Lehmien lypsy

kaupunkilainen

Miksi lehmät lypsetään niin aikaisin aamulla? Eikö niiden lypsyrytmiä voisi muuttaa myöhemmäksi, esimerkiksi kahdeksaksi?

...niin ja miten tuo iltalypsyn aika on sidoksissa aamulypsyyn?

16

5040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaupunkityty

      Mun mielestä ne lypsetään aina samaan aikaan et siis 12 h välein suunnilleen. Aamulla klo 6 ja illalla klo 18 esim. Ajalla ei oo väliä mut kai ne nukkuu jos niitä liika myöhään kiskoo ylös. Voihan ne totuttaa et lypsää klo 8 ja 20 mut navetassa menis sit aika myöhään iltaan asti...

      • Keiko

        on maitoauton aikataulut... eli siis maito on oltava pois utareista siinä vaiheessa, kun sitä tullaan noutamaan ;)

        Tuskin kukaan navetanomistaja nousee huvikseen aamulla aikaisin, kyllä siihenkin omat syynsä on.


    • Maajuzzi

      Kaupunkityty oli oikeassa, lehmät täytyy lypsää suurinpiirtein 12 tunnin välein, muuten on utareet niin täynnä maitoa että niihin jo sattuu. Meillä esim. mennään illalla iltalypsylle puoli viisi ja aamulla sitten aamulypsy kuudelta. Lehmien "iltatöiden" täytyy ajoittua niin, että ne ehtivät syödä ennen nukkumaanmenoa, mikä meillä tapahtuu pääsääntöisesti kello 22.00 jolloin navetasta sammutetaan kaikki muut valot, paitsi yövalo. Aamulla mennään sitten aikaisin siksi, ettei lehmien yöstä tule liian pitkä, mutta tarpeeksi pitkä. Kyllähän ne lehmät sitten siihenkin tottuu että lypsetään vaikka kello kaksi yöllä ja kello kaksi päivällä tai vaikka kolme kertaa päivässä.

      • Lypsäjä

        Ja nykyäänhän kun on jo niin modernit asemat - lehmät menevät lypsettäväksi 3-4 kertaakin päivässä ihan omasta tahdostaan. Ja maitotuotos sen kun lisääntyy...
        Mukavia eläimiä...


    • Lehmityttö

      on se lehmäkin. Toiset eivät ole niin piirun päälle sen lypsyajan kanssa ja vaikka itsekkin kannatan säännöllisyyttä, eivät ne lehmät ole siitä kärsineet. Ainakaan jos tulehduksista puhutaan...

      Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, ettei navetalla viitsi yötä kukkua ja siksi aikainen lypsy.

    • vms

      nykyään alkaa yleistymään lypsyrobotit
      maatiloilla jolloin lemä pystyy menemään Omasta tahdosta lypsylle kun hänestä tuntuu siltä...

    • mrrrr

      Lomittajana menen kuudeks tilalle aamulla töihin ja lähden kuudelta illalla.12 tuntia väli.

      • kokenutlomittaja

        Minulla lomittajana työajat alkavat joka tilalla vähän eri aikaan, nykyään on ilmeisesti muodissa aamulla 05.30 tai 06.00, toisissa mennään lähemmäs klo 07.00, enää ei ole niin monia viiden aamu paikkoja. Ja pois pääsee lähtemään yleensä joskus 09.00-10.00, illalla töihin 15.00-16.00 välillä, pois 18.00-19.00 noin useimmiten, vaihtelua huomattavasti eri tiloilla ja mikä työmäärä, 5-12 tuntia on ollut haitari minulla työtunneissa. Yleensä yksin, joskus harvoin on kaksi lomittajaa tai toinen yrittäjistä kaverina.

        Ei lypsyissä enää niin orjallisesti ole noudatettu 12 tunnin väliä, päiväväli jää usein väistämättäkin lyhyemmäksi jonkun tunnin. Harvoin kun ehtii tilalle on välittömästi mahdollista aloittaa lypsy, navetan puhdistus ja usein ruokintatöitä tulee ensin eteen, lypsykoneen kuntoon laitto jne. Siten jos aamulla kuudelta tulee ja iltatöiltä lähtee kuudelta ei lypsyjen väli ole silloinkaan 12 tuntia...

        Robotti kyllä vapauttaa työaikojen suhteen kun lypsylle ei tarvitse määräaikaan ehtiä mutta edelleen saattaa olla vasikoiden juottamisia ja muita töitä jotka vaativat suurin piirtein säännöllisen työajan eikä vasikan yötäkään tyhjän mahan kanssa sovi venyttää kohtuuttoman pitkäksi!


      • Lomittaja30vSitten
        kokenutlomittaja kirjoitti:

        Minulla lomittajana työajat alkavat joka tilalla vähän eri aikaan, nykyään on ilmeisesti muodissa aamulla 05.30 tai 06.00, toisissa mennään lähemmäs klo 07.00, enää ei ole niin monia viiden aamu paikkoja. Ja pois pääsee lähtemään yleensä joskus 09.00-10.00, illalla töihin 15.00-16.00 välillä, pois 18.00-19.00 noin useimmiten, vaihtelua huomattavasti eri tiloilla ja mikä työmäärä, 5-12 tuntia on ollut haitari minulla työtunneissa. Yleensä yksin, joskus harvoin on kaksi lomittajaa tai toinen yrittäjistä kaverina.

        Ei lypsyissä enää niin orjallisesti ole noudatettu 12 tunnin väliä, päiväväli jää usein väistämättäkin lyhyemmäksi jonkun tunnin. Harvoin kun ehtii tilalle on välittömästi mahdollista aloittaa lypsy, navetan puhdistus ja usein ruokintatöitä tulee ensin eteen, lypsykoneen kuntoon laitto jne. Siten jos aamulla kuudelta tulee ja iltatöiltä lähtee kuudelta ei lypsyjen väli ole silloinkaan 12 tuntia...

        Robotti kyllä vapauttaa työaikojen suhteen kun lypsylle ei tarvitse määräaikaan ehtiä mutta edelleen saattaa olla vasikoiden juottamisia ja muita töitä jotka vaativat suurin piirtein säännöllisen työajan eikä vasikan yötäkään tyhjän mahan kanssa sovi venyttää kohtuuttoman pitkäksi!

        Muuten hyvä kirjoitus, mutta missä tai minkälaisilla tiloilla ollaan 'yleensä yksin? Itsellä maitoalan yrittäjänä on enemmänkin tuntemus, että enimmäkseen toisen lomittajan tai tilanväkeä olevan henkilön kanssa lomittaja työskentelevät, joskus harvoin eli pienimmillä tiloilla yksin.


      • kokenutlomittaja

        Kyllä ne nykyään monin paikoin teetättää ihan kaikenkokoisia tiloja yksin. Tai joskus jos isossa asemalypsy-pihattonavetassa käy joku appeen tekemässä tai vastaavasti suuressa parsinavetassa säilörehun kuormaajalla jakamassa on lähes yksin työskentelyä, vaikka iso ajansäästöllinen apu on lomittajan työajassa ja työkentässä suuressa navetassa sekin. Tämän tyyppisissä tehtävissä joskus on tilalta toinen yrittäjä apuna, jos on toinen lomittaja, sujuu työt usein erilailla kun toinen lomittaja tekee yleensä kaikkia töitä jolloin niitä voidaan jakaakin keskenään erilailla. Harvoin kuitenkaan kaksi lypsää vaikka olisi miten suuri, sadankin lehmän karja.
        Eikä siinä mitään jos työaika kohtuullinen ja hommat sujuvasti järjestetty kuten yleensä onkin mistä monelle tilalle hattua nostan.

        On olemassa yrittäjiä, hyvin usein yksinäisiä ihmisiä, jotka viettää navetassa lähes kellon ympäri ja niihin merkitään sitten yhdelle lomittajalle jokin esim. 12 tunnin työaika. Nämä tunnetusti niitä ongelmapaikkoja kun niihin vaikea saada ainakaan pitkäaikaisia tekijöitä. Ymmärrettävää että harva normaali ihminen jolla kenties perhe ja muutakin elämää kun työ, haluaa viettää sellaista aikaa töissä jos siihen vielä 4-5 tuntia matkoja päälle vuorokaudessa. Mutta Mela ei välttämättä anna laittaa näihinkään kahta lomittajaa jolloin työtaakka ja etenkin työaika henkilöä kohden vähenisi, jos on merkitty yksi yrittäjä. Viis siitä käykö siellä koko suku saati perheenjäseniä joka päivä yrittäjän kanssa mutta näin tulkitaan näitä kysymyksiä vielä paikoin.

        Sitten taas jossain hyvin pienellä tilalla voi olla taas kaksi tekijää. Mutta nykyään muoti taas yhdistää eri kokoisilla tiloilla ne kahden yrittäjän työajat yhden lomittajan työajaksi. Joskus toimii, kaikissa tapauksissa ei ja saattaa syntyä lisää paikkoja jonne ei ole monia menijöitä, ainakaan kauempaa. Säästöä varmaan, tämä minulle uutta tämä yhdistely mutta luulen siinä menevän toisen yrittäjän lomat tai vaihtoehtoisesti se ainakin säästöä ettei tarvitse laittaa toista työntekijää sinne.

        Ajat muuttuneet, mutta kyllä minä lomittajana voin siitä huolimatta sanoa pitäväni tästä työstä. Vaikea vain saada nuoria pitkäaikaisia työntekijöitä, ja luulen että harva enää ajattelee tekevänsä koko työuraansa lomittajana kun nuorena aloittaa. Ei lie paikat kestävän loppuun saakka jos ei monella yrittäjälläkään, lomittajan työ usein vielä kuluttavampaa riippuen minne joutuu ja kuitenkin jatkuvan vaihtuvuuden ja osin stressin alaisena tässä palveluammatissa, mikä kellekin sopii. Sosiaaliselle elämälle saati muulle vapaa-ajan toiminnalle ei juuri jää aikaa mikäli lomittaa.

        Ennen oli moni asia toisin, työmatkat saattoi rajoittua kotikylän tiloille mutta nykyään tilat usein kaukana toisistaan ja lomittajat ei aina asu lähellä. Matkoihin voi kulua 4-5 tuntia päivässä pahimmillaan, siitä saa sitten sen kilometrikorvauksen vain. Kuluneesta ajasta matkaan ei tietysti voida erikseen hyvittää mitään sehän olisi monesti niin suhteellista eikä mikään velvoita työnantajatahoa siihen. Lomittajan asia sitten ottaako niitä kaukaisia paikkoja mutta aina ei ole varaa valita, kuukausipalkkalaisella varsinkaan.


    • lomittajja

      Olen aina yksin.On lehmiä 8-60.Miten milloinkin.

      • Parressa60LehmääPlusMuut

        Jos tilalla normaalisti työskentelee vain yksi henkilö navetassa, voi noin olla. Jos tilalla on kaksi yrittäjää, silloin lomittaja tekee vain toisen työosuutta eikä suinkaan saa työskennellä 'kahden edestä'. Toki useimmilla sellaisilla tiloilla ei yksin millään ehtisikään töitä tehdä, johan siinä paukkuu työaikalainsäädännöt ja ylityökorvaukset punaisella. Ei meille tehdä itsekään yksin kuin äärimmäisessä hädässä, aina käy toinen ainakin osan töistään tekemässä vaikka olisi kipeänä tai kiiremeno jonnekin. Tai sitten joku muu, kuten vaikka joku lapsista tuuraa poissaollessa.


    • kylläehtii

      Joo mutta jätän kahvitauot ja juttelut muille.

    • Anonyymi

      Kesä- ja normaaliajan vaihteessa tietysti tunnin verran vaihtuu lypsyaika paperilla.

    • Anonyymi

      Olen 30 v. ollut lomittajana ja aina olen yksin tehnyt hommat.Olen ripeä ja osaan tehdä lomittain hommia.Saan täyden työajan.Se riittää.Tietysti välillä saan konjakkia ym.

      • Anonyymi

        Olipa kerran lomittaja, joka kehui olevansa 'ripeä, nopea ja tarkka'. Ei oltu silloinkaan samaa mieltä. Nyt reilu 20v myöhemmin ei ole mitään noista....hosuva tunari paremminkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4894
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3217
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1365
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1196
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      63
      865
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      837
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe