaaa peeeeeeeerkeeeeeeleeeeeeeee


    • huoh4

      eikö tää helvetin keskustelu vois jo loppuu saatana mitä nörttejä vittu

      • oooooh

        utiv toisin perin vittu


      • näin se kirjoitetaan
        oooooh kirjoitti:

        utiv toisin perin vittu

        uttiv siis keijjo


      • gay3
        näin se kirjoitetaan kirjoitti:

        uttiv siis keijjo

        l,have got a man


    • Ismo-Liisa

      "Minä olen Ismo-Liisa. Olen kansainvälinen terroristi ja joukkosurmaaja. Kaikki tämä huumeiden velkakierre ja ilveily rakentuu yhden trauman päälle; Kun pienenä olin saanut ennenaikaisesti K-18-ikärajalla varustetun pelin, aloin sitä iltaa kohden pelaamaan. Näytölle tuli tekstiä, valoja ja pyssy, jolla piti ampua toisia ihmisiä kypärissä ja puvuissa. Siitä päivästä lähtien olen murhannut ja aiheuttanut itselleni toinen toistaan pahempia ongelmia."
      Koko viestiketju on täynnä ovelaa torlinkia ja tiukkaperseisten vanhempien itkua, miten nyky-utopia romahtaa kaiken aikaa. Pienet lapset pelaavat LYÖNTIPELIÄ HUUU. Jos mamma kieltää pelin, pölli kaupasta iso kasa unipillereitä. Rouhi se huhmareella oikein hienojakoiseksi. Livauta se sitten vanhemman lempiruokaan. Tai viikonloppualkoholiin. Pakene seuraavien maagisten tuntien aikana. Älä käytä vanhaa nimeäsi.

    • näin

      jee

    • egettaja

      Ihmisiäkin on niin paljon erilaisia. Itse olen 13, ja olen jo pelannut monia k-18-pelejä, (SR, AC, GTA, CoD...) ja saan silti hyviä numeroita koulussa ja olen muutenkin henkisesti vakaa. Näytin eräälle kaverilleni tämän pelin (linkki lopussa) hänen ollessa 14-vuotias ja hän paskoi oman koneensa! http://toiminta.1001pelit.com/reck-the-computer.html?q=computer

    • lollolol

      Vittu ei toi Aikusten ikärajottelu auta yhtää ku ne on vaa et hui kamala ku pikseli miehet kuolee. mutku netistä löytyy mist vaaja koska vaa ilma mitää ikä rajoitteit
      videoita mis esm joku itsemurha pommmi-isku tekijä räjähtää kappaleiks

    • Mr. Günther

      Ennen näistä ikärajoista on ollut hyötyäkin, mutta nyt tuppaavat lyömään joka boksiin sen K-18 lätkän.

      • Anonymous~00

        Totta! Ja siihenki saattaa vaikuttaa vaan joku pieni animaatio yksinpelis! >:(


    • true story

      -HALUAA LAPSENA K-18 PELIN
      -AIKUISENA EI KIINNOSTA ENÄÄ

    • Anonymous99

      Ite 12v poika ja pelaan k18 pelejä. Iskä einsalli mut äiti kyl. Onneks eronu :D äiti kyl varotti et nii ei saa tehä oikees elämäs jne mut se luottaa muhun. Ymmärrän jos on mielenvikasia tai sairait ihmisiä niille nyt ei osteta, mut jos on normaali lapsi ni ei oo mitään ongelmaa pelien suhtee?

    • hastakaa paskaaa!!!!

      haistakaa paska!!!!!!!!!!!!!!!!!! lolollolololololololololo0lololooloololololo00olo0ololo0olo0ol0oo0o0o0o0

    • Poika 13v

      Mun mielestä teini voi oikein hyvin pelata K-18 pelejä jos osaa erottaa todellisuuden pelistä, ja tajuaa ettei niitä asioita saa tehdä oikeassa elämässä. Vanhemmat on täysin samaa mieltä, joten siis saan pelata K-18 pelejä. Enkä edes pelaa koko ajan niitä, pidän myös autopeleistä (siis ihan "oikeista" autopeleistä, EI esim. NFS ja muut arcadekaahailut. Forza 4 on enemmän mun mieleen :) )

      • Forza turismo

        Forza ja Gran Turismo on parhaita pelejä ikinä. Cod jonnet voi mennä muualle valittamaan, jos kunnon pelit ei kelpaa


      • Poika 13v
        Forza turismo kirjoitti:

        Forza ja Gran Turismo on parhaita pelejä ikinä. Cod jonnet voi mennä muualle valittamaan, jos kunnon pelit ei kelpaa

        Puhut asiaa! Itse pelaan Forzaa, koska pelaan Boxilla.


    • Juu mulla sama juttu paitsi et ne ei anna edes pelata k 16 et oo kuule onneline :D

    • Pelipppooika

      Pidämme yhtä! Olen kans 15v Poika ja mutsi ei ikinä antais mun pelata edes k-16 pelejä! /pelaan tietenkin salaa) Koska se ei tule onnistumaan pitää erossa poikia ja pelejä! :D

    • MrM.

      Tämä on vain yksi niistä monista tutkimuksista, joissa aivotoiminnoissa on huomattu muutoksia väkivaltaisten pelien pelaamisesta. Tässä tosiaan huomattavaa, että nämä muutokset tapahtuvat terveillä ja vähän vanhemmilla opiskelijoillakin

      http://rsna2006.rsna.org/rsna2006/V2006/conference/event_display.cfm?em_id=4433801

      Tämä tutkimus ei vielä tarkoita sitä, että väkivaltapelien pelaajista tulee väkivaltaisia tai aivoihin tulee pysyviä muutoksia, mutta kun näitä pelataan hyvin nuorena, jolloin aivot vielä vasta kehittyvät (no oikeastaan jatkavat kehittymistä vielä 18 ikävuoden jälkeenkin), muutokset ovat pysyvämpiä. Tätä tukee useatkin tutkimukset.

      Perustelut, että ei niistä ole haittaa kun minussakaan ei ole mitään vikaa vaikka olen pelannut, ovat yhtä loogisia päätelmiä kuin että minä kerran 2 promillen humalassa ajelin kaupungilla eikä mitään käynyt, joten kännissä ajaminen on turvallista.

    • Faktaaa

      oma mielipide on että ne ovat suosituksia jos ne ovat punaisen neliön sisällä, ja jos ne ovat punaisen ympyrän sisällä se on VELVOITE eli pegin tekemät on suosituksia... esim battlefield 3, MW3 jne ovat k-18 suositeltuja pelejä, joten kyllä tuommoinen 15v iso poika voi pelata =)

    • Blöölöölöö

      On ärsyttävää että jotkut vanhemmat tekevät lapsistaan pehmopupuja. Ei se yksi peli tai elokuva tuhoa lapsen/nuoren mieltä.

      Tietenkin on ymmärrettävää että vanhemmat suojelevat ja ajattelevat lapsensa tulevaisuutta mutta joskus menee yli. Eihän se tarkoita jos kerran pelaa jotain k18 peliä , että muutaman vuoden päästä lähtee kouluun ammuskelemaan ja huutamaan "HEADSHOOOOOT". Ei ei ei. Ja jos vanhemmat eivät pelejä anna pelata, niin kyllä lapsi/nuori keinot keksii.

      Useimmiten ihmiset menettävät todellisuuden tajunnan ja ryhtyvät niin sanoituksi psykoiksi jos elämässä on tapahtunut jotain todella pahaa , jatkuvasti, (läheisen kuolema, kova kiusaaminen jnejne. ) Eli ei se pelkistä peleistä johdu.

      Kiitos, olen puhunut. (:
      Kiitos, olen puhunut. :)

    • järkevä ihminen

      Ittekki halusin pelaa mut sit tajusin et semmoset on jonnejen pelei. Pelaan NHLllää ja koneel mitä nyt sattuu :D Änärii voi pelaa kuka tahansa ja mielummin oon ulkona heittelee korist ym ku pelaan jtn vitun mw2 tai 3 alota vaikka airsoft. Itte haluun koiran hei ja olenko saanu sitä no en. Mahtava syy on aina ''ku kavereilki on'' haluut vaan olla ''kova'' jätkä ku pelaat noit. Itte kattonu k18 leffaa jonkun verran ja iskä on kieltäny mua kattomasta eikä mua haittaa. k16 leffoi oon kattonu liikaa.

    • ymmärrä poika!

      oon tyttö ja mul on pikkuveli joka ei saa myöskää pelaa k- 18 pelei koska siin on liikaa väkivaltaa joten pikkuveli pelaa kaikkii nössöi pelei tai semmosii mis ei esittäydy väkivaltaa. Nimittäin jos pelaat väkivaltasii pelei sust voi tulla väkivaltanen tai oot liikaa siinä peli maaelmassa pakolla et ymmärrä tätä elämää ku tarpeeks olet pelannut. Äitis vaa suojelee sua ei muuta.

    • 13v poika

      Sitä paitsi 15v voi olla henkisesti enemmän kehittynyt kuin 18v... Joten se että tuleeko niistä peleistä vaikutteita, on yksilöllistä. Ja niin kuin aikasemmin tuossa todettiin: pelien ikärajoitukset ovat nykyään aivan lian ylirajoitettuja. Itse olen siis 13v ja pelaan k-18 pelejä (salaa) vahempani ovat sellaisia tiukkiksia et ei anna pelaa -.- en voi ymmärtää. Olen pelannut nyt k-18 pelejä esim: mwkolmosta ja GTA aata joku vuoden enkä ole saanu niistä minkäänlaisia vaikutteita.

      • iamsmartxd

        Pistän tässä puhelimella tämän niin tulee vrmaa typo. Mut joo, itse aluksi kysyin vanhemmilta ihan normaalisti mw2 kun olin kavereilla pelannut (3vuot sit) ja ne sano ei. Jankkasin vrmaa vuoden samaa ja ei, sit ajattelin voinko ostaa salaa? Sit älysin, ostan kaupoista playstation store cardeja joilka voin ostaa playstation storesta ne pelit. Noh, nyt olen ostanut kaverin kaa puokkiin black ops 2, mw3,mw2 ja black ops 1. Ei jääny kiinni, pelannu täs vrmaa 2v koht :) ja btw ikää 12.


    • itgiuti

      ei munkaan porukat anna pelata k-18 pelejä enkä oo yhtään vituuntunut siitä

    • totuus2

      mitä jos tuliski joku zombi invaasio ja lapset jotka ei oo pelannu tai kattonu k-18 ohjelmia/pelejä ei tiedä mitä tehdä kun zombi juoksee kohti ei k-18 jutut vahingoita lasten mieltä tai muuta heitä murhaajiksi.

    • vähän rajaa

      Öö... aloittaja on jo yli 20 ja te vielä vaan kommentoitte.

    • no niin22

      mä oon 11 haluaisin pelata bf3 mutta en uskalla kysyä äidiltä saanko joten en ole pelannut olen pelannut kaverilla gta vice city mutta en halunnut kaveri halus.
      mv ja muut on musta melkeen pelottavia ja yksinpelist en tykkää
      BF3 on enemmän taktinen peli minä harrastan jalkapalloa edustuksessa pyöräilen ja koulussa hyvät merkit
      tärkeintä niissä peleissä on ajatella että peli on peliä elämä elämää.
      yleensä oon pelannu vaan FIFA ja kattonu joskus BF3 videoita

    • no niin22

      bBFssä on hienot grafiikat ja on taktinen peli siks haluaisin pelata jos mun äiti sanoo EI! ymmärrän 11-vuotias minä en halua satuttaa ihmisiä mutta joskus ois kivaa päästä pelaamaan BF3 en halua tappaa pelaajia vaan koska peli on hieno kentät hienot sun muuta
      en halua kuittailla

    • varmaaaaa

      Joo tiiän nyt on vuosi 2013 ja saat pelata k-18 pelejä (HuurDuur). Mutta kuka saatanan Pappa fat-ass tulee valittamaan tänne että ikärajat ei ole kiusaksi varmaa joku välittää kun joku saatanan naamionalle tuleee valittamaan jostain ikärajoista ne ikärajat on joillekin uskovaisille hihhuleille jotka ei kestä nenäveren vuotoa ilman painajaisia. Ite varmaan veditte lapsena jotain tupakkaa 24/7 ja nyt tuutte valittaa nyky-nuorille joo vittu get out vaari.

    • Dumpasses

      No voi pyhä perkele. Mitä se auttaa lätkästä sitä K18 merkkiä yhtään mihinkään, kun netti ja telvisio on jo täynnä enemmän väkivatlaa kuin nykyisissä peleissä ja elokuvissa.

      IHAN uutisissa on jatkuvasti jotain semmoista materiaalia joka EI kuuluisi "pikkulasten" nähtäviksi, tv-ohjelmat on enemmän tai vähemmän K18 sisältöä, sitä vaan ei nää pumpuli -maailman vanhemmat näe.
      Ja netti on täynnä samaa roskaa, sensuroimattomana vain. Eihän nykymaailmassa saa edes näyttää pikkukakkosen Varokaa heikkoja jäitä -pätkää kun se traumatisoi pumpuli -maailmassa eläviä lapsosia.

      Hei oikeesti, aatelkaa nyt vähän. Varsinkin ne ihmiset jotka on syntytnyt ennen vuotta 1995. Kuinkako monesti teidänkin perheissä rajoitettiin ikärajojen mukaan yhtään mitenkään ja onko väkivaltainen käytös yhtään sen kummemmin muuttunut? -EI-
      Mediat vaan syöttää väkivaltaisuuksia enemmän kuin siihen aikaan milloin kaikki haluttiin lakasta maton alle.

    • lämäri100kmh

      Vanhemmat päättävät, että ostaako lapsillensa minkailaisia pelejä, mutta pelin sisältö voi olla ihan erilainen vaikka kummatkin olisi k16. Esimerkiksi NHL 12 on k16 ja NHL 14 on k12 naurettavaa

      • faceFUKINpalm

        ei munkaa mutsi anna oon14v ja mun iso veli17 mut pelaan silti mun iso veli antaa menkää ostaa storesta ja ne jonnet oikeesti älkää HUUTAKO MIKKIIIIIIIIIII KIITOS


    • eileamail

      sä oot oikees ärsyttää kun haluisin pelata ka lof dyty moder farfaree mut äiti kieltää
      se on ihan tyhmää

    • lanit1

      Sanoin äitillle et osta gta sano vaan et mikä Se on eikä ees tiiä koko pelii
      Nii sanon sille et Se on semmonen vähä niinku autopeli: Need For Speed Rivals tänään. Jos ei osta Nii miks mun kaveri saa pelata semmosta k-16 auto pelii sama asia. Lähen kouluun

    • lanit1

      Ja haluan gta mistä saa

    • ghostia haluava

      Miten voisin saada cod ghostin nimittäin olen 11v ja kaverilla on tämä peli eikä vaikuta yhtään väkivaltaiselta elikkäsiis kysymys on:miten saan vanhempani vakuuttumaan että olen tarpeeksi vanha tälle pelille.

      • 14v

        Ghost on K16 voit siis mennä suoraan peli hyllylle ja maksamaan, sillä K16 on vain suositus ikäraja.


    • ghostia haluava

      Miten voisin saada cod ghostin nimittäin olen 11v ja kaverilla on tämä peli eikä vaikuta yhtään väkivaltaiselta elikkäsiis kysymys on:miten saan vanhempani vakuuttumaan että olen tarpeeksi vanha tälle pelille.

      • jfjdkskakal

        UPPI PS TOI EKA VIESTI ON AIKA VANHA


    • ghostia haluava

      Miten voisin saada cod ghostin nimittäin olen 11v ja kaverilla on tämä peli eikä vaikuta yhtään väkivaltaiselta elikkäsiis kysymys on:miten saan vanhempani vakuuttumaan että olen tarpeeksi vanha tälle pelille.

      • 778977

        Et varmasti ole millään mittapuulla mitattuna tarpeeksi kypsä mainitsemallesi videopelille. Katso tilannetta uudestaan seitsemän vuoden päästä.


      • Pervo:D

        Jos on oma kone crackaa se esim (lataa ilmaiseksi) Nosteam.ro sta lautaukseen tarvii bittorrentin tai utorrentin


    • ghostia haluava

      haista vittu!

    • Pelien ja elokuvien ikärajat ovat osittain ihan aiheellisia. Ikärajathan on luokiteltu sen mukaan, miten paljon tuotteet sisältävät mahdollisesti provosoivaa ja järkyttävää materiaalia. Näitä tuotteita myyvät henkilöt eivät voi tietää ostajan henkisestä kypsyydestä tai mielenterveydestä yhtään mitään, ellei jälkimmäistä voi havaita esim. käytöksestä. Ala-ikäisten vanhempien vastuulla on arvioida, onko heidän lapsensa tarpeeksi "aikuinen" käsittelemään K-18 materiaalia. Minun vanhempani olivat hyvin tiukkoja ikärajojen suhteen 16 vuotiaaksi asti, kunnes olin heidän mielestään osoittanut olevani tarpeeksi kypsä, jolloin he eivät enää sekaantuneet siihen, mitä pelasin tai katsoin.

    • voivoi sentään

      mut mulla on aivan vitun paljon kaikkea mit se ei anna tehä
      1:en saa pelata/katsoa mitään missä on vaikka yhden vuoden isompi raja
      2:en saa tapailla tyttöjä /seurustella vasta kun 18v
      3:öiti mainitsee aina että hän katsoo mulle vaimon ei mitään pervoo /huoraa
      4:kavereilla saan olla harvoin
      5:kotiintulo ajat aina kesälläkin en saa lähteä minnekkän ennen 15 kotona 18
      6:en saa käyttää rahaa
      7:vanhemmat päättää kaiken
      8:niitä on niin vitun paljon etten jaksa luetella vrm 700 vitun alkeellista sääntöö

      • löhduttajat oy

        Mik etsaa seurustella ja käyttää tahaa ja mitkä säännöt teillä on pelaamiseen ja pelaatko minecraftia mä oon ite 16v ja on tullu pari kertaa olla tytön kaa sängyssä vatmaan ymmärrät mut yritä puhuu sille järkee ja varmaan ymmärrät mua oot hyvä tyyppi ja kiva :-) ja asun tyttöystävän kanssa helsingissä vastaa jotenkin mulle bliis


    • felix2

      on oikein pelaa salaa jos,äiti ei anna.

    • Samaa mieltä

      Siis ei minunkaan mielestä alle 18 vuotiaat saa pelata k18 pelejä, mutta kuten viestiketjukin alkoi puhumalla esim. assassins creed sarjasta, niin siinä tilanteessa ihmettelen. Peli ei ole mikään veri-murha peli vaan visuaalisesti kaunis peli hienoissa historiallisissa paikoissa historiallisine hahmoineen. Peli sopisi hyvinkin 15 vuotiaalle. EI mitään ongelmaa!

    • Ikärajatietoinen

      Hei Aloittaja! Yllä mainitsemasi pelit ovat saaneet K-18 perustellusti ihan.

      Call of Duty: Modern Warfare 2 sisältää paljon realistista ja osittain splatter-elementtejä omaavaa raakaa väkivaltaa. Pelissä on myös mahdollista tappaa avuttomia siviilejä. Peli on myös tarinaltaan osittain häiritsevä (siviilien joukkomurha, ydinaseisku USA:n).

      Assassin's Creed II sisältää sadistista ja veristä väkivaltaa ja osittain kidutusta sekä myös joukkomurhakohtauksen (hirttoköydellä) joten K18 matskua tämäkin. Toisaalta voisi mennä K-16 ikärajalla jos kohtaukset eivät niin rajuja.

      Fallout 3 on taas splattermättöä pahimmillaan, irtojäseniä, kidutusta, viittausta kannibalismiin, myös hidastusten ja korostetun väkivallan käyttöä. Pelissä voi myös tappaa lapsia ja muita ihmisiä. Fantastisesta kontekstistaan huolimatta peli sopii aikuisille ainoastaan.

      Pelit tosiaan saaneet eri ikärajoja eri maissa. mm. Australiassa nämä ovat kaikki MA15 ikärajalla. Saksassa AC2 sai USK 16-ikärajan muut taas USK 18 ja sensuuripiikin alle.

      Briteissä tais AC2 olla myös BBFC 15. MW2 voisi tosin noista olla K16 jos siinä pelissä ei olisi sitä häiritsevää siviilimurhakenttää.

      Yksikin kohtaus vaikuttaa PEGIltä korkeampaan ikärajaan.

      Vanhempasi toimivat oikein :)

    • juhotuho10

      kyllä, tuttua on... olen itse 14 ja olen lähes ainoa joka ei ole saanut pelata k-18 pelejä mutta olenkin pelannut niitä salaa ainakin 1.5 vuotta... ja olen silti pysynyt ihan "järkevänä" ihmisenä :)

    • 4445644

      Ikärajatietoinen vaikuttaa ainoalta vielä tässä maailmassa elävältä kaverilta. Muut LAPSET olette jo menetettyjä tapauksia kiellettyjen pelejenne kanssa.

      Jatkakaa.

    • Ikärajatietoinen

      445644, voin sanoa näin että olen about 20v. pelaaja jonka vanhemmat ovat kasvatteneet niin että ikärajat eivät ole suosituksia vaan sitovia.

      Sain vasta 17-vuotiaana pelata K18 pelejä.

      Kannattaa seurata noita ikärajoja ihan oikeasti ja noudattaa niitä.

      Osa PEGI:n peleistä voisi tosiaan olla K16. Mutta muuten aika hyvillä perusteluilla on ikärajat asetettu.

    • XDperkeleXD

      Mä oon 11-v ja pelaan salaa gta iv/eflc mw2 mw3 cs go dayz sa bo2 arma 2 avp skyrim välil tf 2

    • MRjuusto

      Mun äiti ei ees anna asioita jolla mä pystyisin pelata esim.tietokone jne.

    • Antarv

      On järkevää, että odottaa sitä ikää, kun saa luvallisesti pelata k18-merkittyjä videopelejä. Alaikäisten ei pitäisi pelata niitä, sillä se voi vaikuttaa käyttäytymiseen. Pelatkaa vain niitä pelejä, joiden ikäraja sallii sen.

    • 17 v pelaaja

      ei siinä pelaamisessa oo mitää pahaa jos sen osaa hallita mää oon pelannu 12 vuotiaasta väkivalta pelejä ja muutenkin pelannu miltei koko ikäni ja omat vanhempani ovat enemmänkin tukeneet minua siinä että minulla on edes jotain tekemistä

    • vähän myöhässä

      ku laitan tän kommentin oot varmaan ostanut jo BF4 GTA V ja muuta sellaista :D

      • TheMAN!

        Joo-o … ennustaja


    • joojoo-o

      mä haluaisin että jokainen ihminen joka haluaa pelata realistisia sotapelejä ja ampua toisia edes pelissä, ostaisi itselleen menolipun gazaan tai muualle lähi-itää ja katselisi paikan päällä että millasta on tämä hieno meno jollasta on pakko jäljitellä. mun mielestä on sairasta haluta stimuloida tappamista ja väkivaltaa. haluisin nähdä edes yhden sellaisen ihmisen joka on nähnyt oikeaa sotaa ja kuolemaa ja haluaa silti stimuloida ihmisten tappamista videopelien muodossa. helvetti jos väkivalta on noin hienoa niin menkää ja vaihtakaa paikkaa jonkun niistä kanssa niistä monesta miljoonasta joilla ei ole edes mahdollisuutta paeta väkivaltaa.
      http://www.stara.fi/2014/08/13/isa-vei-poikansa-israeliin-ja-syyriaan/ tässä vielä ajateltavaaa.

      • PähPöh

        Jos sinä vielä tajuaisit, että niissä peleissä ei ole hienoa se tappaminen vaan suurin piirtein kaikki muu.


    • frty srt ast at aety

      http://www.youtube.com/watch?v=3iIzqDoqALo
      911 Mysteries (suomenkielisin tekstityksin)


      http://www.youtube.com/watch?v=jA-e6ttP1jo World Trade Center 1: räjäyttäminen syyskuun 11:ntenä 2001

      Juutalaiset räjäyttivät pilvenpiirtäjiä ja autopommeja Usassa.

      Seuraavina päivinä juutalainen nazionisti Dr. Philip Zack murhasi asiasta liian totuudenmukaisesti kirjoittaneita toimittajia ja poliitikkoja työpaikaltaan aselaboratoriosta varastamallaan pernarutolla.

      New Yorkin poliisi on pidättänyt viisi is rae lilaista moSSadin agenttia (S I V A N ja P A U L. K U R Z B E R G, O D E D. E L L N E R, O M E R. M A R M A R I, ja Y A R O N. S H M U E L), jotka yrittivät räjäyttää autopommilla George Wassingtonin sillan.

      Aikaisemmin he olivat räjäyttäneen autopommin, jonka kyljessä oli ollut kuva lentokoneesta syöksymässä New Yorkiin.

      Heidän pakettiautostaan löytyi rä jäh teitä, po rukka pidädettiin 71 päiväksi, mutta laskettiin sitten vähin äänin vapauteen

      911 terrori-iskua kuvanneet ja tornien sortumista juhlineet pidätetyt viisi israelilaista on vapautettu ja toimitettu Israeliin.

      Joidenkin miesten nimet löytyivät Usan kansallisen tiedustelupalvelun tiedoistoista, ja FBI:n mukaan ainakin kaksi miehistä on moSSadin agentteja.

      Kuitenkin FBI väittää, ettei näillä israelilaisilla ollut etukäteistietoa 911 iskuista, ja miehet vapautettiin Usan ja Israelin tekemän sopimuksen perusteella (Vakoilijoiden/agenttien koskemattomuus ja vaihtosopimus)

      vapautuksen jälkeen, miehet väittivät kokeneensa kidutusta vankeusaikana

    • Freeze780

      Mut ei sotapeleissä Sun muis oo mitää pahaa jos niihin on jo tottunut!

    • olevastuullinen

      Etkö sä paria vuotta viittis oottaa nii sit saat näyttää kaikille, kuinka tyhmä oot kun pelaat tyhmiä pelejä!!!!!

    • tietäjä

      Koittakaa jo jumaliste tajuta et jos ne 12vuotiaat saa jonku cod ghostin tai gta v ei ne mee tonne kaduille ampuu aitoja ihmisiä!!!!

    • uoiiiiiiiiiiiiiiiiii

      Siis itse aloin pelaamaan k-18 pelejä 7-vuotiaana kun sain syntymäpäivälahjaksi isältä GTA:n

      No en tiedä minkä varten k-18 rajat on vedetty kun on tässä 15-vuotiaaksi kasvettu eikä aivot ole minkäänlaista mössöä...

    • Niin paljon paskapuhetta

      Ymmärrän sen että noin 9-11v lapset eivät saa pelata k-18 pelejä koska sen ikäiset eivät ymmärrä pelin väkivaltaisia tekoja tarkalleen. Mutta mielestäni jos 12v kysyy saako k-18 pelin niin vanhemmat voisivat sen ostaa jos lapsi on terve ja ymmärtää todellisuuden ja pelien eron. Itse olen 15v ja olen 12v asti pelannut vanhempien luvalla vaikka minkä laisia k-18 pelejä eikä ne ole itseeni mitenkään vaikuttanut. Vanhemmat jotka väittävät pelien johtavan väkivaltatekoihin puhuvat täyttä paskaa koska ovat lukeneet iltalehden kirjoittaman artikkelin jostain ammuskelusta. Sitten vetoavat siihen että on tutkittu pelien vaikuttavan väkivaltaiseen toimintaan. Sellaiset ihmiset jotka tulevat väkivaltaisiksi peleistä niin ne eivät ole terveitä päästään ja heidän ei tuke mielestäni sellaisia pelejä pelata. Mutta fakta on se että ei ole todistettu että yksikään väkivaltateko olisi johtunut vain jostain pelistä vaan taustalla täytyy olla myös jotain mielenterveydellistä vikaa. Ja loppuun vielä ne jotka väittävät pelien johtavan väkivaltatekoihin niin kuuluvat kukkahattutäteihin eivätkä ymmärrä nykyaikaa ja puhuvat enimmäkseen täyttä paskaa ja tästä on turha kiistellä.

    • k-18 pelit ja leffat

      Hei te siellä mä olen paljon nähnyt k-18 pelejä ja leffoja no ei se sit haittaa ainakaan paljoo jos oon itse 19 ja ymmärrän sen ettei ne tietenkään ole totta esimerkiksi mä pelaan just cause 2 ja se koko maailma on fiktiota. Ja hei muuten k-18 pelit tai leffat on laitettu ihan tarkoituksella nämä kyseiset leffat ja pelit ovat esimerkiksi niitä joita alle 18 vuotiaat eivät saisi pelata. Jotkut ovat vähän herkempiä tällaisille peleille tai leffoille k-18 pelit ovat (tutkittu)

    • Ymmärrän

      Mulla on sama ongelma. Kaikki muut saa paitsi mää en.

    • sdfasfsafas

      Oon 17 v poika, kattonu pikkupojasta pitäen Duudsoneita sun muita K-18 leffoja ja pelejä, oon täl hetkel ihan rauhallinen ja koulussa pärjäävä normi nuori, paitsi tuossa muutama vuosi sitten murkkuiäs asiat oli vähä eri taval. En tajuu et miks ajatellaa että nuorella iällä tollasille peleille muka altistuttais pysyvästi tai parantumattomasti, se että joillekkin herkemmille yksilöille saattaa jopa aiheuttaa kehityshäiriöitä, ei tarkota että kaikkia pitäis rankaista

      • Poika 15v

        Voi ***** näitä kukkahattutätejä....

        Munkin mielestä ne ikärajat ei oo siis aivan turhia mutta useimmissa k18 pelissä voisi olla aivan helposti se k16 leima, mutta silloin peli menettäisi uskottavuudensa! Kuvitelkaa vaikka battlefield 4 k16 leimalla...

        Ja tajuun aikuisten pointin että ne pitää vielä 15 vuotiaita lähes vauvana, mutta näinhän se ei mene... 15 vuotiaana monet ovat kokeilleet nuuskaa, tupakkaa jne, mutta niistä vanhemmat eivät tiedä mitään! Vaikka olisi kuinka kiltti poika/tyttö niin varmasti hänelläkin on omat salaisuutensa....
        Tällä koitin siis sanoa että about 15w on jo iso poika. Ja samalla hänen kuuluisi saada tehdä jo joitakin isompien ihmisien asioita. Eli tässä tapauksessa saada pelata niitä k18 pelejä. Paitsi tietenkin jos nuori on vähän sekaisin jne niin silloin kannattaa harkita vielä. Mutta esim minä itse olen melkein 15 vuotias poika joka menestyy koulussa hyvin, on kavereita ja harrastuksia. Oon siis ihan normi nuori mies kaiken puolin. Rauhallinen, vavastuullinen jne... Minulla on jo viisi kappaletta k18 pelejä ja oon pelaillut niitä vapaa-ajalla joskus melko paljonkin. Ja se EI vaikuta minuun negatiivisesti juuri yhtään. Se vaikuttaa lähes kokonaan positiivisesti. Kaverit tulee meille pelailemaan/mää meen kavereille pelaamaan (ja totta kai tekemään muutakin), voin unohtaa kaikki murheet hetkeksi ja muutenkin auttaa raskaiden koulupäivien jälkeen. Noh kuitenkin niihin viiteen peliin plus muihin autopeleihin (jotka vanhemmat osti että en pelasi k18 pelejä) kyllästyy melko nopeasti. nyt kun joulukin lähestyy niin ajattelin että jos pukin konttiin tulis yks peli lisää. Mentiin kauppaan ja löysin sieltä GTA 5 (jota oon testannut aikaisemminkin ja todennut sen hyväksi, eikä kamalan pahaksi mun ikäiselle). Kuten arvata voi... Minun äiti tietenkin alkoi valittamaam että en saisi pelata k18 pelejä eikä se ostanut sitä. Se sano että ne oli hommannut ne aikaisemmat k18 "vahingossa" ja en sais pelata niitä.... Tässä vaiheessa olin silleen et mitä *****.

        Uskon että melko monella on tämä sama ongelma ja nyt haluaisin kuulla että mitä sanotte vanhemmillenne. Jotenkin pitäs saada ne uskomaan että se ei oo paha ja musta ei tuu kouluampujaa jos pelaan sitä.

        Oikeesti aikuiset uskokaa mua... Jos lapsenne on yli 14, terve ja menestyy koulussa hyvin niin k18 pelin ostaminen ei tuhoa lastasi!! Sitten se menee siihen että lapsenne ei puhu sinulle ja menee kaverille pelaamaan kaiket päivät ja yöt. Muutenkin jos rajoitat häntä paljon niin se ei vahvista teiden keskeistä suhdettanne... Esim omat vanhempani eivät anna lähes yhtään rahaa vaan ostavat kaikki jutut minulle mitä tarvitsen (esim. vaatteet, pelit joita saan pelata jne...) joten en voi itse ostaa peliä ja pelata sitä salassa... Ainakaan en kovin kallista.... :)


      • 14v
        Poika 15v kirjoitti:

        Voi ***** näitä kukkahattutätejä....

        Munkin mielestä ne ikärajat ei oo siis aivan turhia mutta useimmissa k18 pelissä voisi olla aivan helposti se k16 leima, mutta silloin peli menettäisi uskottavuudensa! Kuvitelkaa vaikka battlefield 4 k16 leimalla...

        Ja tajuun aikuisten pointin että ne pitää vielä 15 vuotiaita lähes vauvana, mutta näinhän se ei mene... 15 vuotiaana monet ovat kokeilleet nuuskaa, tupakkaa jne, mutta niistä vanhemmat eivät tiedä mitään! Vaikka olisi kuinka kiltti poika/tyttö niin varmasti hänelläkin on omat salaisuutensa....
        Tällä koitin siis sanoa että about 15w on jo iso poika. Ja samalla hänen kuuluisi saada tehdä jo joitakin isompien ihmisien asioita. Eli tässä tapauksessa saada pelata niitä k18 pelejä. Paitsi tietenkin jos nuori on vähän sekaisin jne niin silloin kannattaa harkita vielä. Mutta esim minä itse olen melkein 15 vuotias poika joka menestyy koulussa hyvin, on kavereita ja harrastuksia. Oon siis ihan normi nuori mies kaiken puolin. Rauhallinen, vavastuullinen jne... Minulla on jo viisi kappaletta k18 pelejä ja oon pelaillut niitä vapaa-ajalla joskus melko paljonkin. Ja se EI vaikuta minuun negatiivisesti juuri yhtään. Se vaikuttaa lähes kokonaan positiivisesti. Kaverit tulee meille pelailemaan/mää meen kavereille pelaamaan (ja totta kai tekemään muutakin), voin unohtaa kaikki murheet hetkeksi ja muutenkin auttaa raskaiden koulupäivien jälkeen. Noh kuitenkin niihin viiteen peliin plus muihin autopeleihin (jotka vanhemmat osti että en pelasi k18 pelejä) kyllästyy melko nopeasti. nyt kun joulukin lähestyy niin ajattelin että jos pukin konttiin tulis yks peli lisää. Mentiin kauppaan ja löysin sieltä GTA 5 (jota oon testannut aikaisemminkin ja todennut sen hyväksi, eikä kamalan pahaksi mun ikäiselle). Kuten arvata voi... Minun äiti tietenkin alkoi valittamaam että en saisi pelata k18 pelejä eikä se ostanut sitä. Se sano että ne oli hommannut ne aikaisemmat k18 "vahingossa" ja en sais pelata niitä.... Tässä vaiheessa olin silleen et mitä *****.

        Uskon että melko monella on tämä sama ongelma ja nyt haluaisin kuulla että mitä sanotte vanhemmillenne. Jotenkin pitäs saada ne uskomaan että se ei oo paha ja musta ei tuu kouluampujaa jos pelaan sitä.

        Oikeesti aikuiset uskokaa mua... Jos lapsenne on yli 14, terve ja menestyy koulussa hyvin niin k18 pelin ostaminen ei tuhoa lastasi!! Sitten se menee siihen että lapsenne ei puhu sinulle ja menee kaverille pelaamaan kaiket päivät ja yöt. Muutenkin jos rajoitat häntä paljon niin se ei vahvista teiden keskeistä suhdettanne... Esim omat vanhempani eivät anna lähes yhtään rahaa vaan ostavat kaikki jutut minulle mitä tarvitsen (esim. vaatteet, pelit joita saan pelata jne...) joten en voi itse ostaa peliä ja pelata sitä salassa... Ainakaan en kovin kallista.... :)

        Pelien ikärajat on yliliioteltuaja, verta lentää sormestakin,seksi on normaali asia, kaikki mitä tapahtuu EI ole mahdotonta, jos pelaan K18 pelejä musta ei tuu hullua. Oon pelannu K18 pelätä noin vuoden ja mulla on 5 K18 peliä ja 2 K16 peliä enkä oo saanu mitää "vaikutteita".


    • ddddddddddddddddd

      mun moni kaveri sai nyt joululahjaksi gtav mä oon siis 11 ja muo haukutaa nössöks koska en TODELLAKAAN saa pelaa mitää vastaavii MITÄ VITTUA

      • KYRPÄPILLUUNAHAAHAHAHAHA

        tapa itsesi senkin pylly kakka XD


    • Ikärajat Maailmalla

      Hei! Voisit Katsoa ikäraja suositkset esim Assasins creed 2 Saksasta! Siellä ne ovat K-16 (kuten myös Esim Skyrim ) katso vaan Äitisi kanssa Pelien Ikärajoja Amazon.de etsit nämä pelit joita haluat pelata ja näytät niitä Hänelle. Minulla ainakin suostuttiin sen jälkeen.

    • Vanhaa

      Tämän keskustelun aloittaja on tällä hetkellä 21-vuotias, joten uskon että hän saa pelata k-18 pelejä ihan laillisesti

    • chatquidort

      minä en anna alakoululaisteni pelata K-18-tappopelejä, vaikka "kaikki muut" samanikäiset kuulemma saa; eräs teini-iässä näitä paljon pelannut sukulaispoika päätti itse päivänsä täysi-ikäiseksi tultuaan; hyvästä urheiluharrastuksesta huolimatta hänellä oli ilmeisesti erilaisia ongelmia, mutta ainakaan tuntikausien ammuntapelit päivittäin ei vaikuttaneet positiivisesti, koska näin traagisesti kävi; luulen että pojan vanhemmat olisivat kieltäneet väkivalta- ym. pelit jos olisivat nähneet tulevaisuuteen!

    • 16.jätkä

      Vain noin 1% koko väestöstä saattaa kärsiä K-18 pelien takia, silloinkin heillä on joku ongelma. Mut ei noi turhia noi ikärajoitukset oo. En kyl oo muuttunu mikskään ku oon pelannu amnesiaa ja mw3:a päinvastoin, oon oppinu kieliä enemmän :D

    • Rplays

      En tiiä onko väärin pelaa k18 pelejä jos ei saa vaikutteita.

    • pegiontäyttäPASKAA

      PEGI on täyttä kura kakkia. Se on tieto kone joka määrittää ikärajat jos siinä on ihmisiä jota ammutaan (call of duty black opsit) niin sen pitäisi olla myös 12 ellei pegi luokittele zombei ynnä muuta kuraa ihmisiksi.PEGI on sovellus katsokaa miltä se peli vaikuttaa kyllä 11 v tajuaa jo kaiken siintä lapsien teosta afganistanist isisist ja kaikest tälläsest et ostakaa se peli oma tunnon mukaan . ;)

    • vittuuntuntmies

      hahahahahahaha ha gaddy

    • Ikärajat_on_tarpeelisia

      Lapsi ei huomaa k 18 pelien pelien vaikutteita käytöksessään

      • sourcet

        Tarviin soosia.


    • HeiNytOikeesti

      Tää keskustelupalsta on alotettu 2009 ja ap:kin on jo parikymppinen! Ei tässä ole enää mitään läpikäytävää ku ap voi nu pelaa K18 pelejään ihan rauhassa kärsimättä mistään hemmetin "aikuisista" jotka eivät tunnu älyävän että se on ihan sama jos alaikäne pelaa k18 pelei, kunhan tämä älyää sen oleven pelkkää peliä!

    • FEDORAMAN666

      HOMO TAPA SE HUARA

    • katsojan-mielipide

      Hahahhahahahahhaaa!

    • Viisas

      kokeile puhuu sun isäs kanssa ehkä se antaa pelata k18 pelejä ja jos se ei toimi sano että että että ootte homoja

    • Anonyymi

      Minun tekosyy oli 6 vuotta sitten kun olin 11 oli että cs go kazaktanissa k12 ja grand theft auto oli autopeli

    • Anonyymi

      Vanhemmat eivät ole aina kivoja, vaan myös ärsyttäviä (lasten mielestä). Ei vanhemman kuulu ollakaan minkään parhaan kaverin roolissa, joka ei tuota pettymystä kaverilleen. Nykypäiväinen kaverivanhemmuus onkin edesvastuutonta lasta kohtaan. Itse olen nykyään ihan kiitollinen, että jotkut rajat oli kotona ja kotiin ei tuotu K18-pelejä kuten ei pornoa tai alkoholiakaan. K12- ja K16-ikärajoista joustettiin harkiten, sillä ne ovat suosituksia kun taas K18 on ehdoton.

    • Anonyymi

      Ihmeellistä sepustusta, siitä huomaa että olet vielä lapsi ja äitisi on aivan oikeassa kieltäessään . Jos haluat salaa pelata noita paska pelejä niin eikö yhtään omatunto koputa että teet asiaa mitä vanhempasi ei hyväksy . Mitäs sanoisit jos äitisi sanois jonain päivänä että hän kyllä tietää sinun salaisuudet mutta on vaan odottanut että tulet järkiisi ja ymmärrät miten oikeassa hän on, joten en sinuna salailisi asioita häneltä, sinulla on vaan yksi äiti ja kun petät häntä kerran niin saat uskoa ettei koskaan enää tule sinuun luottamaan sittenkään kun kasvat aikuiseksi jos nyt satut aikuistumaan

      • Anonyymi

        Tässä maailmassa kaikki kusettavat kaikkia, jotkut vaan vähän isommin, eli se vähäinen ei enää tunnu miltään. Kannattaa omata riittävän hyvät it-taidot, niin pystyy omat hommat peittämään siten, että muut eivät niihin pääse käsiksi.


    • Anonyymi

      ufoporno0oooooo

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe