Vahvistin kärähti PC:hen kytkettäessä

Thunder & Lightning

Moi,

Ajattelin kytkeä kotitietokoneen audio-out:in 3.5mm -RCA adapterilla halpis kotiteatterivahvistimen sisääntuloon (Spotify, jne.). Kun kytkin 3.5mm plugin tietokoneeseen, tuli iso paukaus, näpsäytti sormille, jne. Savunhälvettyä tarkastin kytkennän, se oli o.k., mutta vahvistin oli kärähtänyt. Ääntä tulee hiukan ja erittäin pahalla säröllä kun luukuttaa (joku vahvistimen aste?) ja näyttö oikuttelee.

Vaikuttaa siltä että PC:n audio outissa on jännitettä PALJON enemmän kuin mitä lääkäri määrää. Koneen äänet tulee edelleen ihan normaalisti näyttöön integroiduista kaiuttimista (näytössäkin on 3.5mm out, jossa tuntuu olevan myös liikaa voltteja). Pitäisi ehkä hankkia AC/DC yleismittari ja katsoa.

a) Kuinka tuo voisi olla mahdollista? Suunnaton maatasojen ero? Verkkovirta audio outissa?
b) Uskaltaako tietokonetta vielä käyttää?
c) Kannataakko vahvaria kokeilla korjata/korjauttaa?

PC on 4 vuotta vanha HP pavillion a1310n (Desktop, tuotu Amerikasta muuton yhteydessä), vahvari suomesta ostettu Procaster AV-2100.

6

1904

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hifisti69

a) Tietokoneen virtalähde päästää koneen runkoon noin 110 V potentiaalijännitteen maahan (tietokoneen liittimen nolla-johto) nähden. Kun tietokoneen ja vahvistimen virtajohdot ovat molemmat samassa nolla-tasossa kiinni, on tuo myös tietokoneen rungon ja vahvistimen rungon (maan) välinen potentiaaliero.

RCA liitin ja 3,5 mm plugi ei välttämättä (=yleensä) kytkeydy maa ensin (mikä tasaisi tuon potentiaalieron). Johdon liittimen signaaliosa saattaa kytkettäessä osua äänikortin liittimen maahan, tai jopa tietokoneen/äänikortin runkoon, aiheuttaen potentiaalieron suuruisen jännitepiikin.

Tuollainen pahimmillaan 110V jännitepiikki vahvistimen sisääntulossa (joka on suunniteltu noin 1V jännitteelle) aikaansaa juuri kuvaamasi ilmiön.

b) Tietokonetta uskaltaa vielä käyttää, se toimii ihan niin kuin pitääkin. Mutta ensi kerralla kytkiessäsi audiojohtoja, ota tietokoneen virtajohto ensin irti.

c) Vahvistimen korjauksesta en osaa sanoa. Soita huoltoon ja kysy?

• Thunder & Lightning

Kiitos hyvästä vastauksesta. Onneksi ei ollut kallis
        vahvari.Täytyy avata se viikonloppuna, mutta tuskin siitä peliä enää
        tulee..

Mä luulen että tuo on oikea diagnoosi.

Kone ja vahvari ovat eri sulakkeiden takana, ja vahvari talon
        antennissa ( N kpl muita audilaitteita), mutta en oikein usko että
        kyse olisi ihan pelkästä maatasojen erosta. Virtaa oli sen verran,
        että automaattisulake kärähti asunnon jakotaulusta. Kone on kyllä
        maadotetussa pistorasiassa, vahvarissa maadoittamaton

Seuraavan kerran mittaan jännite-eron ennen kytkemistä. Mutta ei tota
        nyt oikein osannut epäillä. Optista liitintä ei löydy kummastakaan
        päästä, coaksiaali digitaalinen kyllä (mutta siinä voi olla sama
        vika). Kylmänä kytkeminen ei oikein olisi auttanut, koska usein mitten
        haluan äänet edelleen näytöön integroiduista kajareista (jotka
        hiljenee kun liittää vahvarin)..

• Hifisti69
        Thunder & Lightning kirjoitti:

Kiitos hyvästä vastauksesta. Onneksi ei ollut kallis
        vahvari.Täytyy avata se viikonloppuna, mutta tuskin siitä peliä enää
        tulee..

Mä luulen että tuo on oikea diagnoosi.

Kone ja vahvari ovat eri sulakkeiden takana, ja vahvari talon
        antennissa ( N kpl muita audilaitteita), mutta en oikein usko että
        kyse olisi ihan pelkästä maatasojen erosta. Virtaa oli sen verran,
        että automaattisulake kärähti asunnon jakotaulusta. Kone on kyllä
        maadotetussa pistorasiassa, vahvarissa maadoittamaton

Seuraavan kerran mittaan jännite-eron ennen kytkemistä. Mutta ei tota
        nyt oikein osannut epäillä. Optista liitintä ei löydy kummastakaan
        päästä, coaksiaali digitaalinen kyllä (mutta siinä voi olla sama
        vika). Kylmänä kytkeminen ei oikein olisi auttanut, koska usein mitten
        haluan äänet edelleen näytöön integroiduista kajareista (jotka
        hiljenee kun liittää vahvarin)..

Kylmänä kytkeminen on valitettavasti ainoa vahvistimen kannalta turvallinen tapa, paitsi tietenkin jos käyttää sitä optista kaapelia, joka ei johda sähköä.

Vaikka kuuntelisikin ääntä eri tavoilla (esim. kuulokkeet/kaiuttimet) ei kannattaisi siis irroitella/liittää johtoja tietokoneen ja muiden laitteiden välillä. Vähän koneesta laitteistosta riippuen joudut joko käyttämään eri ulostuloja äänikortilla (esim. analoginen ulostulo kuulokkeille ja digitaalinen surroundvahvistimelle) tai sitten kierrättämään signaalin useamman laitteen kautta. (Minulla esim. menee analoginen 3,55 mm -> 2xRCA piuha äänikortilta kuulokevahvistimelle ja kuulokevahvistimen out liittimistä edelleen sama signaali käsittelemättömänä 2xRCA piuhoilla stereovahvistimelle).

• Hifisti69 kirjoitti:

Kylmänä kytkeminen on valitettavasti ainoa vahvistimen kannalta turvallinen tapa, paitsi tietenkin jos käyttää sitä optista kaapelia, joka ei johda sähköä.

Vaikka kuuntelisikin ääntä eri tavoilla (esim. kuulokkeet/kaiuttimet) ei kannattaisi siis irroitella/liittää johtoja tietokoneen ja muiden laitteiden välillä. Vähän koneesta laitteistosta riippuen joudut joko käyttämään eri ulostuloja äänikortilla (esim. analoginen ulostulo kuulokkeille ja digitaalinen surroundvahvistimelle) tai sitten kierrättämään signaalin useamman laitteen kautta. (Minulla esim. menee analoginen 3,55 mm -> 2xRCA piuha äänikortilta kuulokevahvistimelle ja kuulokevahvistimen out liittimistä edelleen sama signaali käsittelemättömänä 2xRCA piuhoilla stereovahvistimelle).

Itse käytin jakajaa. Maksoi muistaakseni euron tai kaksi jossain... Jakaa siis yhden 3,5 millin kahtia.

• Hifisti69
        The_Rat kirjoitti:

Itse käytin jakajaa. Maksoi muistaakseni euron tai kaksi jossain... Jakaa siis yhden 3,5 millin kahtia.

Sama lopputulos kuin minulla.

Minulla sattui valmiiksi olemaan kuulokkeille vahvistin, jossa oli RCA ulostulot (suora liitäntä sisäänmenoista) ja ylimääräisiä RCA-kaapeleita kaapissa, kun taas jakajaa ei ollut.

Se vahvistin kuulokkeille kun on joka tapauksessa tarpeellinen, käytti jakajaa tai kierrätti signaalin toisen vahvistimen kautta, kahdestakin syystä:

1) Äänikorteilla harvemmin on laadukkaita kuulokevahvistimia, ja vaikka olisikin, ei (kuuloke)vahvistettua signaalia kannata antaa sille kaiuttimien vahvistimelle, vaan vahvistamaton taso on parempi. Ja se taas ei välttämättä (tietenkin vähän kuulokkeista riippuen) toimi niillä kuulokkeilla kauhean hyvin.

2) Äänikortin ja kuulokkeiden välissä on kiva olla jonkinlainen volumesäätö. Niiden varsinaisten kaiuttimien volumea kuitenkin säädetään siitä stereovahvistimesta. Helpointa on siis pitää tietokoneen volume aina täysillä ja säädellä sekä kuulokkeiden että kaiuttimien äänenpaineita vahvistimista. Sitä paitsi ei ole kivaa, että ääni soi koko ajan kuulokkeista, vaikkei niitä kuuntelisikaan.

Yksi vaihtoehto tietenkin on se, että kytkee kuulokkeet siihen stereovahvistimeen silloin kun haluaa käyttää niitä eikä kaiuttimia. Minulla tämä taas ei onnistu, koska stereovahvistimen ja kaiuttimien pitää olla käytettävissä muuhun, silloin kun itse käytän kuulokkeita tietokoneen kanssa.

• Hifisti69 kirjoitti:

Sama lopputulos kuin minulla.

Minulla sattui valmiiksi olemaan kuulokkeille vahvistin, jossa oli RCA ulostulot (suora liitäntä sisäänmenoista) ja ylimääräisiä RCA-kaapeleita kaapissa, kun taas jakajaa ei ollut.

Se vahvistin kuulokkeille kun on joka tapauksessa tarpeellinen, käytti jakajaa tai kierrätti signaalin toisen vahvistimen kautta, kahdestakin syystä:

1) Äänikorteilla harvemmin on laadukkaita kuulokevahvistimia, ja vaikka olisikin, ei (kuuloke)vahvistettua signaalia kannata antaa sille kaiuttimien vahvistimelle, vaan vahvistamaton taso on parempi. Ja se taas ei välttämättä (tietenkin vähän kuulokkeista riippuen) toimi niillä kuulokkeilla kauhean hyvin.

2) Äänikortin ja kuulokkeiden välissä on kiva olla jonkinlainen volumesäätö. Niiden varsinaisten kaiuttimien volumea kuitenkin säädetään siitä stereovahvistimesta. Helpointa on siis pitää tietokoneen volume aina täysillä ja säädellä sekä kuulokkeiden että kaiuttimien äänenpaineita vahvistimista. Sitä paitsi ei ole kivaa, että ääni soi koko ajan kuulokkeista, vaikkei niitä kuuntelisikaan.

Yksi vaihtoehto tietenkin on se, että kytkee kuulokkeet siihen stereovahvistimeen silloin kun haluaa käyttää niitä eikä kaiuttimia. Minulla tämä taas ei onnistu, koska stereovahvistimen ja kaiuttimien pitää olla käytettävissä muuhun, silloin kun itse käytän kuulokkeita tietokoneen kanssa.

Itse asiassa minulla oli yhdistelmässä stereot ja tietokoneen kajarit. Molemmissa siis vahvistin. Kuulokkeita käytin vain erikoistapauksissa (=öisin). Ja nyt kun muistelen, taisin silloin vetää ne vahvistimen kuulokeliitännästä (ei ollut kuin jotain 4-5 metriä väliä tuolloin, nyt on enemmän).

Tietsikan kajarithan ovat toki vitsi äänentoiston kannalta, mutta kelpaavat siihen mihin niitä tarvitsinkin. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2644
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      37
      1180
    Aihe