KIVÄÄRI ALOITTELIJALLE!!

waaihih

Hei kaikki!

Olen tässä kiväärin hankintaa miettinyt ja päätynyt tulokseen, että 6,5x55 olisi paras kalliiperi omaan käyttötarkoitukseeni. Muitakin suosituksia toki voi antaa. Lintua pääasiassa tuolla ajattelin metsästää. Mutta olisi kiva myös jos samalla kiväärillä voisi ampua myös peuraa. Tämän takia en ajatellut pienempää (.222 tai .223).

Onko omakohtaista kokemusta 6,5x55 kalliiperisista?? Mikä olisi hyvä valmistaja? Tikka, Mauser??

2

528

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • retku..

6,5 x 55 on hyvä valinta, itse olen mieltynyt tuohon, sen patruunatarjonta on hyvä ja kohtuu hintainen.
      Ruotsissa tuo on sotilas kaliperi ja yleisin hirviase, sillä tippuu linnut ja peurakaliperiksi paras mahdollinen.
      Sakonvalmistamana se on kallis, kun Tikka on taas käyttänyt joitain muoviosia ja saanut tuotteestaan edullisemman.
      Omani ostin Sakolaisena, herkistinkoneistolla ja kiikarinjaloilla varustettuna, eikä moitetta löydy.
      Muistelen, että herkistinlaukaisu tuolloin maksoi extraa noin 170 € ja kiikarinjalat 100 €, tosin aika ja hinnat on muuttuneet.

Katso kaliperitaulukoista luotien lentoratoja ja vertaile niitä eri ampumamatkoille.

Osta kunnon ase, kerran se kirpaisee.

• waaihih

Minkälainen on näiden Sakojen tarjonta vasenkätisille? Olen myöskin katsonut Tikkoja. 6,5x55:a ei löydy vasenkätisille lähes mistään!

Onko kokemuksia ulkomailta ostamisesta? Suomen hinnoissa mm. Tikka t3 lite Stainless maksaa halvimmillaan 790€, mutta ulkomailta tilattuna hinta vain reilut 400€.

Paljonko herkistinkoneisto vaikuttaa? Oman kuulemani mukaan vähentää tarvittavaa liipaisuvoimaa jostain 1 kilosta 300 grammaan.

Entäs minkälaista tähtäintä suosittelet? Itse olen ajatellut Leupold VX-II 3-9x50. Tässä omaan käyttötarkoitukseeni soveltuva suurennos ja 50mm halkaisija tuo lisää valovoimaa 40mm:een nähden. Hinta Suomessa ~500€, ulkomailta 250-300€.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      50
      1613
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1365
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      28
      1148
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      89
      1104
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      996
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      191
      934
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      123
      921
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      871
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      831
    10. 71
      824
    Aihe