Mikä on oikein

ihmette

Olen vuosia sitten eronnut, silloin tehtiin osoitus johon molemmat ovat tyytyväisiä, meillä ei ollut avioehtoa.
Nyt kun ex on menossa uusiin naimisiin, niin miesystäväni (tosin nyt entisen) mielestä minun tai lapsien on sanottava ex:lle, että hänen tehtävä avioehto. Jos liitto päättyy eroon niin uusi vaimo vie puolet lasten perinnöstä. Mielestäni minulla ei ole minkäänlaista oikeutta puuttua koko asiaan, sillä olemmehan jo omaisuuden jakaneet, eikä hänkään puutu minun asioihini. puhumattakaan siitä että lapset sellaista isälleen menisivät sanomaan.
Olenko siis huono äiti, joka ei ajattele lapsen etua?
Vai nainen joka ajattelee omilla aivoillaan, eikä ole valmis taipumaan toisen tahtoon, silläkinuhalla, että suhde päättyi

3

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perinnyt...

      on oikeessa jos exäsi liitto päätyy eroon, eroamalla tai kuolemalla, niin vaimolla on avio-osa omaisuuteen ja asumisoikeus leskenä asuntoon kuolemaas asti, sama pätee toisinpäin, mutta sinun ei kuulu siihen puuttua, jokainen saa tehdä omaisuudellaan mitä tykkää.

    • kuhanvaan

      Tietenkin avioehdon tekeminen on exäsi ja uuden puolison oma asia, eikä sinulla ja teidän lapsillanne ole juridista oikeutta asiassa. Aivoihisi ja tahtoosi en ota kantaa, mutta epäilen josko uusi suhteesi kaatui moiseen erimielisyyteen toisten avioehdosta tai muodostuva pari on todella epäsuhtainen iän, terveyden ja varallisuuden osalta.
      Lasten isän lapsilleen jättämä perintö voi myös kasvaa nimenomaan ilman avioehtoa jos isän uusi puoliso kuolee ennen isää ja onkin kuollessaan isää varakkaampi. Puolisoiden äkkikuolemat ja -rikastumiset ovat mahdollisia.

    • ajattelet itse

      Ensinnäkin, jos eksäsi uusi avioliitto päättyy eroon tai eksä kuolee ennen uusikkoaan, nainen on oikeutettu puoleen miehen omaisuudesta avio-oikeuden mukaan vain, jos naisella itsellään ei ole sillä hetkellä mitään omaisuutta. Eli ikivanha ja ikisitkeä käsitys, että erossa menee puolet, toteutuu vain silloin, jos toinen osapuoli on pennitön.

      Toisekseen, on olemassa avioehdon periaatevastustajia ja -puoltajia. Tärkeintä kuitenkin olisi aina ja kaikkien pariskuntien kohdalla se, että pariskunta tekee ratkaisunsa vain ja ainoastaan itse. Piittaamatta naapurien, sukulaisten, ex-puolisoiden, ex-puolisoiden uusien puolisoiden tai lastensakaan näkemyksistä. Kun kyseessä on kahdenvälinen asia, niin siinä sopassa ei olisi tilaa muille päättäjille. Mielipiteitä voi kuunnella, ratkaisut pitäisi tehdä aina itse. Siksi olet täsmälleen oikeassa, kun et sekaannu eksäsi päätöksentekoon, vaikka kyseessä teoriassa saattaa olla osa lastesi perinnöstä. Tai sen kasvamisesta, kuten joku huomautti. Ethän varmaan haluaisi, että eksä uuden puolisonsa masinoimana ryhtyisi esittämään vaatimuksia, jos sinä olisit menossa avioon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      181
      10557
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      70
      7374
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      64
      3719
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      139
      1847
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1392
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      355
      1348
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      237
      1285
    8. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1239
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1063
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      961
    Aihe