Aseen ulkopinnalta ruosteenpoistaminen

Laadusta huolestunut

Hei olisiko kenelläkään tietoa kokemuksia aseen ulkopinnalle kertyneiden ruostepisteiden poistoon, ettei sinistykset vaurioituisi? Onko kokemuksia sinistyskynän käytöstä eli tekeekö sillä mitään? Ase on ensimmäistä syksyä käytössä ja super laatua tikka. Sisäpiippu kuitenkin kuin uutena!

5

9299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *öljyä vaan*

Pyyhi se ulkopinta aseljyllä ja rätillä vaan. Öjlyisenä ei sen ruostetäplän pitäisi silmään pistään.

Sinistyskin on ruostetta - tosin kemikaaleilla tehtyä semmoista. Ne kotisinistykset ovat vähän sielunhoitoa.

Paljon käytetyn aseen sinistys luonnollisesti kuluu, mutta parasta sinistyksenhoitoa on pitää ase öljyttynä. Aseen ulkoiluttamispäivän ohjelmassa tulee olla aseen kuivaus ja öljyäminen ensin, keppanan avaus vasta sitten. Pahinta myrkkyä on märän aseen työntäminen pussiin ja auton takakonttiin jahtipäivän päätteeksi.

Ruostetäplät aseessasi ovat rangaistus synneistäsi - tee parannus ja hoida asetta asiankuuluvalla tavalla.

• embou

olen suuri syntinen. pari viikkoa sitten tihkusateessa olin kyyhkyjahdissa jonka jälkeen sulloin haulikon pussiin jossa se ehti olla 10 päivää. remingtoni kauttaaltaan ruosteessa :(8. olkaa viisaita ja oppikaa ääliöiden virheistä niin ei muutu musta haulikko ruosteenruskeaksi...

• Super-Sini

000 teräsvillalla hinkkaat puhtaaksi ja sinistät Super-Sinillä ja aseesta tulee kuin uusi. Kaksi asetta laittanut, eikä uutta häpeä.

• *Tee_kuule_ite*

Se ase on kuumasinistetty tehtaalla. Olen kyllä tehnyt noita kylmäsinistyksiä kemiaaleilla, mutta silloin oli kyseessä 30 vuotta vanha perintöhaulikko. Minun kokemuksen mukaan kylmänä ja noilla litkuilla tehty sinistys on on ohut ja kuluu helposti pois.

En neuvo hinkaamaan teräsvillalla uudehkoa asetta - viimeistään siinä menee sinistys ja se sinun omatekemä sinistys siihen hiottuun kohtaan korjaus tekee pinnan läikikkääksi.

Mutta omapa on aseesi ja käytä omaakin järkeä. Nämä veitikat täällä kyllä neuvovat sitä ja tätä - minä mukaanlukien. Kaikkea ei pidä uskoa.

• Laadusta huolestunut
        *Tee_kuule_ite* kirjoitti:

Se ase on kuumasinistetty tehtaalla. Olen kyllä tehnyt noita kylmäsinistyksiä kemiaaleilla, mutta silloin oli kyseessä 30 vuotta vanha perintöhaulikko. Minun kokemuksen mukaan kylmänä ja noilla litkuilla tehty sinistys on on ohut ja kuluu helposti pois.

En neuvo hinkaamaan teräsvillalla uudehkoa asetta - viimeistään siinä menee sinistys ja se sinun omatekemä sinistys siihen hiottuun kohtaan korjaus tekee pinnan läikikkääksi.

Mutta omapa on aseesi ja käytä omaakin järkeä. Nämä veitikat täällä kyllä neuvovat sitä ja tätä - minä mukaanlukien. Kaikkea ei pidä uskoa.

Itse en lähde suorittamaan sinistyksen tekoa kiväärille. Nähtävästi mitään öljy vippas konstejakaan ei pahemmin löydy ks. tapaukseen. Olin jo yhteydessä aseseppään ja hinta sinistykselle on 135-200€. Sinistyksestä tulee kuitenkin kuulemma saman moinen, mitä on ollut vanhassa kiväärissäni M65. Tässä aseessa ei hapettumia/ruostepisteitä olekaan näkynyt, vaikka on n.35v vanha ja samanmoisella hoidolla ollut kuin tämä uusikin kiväärini, mutta jo 10v ajan minulla. Hieman vituttaa kuitenkin tuo uuden aseen laatu sanokoon täällä kuka mitä tahansa, mutta nähtävästi aseita on osattu tehdä ennen paremmin. Kiitoksia kuitenkin vinkeistä. Ja kaikille, jotka ovat ostamassa t3:sta, muistakaa pyhkiä sitten myös piipunpäälle öljyä metsästys reissulta palatessa. Vanhemmat Tikat ei tällaista toimenpidettä kuitenkaan tarvitse, muuten kuin pyyntikauden päätteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      140
      4442
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      350
      2240
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      4
      2160
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1891
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      107
      1820
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      456
      1797
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      484
      1640
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      57
      1499
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      492
      1370
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1338
    Aihe