B-Lausunto ja Kelan erityiskorvaus!

keletanaittu

Voiko V...tukseen kuolla??? Sain kaksi vuotta sitten diagnoosin astmasta, jonka lääkehoito on melko hintavaa. Pari kuukautta diagnoosin jälkeen sain postitse B-lausunnon jossa asia todettiin virallisesti. Kirjeen mukana seurasi ukaasi, joka kehoitti säilyttämään lausunnon huolella, sillä uuden tilaaminen maksoi (muistaakseni) 100euroa. (EI MUITA OHJEITA) Noh, minäpä ajattelin että onpa tärkeä lappu, ja hautasin sen pieneen kassakaappiini (kenkälaatikko) muiden tärkeiden lappujen sekaan.
Tänä syksynä taas ostaessani kalliita lääkkeitä, eräs avulias ja tutuksi tullut apteekin tyttö tutkaili kelakorttiani ja ihmetteli miksei siinä ole ERITYISKORVATTAVUUSMERKINTÄÄ??
Tämä oli ensimmäinen kerta kun kuulin ko. sanan ja vieläpä sen mitä tuo yhdyssana pitääpi sisällään...
ELI PERKELE, minun olisi pitänyt ilmeisesti itse ymmärtää/keksiä viedä se v...tun lappunen kelaan ja anoa uutta kelakorttia, jolla olisin yli vuoden ajan saanut lääkkeeni 30% halvemmalla... EI s..tanan, v..tun, v..ttu!
MISSÄÄN VAIHEESSA EN OLE KENELTÄKÄÄN MUULTA, kuin apteekin tytöltä, saanut noin tärkeätä tietoa!!!
- Kysymys kuuluu, ketä voin moisesta tiedon panttaamisesta kivittää???
Kela ei mitää takautuvasti korvaile, ja potilasasiamiehelle on turha kitistä lähes kultaa kalliimmista virolaislääkäreistä, jotka tuskin ovat edes kuulleet kelakorvauksista...

10

2746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaa vuodesta-66

      lausuntoa, siinä on varmastikin ruksattu myöskin kohta joka koskee nimenomaan lääkkeiden erityiskorvattavuuden hakua.


      Et voi ketään muuta kuin itseäsi syyttää asiasta.
      Outoa ettet ollut koskaan kuullut lääkkeiden erityiskorvattavuudesta.
      No, olethan saanut ainakin normaalin peruskorvattavuuden, kuten kaikki muutkin saavat.

      Tarvitset muuten uuden B-lausunnon jolla hakea sitten nyt vihdoinkin sitä erityiskorvattavuutta=)

      • kroonikko

        vastasit ensim.vastaajalle noin? Vaikka sinua ketuttaa niin luulisi jotain tapoja olevan. Sairastan itse niin astmaa, RR-tautia kuin kilpirauhasen vajaatoimintaa ja kaikkiin olen aikoinani saanut B-lausunnon lääkkeiden erityiskorvattavuutta varten.
        Olen työelämässä ollut viimeiset 35 v, kaikille kuuluu tuo YE tai AE, riippuu lääkkeestä kumman saa. Ei siinä katsota onko työtön vai ei.
        Nettiketti taitaa olla sinulle outo asia.


      • ed....
        kroonikko kirjoitti:

        vastasit ensim.vastaajalle noin? Vaikka sinua ketuttaa niin luulisi jotain tapoja olevan. Sairastan itse niin astmaa, RR-tautia kuin kilpirauhasen vajaatoimintaa ja kaikkiin olen aikoinani saanut B-lausunnon lääkkeiden erityiskorvattavuutta varten.
        Olen työelämässä ollut viimeiset 35 v, kaikille kuuluu tuo YE tai AE, riippuu lääkkeestä kumman saa. Ei siinä katsota onko työtön vai ei.
        Nettiketti taitaa olla sinulle outo asia.

        tuttuja?

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090801172140EH?OpenDocument

        Siellä ne on selvästi kerrottu mihin saa ylemmän tai alemman erit.korvattavuuden.

        En ihmettele yhtään etteivät ihmiset viitsi vastailla kysymyksiin jos vast.on tuota tasoa.


    • maryyy1

      Kuulostaa kyllä ihan juuri KELAn toimintatavalta. Ei kerrota asioita, jos niitä ei itse hoksaa kysyä. Tiedon hankkiminen on usein kyllä kovan työn takana ja kaikki ihmiset eivät vain tule löytäneeksi tiedon lähteille. Kaikilla ei edes muuten ole nettiäkään. Luulisi, että kelan asiakaspalvelijoiden työtä on kertoa etuuksista, joita voi hakea. Ehkä juuri ne huono-osaisimmat jäävät sitten ilman kun eivät osaa tietoa hakea ja kysyä ja jankata asioita.

      • ttppii

        Ajatuksia lukemallako Kelan pitäisi tietää, että joku on saanut kotiinsa lausunnon erityiskorvattavista lääkkeistä ja työntänyt sen laatikon perälle viitsimättä lukea sitä? Pitäisikö Kelan asiakaspalvelijoiden alkaa kiertää asuntoja valistamassa etuuksista mitä ehkä voisi hakea?


    • Jotta mutta.

      Vanhan ketjun löysit, mutta mulla lausunnon kirjoittanut erikoislääkäri lähetti B-lausunnon suoraan Kelaan. Kysy vielä, että haluanko itselle kopion. Jos on muualta muuttanut lääkäri, niin kyllä toimintatavat ovat aika erilaisia ja kielimuurikin tulee monesti eteen. Onneksi lähes kaikissa tärkeimmissä asioissa olen saanut suomalaislääkärin kanssa asioida. Kohta on maahanmuuttajillakin paremmat terveysapajat kun kaikkea muuta kuin suomea puhutaan. :)

    • jossittelun paikka

      Tämä on vanha ketju, mutta kysyn kuitenkin kokemuksia kuinka Kela on suhtautunut näihin ylemmän luokan lääkekorvauksiin? Meneekö yleensä niin kuin on infottu erilaisissa lähteissä, vai vaivaako nihilismi?
      Tiedän, että 2015 koko systeemi kai muuttuu, mutta se on sitten sen ajan murhe.

    • astmainen

      Minulle taisi myös ohjekelalta kun sain eritysikorvattavuudesta ilmoituksen että se oli yväksytty ja hain uutta korttia kelalta ja sillä ilmoitusella sain erityiskorvattavuuden astmalääkkeistäni kunnes ain kortin kotia.Ohjeistus ontuu kelalla usein ja monilta jää etuudet saamatta.

    • ?????????????

      Miten Tyroxiinikorvauksia on viimeaikoina myönnetty? Kauanko yleensä käsittely on kestänyt?

      • Näin minulla

        En tiedä nykykäytännöstä, mutta itse hain kilpirauhasen vajaatoimintaani Thyroxin-erityiskorvattavuutta pari vuotta sitten. Päätös tuli muutamassa viikossa, uuden Kela-kortin saamisessa menikin sitten jokune viikko pidempään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2710
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2001
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      274
      1059
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      969
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    Aihe