Aina vaaditaan työkokemusta!

Niiskuttaja:.:

Suoritin vastikään lukion loppuun. Hakiessani niin yliopistoon, amk:hon kuin ammattikouluunkin, huomasin, että monissa paikoissa lisäpisteitä haussa sai jos oli joskus ollut töissä jossakin. Itse en ole koskaan tehnyt kesätöitä tai muitakaan töitä. Puistattaakin kuulla, kun jotkut ovat aloittaneet työnteon 12-vuotiaana. Itse olen alaikäisyysajan ollut vain lapsi, opiskellut ja lomilla nauttinut lomasta. Mutta nyt saan kärsiä siitä.

Työharjoittelupaikkoja hakiessa minulta on tiedusteltu, mitä töitä olen tehnyt. Siis häh! Minähän opiskelen, jotta saisin työpaikan, jotta sitten voisin tehdä töitä, kun olisi ammatti! Minusta on niin outoa, että ihmiset olettavat, että 19-vuotiaalla olisi jo liuta työkokemusta takana. Vastahan minä 18-vuotiaaksi asti asuin kotona ja vanhemmat minut ruokkivat ja vaatteet ostivat.

Tuntuu todella pahalta, kun ei pääse haluamiinsa työharjoittelupaikkoihin, koska moneen paikkaan ne selvästi valitsevat ne hakijat, joilla on lista upeista työpaikoista, joissa ovat olleet. Olisinpa vain tietänyt, että minun pitää jo tähän ikään mennessä olla käynyt töissä, vaikka vasta ammattia olen hankkimassa :(

6

858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hj,hjk

joilla on työkokemusta ja mahdollisimman paljon osaamista muutenkin, koska näin työnantaja saa näistä täyden hyödyn irti. Sellainen taas jolla ei ole kokemusta/osaamista joutuisi _oikeasti_ harjoittelemaan eikä pystyisi heti tekemään tuottavaa työtä, mikä on työnantajan ajasta ja tilipussista pois. Turha siis ihmetellä.

• dipsas

Peestä se on minunkin mielestäni. -_- .. jos olisin työnantaja, antaisin mahdollisuudet kokemattomille oppia. Ja jos ottaisin työharjoittelijoita antaisin heillekin palkkaa vaikkei tarvitse.
      Kaikki vaan ei ole yhtä reiluja kuin minä..valitettavasti, itekkäitä rahanahneita "rahaa ja nopeasti tänne!"...
      Oksennus.

• epäonnistunutt

Itse taas kävin neljä vuotta turhaan amk:ta. Ei ollut ikinä varaa mennä ilmaiseksi "oikeisiin töihin" joten jouduin tekemään elääkseni hanttihommia kesät mikä ei tukenut koulutustani lainkaan. No nyt valmistuttua on mukava selitellä miksi minulla ei ole päivääkään työkokemusta. Kuvittelin lapsellisesti että koulutuksellani olisi edes sellainen arvo, että sillä pääsisi aluksi vähän vaatimattomalla palkalla töihin ja se sieltä sitten nousisi kun kokemusta karttuisi mutta olin väärässä.

Hävettää ja itkettää.

• tsitsing

Sun VANHEMPIEN olis pitänyt tajuta tuo ja ohjata sut hakemaan kesätöitä. Sinä nyt et sitä mistään voinut tietää. Kyllä muaki sillo vitutti ku frendit oli kesät kotona ja minä töissä. Mut voit arvata, et kumpaa vituttaa nyt kun muilla ehkä yks aiempi työpaikka ja mulla 5. Eikä muuten ole tarvinnut koskaan edes kaupan kassalla olla.

• 3+9

No eipä se inssi tai diplomi-insnööriopiskelija tee paskaakaan niillä junnuiän kesätöillä. Tai jos tuntuu siltä, että niillä on jotain merkitystän(ei ole) niin lisäilee sinne listaan. Ei työnantajaa kiinnosta.

Se mikä niitä kiinnostaa on oikeat alaan liittyvät työt. Joita on harvalla. Se että et pienellä palkalla ollut junnuna myymässä jäätelöä tai kaupankassalla ei tee eroa.

• --------------

Ei niillä junnuiän ruohonleikkuu -ja moppausduuneilla olekaan mitään yhteistä insinööri -tai kaupallisen alan koulutuksen kanssa, mutta onhan siitä nyt etua jos on jotain käryä niistä ihan alkeellisimmista asioista kuten työsopimukset, veroehdotusten luku ja muut niin onhan se jo yhden asian opettelusta pois.

"Minähän opiskelen, jotta saisin työpaikan, jotta sitten voisin tehdä töitä, kun olisi ammatti!"

Lukiolainen ei ole ammatti, jos sitä tarkoitetaan. Mutta niin se maailmassa vaan menee, kokemus ratkaisee, ei se mikä on sosiaalisesti hyväksyttävää. Vertauskuvallisesti voisi verrata autoiluun. Eräs tuttu ajo-opettaja on kahden kesken myöntänyt että helpoimpia ja mukavimpia ajo-oppilaita ovat ne haja-asutusalueen pojat jotka ovat ajelleet autolla 12-vuotiaasta asti. Vaikka se on laitonta, siinä kuitenkin oppii sen itse asian, ajamisen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe