Hei,
olen aivan liemessä. Mikä neuvoksi?
Vaimo 48 v, on viimeisen vuoden aikana muuttunut toiseksi ihmiseksi. Ennemin suhteellisen tasainen luonne on muuttunut vuoristoradaksi. Mieliala voi vaihdella ääripääästä toiseen lyhyessä ajassa. Välillä tulee päiviä, jolloin vaimo ei näe missään mitään valoa. Kaikki on täysin epätoivoista. Nyt hän on tullut siihen tulokseen, että syynä epätoivoon on aviomies eli minä ja on vihjaillut avioeroakin. Hiljaisesti otinkin hiukan etäisyyttä ja muutin toistaiseksi toiselle paikkakunnalle. Onneksi siihen oli mahdollisuus. Olemme sopineet, että menen parin viikon kuluttua takaisin ja katsotaan sitten jatkoa. Tämä tuntuu oudolta, kun muuten olemme olleet toimivassa liitossa jo 20 vuotta ja mitään ulkoista muuta syytä en keksi. Huonoina hetkinä yksikin väärä ilme tai sana saattaa aiheuttaa räjähdyksen aivan tyhjästä.
Olen lukenut netistä vaihdevuosioireista ja olen varma, että kyse on juuri siitä. Olen varovasti yrittänyt "hyvänä hetkenä" puhua oireista ja siitä, että siihen olisi apuakin saatavissa. Vaimo ei halua uskoa, että kyse on siitä, eikä suostu asiasta edes keskustelemaan.
En haluaisi tämän vuoksi erotakaan, varsinkin kun oikeasti arvostan ja pidän hänestä sekä taatusti antanut hänelle niin henkistä kuin fyysistäkin vapautta elää omaa elämäänsä. Hyvinä hetkinä hän on jopa ihanampi kuin koskaan aikaisempina vuosina. Minua pelottaa palata, kun tiedän, että pinnan alla kuitenkin kiehuu ja hormonit mylläävät. Voi kun voisin jotenkin auttaa? Epäilen, että tässä valtakunnassa on tehty lukemattomia avioeroja vaihdevuosikiukusta johtuen ja varsinkin jos kumppani ei hoksaa mistä on kysymys, niin peli on pelattu. Haluaisin tietää, että onko naisten yleensä helppo puhua vaihdevuosiongelmista aviomiehelleen? Miten naisia tulisi asiassa lähestyä? Naiset auttakaa miestä mäessä!!
Vaimon mielialavaihtelut
43
4945
Vastaukset
- -vm-59
vaihdevuosioireilua vaikka ikä olisikin siinä 50 kieppeillä!
Miksi ihmeessä vaimosi ei voisi olla oikeassa, eli hän on kyl.avioliittoonne ja piste. Haluaa ehkäpä eron.
Ei kaikkea voi laittaa hormonien piikkiin.
Jospas hän on kyllästynyt liittoonne?- Anonyymi
Tuttuni laittaa kaiken paskan minkä suustaan suoltaa nyt vaihdevuosien piikkiin . Ajattelematta sitä että hän on aina ollut sellainen
Eli mitään ihmeellistä muutosta ei ole tapahtunut
- Hormoonihurmio
Oletpa loistava mies, kun osaat epäillä hormoneja syyksi, etkä heti juokse ottamaan eroa! Pisteet sinulle siitä, ei toista muutenkaan pidä hylätä heti pahan paikan tullen. Pitkässä liitossa kyllästymisen hetkiä tulee, mutta ne menevät ennen pitkää ohi. Sanon tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä, koska tänään on puolisoni ja minun 32. hääpäivä.
Minä uskon vakaasti, että kysymys on juuri hormonien aiheuttamista mielialamuutoksista, varsinkin jos liitto on tähän asti ollut sopuisa. Nimenomaan tuo ilman mitään syytä räjähteleminen ja aviomiehen syyttäminen omasta surkeasta olosta viittaisi siihen. Tämä on nyt puhdasta kyökkipsykologiaa (kun mitään alan koulutusta ei ole, vain kohtalaisesti elämänkokemusta), mutta voisiko aviomiehen syyttely ja hyljeksyntä olla myös sen merkki, että nainen tuntee menettävänsä viehättävyytensä ja naisellisuutensa ja torjuu miehen, ennen kuin mies ehtii torjua hänet?
Tilanne on hankala, jos hän ei suostu puhumaan asiasta edes hyvinä hetkinään. Jos hän ei suostu menemään lääkärille (ehkä se aika tulee vähän myöhemmin, jos fyysiset oireet ovat riittävän pahat), voisitko jotenkin suostutella hänet syömään vitamiineja? Minulle neuvoi gynekologi B6-vitamiinin lääkkeeksi psyykkisiin oireisiin, ja vähän se rauhoittikin, sehän on "hermovitamiini". Pitoisuuden pitää vain olla korkeampi kuin monivitamiinitableteissa, mutta apteekista saa kyllä ilman reseptiä aika vahvojakin B-vitamiineja (esimerkiksi Neurobion Forte, sisältää eri B-vitamiinilajeja).- yks nainen
Kyllä näitä jatkuvia mielialanvaihteluita viisissäkymmenissä kokeneena ainakin epäilen että usein joku "hormooniepätasapaino"täytyy olla kyseessä. .Ilman mitään ulkoista syytä väliin tuntee ärtymystä ja vihaa kaikkia kohtaan, läheisiäkin. Ei jaksaisi tavata ketään. On vetämätön olo ja väsymys. Ja ihan kroppakin kipeä. Suurinpiirtein tuikottelee ikkunasta ulos, eikä voi keskittyä mihinkään. Sit ahdistuapäivä tai masennuspäivä. Ja sitten simsalabim mieli hiljalleen kirkastuu ja saa selvitettyä rästihommia. Olo tuntuu taas hyvältä ja äsken tiuskimista saanut aviomieskin on taas läheinen.Todella arvostaa näitä hyviä jaksoja jolloin "hetken tie on kevyt kulkea".
Onneksi edes täällä voi jutella ja jakaa kokemuksia, ei tutuille oikein osaa tuntemuksiaan kertoa eikä edes aviomiehelle, mutta koittakaa miehetkin jaksaa. - apua B-vitamiineista
yks nainen kirjoitti:
Kyllä näitä jatkuvia mielialanvaihteluita viisissäkymmenissä kokeneena ainakin epäilen että usein joku "hormooniepätasapaino"täytyy olla kyseessä. .Ilman mitään ulkoista syytä väliin tuntee ärtymystä ja vihaa kaikkia kohtaan, läheisiäkin. Ei jaksaisi tavata ketään. On vetämätön olo ja väsymys. Ja ihan kroppakin kipeä. Suurinpiirtein tuikottelee ikkunasta ulos, eikä voi keskittyä mihinkään. Sit ahdistuapäivä tai masennuspäivä. Ja sitten simsalabim mieli hiljalleen kirkastuu ja saa selvitettyä rästihommia. Olo tuntuu taas hyvältä ja äsken tiuskimista saanut aviomieskin on taas läheinen.Todella arvostaa näitä hyviä jaksoja jolloin "hetken tie on kevyt kulkea".
Onneksi edes täällä voi jutella ja jakaa kokemuksia, ei tutuille oikein osaa tuntemuksiaan kertoa eikä edes aviomiehelle, mutta koittakaa miehetkin jaksaa.Voi olla myös että voimat vain pikkuhiljaa hiipuu ja sitä ei voi myöntää itselleen eikä myös toisille. Itse en ole juurikaan vaihdevuosioireita kärsinyt (54v) mutta välillä oli aikoja että varsinkin syksy-alkutalvi oli niin raskasta että siitä en selvinnyt kuin Beroccan voimalla.
- Viisikymmenvuotias
aikaa tämä naisen vaihdevuosien alkaminen miehellekin. Itselleni tuli jonkinlainen itseinho kun huomasin oman tuoksunikin muuttuneen vastenmieliseksi omassa nenässäni. Tuntui, että haisen niin pahalle, etten voi ketään päästää lähellekkään jos en ole käynyt suihkussa viisi minuuttia aikaisemmin. Toisaalta jatkuva hikoileminen hävetti suunnattomasti. Luulisin, että takana olivat alitajuntaani iskostuneet käsitykset ja stereotypiat vaihdevuosista ja minusta ne olivat pelottavia. Esimerkiksi tuo laulu, Lännen pikajuna, tai jotakin sinnepäin kuvastaa noita häpeäntunteita. Siinähän viisikymmen vuotias vanhapiika huokailee ja käy käsiksi rosvoon kun ei muuta enää saa. Nuo sanat "huh huijaa", tulevat automaattisesti kuumotuskohtauksessa suusta kuin sammakot. Kuivuus on kamala ongelma; alapään ja yläpäänkin limakalvot tulevat nahkeiksi ja kaikki kosteus hautuu kainaloissa, rintojen alla ja nivusissa. Olotila voi olla ajoittain karmea. Nainen saattaa päätellä, ettei hänestä ole enää mitään iloa miehelleen ja vetäytyy kokonaan pois.
- hajut kuriin
itse olen siirtynyt hautovista pikkuhousunsuojista TENA Lady Ultra Mini Plus valmisteisiin. Alapään hajut pysyvät kurissa. Rainbow pikkuhoususuojat ja inkontinessisuojat ovat myös hyviä ja edullisia. Kynnys käyttää inkontinessisuojia on kyllä korkea kun kyse ei ole kuitenkaan virtsankarkailusta. Itse en ole kärsinyt kuivuudesta. Syön K-vitamiinia D-vitamiinia(25µg/kapseli) usein myös teelusikallinen vehnänalkio öljyä (E-vitamiini) sinkki tapletteja (Keski-ikäisillä tavanomaista sinkin puute)
- vm.55
täydet pisteet sinulle noin hyvin vaimosi vaihtareista johtuvista kiukutteluista ymmärtäväiselle aviomiehelle.itse aikanaan en myöskään tunnistanut miksi ykskaks räyhäsin ja räjähtelin ja toisena päivänä kuin ei mitään olisikaan ollut,mutta mies oli ihmeissään tietysti käytöksestäni ja riitoja tuli useinkin,nyt voin sanoa että alan olla tasapainossa mielen ja käytökseni kanssa ja en syö hormoneja,mutta pahimmillaan kyllä turvauduin niihin joksikin aikaa ja nyt voin sanoa että meillä menee hyvin mieheni kanssa ja olemme olleet 36v aviossa ja ollaan viiden lapsen isovanhempia ja myös liikunnallisia.
- ääåå133322
Haistakaa .....
- Aboriginaali
Kissimirristä tiikeriksi kerran kuukaudessa
Nyt se on selvinnyt miksi tuo rakastamamme kissimirri muuttuu arvaamattomaksi tiikeriksi kerran kuukaudessa. Tuoreessa amerikkalaisessa tutkimuksessa kerrotaan miten naisten kuukautiskierrolla on suora yhteys naisten aivoihin ja siihen miten hänen mielialansa voi yhtäkkiä muuttua.
Todennäköisesti hormonitasojen vaihtelu vaikuttaa tähän muutokseen aivotoiminnassa.
Tästä löydöksestä Cornellin Yliopistossa ja Rockefellerin Yliopistossa (molemmat yliopistot sijaitsevat New Yorkissa) työskentelevät tutkijat toivovat lisää tietoa monen naisen kokemista kuukautisia edeltävien päivien oireista (pre-menstrual syndrome, PMS). Jopa 80% naisista kokevat jonkinasteisia PMS-oireita. Premenstruaalisyndroomaan kuuluu lukuisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Oireet ilmenevät kuukautiskierron puolestavälistä kuukautisten alkamiseen asti. Tavallisimpia fyysisiä PMS-oireita ovat turvotus, rintojen kipuherkkyys, vatsakivut, pahoinvointi, voimakas väsymys, päänsärky, lihassäryt, ruokahalun muutokset, jopa suoranainen ruoan himo varsinkin tiettyihin ruoka-aineisiin, ummetus, ripuli, painon kohoaminen ja häiriöt yöunessa. Psyykkisiä PMS-oireita ovat mm. ärtyneisyys ja arvaamattomat mielialan vaihtelut. Levottomuus, itkuherkkyys ja keskittymisvaikeudet ovat tavanomaisia, sekä alakuloisuus, jopa masennus.
Psyykkiset oireet ovat usein hankalammat sietää kuin fyysiset. Kun muutoin sopuisa puoliso, äiti, ystävä tai työtoveri muuttuu yllättäen riidanhaluiseksi, kärttyiseksi ja mistä tahansa syystä itkeskeleväksi, saattaa kyseessä olla PMS-oireyhtymä. Yleisimmillään PMS-oireet ovat 30-45-vuotiailla naisilla. Varsinaista lääkitystä ei näihin vaivoihin ole olemassa. Kipulääkkeet lieventävät useita fyysisiä oireita. Niihin ja myös psyykkisiin oireisiin kannatta kokeilla reipasta liikuntaa raittiissa ilmassa. Seksin on todettu helpottavan oireita. Mutta miten lähestyä karjuvaa tiikeriä hellästi ja ymmärtävästi onkin jo toinen asia.
Aivotason muutokset löytyivät magneettiresonanssikuvauksilla (MRI) kun naiset kuukautiskierron eri vaiheissa suorittivat erityyppisiä tehtäviä. Naisten aivot skannattiin MRI:llä 1-5 päivää ennen kuukautisia ja 8-12 päivää kuukautisten jälkeen. Samanaikaisesti naisille näytettiin negatiivisia, neutraaleja tai positiivisia mielleyhtymiä synnyttäviä sanoja (esim. raiskaus, syöpä, kirjahylly, pyörittää, hellä, iloinen). Haasteisiin kuului myös ratkaista yksinkertainen kognitiivinen tehtävä. Kognitiivinen psykologia tutkii ihmisen tietoa käsitteleviä prosesseja, esimerkiksi muistin, oppimisen, ajattelun, havaitsemisen, tarkkaavaisuuden, luovuuden ja ongelmanratkaisun toimintaa.
Skannauskuvat osoittivat, että ns. orbitofrontaalinen kerros, joka aivoissa mm. kontrolloi tunteita ja säätelee ilmaisukykyä, oli paljon aktiivisempi kuukautisia edeltävinä päivinä. Kuukautisten jälkeen kognitiiviset tehtävät ja tunnepitoisten sanojen lukeminen ei aiheuttanut samanlaista aktiviteetin lisäystä.
Lue enemmän tutkimuksesta (englannin kielellä) tuoreessa tiede-lehdessä Proceedings of the National Academy of Sciences tai lehdestä New Scientist.
Lähettänyt christer sundqvist klo 22:22
----------------------------------------------------------------------- - Estroelli
Minulla ei auttanut b-vitamiinit eikä muutkaan luomut. Estrogeeni on ainut helpotus mielialaongelmiin vaihtari-iässä. Vihantunteita, masennusta, eroajatuksia, agressioita..... Nämä ovat vähentyneet estrogeenin aloitettuani. Ap olet ymmärtäväinen ja järkevä. Minun mieheni ei sitä ole, vaan syyllistää minua, vika on hänen mielestään luonteessani. Vaihdevuosista minun on vaikea puhua miehelleni jostain syystä. Kyllä hänen pitäisi asiasta olla tietoinen kun tietää ikäni.
- Estroelli
Käytin estrogeenigeeliä mtmn viikon annoksella 2 painallusta pumppupullosta ja mieliala oli jokseenkin seesteinen. Sitten alkoi olla päänsärkyä, joten vähensin yhteen painallukseen. Alkoipa v-käyrä nousemaan ja vihantunteet palasivat. Elikkä eikun annos takaisin kahteen painallukseen. Tällaista se on.
- vaihtoon
Jospa vaimosi haluaa miettiä rauhassa elämäänsä,mitä haluaa ja ikäkriisi saattaa olla.Hän haluaisi ehkä vielä todistaa viehätysvoimaansa ,ja seikkailla mutta ei halua sulle puhua.Oma aika alkaa ehkä olla nyt kyseessä,ei siedä muita kun etsii ehkä itseään,omia tuntemuksiaan .Ja naiset alkavat herkistyä hormoniviidakossa ja tuntea ahdistusta asioissa eikä jaksa toisia lähellään.Jos haln sanoo haluavansa erota,ehkä hänellä on joku uusi tuttavuus tai seikkailu,ei halua sua loukata je kertoa.Vaihtoehtoni on että anna hänen olla omillaan,älä pitele enää yhteyksiä ,katkase vaan soitot,viestit.Anna pallo hänelle ,jos tahtoessaan ottaa yhteyttä ja kavereina voitte jatkaa.Itse rakastuin toiseen kesken suhteeni ,sanoin haluavani katkoa juttumme,enkä ole kertonut suhteestani mitään.Kavereita ollaan mutta etäisenä,en halua loukata ja satuttaa toista.Vaimiostasi en tiedä mutta ei kaikkea voi selittää hormoneilla koska hän ehkä haluaa jotakin nyt selvästi.
- rakastanitseäninyt
Minä luulin et on vaihdevuosioireita ja selviskin et miehellä oli jo vuosia ollu toinen nainen.Se naisen vaisto on totta ja siksi oirehdin.Luulin myös et haisrn ym.inhosin itseäni, vaikka syy oli parisuhteessa joka ei ollut kunnossa.
Ero tuli ja sen jälkeen, itseinho ja syyttely loppu. - oikeinoivaltaa
Kiva kun joku mies miettii muutakin kuin mikä sitä riivaa. On vaan niin hankala luonne. Yms.
Itse olen Kait kärsinyt pms oireista tosin käsitin sen vasta viime vuosina.
Huomasin että jos ollaan juhlimassa niin kilahdan nopeeta mistä tahansa asiasta. Alko ei sovi yhtään silloin.
Se on jäänyt poissa. En halua enää lisää tuskaa ja huonoa vointia.
Nyt olen vaihdevuosien vaiheessa. Mielialat kyllä vaihtelee suuresti.
Minulla on käytössä keltarauhashormooni kohdunlimakalvon liikakasvun vuoksi. Vuodot ovat tosi runsaita.
Mietin vaan että lisääkö toi mielialan muutoksia enempi?
Kiikun kaakun tässä mennään päivä kerrallaan tietenkin.
Minulla on ollut myös verenkiertohäiriöitä sekä välillä verensokerin kaa heittoja.
Samoin sairastan kilpparisairautta mikä oli aika hankala hoidettava.
Nyt vuosia thyroxin mennyt.
Väsymys Kait vaikein ei vaan tahdo jaksaa.
Ystäviä edes tavata kuten ennen.
En jaksa puhua.
On varmaan ollut kestämistä läheisillä minun oudon käytöksen vuoksi.
Vaan Kait nämä asiat joskus helpottaa kuitenkin.
Pienet ihmiset lastenlapset tuovat myös paljon iloa, voimaa elämään. - vuosiuusitaas
Vanha kirjoitus mieheltä. Olisi kiva tietää että kuin teille kävi. Pääsittekö yli vaikean vaiheen?
Vai tuliko se ero kuitenkin.
Voimia vaan kaikille miehille jotka joutuvat kestämään naisten oikkuja. Ei ole mukavaa heillekään.
Moni nainen ei kestäisi jos miehen käytös olisi vastaavaa. Ei ole kiva näitä kokea, ei tosin voi kaikkea käytöstä laittaa hormonien piikkiin. Elämä voi olla muutenkin vaikeeta juuri tuossa iässä. Eihän sitä voi töissäkään riehua ja puhua mitä tahansa ihmisille.
Mies raukat joutuu kestää tosi paljon kiukkua ja kummaa käytöstä. Tosin he eivät voi kokea tätä miltä naisen päässä kropassa tapahtuu.
Mielenrauhaa kaikille ja hyvää alkanutta vuotta kaikille! - elämä.on
vaihdevuodet ei johdu hormonimyrskyitä vaan hormonien puutteesta. Tilanne ei parane koskaan, ellei hän suostu estrogeenihoitoon. Jos hän vetoaa syöpäriskiin, pyydä häntä punnitsemaan suhdetta normaali elämänlaatu / pieni syöpäriski.
Hänelläkään ei ole helppoa, tiedän, kun painin saman kanssa. Olen yrittänyt jättää korvaushoidon tauolle, mutta oireet palaavat aina, vaikka hoitoa on ollut jo yli 10 vuotta.
Hoputa vaimo lääkäriin, mutta vaihtoehtoa ei ole.- elämä.on
lisään vielä, että puolet määrätystä hoidosta on riittänyt mulle, eli puoli pilleriä/päivä. Siten ei painokaan nouse yhtään.
- Jodanniko
olipa mukava kuulla, että en ole yksin tässä maailmassa. Vaimoni muuttui kuukausi sitten aivan eri ihmiseksi, samalla kun tuli selväksi että vaihdevuodet ovat alkaneet. Aluksi olin täysin ymmälläni, epäilin kaikenlaista, mm. toista miestä. Mietin eroamista, puhuin ilkeästi tein todella typeriä asioita. Sitten aloin ymmärtää, kun hän välillä suostui hiukan puhumaan ja kertomaan tunteistaan.
Nyt olen päättänyt yrittää säilyttää avioliittoni ja että minun pitää vain rakastaa ja tukea. Olen lähellä kun on tarvis kauempana kun hän niin haluaa. Tiedän että erilaisia hoitoja on, mutta hän ei tällä hetkellä niitä halua. Enkä aio pakottaakaan. - Bkhhi
Minulla on samanlainen tilanne alkoi viimme kesänä.Pari ensimmäistä kuukautta oli melkein joka päiväinen syyllitäminen ja että minun vika on hänen olotilansa kun hänellä ei ole tunteita enää minua kohtaan.Puhui jatkuvasti erosta lopulta luovutin sanoin että erotaan mutta sitten hän ei enää halunnutkaan erota.Nyt tässä on mennyt muutama kuukausi välill paremmin välillä huonommin.Vielä nytkin on sellaisia aikoja että minun kuulema pitäisi tehdä ero päätös sitä minä ihmettelen että miksi minun pitäisi se tehdä eihn tilanne minun vika ole osaisikko joku tähän vastata.Sitä minä ihmettelen että meillä sujuu sänkyhommat hyvin on itsekkin aktiivinen luulisi jos ei ole tunteita minua kohtaan ettei nekään kiinnosta.On välillä aikoja että on ihan normaali sitten on taas aikoja ettei puhu oma aloiteisesti mitään silloin kuulema miettii suhdettamme nyt on päätöksen teko hänellä erostamme sillä minä sanoin että minä en sitä ainakaan tee saa nähdä miten käy toisaalta en haluaisi erotakkaan sillä rakastan kaikesta huolimatta häntä mutta saa tehdä itse ratkaisunsa.
- käpälä
menin itse aikanani lääkäriin samanlaisista oireista esim:imuroin ja itkin ,jos joku kysyi mitä syötäs niin vastasin syökää sormianne,jos joku puhu mulle dösässä olisin voinut tappaa...jne. Kävin kyniksellä joka vastasi heti että naishormonitasoni on alkanut väheneen määräsi e-pillereitä "vanhoille "johon sitä hormonia lisätty nimeltään Qlaira .Kaks viikkoo ja olin normaali !
- Bkhhi
Kiitos vastauksesta.Kysyisin oliko tunteesi välillä ettet tuntenut muuta kuin vihaa välillä olit normaali riippuen päivästä miten se alkoi.
- Tarkkaile
Vaihtoehtokin tuohon on jos sairastunut maanis-depressiivisesti, sekin voi puhjeta keski-iällä. Luultavasti on kuitenkin kysymys hormoonien heittelystä. Kaikilla naisilla ei ole noin voimakkaita oireita.
- Bkhhi
Mikä lie siinnä kun häntä rupeaa joku asia potuttamaan niin ajatukset menevät kuulema aina meidän suhteeseen kun hän ei tunne kuulema minua kohti mitään tunteita.
- Estrena
Mieliala heittää vaihdevuosissa tosiaan laidasta laitaan. Vihantunteet on karmeita pahimmillaan. Pelotti että vihapäissäni tapan ukkoni. Kuumia aaltoja ei ollut. Sain estrogeenia ja helpotti! Kannattaa mennä gynegologille!
- Aboriginaali
PMS raivo teki minusta hirviön, 80% naisista kärsii PMS oireista.
Maria 40v kertoo miten oireet tekivät hänestä hirviön.
http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288337521287.html
---------------------------------------- Vaihdevuodetsiis
En ymmärrä miks tää jauhaa noita PMS juttujaan joka ketjussa!
- Aboriginaali
Pilleri vie ilon ja halun.
Lainaus 4.11.2000 Keskisuomalaisessa julkaistusta artikkelista.
Gynegologi Marjatta Aito.
E- pilleri on virallisen totuuden mukaan todellinen onnenpilleri Julkisuudelta piilossa käydään silti kiihkeää keskustelua pillereiden vaikutuksesta naisten psyykkeeseen ja tätä kautta myös seksuaalisuuten ja parisuhteeseen.
Vaikuttavatko hormonit mielialaan on vaikea kysymys, jonka koululääketiede on sivuuttanut lähes tyystin.... -En pidä hormoneita niin harmittomina kuin virallnen lääketiede esittää. -Synteettiset hormonit pistävävät kokonaan uusiksi naisen oman hormonijärjestelmän.
Pillereiden syöjiltä otetaan tehokkailla keltahormoneilla naisen oma hormonituotanto pois. Koska oma hormonituotanto tyrehtyy pitää pillereihin lisätä keinotekoista estrogeenia eli etnyyliestradiodolia.
Näiden keinoaineita sisältävien pillereiden syöminen aloitetaan usein jo murrosiässä.
Ei nainen vielä tuolloin tiedä millaista on, kun munasarja toimii hyvin ja kehittyy aikuisiin mittoihin ilman ulkopuolisia aineita.
Pillereiden mahdollisiin sivuvaikutuksiin havahduin, kun vanhimmasta tyttärestäni tuli muutamassa päivässä e-pillereiden syönnin aloittamisen jälkeen todella aggresiivinen tappelunhaluinen raivotar, Kysyin häneltä, että huomaatko mitä pillerit tekevät sinulle? Hän vastasi, että ai juu, luulin vain että olen huonolla tuulella. -Niinhän sinä oletkin, mutta se johtuu todennäköisesti pillereistä. - Kun nuorempi tyttäreni söi pari vuotta pillereitä huomasimme, että huushollisamme asuu nainen, joka ei koskaan hymyile.
Omien havaintojeni mukaan pillereistä tulevia psyykkisiä oireita ovat masennus, ahdistuneisuus paniikkitilat, aggressiot, välinpitämättömyys.
Olen pitkään miettinyt mistä nämä perusilmeettömät nuoret naiset ovat keskuuteemme putkahtaneet? -Sehän tiedetään, että vanhat naiset ovat äkäisiä akkoja, mutta näillä pillereillä teemme nuorista tytöistäkin samanlaisia.
Antamalla nuorille ehkäisypillereitä me teemme heistä hypoestrogeenisiä vaihdevuotisia naisia.
Ongelmana on se, ettei pillereiden nagatiiviusiä vaikutuksia ole juurikaan tutkittu, -Sen todistaminen, että joku oire johtuu keinohormoneista on todella vaikeaa".
Edelläoleva lainaus oli n 10% laajasta lehtiartikkelista
-------------------------------------------------------------------------------- Estrena
Hei haloo, tää on vaihtaripalsta, etkö tajua!
- Mkln
Vaimoni on 44vuotias hänellä on ollut sellaisia oireita monta kuukautta että hänen iloisuus on kadonnut.Töissä jos on vastoin käymisiä niin kuulema tympii tulla kotiin ja aina silloin rupeaa syyttämään olostaan että ei tunne minun kanssa onnellisuutta eikä rakkautta minua kohtaan.On puhunut erosta monta monituista kertaa että jos olisi onnellinen jonkun muun kanssa minä olen viimme kuukautena sanonut että jos siltä sinusta tuntuu niin erotaan sitten mikä lie siinnä kun hän ei osaa päättää mitä tekee haluaako erota vai ei minun kuulema pitäisi tehdä se päätös.Olen sanonut ettenhän minä sitä voi tehdä kun en ole eroamassa onko sitten syy siinnä että saisi syyllistää erostaan minua ettei halua sitä omalle kontolle.
- eimielivaihtele
Vaihdevuosien alku hankalaa. Kun sain hormonipillerit ja kuukautiset jäi, ihanaa. Seksi maistuu ja elämä on muutenkin ihanampaa. Limakalvoille luonnollista kookosöljyä aina tarvittaessa.
- äläkärsiturhaan
Käytä vaimoa gynekologilla. Hän osaa määrätä täsmälääkkeet, mikä sopii toiselle ei sovi toisella. Vaihdevuodet voi ola naisen parasta aikaa.
- Estroella
Kannataisi käydä FSH-verikoe ottamassa, niin näkee, onko kyse vaihdevuosista. Joskus tosin jo esivaihdevuosiaikana, jolloin FSH-arvo on vielä ihan hyvä, nainene silti oireilee esim. mielialamuutoksilla, unettomuudella ja kivuilla.
- Aboriginaali
Kissimirristä tiikeriksi kerran kuukaudessa?
Nyt se on selvinnyt miksi tuo rakastamamme kissimirri muuttuu arvaamattomaksi tiikeriksi kerran kuukaudessa. Tuoreessa amerikkalaisessa tutkimuksessa kerrotaan miten naisten kuukautiskierrolla on suora yhteys naisten aivoihin ja siihen miten hänen mielialansa voi yhtäkkiä muuttua.
Todennäköisesti hormonitasojen vaihtelu vaikuttaa tähän muutokseen aivotoiminnassa.
Tästä löydöksestä Cornellin Yliopistossa ja Rockefellerin Yliopistossa (molemmat yliopistot sijaitsevat New Yorkissa) työskentelevät tutkijat toivovat lisää tietoa monen naisen kokemista kuukautisia edeltävien päivien oireista (pre-menstrual syndrome, PMS). Jopa 80% naisista kokevat jonkinasteisia PMS-oireita. Premenstruaalisyndroomaan kuuluu lukuisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Oireet ilmenevät kuukautiskierron puolestavälistä kuukautisten alkamiseen asti. Tavallisimpia fyysisiä PMS-oireita ovat turvotus, rintojen kipuherkkyys, vatsakivut, pahoinvointi, voimakas väsymys, päänsärky, lihassäryt, ruokahalun muutokset, jopa suoranainen ruoan himo varsinkin tiettyihin ruoka-aineisiin, ummetus, ripuli, painon kohoaminen ja häiriöt yöunessa. Psyykkisiä PMS-oireita ovat mm. ärtyneisyys ja arvaamattomat mielialan vaihtelut. Levottomuus, itkuherkkyys ja keskittymisvaikeudet ovat tavanomaisia, sekä alakuloisuus, jopa masennus.
Psyykkiset oireet ovat usein hankalammat sietää kuin fyysiset. Kun muutoin sopuisa puoliso, äiti, ystävä tai työtoveri muuttuu yllättäen riidanhaluiseksi, kärttyiseksi ja mistä tahansa syystä itkeskeleväksi, saattaa kyseessä olla PMS-oireyhtymä. Yleisimmillään PMS-oireet ovat 30-45-vuotiailla naisilla. Varsinaista lääkitystä ei näihin vaivoihin ole olemassa. Kipulääkkeet lieventävät useita fyysisiä oireita. Niihin ja myös psyykkisiin oireisiin kannatta kokeilla reipasta liikuntaa raittiissa ilmassa. Seksin on todettu helpottavan oireita. Mutta miten lähestyä karjuvaa tiikeriä hellästi ja ymmärtävästi onkin jo toinen asia.
Aivotason muutokset löytyivät magneettiresonanssikuvauksilla (MRI) kun naiset kuukautiskierron eri vaiheissa suorittivat erityyppisiä tehtäviä. Naisten aivot skannattiin MRI:llä 1-5 päivää ennen kuukautisia ja 8-12 päivää kuukautisten jälkeen. Samanaikaisesti naisille näytettiin negatiivisia, neutraaleja tai positiivisia mielleyhtymiä synnyttäviä sanoja (esim. raiskaus, syöpä, kirjahylly, pyörittää, hellä, iloinen). Haasteisiin kuului myös ratkaista yksinkertainen kognitiivinen tehtävä. Kognitiivinen psykologia tutkii ihmisen tietoa käsitteleviä prosesseja, esimerkiksi muistin, oppimisen, ajattelun, havaitsemisen, tarkkaavaisuuden, luovuuden ja ongelmanratkaisun toimintaa.
Skannauskuvat osoittivat, että ns. orbitofrontaalinen kerros, joka aivoissa mm. kontrolloi tunteita ja säätelee ilmaisukykyä, oli paljon aktiivisempi kuukautisia edeltävinä päivinä. Kuukautisten jälkeen kognitiiviset tehtävät ja tunnepitoisten sanojen lukeminen ei aiheuttanut samanlaista aktiviteetin lisäystä.
Lue enemmän tutkimuksesta (englannin kielellä) tuoreessa tiede-lehdessä Proceedings of the National Academy of Sciences tai lehdestä New Scientist.
Lähettänyt christer sundqvist klo 22:22
---------- - departed
Vaimoni lähenee viittäkymppiä ja parin viime vuoden aikana rakastavasta ja seksuaalisesti aktiivisesta naisesta on sukeutunut omissa oloissaan pysyttelevä, herkästi räjähtävä tyranni. Seksi on käytännössä välillämme olematonta. Olen yrittänyt kysellä mikä mahtaa olla vaivan nimi. Vastaukseksi olen saanut lähinnä halveksuntaa, ylenkatsetta ja raivareita. Kun olen joinain epätoivon hetkinä vihjaissut eron mahdollisuudesta, hän ei sitä halua. Mutta ei vaimoni minuakaan halua. Jonkun kerran hän on maininnut muutoksensa johtuvan vaihdevuosista. Rakastan kovasti vaimoani enkä haluaisi menettää häntä. Joten koska eroa ei kumpikaan halua, mikä neuvoksi?
Kaipaan suunnattomasti sitä lämmintä, rakastavaa, eroottista vaimoani joka minulla aiemmin oli. Onko gynegologin määräämä estrogeenihoito normaali hoitokeino tai mitä asiasta tietävät suosittelisivat?
Yllä oleva "laoks" voi jättää vastaamatta.- Läpikäynyt
Hormonikorvaushoito ei ole varsinaisesti mielialalääke vaan tarkoitettu ja tehokkaaksi todettu kuumien aaltojen ja unettomuuden hoidossa. Mitään syy-yhteyttä depression ja estrogeenitason välillä ei ole tutkimuksissa havaittu, mutta viitteitä kylläkin. Ainakin yhdessä esivaihdevuosi-ikäisiä koskevassa tutkimuksessa naisten depressio helpotti estradioligeelin ansiosta (todella pieni annos).
Vaihdevuosissa hormonit ovat vuoristoradalla ja hormonipitoisuuksissa tapahtuu nopeita jyrkkiä laskuja ja nousuja ja tämä tietenkin tuntuu naisen elimistössä. Jos vaimosi kuukautiskierto on vielä säännöllinen, hänen ei kannata vielä aloittaa hormonikorvaushoitoa. Jos sen sijaan kuukautiset ovat harventuneet huomattavasti, niin hormonikorvaushoito säännöllistää ne ja saattaa auttaa mielialaankin. Asia ei selviä mitenkään muuten kuin kokeilemalla 3 kk lääkitystä. Kokeilemalla ei menetä mitään muuta kuin muutaman euron. - departed
Kiitos todella asiallisesta vastauksestasi. Ilmeisesti täytyy odotella että aikaa kuluu ja kuukautiset loppuvat. Jospa se rouvan mielikin siitä rauhoittuisi. Kuukautiset ovat hänellä käsittääkseni melko epäsäännölliset joten mainitsemaasi estradioligelihoitoa voisi kokeilla. Jos vaimo siihen vain suostuu. Tässä odottelussa vaan pelko liiton romuttumisesta kasvaa jatkuvasti suuremmaksi ja suuremmaksi.
- Anonyymi
departed kirjoitti:
Kiitos todella asiallisesta vastauksestasi. Ilmeisesti täytyy odotella että aikaa kuluu ja kuukautiset loppuvat. Jospa se rouvan mielikin siitä rauhoittuisi. Kuukautiset ovat hänellä käsittääkseni melko epäsäännölliset joten mainitsemaasi estradioligelihoitoa voisi kokeilla. Jos vaimo siihen vain suostuu. Tässä odottelussa vaan pelko liiton romuttumisesta kasvaa jatkuvasti suuremmaksi ja suuremmaksi.
Hormoni korvaushoito auttaa. Jos pitää hetkenkään taukoa, niin ero alkaa jyskyttää mielessä. Miehen läheisyys tuntuu kamalalta, yöt menee itkiessä ja oma peilikuva oksettaa. Minä aloin vältellä ettei mies joutuisi minua näkemään alasti. Ei yhdessä saunaan, ei uimahallin tai julkiseen saunaan. Seksi maistuu puulta. Hormonikorvaushoito tasoittaa äksyilyä ja itseinhoa ja eroajatuksia jo kuukaudessa, mutta seksuaalista nautintoa se ei valitettavasti tuo takaisin. Silti läheisyydenkin voi kokea ihan kivaksi, vaikkei enää koskaan haluakaan. Ehkä teidän avioliitto jatkuu. Moni tuttava on tässä iässä eronnut varmaan näistä syistä. Jos kuitenkin ensin kokeilisi käyntiä gyniksellä, niin saa miettiä rauhassa oma pää kasassa, mitä haluaa. Ilman hormonikorvausta ei pysty ajattelemaan kuin sitä, miten kauhean epäonnistunut ihminen itse on ja miten paljon elämässä kaikki on pielessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hormoni korvaushoito auttaa. Jos pitää hetkenkään taukoa, niin ero alkaa jyskyttää mielessä. Miehen läheisyys tuntuu kamalalta, yöt menee itkiessä ja oma peilikuva oksettaa. Minä aloin vältellä ettei mies joutuisi minua näkemään alasti. Ei yhdessä saunaan, ei uimahallin tai julkiseen saunaan. Seksi maistuu puulta. Hormonikorvaushoito tasoittaa äksyilyä ja itseinhoa ja eroajatuksia jo kuukaudessa, mutta seksuaalista nautintoa se ei valitettavasti tuo takaisin. Silti läheisyydenkin voi kokea ihan kivaksi, vaikkei enää koskaan haluakaan. Ehkä teidän avioliitto jatkuu. Moni tuttava on tässä iässä eronnut varmaan näistä syistä. Jos kuitenkin ensin kokeilisi käyntiä gyniksellä, niin saa miettiä rauhassa oma pää kasassa, mitä haluaa. Ilman hormonikorvausta ei pysty ajattelemaan kuin sitä, miten kauhean epäonnistunut ihminen itse on ja miten paljon elämässä kaikki on pielessä.
Kaipa he ovat kolmessa vuodessa tehneet jo jonkun ratkaisun.
- Anonyymi
Kyll maar ny akall alkanu mummotauti oireet.
- Anonyymi
Eiköhän ne ole kymmenessä vuodessa jo alkaneet vähenemään (jos pariskunta on enää edes yhdessä).
- Anonyymi
Sinä viisas mies, olet aivan oikeassa. Hormonituotannon (estrogeenin) loppuminen vaihdevuosien aikana aiheuttaa mielialaoireita; kiukkua, alakuloa, riitaisuutta, ahdistusta, masennusta ja unettomuutta. Hormonikorvaushoito on siihen tehokas, jos sellaista voi käyttää - hankkikaa vv-oireisiin erikoistunut gynekologi, joka osaa säätää annoksen juuri oikeaksi (sopiva annos on kovin yksilöllinen, ihon kautta annostelu turvallisin). Läheisyys ja seksuaalisuus korjaantuvat samalla. Varmasti moni avioero olisi voitu välttää asiantuntevalla hoidolla. Kaikkea hyvää teille ja kaikille muillekin vastaavassa tilanteessa oleville. Terveisin onnellinen Nainen 59v ja Mies 61v.
- Anonyymi
Monet naiset häpeilee vaihdevuosia ja itseinho estää puhumasta siitä. Paha olo ei helpota moneen vuoteen, mutta hyvä lekuri auttaisi paljon. Voisko sinne mennä yhdessä, siis gynekologin juttusille? Sitten apumahiksia pohtimaan lekurin kanssa, turha kärsiä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983