ILVES LUVAT????

Pettynyt!!!

Ollaan seuran kanssa jo toisena vuonna haettu ilveksen pyyntilupaa pohjois-hämeessä. 3000ha metsästysalueella on talviaikaan tehty säännöllisesti jälkihavaintoja sekä aikuisista että pennuista. On ollut täysin kesyjä ilveksiä jotka ei tahdo lähteä karkuun kunnolla edes hätistelemällä, kissoja tapettu, peura ja kauriskanta heikentynyt ja ruokinta paikat toimivat lähinnä ilvesten ruokintapaikkoina sillä hirvieläin raatoja on löytyny ruokinnan läheltä.
Lupia on haettu kaksi molempina vuosina. Viime vuonna hylätty ja tänä vuonna hylätty. Viime vuonna aikuis havaintoja oli paljon ja vaadittiin enemmän pentueita. Tänä vuonna oli useampia pentue havaintoja lumella sekä näköhavaintoja pentueista ja tänään tulleessa hylky perusteessa oli että ei tarpeeksi aikuis havaintoja mutta pentuja hyvin. En enään osaa sanoa mikä on tarpeeksi sillä tänä kuin viimekin vuonna aikuisia havaittiin kolmisenkymmentä. Paljonko on sitten tarpeeksi? Mielestämme alueella olisi pikaisesti pyydettävä edes se yksikin ilves jolla tosin kanta ei harvene juuri lainkaan sillä viime vuonna eräänäkin jänis jahti viikonloppuna oli maillamme meillä kahdeksan eri ilvestä motissa kun jälkiä tarkkailtiin ja laskettiin mottiin.
Lupia kuulemma myönnetään nyt herkästi mutta eipä tuo kovin herkkää tunnu olevan edes tarpeellisille alueille. Kaikenlisäksi naapuri porukka sai viimevuonna luvan käytännössä ilman seurantaa ja kummempia havaintoja sillä havainnoista suurimmalla osalla seuran jäsenistä ei ollut tietoakaan. Lupa oli haettu ja saatu. Tosin luvan hakija on tekemisissä paljon paikallisen riistanhoitoyhdistyksen kanssa joten taitaa olla tässäkin asiassa niin että pärstäkerroin tai suhteet on ne joilla luvat saadaan. Todella törkeää mielestämme. No olemme päättäneet lopettaa riistan ruokinnan koska karhunpalvelus se on peuralle ja kauriille joita lähes jo kesyyntyneet ilvekset tappaa kuin ruokapöytään. Koska lupia ei näköjään saa vaikka alue olisi ilveksiä väärällään emme myöskään näe enään tarpeelliseksi lupia hakea jatkossa sillä pärstäkerroin suhdetta ei porukassamme ole kellään rhy.n herroihin.
Että näin toimii suomalainen suurpetopolitiikka.

3

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lynx lynx

      Alueenne on yksin liian pieni,jotenka pitäisi hakea naapuriseurojen kanssa yhteislupaa.Yli 10000ha pitää löytyä.

      • Mää eiku mie

        tarvi olla viittätuhatta ha ennenkun lupa irtoaa että tuo luku on tuulesta temmattu. Nimimerkillä jahdissa ollut. Se että mitkä on lopulliset pyyntilupa perusteet en tiedä.


    • -kätkäläinen-

      Suuret laivat kääntyvät hitaasti, aluksi meilläkin oli tappelun alla lähes se yksi lupa..,mutta kun porukka aktiivisesti on liikkunut metsässä ja tehnyt suurpeto havainnoista ilmoituksia, ja varsinkin niistä pentueista niin luvat on alkaneet hiljaksiin lisääntymään ja nyt niitä onkin jo kolme. luvat ei lisäänny hetkessä. onneksi muutoksia parempaan tässäkin tapahtuu, nyt kun rktl:kin siirtyy nykyaikaan ja havainnot merkitään nettiin niin ovat huomattavasti paremmin ajantasalla kuin ennen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe