hei kuulkaa, olen lukenut tätä palstaa, työttömyyskassani sivuja, googlettanut nettiä ja selaillut työkkärin esitteitä mutta en ole löytänyt vastausta siihen jotta miten työllistämistyö vaikuttaa anisiosidonnaiseen.Vai vaikuttaako lainkaan. Olen ollut 7 kk työttömänä ja saan korotettua ansiosidonnaista, perjantaina pitäisi mennä työllisyystyöhaastatteluun. Työllistäjänä olisi kunta, työn kesto 6 kk ja työ ilmeisesti toimistotyötä jossain virastossa. Nyt mietin millä asenteella lähden haastatteluun, työ olisi varmasti ihan mukavaa mutta vaikuttaako se ansiosidonnaiseni suuruuteen alentavasti työn loputtua. Olen lukenut jostain 34 vko ehdosta tms., mutta koskeeko se myös työllisämistyötä?
Työllistämistyö ja ansiosidonnainen
7
1625
Vastaukset
- vaikuttaa
edeltävän kahden vuoden aikana pitää olla 34 viikkoa ansiotyötä, voi olla useampi työsuhde, mutta sen kahden vuoden aikana 34 viikkoa, jottei putoa Kelan rahoille. Ja totta kai kaikki saatu ansiotulo vaikuttaa ansiosidonnaisen määrään sitten kun sitä lasketaan.
Onkohan kyse palkkatukityöstä vai työllistämistukityöstä. Niillä on vissi ero muualla kuin valtion hommissa, mistä ei nyt ole ilmeisesti kyse.
Jos kyse kunnan työllistämistukityöstä (siis työkokeilu, työharjoittelu, työelämävalmennus), niin tuo tarkoittaa palkatonta työtä. Tosin ansiosidonnaista saavana sinä saisit luultavasti hiukan enemmän kuin työmarkkinatuen eli noissa rajoissa työkkärin harkinnan mukaan 550-882 euroa/kk. Tuollainen työ ei kerrytä päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa.
Tuossa mollin oppaasta:
''''''''''Jos olet oikeutettu perus- tai ansiopäivärahaan, sinulle maksetaan TE-toimiston harkinnan
mukaan vähintään työllistämistuen perustuki (ja enintään työllistämistuen perustuki
korotettuna 60 %:lla = lisäosa) enintään viideltä päivältä viikossa. Tuen määrä on
TE-toimiston harkinnan mukaan noin 550 – 882 euroa kuukaudessa.'''''''''''''
Jos kyse on palkkatukityöstä, niin sitten olet lähes normaalissa työsuhteessa, ts. sinulle työantaja maksaa (tai pitäisi maksaa) TES:n mukaisen palkan ja muut työsuhteen edut paitsi ainakin Helsinki laistaa työterveyden osalta. Yleensä nuo työt ova 85 % alan kokoaikatyöstä ja palkka sen mukainen.
Jos työantaja ei saa korotettua palkkatukea (niin kuin ei sinun tilanteessasi saa), kerryttää koko työssäolo päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa, ts. 34 viikon kertymää.
Korotettua palkkatukea maksettaessa päivärahaan oikeuttava työssäoloehto kertyy puolella työssäoloajasta. - ***************
Vastaanpa vähän lisää.
'''työttömyyskassani sivuja, googlettanut nettiä ja selaillut työkkärin esitteitä mutta en ole löytänyt vastausta siihen jotta miten työllistämistyö vaikuttaa anisiosidonnaiseen.'''
Kuten edellä jo vastasin, niin riippuu siitä, onko kyse työllistämistukityöstä (=palkaton työ) vaiko palkkatukityöstä. Jos kyse on työllistämistukityöstä, ansiosidonnainen jää katkolle työllistämistukityön ajaksi eikä tuolla ole muuta vaikutusta ansiosidonnaisen määrään. Sen sijaan jos kyse on palkkatukityöstä, niin se kerryttää päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa koko ajalta, jos kyse ei ole korotetusta työantajatuesta, jolloin kertyy vain puolet. Tuollainen työ tietysti alentaa päivärahan määrää, jos työssäoloviikkoja kertyy kahden vuoden ajalta väh. 34 kalenteriviikkoa, koska palkkatukityöt ovat heikosti palkattuja.
Huomaa kuitenkin, että jos esität halutonta tai muuten asetat esteitä, niin se tietää karenssia.- vaadi tieta palkasta
Riippuu kunnasta ja työstä. Olen ollut parinkin otteeseen kunnalla palkkatukitöissä ja TES mukaisesti on maksettu, akateeminen koulutus palkkaa 85% noin 2000 euron palkasta oli edellisessä työssä. Tietysti onen mielestä tämä on tosi huono palkka, mutta työttömyskorvauksella pärjäävälle on paljon
- täh mitä
vaadi tieta palkasta kirjoitti:
Riippuu kunnasta ja työstä. Olen ollut parinkin otteeseen kunnalla palkkatukitöissä ja TES mukaisesti on maksettu, akateeminen koulutus palkkaa 85% noin 2000 euron palkasta oli edellisessä työssä. Tietysti onen mielestä tämä on tosi huono palkka, mutta työttömyskorvauksella pärjäävälle on paljon
Kun työllistyy ja palkkaus kenties pienempi niin siitä huolimatta kun perusteet ansiosidonnaiselle lasketaan uusiksi niin ansiosidonnainen täytyy olla ainakin sen 80% edellisestä ansisidonnnaisesta...et 20% pinnaan voi ansiosidonnainen pudota max uusien palkkaperusteiden takia.
- Höpsö
täh mitä kirjoitti:
Kun työllistyy ja palkkaus kenties pienempi niin siitä huolimatta kun perusteet ansiosidonnaiselle lasketaan uusiksi niin ansiosidonnainen täytyy olla ainakin sen 80% edellisestä ansisidonnnaisesta...et 20% pinnaan voi ansiosidonnainen pudota max uusien palkkaperusteiden takia.
En tiedä minkälaatuisesta työstä on kyse, puhelimessa sanoivat vain että työllistämistyötä toimistossa. Saan tällä hetkellä korottettua ansiosidonnaista noin 1400/kk, pitääkö paikka ottaa vastaan vaikka palkka olisi pienempi kuin päivärahani? Ja vielä saada lisää takkiin kun työ loppuu, eipä kuullosta raposelta.... Sinänsä se työ ei minua haittaa, vaan sen seuraukset. Luultavasti pitäisin hommasta vaikken ole koskaan varsinaisia toimistotöitä tehnytkään. Hädin tuskin osaan käyttää wordia tms. toimistoohjelmia. Lisäksi ihmettelen sitä, että kun yritin hakea työllisyyskurssille pari kuukautta sitten (kyseessä kurssi jossa olisi voinut suorittaa esim. hygieniapassin, tietokoneajokortin, tulityökortin jne.) työkkärissä sanottiin että olen ollut vasta niin vähän aikaa työtön ettei mua päästetä ko. kursseille. Pitkäaikaistyöttömiä on kuulemma niin paljon. Eikö tälläiseile työllistymisjutuillekin ole etusijassa pitkäaikaistyöttömät ja ne joilla alkaa ansiosidonnainen olla loppusuoralla. Itselläni on päiviä jäljellä vielä melkein 400.
- ''''''''''''''''''''
Höpsö kirjoitti:
En tiedä minkälaatuisesta työstä on kyse, puhelimessa sanoivat vain että työllistämistyötä toimistossa. Saan tällä hetkellä korottettua ansiosidonnaista noin 1400/kk, pitääkö paikka ottaa vastaan vaikka palkka olisi pienempi kuin päivärahani? Ja vielä saada lisää takkiin kun työ loppuu, eipä kuullosta raposelta.... Sinänsä se työ ei minua haittaa, vaan sen seuraukset. Luultavasti pitäisin hommasta vaikken ole koskaan varsinaisia toimistotöitä tehnytkään. Hädin tuskin osaan käyttää wordia tms. toimistoohjelmia. Lisäksi ihmettelen sitä, että kun yritin hakea työllisyyskurssille pari kuukautta sitten (kyseessä kurssi jossa olisi voinut suorittaa esim. hygieniapassin, tietokoneajokortin, tulityökortin jne.) työkkärissä sanottiin että olen ollut vasta niin vähän aikaa työtön ettei mua päästetä ko. kursseille. Pitkäaikaistyöttömiä on kuulemma niin paljon. Eikö tälläiseile työllistymisjutuillekin ole etusijassa pitkäaikaistyöttömät ja ne joilla alkaa ansiosidonnainen olla loppusuoralla. Itselläni on päiviä jäljellä vielä melkein 400.
'''pitääkö paikka ottaa vastaan vaikka palkka olisi pienempi kuin päivärahani?'''
Kyllä karenssin uhalla. 85 %:n paikka rinnastetaan kokoaikatyöhön, joten sellainen on aina otettava vastaan riippumatta siitä, onko päiväraha suurempi tai ei ja riippumatta matkakustannuksista, jos vain palkka on TES tai alalla normaalisti maksettava palkka. Koska sinulla ei ole enää ammattitaitosuojaa, sinun on myös otettava mitä tahansa työtä vastaan.
Tosin tuo, että puhuvat työllistämistyöstä, haiskahtaa vähän siltä, ettei olisi palkkatyötä lainkaan.
'''Itselläni on päiviä jäljellä vielä melkein 400.'''
Tuolla ei ole mitään merkitystä, vaan vain sillä, mitä työkkäri määrää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot243409Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe112818- 282504
- 421907
- 511749
- 141641
- 421525
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola101458- 541404
Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta
Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule2631151