onko se sitä.. kuinka monissa perheissä pienet lapset odottaa innolla pukkia.. kuinka monissa perheissä on selvä pukki.. perheissä joissa kasvaa onnellisia lapsia.. Monissa perheissä taas tuo pukki on humalassa.. lapset näkevät humalaisen pukin.. Millainen on tässä perheessä kasvaneen lapsen joulu..
Joulu on juhlista jaloin sanotaan.. jouluna taittuu pimein aika vuodesta.. joulun jälkeen päivät alkavat pitenemään ja valoisa aika lisääntyy.. lähdetään menemään kohti kevättä ja uutta kesää..
Monia asioita kerrotaan maailmalla.. mitä ne on.. onko ne ilosanomia.. täyttääkö nuo sanomat rakkauden.. onko ne lämpöisiä ajatuksia läheisistä ihmisistä..
Kuinka monella on pääkipeänä miettiessään miten huomenna.. mielelläni minäkin toivoisin että olisi sanomat iloisia.. rakkauden sanomia.. jotka täyttyisivät lämpöisistä ajatuksista ja läheisistä ihmisistä sekä yhdessä olosta..
Joulu juhlista jaloin
25
382
Vastaukset
- jassumarketta
Ei ole tainnut olla pahemmin humalaista pukkia ja enää ei tarvii kun sahapukkia joskus. Kuskina olen kerran pukille ollut jotta ehtii varmasti ajoissa jokapaikkaan. Viimejoulukin oli ihan raitis kun mainostivat jossain lapsille raitista joulua antamaan. Tälle joululle en ole ehtiyt asiaa miettimään, riippuu vähän siitä ketä tulee käymään..
Ja ei kai se ole tarkoituskaan kännätä jos vähän korkin päälle astuu.. - Sinimarjanen
aiankin, jos ei tuttua pukkia, niin kaikkeen voi varautua, jos vaikka lehti-ilmoituksesta ottaa. Kuulin tuossa, että erääseenkiin paikkaan oli tilattu pukki. No tulihan se pukki sieltä, mutta kaatua rojahti kännissä pitkin pituuttaan eteisen lattialle. Siitä sitten talonväki raahaamaan pukkia autolle, jossa kuski odotti. Lapset ihmeissään, että mikä sille pukille tuli.
Veljeni hoiti pukin virkaa kuusikymmentävuotta ja vielä nykyisinkin tulee puheluita entisiltä asiakkailta, että haluaisivat hänet käymään. Ikä tuli vastaan, niin oli pakko lopettaa. Hän oli sellainen raitispukki, kävi ihan ajan kanssa lasten luona. Lauloi ja leikki ja toimi myös asiakkaan toivomuksen mukaisesti. Sanoisinko ihan "kutsumukseksi" hänellä sitä virkaa. Veljeni on perheetön, joten siinäkin mielessä hän halusi käyttää aattoillan pukkeiluun.:)- s_a
jos kaikki pukit pukkeilisivat yhtä hyvin, kuin veljesi. On varmasti tosi kamalaa, jos kännipukki pilaa perheen Joulun. Lapset muistavat loppuikänsä.
Saisi olla jokin lupakäytäntö, kuin tiernapojilla aikoinaan.
Pukkeilla, olipa vänkä sana. :)
. - Sinimarjanen
s_a kirjoitti:
jos kaikki pukit pukkeilisivat yhtä hyvin, kuin veljesi. On varmasti tosi kamalaa, jos kännipukki pilaa perheen Joulun. Lapset muistavat loppuikänsä.
Saisi olla jokin lupakäytäntö, kuin tiernapojilla aikoinaan.
Pukkeilla, olipa vänkä sana. :)
.ikävää. Tarkkana tosiaan saa olla jo tilatessakin, mutta sekään ei ole tae mistään, vaikka raittiutta luvataankin.
Kyllä siinä aatto kokee melkosen kolahduksen, kun pukki järjestää oman "ohjelmansa." Sitähän me ollaan monesti naurettukin, että veljeni olisi pitänyt saada eläke pukinvirasta.:)
Pukkeilla = mun oma murresana.:)) - s_a
Sinimarjanen kirjoitti:
ikävää. Tarkkana tosiaan saa olla jo tilatessakin, mutta sekään ei ole tae mistään, vaikka raittiutta luvataankin.
Kyllä siinä aatto kokee melkosen kolahduksen, kun pukki järjestää oman "ohjelmansa." Sitähän me ollaan monesti naurettukin, että veljeni olisi pitänyt saada eläke pukinvirasta.:)
Pukkeilla = mun oma murresana.:))niinpä se pitäisi pukkeilla kunnolla. :))
Ikäni muistan erään lapsuuteni joulun, oltiin maalla sukuloimassa. Pukki, suurperheen isä oli tullut tupaan nutuissaan, ja naamareissaan. Käytiin herättämässä pahnanpohjimmainen poika, ehkä 4-5 vuotias.
Hän katsoi hetken herkeämättä pukkia, sitten suustaan pääsi vieläkin korvissani kiirivä karmea huuto.
Toivottavasti ei saanut pukkifobiaa loppuiäkseen.
Mukavia sanoja on suomen kielessä.
Terv. ex wenla-g, on pitänyt jo tervehtiä, kun joskus olen täällä sinut ilokseni nähnyt. Olen kuitenkin toisinaan aika untelo.
. - Sinimarjanen
s_a kirjoitti:
niinpä se pitäisi pukkeilla kunnolla. :))
Ikäni muistan erään lapsuuteni joulun, oltiin maalla sukuloimassa. Pukki, suurperheen isä oli tullut tupaan nutuissaan, ja naamareissaan. Käytiin herättämässä pahnanpohjimmainen poika, ehkä 4-5 vuotias.
Hän katsoi hetken herkeämättä pukkia, sitten suustaan pääsi vieläkin korvissani kiirivä karmea huuto.
Toivottavasti ei saanut pukkifobiaa loppuiäkseen.
Mukavia sanoja on suomen kielessä.
Terv. ex wenla-g, on pitänyt jo tervehtiä, kun joskus olen täällä sinut ilokseni nähnyt. Olen kuitenkin toisinaan aika untelo.
.nämä pukkien asusteet oli vähän erilaisia. Muistan kun meille lapsena tuli joulupukki, ensinnäkin. olin jo usein ehtinyt nukahtaa, kun pukki tuli. Se oli kun oli ne karjahommat, ei voinut sitä pukkia niin hirveän aikaisin pyytää. Kyllä siinä sitten unet kaikkosi, kun pukki tuli vanhassa nurinpäin olleessa turkissa ja karvahatussa. Kerran se turkki oli kuulemma pudonnutkin, mutta me pienimmäiset ei mitään huomattu, kun jonkin verran pelättiin sitä. Laulaakkin piti, kun vaan puhumaan oppi, niin muiden mukana siinä.
Veljeni vuokrasi aluksi teatterista varusteet ja sitten muutaman kerran jälkeen hankki omat tamineet.
Kivahan näitä vanhoja aikoja on muistella.
Tunnistin kyllä Sinut. Tosi kiva kuulla, että olet kuvioissa mukana.:))
Nyt olen tässä jonkin verran kirjoitellut, kun tuota aikaakin näyttää olevan. - Samilja
Sinimarjanen kirjoitti:
nämä pukkien asusteet oli vähän erilaisia. Muistan kun meille lapsena tuli joulupukki, ensinnäkin. olin jo usein ehtinyt nukahtaa, kun pukki tuli. Se oli kun oli ne karjahommat, ei voinut sitä pukkia niin hirveän aikaisin pyytää. Kyllä siinä sitten unet kaikkosi, kun pukki tuli vanhassa nurinpäin olleessa turkissa ja karvahatussa. Kerran se turkki oli kuulemma pudonnutkin, mutta me pienimmäiset ei mitään huomattu, kun jonkin verran pelättiin sitä. Laulaakkin piti, kun vaan puhumaan oppi, niin muiden mukana siinä.
Veljeni vuokrasi aluksi teatterista varusteet ja sitten muutaman kerran jälkeen hankki omat tamineet.
Kivahan näitä vanhoja aikoja on muistella.
Tunnistin kyllä Sinut. Tosi kiva kuulla, että olet kuvioissa mukana.:))
Nyt olen tässä jonkin verran kirjoitellut, kun tuota aikaakin näyttää olevan.eivät mitkään Cokis-pukit punaisissaan.
Kerran olen jo täällä tarinoinut, kuinka minullekin, ainokaiselle, joskus tuli kotiin oikea pukki. Siinä sylissään istuen, ihmettelin, kuinka pukin peukalo oli yhtä musta, kuin yläkerran naapurin sedän. :))
Pappa oli minun lapsuuteni ihme, joka minulle kaikki ihanimmat lahjat valmisti.
Kiva on muistella, joulu juuri saa muistin sokkelot avautumaan.
Nyt laitan "virallisella nikilläni", jonka keksin, kun plarasin vanhoja suomalaisia naistennimiä.
Hyvää Yötä, kummasti yläluomet ovat painavat.
. - Sinimarjanen
Samilja kirjoitti:
eivät mitkään Cokis-pukit punaisissaan.
Kerran olen jo täällä tarinoinut, kuinka minullekin, ainokaiselle, joskus tuli kotiin oikea pukki. Siinä sylissään istuen, ihmettelin, kuinka pukin peukalo oli yhtä musta, kuin yläkerran naapurin sedän. :))
Pappa oli minun lapsuuteni ihme, joka minulle kaikki ihanimmat lahjat valmisti.
Kiva on muistella, joulu juuri saa muistin sokkelot avautumaan.
Nyt laitan "virallisella nikilläni", jonka keksin, kun plarasin vanhoja suomalaisia naistennimiä.
Hyvää Yötä, kummasti yläluomet ovat painavat.
.lapsuutesi joulusta. Ihan kuin itse olisin siinä mukana ollut, niin aidolta se tuntui. Sinulla on ollut kivasti, kun pappa on ollut niin läheinen ja hänellä kädentaitoja.
Tulikin mieleeni tuosta entisajan pukista, että mitähän nykylapset tuumaisi entisajanpukin näkiessään. Saattaisi vielä joku isompikin alkaa uudestaan uskomaan pukkiin.:) Pienemmät ehkä enemmän pelkäisi. - Samilja
Sinimarjanen kirjoitti:
lapsuutesi joulusta. Ihan kuin itse olisin siinä mukana ollut, niin aidolta se tuntui. Sinulla on ollut kivasti, kun pappa on ollut niin läheinen ja hänellä kädentaitoja.
Tulikin mieleeni tuosta entisajan pukista, että mitähän nykylapset tuumaisi entisajanpukin näkiessään. Saattaisi vielä joku isompikin alkaa uudestaan uskomaan pukkiin.:) Pienemmät ehkä enemmän pelkäisi.mitä meidän lapsuutemme lapset olisivat ajatelleet, jos se harmaapukki olisi kännipäissään köntsällehtänyt sinne, tänne. Lahjoja en saanut paljon, mutta sitä rakkaampia ne olivat.
Mummu ja pappa asuivat lähellä, ja olivat aina iloisia, kun heille poikkesin.
Aikako kultaa muistot, mutta silloin kesällä oli aina lämmin, ja talvella pakkanen.
Onkohan tiedossa valkoinen joulu?
. - Sinimarjanen
Samilja kirjoitti:
mitä meidän lapsuutemme lapset olisivat ajatelleet, jos se harmaapukki olisi kännipäissään köntsällehtänyt sinne, tänne. Lahjoja en saanut paljon, mutta sitä rakkaampia ne olivat.
Aikako kultaa muistot, mutta silloin kesällä oli aina lämmin, ja talvella pakkanen.
.ainkaan kuullut, että kukaan olisi toikkaroinut kännissä. Pahalta tuntuisi jo pelkkä ajatuskin, että pukki tulisi siinä kunnossa lasten luokse. Lahjoja ei paljon tullut minullekkaan, mutta kyllä niistä hyvä mieli tuli ja enempää ei olisi toivonutkaan. Hieman erilaiset lahjapinot kuin nykypäivän lapsilla.
Sinun mummolla ja papalla ne on olleet myös ikimuistoisia aikoja ja mikä parasta kanssakäyminen on ollut mahdollista jo lyhyen matkan edellytyksin.
Kyllä ne talvet oli kunnon talvia. Muistelen niitä entisaikoja. Muistan kuinka järvenjää piti omaa ääntänsä kovilla pakkasilla ja revontulet näkyi taivaalla. Loppiaisen ajat muistan kun oli pakkasta 25-27 astetta. Kesästä ihan ikimuistoiset muistot. Yleensä lämmintä ja kovia ukonilmoja, jotka oikein korostu siellä rantamaisemissa. Koskaan ei kesä ole tuntunut kesältä sen jälkeen kun tänne kivikylään olen muuttanut.
Onhan tässä vielä joku viikko tuohon jouluun aikaa, mutta nähtäväksi jää onko lunta vai ei.Saisi vähän olla, niin olisi hieman valoisampaa.:) - Samilja
Sinimarjanen kirjoitti:
ainkaan kuullut, että kukaan olisi toikkaroinut kännissä. Pahalta tuntuisi jo pelkkä ajatuskin, että pukki tulisi siinä kunnossa lasten luokse. Lahjoja ei paljon tullut minullekkaan, mutta kyllä niistä hyvä mieli tuli ja enempää ei olisi toivonutkaan. Hieman erilaiset lahjapinot kuin nykypäivän lapsilla.
Sinun mummolla ja papalla ne on olleet myös ikimuistoisia aikoja ja mikä parasta kanssakäyminen on ollut mahdollista jo lyhyen matkan edellytyksin.
Kyllä ne talvet oli kunnon talvia. Muistelen niitä entisaikoja. Muistan kuinka järvenjää piti omaa ääntänsä kovilla pakkasilla ja revontulet näkyi taivaalla. Loppiaisen ajat muistan kun oli pakkasta 25-27 astetta. Kesästä ihan ikimuistoiset muistot. Yleensä lämmintä ja kovia ukonilmoja, jotka oikein korostu siellä rantamaisemissa. Koskaan ei kesä ole tuntunut kesältä sen jälkeen kun tänne kivikylään olen muuttanut.
Onhan tässä vielä joku viikko tuohon jouluun aikaa, mutta nähtäväksi jää onko lunta vai ei.Saisi vähän olla, niin olisi hieman valoisampaa.:)maaseudulla, minun kaupungissa, varmaan erilaista, mutta ihan hyviä muistoja on meillä molemmilla.
Papan olisin suonut pitää kauemmin, mutta meiltähän ei niitä asioita kysellä.
Vasta katselin päivää, aurinko paistoi, ja oli muutamia lämpöasteita. Oli kuin kevät.
Toivoisi lunta, olisi tosiaan hieman valoisampaa, ulkotuletkin loistaisivat kirkkaammin.
Nyt pitänee taas pian sulkea silmien säleverhot. Kiva oli nähdä, Hyvät Yöt!
. - Sinimarjanen
Samilja kirjoitti:
maaseudulla, minun kaupungissa, varmaan erilaista, mutta ihan hyviä muistoja on meillä molemmilla.
Papan olisin suonut pitää kauemmin, mutta meiltähän ei niitä asioita kysellä.
Vasta katselin päivää, aurinko paistoi, ja oli muutamia lämpöasteita. Oli kuin kevät.
Toivoisi lunta, olisi tosiaan hieman valoisampaa, ulkotuletkin loistaisivat kirkkaammin.
Nyt pitänee taas pian sulkea silmien säleverhot. Kiva oli nähdä, Hyvät Yöt!
.oli taas jutella. Nukkumaan tästä pitää lähteä minunkin. Hyvää yötä ja Kauniita Unia!
Tälläkin kulmalla oli kuiva keli ja aurinko näyttäytyi.:) - Sinimarjanen
Samilja kirjoitti:
mitä meidän lapsuutemme lapset olisivat ajatelleet, jos se harmaapukki olisi kännipäissään köntsällehtänyt sinne, tänne. Lahjoja en saanut paljon, mutta sitä rakkaampia ne olivat.
.jäi tämä juttu alitajuntaani ja aloin oikein muistelemaan niitä lapsuuden joulunaikoja. Joulupäivänä olimme aina kotosalla, mutta tapaninpäiväniltana lähdimme hevosella mummoni luokse. Useinkin oli kova pakkanen ja ihan tähtinen taivas. Reessä oli porukkaa niin paljon kun suinkin mahtui. Me kaksi nuorimmaista istuimme aina jonkun sylissä. Lämmin siellä vällyjen alla oli ja jotenkin olen kokenut sen suurena unohtumattomana elämyksenä, joka ei ole päässyt unohtumaan vuosienkaan myötä. Vielä myöhemminkin, kun karjahommat oli jo lopetettu teimme sen hevosajelun sinne mummon luokse naapurin hevosella. Kivoja muistoja niistä tapanikyläilyistä.
- Samilja
Sinimarjanen kirjoitti:
jäi tämä juttu alitajuntaani ja aloin oikein muistelemaan niitä lapsuuden joulunaikoja. Joulupäivänä olimme aina kotosalla, mutta tapaninpäiväniltana lähdimme hevosella mummoni luokse. Useinkin oli kova pakkanen ja ihan tähtinen taivas. Reessä oli porukkaa niin paljon kun suinkin mahtui. Me kaksi nuorimmaista istuimme aina jonkun sylissä. Lämmin siellä vällyjen alla oli ja jotenkin olen kokenut sen suurena unohtumattomana elämyksenä, joka ei ole päässyt unohtumaan vuosienkaan myötä. Vielä myöhemminkin, kun karjahommat oli jo lopetettu teimme sen hevosajelun sinne mummon luokse naapurin hevosella. Kivoja muistoja niistä tapanikyläilyistä.
Itselle nuo ovat kuin satukirjasta, tai joululaulusta. Voi oikein aistia pakkaslumen, kun heppa laukkaa höyryten, reki täynnä jouluisia ihmisiä, sinä siellä lämpimässä vällyn alla. :)
Ei enää moni lapsi saa yhtä mukavia ja unohtumattomia muistikuvia.
Kun oikein mietin omia lapsuuteni jouluja, silmiini tulee erään liikkeen masinoitu joulupukki. Se ole lapselle suuri ihme, sitä piti joka joulu käydä katsomassa keskikaupungilla.
Nyt kun oikein mietinkin, on kummaa, ettei ole oikein kummempia muistoja, toki oli hyvää äidin laittamaa ruokaa. Karmavaahdolla koristeltu luumukiisseli jälkkärinä. Aikasen oli harvinaista herkkua, jälkiruo'at. : Niin, ja se piparkakkutalo. ;)
. - k/k
Samilja kirjoitti:
Itselle nuo ovat kuin satukirjasta, tai joululaulusta. Voi oikein aistia pakkaslumen, kun heppa laukkaa höyryten, reki täynnä jouluisia ihmisiä, sinä siellä lämpimässä vällyn alla. :)
Kun oikein mietin omia lapsuuteni jouluja, silmiini tulee erään liikkeen masinoitu joulupukki. Se ole lapselle suuri ihme, sitä piti joka joulu käydä katsomassa keskikaupungilla.
Nyt kun oikein mietinkin, on kummaa, ettei ole oikein kummempia muistoja, toki oli hyvää äidin laittamaa ruokaa. Karmavaahdolla koristeltu luumukiisseli jälkkärinä. Aikasen oli harvinaista herkkua, jälkiruo'at. : Niin, ja se piparkakkutalo. ;)
.oli puutteen ja surun aikaa ,suuria ja kauniitahetkiä oli vähän,ehkä se murjoi pientä.
Muistojen vähyys suojasi mieltä,parhaat muistot on omista jouluista.
ne mitä en itse saanut kokea,olen yrittänyt lapsille antaa,ja kyllä, olen joulu ihminen. - Sinimarjanen
Samilja kirjoitti:
.on enimmäkseen ns. citylapsia. Ainakin mitä itse olen huomioinut. Ei tosin ihan kaikki, mutta kuitenkin.. Kyllä varmasti olisi elämys monelle lapselle hevosajelut kyläilemään ja joulukirkkoon.
Minullekkin oli silloin lapsena elämystä päästä ennen joulua käymään kaupungissa ja siellä nähdä Suursavon ikkunassa iso joulupukki, joka teki erilaisia liikkeitä. Vuosi toisensa perään sitä samaa pukkia oli kiva päästä ihailemaan. Joskus olen käynyt siellä päin joulun aikoihin reissutessa kurkkaamassa, joko pukki olisi kaivettu esille näin joulun tietämiin, mutta enemmän kaupalliseksi on mennyt ja koristukset nykyaikasiksi. On tainnut se pukki tulla jo tiensä päähän. - Samilja
k/k kirjoitti:
oli puutteen ja surun aikaa ,suuria ja kauniitahetkiä oli vähän,ehkä se murjoi pientä.
Muistojen vähyys suojasi mieltä,parhaat muistot on omista jouluista.
ne mitä en itse saanut kokea,olen yrittänyt lapsille antaa,ja kyllä, olen joulu ihminen.Omaan elämääni mahtui niille vuosille monen monta myllerrystä, tuntuu, kuin muutama vuosi puuttuisi muististani. Muisti on armelias, minun omani muistaa mieluummin niitä mukavia asioita, onneksi.
Silti, nyt - vanhana, kun moni asia on tullut ilmi, ihmettelee. Muutapa ei enää voi, eikä liene tarviskaan. :)
Monesti jouluna vain ikävä yllättää.
. - Samilja
Sinimarjanen kirjoitti:
on enimmäkseen ns. citylapsia. Ainakin mitä itse olen huomioinut. Ei tosin ihan kaikki, mutta kuitenkin.. Kyllä varmasti olisi elämys monelle lapselle hevosajelut kyläilemään ja joulukirkkoon.
Minullekkin oli silloin lapsena elämystä päästä ennen joulua käymään kaupungissa ja siellä nähdä Suursavon ikkunassa iso joulupukki, joka teki erilaisia liikkeitä. Vuosi toisensa perään sitä samaa pukkia oli kiva päästä ihailemaan. Joskus olen käynyt siellä päin joulun aikoihin reissutessa kurkkaamassa, joko pukki olisi kaivettu esille näin joulun tietämiin, mutta enemmän kaupalliseksi on mennyt ja koristukset nykyaikasiksi. On tainnut se pukki tulla jo tiensä päähän.meillä. Kai lapsuusmuistot ovat useinmiten sellaisia?
Jotenkin säälittävät nykylapset, mutta mitäpä minä heistä tiedän, niin tarkkaan. ;) Lapsuuden ihmeitä oli monenlaisia, uteliaisuus kaikkea kohtaan oli huipussaan.
Nyt on taas pakko lähteä käyttämään vanhusta pissalenkillä. Kiva oli jutskata!
. - Sinimarjanen
Samilja kirjoitti:
meillä. Kai lapsuusmuistot ovat useinmiten sellaisia?
Jotenkin säälittävät nykylapset, mutta mitäpä minä heistä tiedän, niin tarkkaan. ;) Lapsuuden ihmeitä oli monenlaisia, uteliaisuus kaikkea kohtaan oli huipussaan.
.Sinä vanhusta ulkona. Minun täytyy kohta katsoa yöpuuta.:)
Kiitokset jutusteluista! Samilja kirjoitti:
meillä. Kai lapsuusmuistot ovat useinmiten sellaisia?
.Lapsuuden ihanat joulut, jos ei niinkään rahallisesti, mut muuten:) Ja sitä jännitystä mikä valtasi aatto aamuna, kyllä päivälle tuli pituutta. Huoneesta ja ikkunasta toiseen juostiin illalla kattomassa jokos pukit oli liikkeellä, siihen aikaan heitä näki tielläkin kävelemässä.. Voi sitä riemua kun oman oven takana kolisi:)))
Meillä on lapsille yritetty välittää sitä joulua minkä itsekin on saanut aikanaan kokea:)))
olin viime vuonna joulupukkina kolmessa paikassa ja menin autolla. Korkkasin vasta keikkojen jälkeen. Meillä on täällä sellainen joulutraditio, että erään majatalon eteen on tuotu kunnan toimesta iso joulukuusi, jonka nimi on kulkurin kuusi. Kyläläiset kokoontuvat majatalon eteen aattoiltana klo 17.30 ja paikallinen mieskuoro esiintyy ja pappi pitää lyhyen joulupuheen. En ole uskonnollinen ihminen, mutta minusta se on hieno tapa aloittaa joulu vietto.
ja onneksi joulu on joka vuosi, juhannus vaan kerran vuodessa, vaikka muuten saisikin olla aina kesä.
Itse olen yrittänyt jatkaa sitä hyvää jouluperinnettä, minkä olen omassa lapsuudenkodissani oppinut. Joulu oli aina odotettu. Ei kukaan, edes pukki, ollut humalassa.
Ymmärrän kyllä mitä on alkoholismi. Sitä en enää ymmärrä, että alkoholisti lähtee pukiksi rohkaisuryyppypullo matkassa. Enkä sitä, että pukille tarjotaan keikan jälkeen porstuassa pienet.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043695
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä413183- 2272784
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?382349- 351666
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?241486Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411466- 141351
- 151311
- 221271