Löytyykö Bangladeshissa käyneitä ?

Pämmy

Onko kukaan teistä käynyt Bangladeshissa viimeisen kahden vuoden aikana ? Kertoisitteko kokemuksistani. Työmatka sinne olisi edessä ja olen ulkoministeriön tiedotteen luettuani lähes hysteerinen: maanjäristysvaara, terrorismivaara, denguekuumeriksi, malariariski.....Pakko sinne ei ole mennä, mutta toisaalta mahdollisuus nähdä tämä maa kiinnostaa.

6

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerrankäynyt

      Itse olin vain lomalla siellä tosin neljävuotta sitten samanmaalaisen miehen kanssa... tosin vain kaksi viikkoa mutta ihan kivareissu. Olot olivat kodin omaiset, koska asuin miehen perheenkanssa dhakassa isohkossa kerrostaloasunnossa. Malarialääkitys (heliopar) oli ja A hepatiittirokote eikä tullut mitään tautia ja söin paikallisten tyylillä (en tietenkään ihan kaikkea, en esim. kalaa tai muuta mitä yleensä kannattaa matkoilla välttää ja paikallisetkin, joivat vain keitettyä ja "puhdistettua vettä" itsellenikään ei tullut siitä mitään mutta ihmiset ovat erilaisia...), jotain pientä oli mutta ne meni paikallisella kotihoidolla ohi (esim. hyttysen pistot kutittivat mutta eräällä lääkeaineella kutina lakkasi tyystin). Ruokailu on oma lukunsa sinänsä... ruuat ovat usein tulisesti maustettuja ja niistä kannattaa ehkä etsiä tietoa muualata koska itse nyt söin matkalla perheen kanssa paistettuja ruokia enkä ulkona valmistettuja paitsi kerran kun tarjottiin ja oli kovanälkä. Hedelmät tosin söin tuoreeltaan ja viinirypäleet olivat erin omaiset mutta tietty niissäkin voi olla vaikka mitä jos ne pestään likavedellä...

      Kannattaa kuitenkin varautua kaikkeen ja yrittää saada tietoa muista työskennelleistä tai vaihdossa olleista, itselle jäi mielikuva ystävällisistä bangladeshiläisista mutta mikään turistimaahan se ei ole kuten Intia ja kulttuuri on lähempänä muslimi kuin hindu kulttuuria ja ajatusmaailma konservatiivisempi ainakin mitä tulee alastomuuteen tai vähäpukeisuuteen. Itse käytin joinakin päivinä paikallisia vaatteita ja toisina omiani. Esimerkiksi huvipuistossa oli ihan vain farkuissa ja pitkähihaisessa ohuessa paidassa ja se oli kai kaikille ihan ok. Perheessä naiset sekä miehet käyttivät ei länsimaisia vaatteita tosin naisilla pukukoodi on tiukempi kuin miehillä noin yleensä... Yksin en kylläkään liikkunut missään...

      Bangladesh on olosuhteiltaan varmaan lähimpänä intiaa, joten Intiassa asuvilta voi myös saada käytännön vinkkejä Bangladeshissa selviämiseen.

      Jotain tietoa sitten myös tarjoaa www.virtualbangladesh.com sivusto, jossa voi bengalin kielen alkeitakin opiskella. Vanhempi sukupolvi ei osaa juuri ollenkaan englantia mutta itse ainakin pystyin keskustelemaan helposti nuorison kanssa ja käyttämään heitä tulkkeina myös jos minulla oli asiaa perheen vanhuksille.

      Kaikkialla on omat vaaransa mutta kaikissa paikoissa ihmiset myös asuvat ja elävät ja matkailevat ja selviytyvät, otat vaan hyvät pohjatiedot maasta, kulttuurista ja tarvittavista tropeista niin etköhän pärjää ja toivottavasti myös paikalliset neuvovat lisää... itse olin perheessä 2vk mutta työmatkat on sitten taas oma juttunsa. en tiedä miten suuri vaara Bangladeshissa on terrorismista ja miten sitä voisi välttää (kerrankin eripuolilla maata räjähteli 20 pommia kun mies luki paikallisista uutisista mutta ihmisvahingot olivat vähäisiä) mutta malariaa ja kuumetta vastaan nyt ainakin kannattaa suojautua näin etukäteen ja myös paikan päällä... Dhaka taitaa olla ainoaa aluetta, jossa ei ole Bangladeshissä akuuttia malariariskiä (ei ainakaan neljä vuotta sitten mutta sekin vaihtelee.

      hyvää työmatkaa vaikka oletkin tainnut jo matkata... kerro ihmeessä kokemuksistasi täällä jos muistat...
      Itse tunnen bangladeshiläisiä Suomesta ja he käyvät usein kotimaassaan ja ainakin oman maan ruokiin tottuminen suomalaisten ruokien jälkeen on tullut puheeksi... lähinnä juuri tulisuus....

      • Bangladeshiin

        Bangladeshillekkin voitaisiin tehdä oma alue niin keskusteluakin voisi tulla paljuon helpommin.

        Olisi sellaista kysyttävää että minkälaiset viisuvaihtoehdot on suomalaiselle saada turistina Bangladeshiin?
        Entä kuinka pitkään maassa saa olla yhteen mittaan jne.?
        700 ruotsin kruunua näyttää hinta olevan viisumille mutta mitään tietoa tosiaan muusta ei ole.


    • InfooBangloista

      Hei!
      Tarkoitus tänä vuonna matkata Bangladeshiin.. Nostan tätä keskustelua ylöspäin, eli jos löytyy BANGLADESHISSÄ käyneitä niin voisitteko kertoa jotakin matkastanne? Olen syksymmällä lähdössä, kun pitäis olla turvallisempaa....
      Ja etsin nyt tarinoita niiltä, jotka käyneet parin vuoden sisään......................

    • sammakko1

      Kävin Dhakassa viime syksynä työmatkalla. Paikka on hyvin samantapainen kuin Intia sillä erotuksella että ruuan kanssa pitää olla vieläkin tarkempi kuin Intiassa. En tiedä miten yövyt mutta muistutan että hotellin tulee olla melko hyvä ennenkun vastaa edes Suomen keskitasoa ja saattaa olla tosi kallis. Muista ottaa kunnon vatsa antibiootit mukaan esim: Ciprofloxacin 500 mg jota perinteisten ohjeiden mukaisesti en ole syönyt loppuun saakka. Muutama päivä riittää. Auttaa nopeasti melkein ensimmäisen tabletin ottamisen jälkeen. Liikenne on yhtä kaaosta. Huono englanninkielen osaaminen. Normaali varovaisuus tämänkaltaisissa maissa on tarpeen. Denguakuumeen tai jonkin muun taudin voi saada muuallakin. Menin business viisumilla joka maksoi 51$ ja sen sai on-arrival = kentälle mentäessä. Mikäli muistan oikein, nettisivuilla oli paljon ristiriitaista kirjoittelua viisumeista. Soittaisin konsulaattiin ja kysyisin asiaa. Matkailu avartaa, pelko pois. Onnistunutta matkaa ja uusia kokemuksia.

    • buriman

      On ne vaan kummallisia maita nämä melkein aasian maat ku pitää noin vahvoja myrkkyjä itseensä tunkea että yleensä pystyy edes syömään!!! mitä ne oikeasti teille syöttää????? huh mä en ikinä siis mene sinne!

      • buriman

        ja joo noi pommi-iskut mitä helv.... mitn olis somalia ja taas irak tai syyria??? hyi helv.... mene tsetseniaan pääset kyllä sielläki paskoo verta ja lyijyä v nuija!!! ja vielä pitää maksaa visasta hahhahhaa!!!!!!!!!!! mä voin ostaa aseen ja luodit! onnee v urpo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe