Voimat loppuu

Tulitikkutyttö123

Moi!

Miehelläni on todettu uniapnea, joka on ilmeisesti pahentunut viimeaikoina. Kyllä, hän kuorsaa, mutta se ei ole minulle varsinainen ongelma, koska olen tottunut siihen, vaan ongelma on mieheni tajuton väsymys ja uneliaisuus. Pahimpina päivinä hereilläolotunteja kertyy vain noin 4 tuntia.
Mieheni ei ole tällä hetkellä työelämässä, mikä tietenkin vaikuttaa tilanteeseen negatiivisesti. En saa hänestä seuraa itselleni "mihinkään", enkä tiedä miten voisin häntä auttaa.
En tiedä sitäkään, haluaako hän edes apua minulta! Rakastan häntä, mutta tilanne stressaa minua kovasti ja siksi joskus on jo kieltämättä käynyt mielessä luovuttaminen.

Mitä voisin siis tehdä? Lääkärin mukaan laihdutus lieventäisi välittömästi oireita ja minun mielestäni hänen pitäisi lopettaa ensimmäisenä tupakan poltto, mutta mistä voimat?
Ensisijaisesti tahdostahan kaikki on kiinni?!

12

4156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uniapnea minullakin

      onko miehelläsi käytössään CPAP-laite.

      Ainakin minulle siitä on ollut todellinen apu. En voisi kuvitella enää elämääni ilman sitä.

      En ole lihava, en ole koskaan polttanut, enkä yleensä kuorsaakaan, mutta päänsärky, pahoinvointi ja sydämentykytykset herätessä olivat todella rasittavia.

      En kuitenkaan ole aikaisemminkaan, ilman laitetta, ollut erityisen väsynyt päivisin, mikäli en ole ottanut jotain siihen vaikuttanutta lääkettä.
      En edes tajunnut kuinka pienet määrät, esim. 1/2 tabl. Zyrteciä jne. siihen vaikuttivat, lisäten myös muita uniapnean haittavaikutuksia.

      Tottakai miehesi pitäisi laihduttaa ja tupakanpoltto lopettaa, mutta jokainen tietää, ettei niihin kukaan muu yleensä voi vaikuttaa.

      Tulee mieleeni, että olisiko miehelläsi jonkinasteista masennusta ja pitäisikö siihen saada jotain apua.

      Oletko muuten ihan varma, ettei miehesi käytä mitään unilääkkeitä tai mitä tahansa väsyttäviä lääkkeitä, vaikka tavallisia särkylääkkeitä, lihaksia rentouttavia, antihistamiineja jne. Kaikki tällaiset lääkkeet syventävät unta ja pahentavat uniapnean oireita.

      Jos miehesi toisinaan on hereillä vain neljä tuntia päivässä, niin en usko, että pelkkä uniapnea riittää syyksi.

      • Tulitikkutyttö123

        vastanneille! En epäili, vaikka hän hieman masennuksesta jo kärsisikin, näiden uniongelmien ja henkilökohtaisen elämäntilanteensa vuoksi. Hän on lohtu syöjä. Hän tietää, että ruoka tuo useimmiten unen tehokkaasti illalla, siihen aikaan, kun ei olisi terveellistä enää syödä.
        Kävimme yhdessä läpi hänen käyttämiään lääkkeitään ja totesimme, ettei niistä minkään pitäisi vaikuttaa negatiivisesti nukkumiseen. Miehelläni ei ole tuota CPAP-laitetta käytössä, koska tosiaan ainakin mieheni yhä uskoo, että laihduttaminen lääkärin ohjeen mukaan auttaisi tilanteeseen.
        En tiedä, ehkä taustalla voi olla myös vastustusta kyseistä laitetta kohtaan. Onhan se kuitenkin erilaista nukkua maski naamalla kuin ilman? Toisaalta, onko varaa olla ilman laitetta, jos se parantaa oleellisesti elämänlaatua...
        Tulin vastauksistanne päätelmään, että mieheni pitäisi käydä ainakin asiantuntevan lääkärin luona päivittämässä lääkityksensä ja CPAP-laitteen tarpeellisuus.


      • 14 vuotta CPAP
        Tulitikkutyttö123 kirjoitti:

        vastanneille! En epäili, vaikka hän hieman masennuksesta jo kärsisikin, näiden uniongelmien ja henkilökohtaisen elämäntilanteensa vuoksi. Hän on lohtu syöjä. Hän tietää, että ruoka tuo useimmiten unen tehokkaasti illalla, siihen aikaan, kun ei olisi terveellistä enää syödä.
        Kävimme yhdessä läpi hänen käyttämiään lääkkeitään ja totesimme, ettei niistä minkään pitäisi vaikuttaa negatiivisesti nukkumiseen. Miehelläni ei ole tuota CPAP-laitetta käytössä, koska tosiaan ainakin mieheni yhä uskoo, että laihduttaminen lääkärin ohjeen mukaan auttaisi tilanteeseen.
        En tiedä, ehkä taustalla voi olla myös vastustusta kyseistä laitetta kohtaan. Onhan se kuitenkin erilaista nukkua maski naamalla kuin ilman? Toisaalta, onko varaa olla ilman laitetta, jos se parantaa oleellisesti elämänlaatua...
        Tulin vastauksistanne päätelmään, että mieheni pitäisi käydä ainakin asiantuntevan lääkärin luona päivittämässä lääkityksensä ja CPAP-laitteen tarpeellisuus.

        Mielestäni miehelläsi on aivan väärä mielikuva asiasta. Ei kukaan jaksa tuossa kunnossa laihduttaa. Ensin laite, että olotila kohenee, silloin jaksaa jopa laihuttaakkin, kun elämä muutenkin alkaa sujumaan.

        Tuo on jokin vanhakantainen näkemys. Muistan kyllä tuon ajan, jolloin asioihin suhtauduttiin noin, että ensin laihduttaa.... mutta harvapa jaksoi ryhtyä toimeen.
        Nykysin tehdään päinvastoin. Ensin CPAP- laite että elämäntilanne paranee. CPAP-laitteen voi jättää poiskin, jos laihduttaminen onnistuu, ei se mikään tervattu nenään ole, ettei sitä sen jälkeen enää voi pois jättää jos sellaisen on saanut.

        Juu, on eri asia nukkua maski nenällä kuin ilman. Todella ihana nukkua. En ymmärrä en alkuunkaan, miten voisin nukkua ilman maskia? Maskeja on niin monenlaisia, että kyllä niistä sopivia löytyy. Minäkin voin maski nokalla katsella televisoita, ja nukahtaa siihen omia aikojani.

        Sitten mulla on vielä sierainmaski, jonka kanssa voi käyttää silmälaseja, eli lukea vaikka maksi on nenällä.

        Tuo miehesi hoitamaton uniapnea ehtii tehdä peruuttamatonta vahinkoa sydämelle ja verisuonistolle ennenkuin miehesi laihtuu, josko laihtuu. Tiedän, että ei laihdu ilman että uniapnea hoidetaan ensin kuntoon. Silloin jaksaa liikkuakkin aivan eri tavalla, kun ei väsytä. Laihduttaminen ei ole helppoa ei ollenkaan. Se kun vaatii myös ruokavalion saneerausta samalla. Paljonasioita, joista pitää tulla pysyviä.

        Ja muista, että lisäravinteet on aivan varmasti paikallaan. Sieluni silmillä näen miehesi ruokalautasen, joten suojaravinteista on aivan varmasti huutava puute. C-vitamiinia kehiin ja paljon. Esim. puolukkaa naamariin.
        Jos minä syön illalla puolukkarahkaa, jossa mulla on ainakin 2 dl puolukoita, niin unta on aivan turha odottaa ennen aamutunteja. Se puolukan C-vitamiini virkistää niin mielettömästi.


      • C-PAP
        Tulitikkutyttö123 kirjoitti:

        vastanneille! En epäili, vaikka hän hieman masennuksesta jo kärsisikin, näiden uniongelmien ja henkilökohtaisen elämäntilanteensa vuoksi. Hän on lohtu syöjä. Hän tietää, että ruoka tuo useimmiten unen tehokkaasti illalla, siihen aikaan, kun ei olisi terveellistä enää syödä.
        Kävimme yhdessä läpi hänen käyttämiään lääkkeitään ja totesimme, ettei niistä minkään pitäisi vaikuttaa negatiivisesti nukkumiseen. Miehelläni ei ole tuota CPAP-laitetta käytössä, koska tosiaan ainakin mieheni yhä uskoo, että laihduttaminen lääkärin ohjeen mukaan auttaisi tilanteeseen.
        En tiedä, ehkä taustalla voi olla myös vastustusta kyseistä laitetta kohtaan. Onhan se kuitenkin erilaista nukkua maski naamalla kuin ilman? Toisaalta, onko varaa olla ilman laitetta, jos se parantaa oleellisesti elämänlaatua...
        Tulin vastauksistanne päätelmään, että mieheni pitäisi käydä ainakin asiantuntevan lääkärin luona päivittämässä lääkityksensä ja CPAP-laitteen tarpeellisuus.

        Olen käyttänyt CPAP-laitetta toista vuotta. Kokemukset ovat hyviä. Säryt, jotka oli virhellisesti diagnosoitu fibromyalgiaksi, hävisivät välittömästi. Aamupäänsärky katosi. Laitteeseen tottuminen on yksilöllistä. Itse totuin helposti.

        Laihduttaminen voi poistaa useissa tapauksissa apnean, mutta ei aina. Apneaa voi olla myös hoikilla.


    • Sirkelus

      Onko tuo laite miehelläsi ja käyttääkö? Jos käyttää niin kuinka usein hän käy kontrollissa, että kontrolloidaan, jotta maski on sopiva?

      CPAP-laitteesta huolimatta voi olla huono uni, kun säädöt eivät välttämättä vastaa tarpeita ja maksi ei välttämättä ole oikea hyvin sopiva.

      Mitä tuohon hillittömään uupumukseen tulee, niin ruoka on yksi pahin syyllinen. Leipä, pulla, peruna... kyllä uni maittaa... Jos kiskasen pottumuusia, niin nukun istualleni keskellä päivää vaikka muuten olen ylivireä.

      Uupumusken syitä on tasan tarkkaan lukemattomia. Se tupakka... ettei vaan olisi jo pilannut keuhkonsa, ettei olisi KEUHKOAHTAUMA tauti ehtinyt kehittyä? Jos on, se on peruuttamatonta. On järkyttävää katsoa keuhkokahtaumapotilasta, joka on tupakalla tärvellyt keuhkonsa, kun keuhkojen kapasitetti katoaa, ja hengitystehosta häviää puolet, ei kykene edes muutamaa porrasta liikkumaan.

      Joten miehesi mitä kiiremmän vilkkaan tutkimuksiin. Keuhkotutkimukset. Syöpäkin uuvuttaa hirvittävästi. Mutta mitä näitä arvuuttelemaan, mars mars, ota ukkeliini kainaloosi, ja kiikuta se lääkärille.

      • CPAP

        Vertaistukea CPAP-laitteen kanssa saa esim. sivuston www.cpap.fi keskusteluista.
        CPAP-laite on hengenpelastaja; sen hankkimisessa ja käytössä ei saa viivytell yhteeän.

        Ainakin minä nousin juuri tuollaisesta jatkuvasta uupumuksesta ja uneliaisuudesta sen avulla. Vaikutus oli uskomaton.


      • Tartteis CPAPPIA?
        CPAP kirjoitti:

        Vertaistukea CPAP-laitteen kanssa saa esim. sivuston www.cpap.fi keskusteluista.
        CPAP-laite on hengenpelastaja; sen hankkimisessa ja käytössä ei saa viivytell yhteeän.

        Ainakin minä nousin juuri tuollaisesta jatkuvasta uupumuksesta ja uneliaisuudesta sen avulla. Vaikutus oli uskomaton.

        Uskaltaisikohan tuota autoCPAP mallia kokeilla vaikka käytettynä (tietysti puhdistettu ja desinfioitu) lievään hengitysongelmaan ja kuorsaukseen öisin vai vaatineeko laitteen hankinta perusteellisen lääkärin tutkimuksen henkilölle vaikka perusterve muuten olisikin niin saisi enimmät aamuöiset päänsäryt ja päiväaikaiset haukottelut/väsymykset kuriin?


    • keskivaikea uniapnea

      Kai sitä aina kokeilla voi, jos joku opastaa sen käytön alkuun. Ongelma voi vaan tulla käytetyn koneen kanssa siinä, että maski ei välttämättä ole sopiva. Niitä on niin monenlaisia ja monenkokoisia. Itsellä ei ensimmäinen (koko)maski toiminut alkuunkaan. Väsytti vain kahta kauheammin kun heräsin vähän väliä maskin vuotamiseen, ja joka kerran kylkeä kääntäsessä. Lääkäri osaa auttaa sopivan maskin löytämisessä. Nyt kokeilussa nenämaski, joka tuntuu parin yön jälkeen paljon paremmalta.

      Jos kuorsaat suu auki, nenämaski ei vättämättä toimi. Kun avaa suun tulee paineistettu ilma suun kautta ulos.

      • Tartteis CPAPPIA?

        Varmaan itsellä tuo kokomaski toimisi kun selällään tulee enimmäkseen nukuttua, väkisin ei mitenkään pysty koko yötä kyljellään nukkumaan kun tulee johonkin aikaa yöstä pakonomainen tarve kääntyä selimakuulle tai sinnepäin, muutenhan koko ongelmaa itsellä ei olisikaan jos koko ajan pysyisi kylkiasennossa ja hengitystiet paremmin auki.


    • abborrex

      Minulle aikoinaan määrättiin tuo hemmetin pumppu ja tappelin sen kanssa aikani kunnes hermot meni ja lopetin. Myöhemmin sitten hammaslääkäri määräsi yöksi purukiskon ja vaivat loppuivat siihen!
      Eli leuan asento on usein nukkuessa sellauinen että estää ilman kulun. Kannattaa tutkituttaa sekin puoli.

      • Tartteis CPAPPIA?

        Olen nyt löytänyt helpotusta omaan vaivaan siten että ostin Tempur Millenium tyynyn jonka laitan sängylle siten pitkittäin että pää nojaa tyynyn kaltevaan osaan ja sien leuka painuu eteen alaviistoon kylkiasennolla nukkuessa.
        Myös ompelin T-paidan selkämykseen taskun muoviselle kovahkolle 1.5 l:n limpparipullolle joka estää selinmakuuta ainakin osin.
        Kuorsausta ei ollenkaan ainakaan 3h:n nauhoituksessa diginauhurilla ja huomattavasti virkeämpi olo päivisin iltaan asti... tutkimukset ja kokeilut jatkuu...


      • Mangusti2
        Tartteis CPAPPIA? kirjoitti:

        Olen nyt löytänyt helpotusta omaan vaivaan siten että ostin Tempur Millenium tyynyn jonka laitan sängylle siten pitkittäin että pää nojaa tyynyn kaltevaan osaan ja sien leuka painuu eteen alaviistoon kylkiasennolla nukkuessa.
        Myös ompelin T-paidan selkämykseen taskun muoviselle kovahkolle 1.5 l:n limpparipullolle joka estää selinmakuuta ainakin osin.
        Kuorsausta ei ollenkaan ainakaan 3h:n nauhoituksessa diginauhurilla ja huomattavasti virkeämpi olo päivisin iltaan asti... tutkimukset ja kokeilut jatkuu...

        Sitten jos joskus ei jaksa nauhureiden ja limsapullojen kanssa puuhailla, voi mennä terveyskeskukseen ja osallistua unitutkimuksiin siellä. Tutkimuksissa saa luotettavaa lääketieteellistä tietoa omasta hyvinvoinnistaan. Jos tutkitulle määrätään CPAP-laite, sen saa maksutta käyttöönsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6876
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2696
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2283
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1960
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1257
    Aihe