Miten opetan pennun haukkumattomaksi?

Päivänkakkaramakkara

Hei,

Olen ottamassa dobermannin pentua muutaman viikon päästä ja asun kerrostalossa. Haluaisin kuulla vinkkejä kuinka minimoida heti pennusta lähtien koiran mahdollinen haukkuminen kotona yksin ollessaan. Haluan todella panostaa tähän jotta välttyisin tulevilta ongelmilta. Kuinka minun kannattaisi totutella koira yksinoloon? Hankkia haukunestopanta samantien? Minulla on kaksi kissaa joten voisiko heidän seura edesauttaa sitä ettei koira tylsistyisi täysin yksinollessaan?

4

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neandra

      Heippa!

      Älä nyt sitä pantaa juokse heti kuitenkaan ostamaan. Oletko töissä tai koulussa? Eli on siis varmasti lomaa järjestetty hieman pennun tullessa, koska hetihän et voi pentua yksin jättää noin vaan. Kissoistasi voi tosiaankin olla pennullesi seuraa mutta kai olet myös miettinyt vaihtoehtoa että ne eivät tule toimeen? Onko kissasi tottunut koiriin? Älä jätä koskaan kissoja ja koiraa vahtimatta ennenkuin olet täysin varma että mitään ei satu. Eristät ne vaikka erilleen toisistaan. Mutta jos kaikki menee hyvin niin kissoista tosiaan voi olla koiralle seuraa. Mutta on niitäkin ihmisiä jotka ovat joutuneet luopumaan, joko koirasta tai kissasta, mutta nämä asiat varmaan olet miettinytkin jo.

      Yksinolon harjoittelu aloitetaan pikkuhiljaa. Jätä pentu yksin aluksi ihan vain vaikka minuutiksi pari ja mene takaisin. Idea olisi että menet takaisin ennenkuin koira ehtii hätääntyyn. Se huomaa että tulit kyllä takaisin ennenkuin mitään pahaa ehti sattua. Tee paljon toistoja ja pikkuhiljaa pidennät aikaa jonka olet pois. Haukkuminen yleensäkkin johtuu yksinjäämisen tuottamasta ahdistuksesta ja koira yrittää saada sillä laumansa kokoon. Mutta jos se tietää että sinä tulet ennenpitkää takaisin, sillä ei ole syytä haukkua.

      Jätä koira sitten vasta yksin pidemmäksi aikaa kun olet varma että se on yksinoloon tottunut. Jos yksinolon opettelu menee alussa mönkään sitä on todella vaikea korjata myöhemmin. Älä myöskään tee lähtemisestä ja tulemisesta suurta numeroa, kun lähdet älä huomioi koiraa ja kun tulet älä hukuta sitä ylitsevuotaviin tervehdyksiin, näin koiran on helpompi kokea että yksinjääminen on ihan normaali asia eikä siitä tehdä suurta haloota.

      Kaikki koirat ovat tietenkin yksilöitä ja se mikä ei toimi toisella, voi toimia jollain muulla. Itse käyn aamusin ennenkuin koirat jäävät yksin niin tekemässä rauhallisen pissalenkin. En turhaa kiihdytä ja innosta koiraa, koska sillon se jäisi yksin kotiin energiaa puhkuen ja purkaisi sen energian todennäköisesti johonkin ei sallittuun. Meillä sitten työskennellään, touhutaan ja liikutaan töiden jälkeen. Varmaan tiedät että dobermann ei ole koira mitä saa lenkittämällä väsymään, joten se että tekisi kunnon lenkin että koira olisi väsyneempi ei ihan päde väsymättömän palveluskoiran kohdalla. Se väsyy työllä, aktivoinnilla, aivotyöskentelyllä ja siihen lisättynä runsas liikunta. Näistä tarpeista sinun siis on huolehtittava, jos koira on turhautunut etkä täytä sen tarpeita se myös varmaankin pistää kotisi remonttiin ja tätähän et halua. Pentuna on niin kiva pureskella ja tutkia kaikkea joten jätä myös sitä sallittua pureskeltavaa ja tekemistä. Aikuinen koira jos sillä on eroahdistusta ja sitä ei ole aktivoitu tarpeeksi, varmasti repii paikat ja ulvoo ja haukkuu päivät läpeensä kunnes tulet kotiin. Kysy myös kasvattajalta hyviä vinkkejä, hän varmaan osaa sinua auttaa.

      Onnea uuden pennun kanssa!

      • Päivänkakkaramakkara

        Mulla on vuosia sitten ollut dobermanni mutta sain sen aikuisena ja "valmiiksi peruskoulutettuna". Koira oli maalta ja asuin silloin itsekin omakotitalossa ja koiran jäätyä yksin se haukku ihan hirveesti mutta se ei ollut ongelma. Myöhemmin hommasin sille kaveriksi kissan ja he tuli erittäin hyvin toimeen joten kissoihin totuttaminen ei stressaa. Jännittää vaan hirveästi että mitä JOS tuleekin iso kasa ongelmia joita en pentu koiraa ajatellen ole osannut ottaa huomioon. Toisaalta tiedän että hermoilen jo hieman liikaakin ( normaalia uuden pennun tuomaa jännitystä) koska kokemusta ennestään dobermannista on eikä rodun vaatimukset ja luonne siis tule yllätyksenä, kirjoja olen kahminut ja siis valmistautunut kaikkeen niin hyvin kuin vaan osaan. Olen tällähetkellä työtön ja siksi ajoitinkin koiran ottamisen tähän hetkeen koska nyt minulla on sille aikaa kahdenkesken ilman pakollisia yksin jättämisiä.

        Olisi kiva kuulla pari "rauhoittavaa" sanaa :)


      • Neandra
        Päivänkakkaramakkara kirjoitti:

        Mulla on vuosia sitten ollut dobermanni mutta sain sen aikuisena ja "valmiiksi peruskoulutettuna". Koira oli maalta ja asuin silloin itsekin omakotitalossa ja koiran jäätyä yksin se haukku ihan hirveesti mutta se ei ollut ongelma. Myöhemmin hommasin sille kaveriksi kissan ja he tuli erittäin hyvin toimeen joten kissoihin totuttaminen ei stressaa. Jännittää vaan hirveästi että mitä JOS tuleekin iso kasa ongelmia joita en pentu koiraa ajatellen ole osannut ottaa huomioon. Toisaalta tiedän että hermoilen jo hieman liikaakin ( normaalia uuden pennun tuomaa jännitystä) koska kokemusta ennestään dobermannista on eikä rodun vaatimukset ja luonne siis tule yllätyksenä, kirjoja olen kahminut ja siis valmistautunut kaikkeen niin hyvin kuin vaan osaan. Olen tällähetkellä työtön ja siksi ajoitinkin koiran ottamisen tähän hetkeen koska nyt minulla on sille aikaa kahdenkesken ilman pakollisia yksin jättämisiä.

        Olisi kiva kuulla pari "rauhoittavaa" sanaa :)

        Noh, rauhotuhan toki. Jos rotukin on ennestään tuttu niin se on jo hyvä lähtökohta. Jos olet myös kirjoja lukenut niin sehän on vain hyvä. On niitä jotka ottaa koiran, ja vieläpä ensimmäisensä niin ettei yhtään ajatusta koiran kasvattamiselle etukäteen uhraa. Ja työttömänä sinulla varmasti on aikaakin, kunhan totutat koirasi niin että sitten kun jossain vaiheessa töihin menet ei päivät yksin tulekkaan yllätyksenä. Ja on hyvä jos sinulla on kokeneempia koiraihmisiä tukenasi, joiden puoleen kääntyä heti jos jotain ilmenee. Täälä yleensä kun kirjottelee niin mielipiteet on niin vahvoja ja jokainen on muka oikeassa ja sitten haukutaan tyhmäksi kun jotakin kysyy.

        Mutta etköhän ressaa turhia, uskon että pärjäät kyllä! Jos olet valmistautunut niin hyvin kuin osaat niin et voi enempää tehdäkkään. ;)


      • M&A
        Neandra kirjoitti:

        Noh, rauhotuhan toki. Jos rotukin on ennestään tuttu niin se on jo hyvä lähtökohta. Jos olet myös kirjoja lukenut niin sehän on vain hyvä. On niitä jotka ottaa koiran, ja vieläpä ensimmäisensä niin ettei yhtään ajatusta koiran kasvattamiselle etukäteen uhraa. Ja työttömänä sinulla varmasti on aikaakin, kunhan totutat koirasi niin että sitten kun jossain vaiheessa töihin menet ei päivät yksin tulekkaan yllätyksenä. Ja on hyvä jos sinulla on kokeneempia koiraihmisiä tukenasi, joiden puoleen kääntyä heti jos jotain ilmenee. Täälä yleensä kun kirjottelee niin mielipiteet on niin vahvoja ja jokainen on muka oikeassa ja sitten haukutaan tyhmäksi kun jotakin kysyy.

        Mutta etköhän ressaa turhia, uskon että pärjäät kyllä! Jos olet valmistautunut niin hyvin kuin osaat niin et voi enempää tehdäkkään. ;)

        Hei!
        Minulla on noin 8kk:n ikäinen doobermanni uros kerrostalossa kahden kissan kanssa. Tilanne on mennyt siihen pisteeseen, että jos kissat hyppäävät esimerkiksi tiskipöydälle alkaa koira turhautuessaan tilanteeseen haukkua. Nyt olemme saaneet haukkumisesta valituksia siihen malliin, että omakotitaloon muutto on välttämätön. Tietenkin tämä on vain yksittäis tapaus, mutta kerroin vain siksi, että näinkin voi käydä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe