Kuurojen Kulttuuri

KuulevaN

Olen kuuleva nainen, ja haluaisin tietää kuurojen kertomana, mitä kaikkea on kuurojen kulttuuri.

Vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

1. Millä tavoin kuurojen kulttuuri eroaa kuulevien kulttuurista?
2. Mitä sellaisia tapoja kuuroilla on, joita ei välttämättä ole kuulevilla?
3. Minkälaisia arkipäivän asioita kuurot ottavat enemmän huomioon kuin kuulevat (esim. valojen kirkkaus, värit tms.) ?
4. Minkälaisia juhlia kuuroilla on, ja ketä sinne usein kutsutaan?
5. Minkälaisia harrastuksia kuuroilla on?

Kiitos vastauksista jo etukäteen! Muutakin saa ilman muuta kirjoittaa, toivomus olisi! :)

5

1649

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erilainen kuuro

1. En osaa sanoa, johtuu kai etten kovin sosiaalinen ihminen ole. Tuli vain mieleeni, että kuurojen vitsit on enemmän visuaalisia, kuulevat varsinkin ei-visuaaliset eivät välttämättä ymmärrä.
      2. Esimerkiksi heiluttaa kättä tai koskea olkapäätä jos on asiaa.
      Itse minä tarkkailen tarkasti ympäristöä kun liikun enkä tee äkkiliikkeitä katsomatta taakse.
      3. Itse mietin etten vahingossa päästää ääntä kun syön. Kolkuttaminen oveen on minulle vähän päänvaivaa, kolkutanko liian hiljaa vai liian kovaa, etten pelästytä esimerkiksi pomoa. Läheiset usein valittavat, että laitan oven kiinni liian kovaa.
      4. Kuuroilla on samanlaisia juhlia kuin kuulevilla. Kutsuvieraat sama kuin kuulevilla, siis ystävät, sukulaiset jne.
      Itse inhoan juhlia, en osallistu juhliin paitsi jos on pakko.
      5. Aivan samanlaisia kuin kuulevilla.

• toinen kuuleva N

Tuli mieleen tuosta juhlimisesta...
        Jos on ainoa kuuro kuulevien juhlissa, on se varmasti tylsää.
        Minulla oli tässä kerran kuuro vieras kylässä. Hän sanoi, että ei edes muista milloin viimeeksi olisi pysynyt kahvipöytäkeskustelussa tai muussa suuremman porukan jutussa mukana. Minä kun tulkkasin keskustelun pääkohdat ja vitsitkin parhaan kykyni mukaan hänelle. Oli mukavaa kun pystyi jotenkin auttamaan :)

• deaf23
        toinen kuuleva N kirjoitti:

Tuli mieleen tuosta juhlimisesta...
        Jos on ainoa kuuro kuulevien juhlissa, on se varmasti tylsää.
        Minulla oli tässä kerran kuuro vieras kylässä. Hän sanoi, että ei edes muista milloin viimeeksi olisi pysynyt kahvipöytäkeskustelussa tai muussa suuremman porukan jutussa mukana. Minä kun tulkkasin keskustelun pääkohdat ja vitsitkin parhaan kykyni mukaan hänelle. Oli mukavaa kun pystyi jotenkin auttamaan :)

Tota juhlimisjuttuu.. Olen itse kuuro. Miulla on paljon kuulevia kavereita ja juhlinu niiden kans useita kertoja. tylsää ei ollu. kyseessä on oma-aloitteisest. Pitää olla rohkee ja oma-aloitteinen. Hienoo että pystyit auttaa. Kuurost tuntui varmaa kivalta kun halusit auttaa :)

• KuulevaN

jos vastaat, mainitse samalla, minkä ikäinen olet ja mies vai nainen. :)

• 27v nainen.

1.Kuulevilla vain puhumalla jotka kuulon avulla,mutta kuuroilla eivät paitsi lukea huulilta kyllä ja huonokuuloisilla sekä että.Kuuroilla tavoilla on esimerkiksi koskea olkapäätä jos on asiaa.

2.En itse osaa sanoa mitä tapoja on.Luultavasti kuulevien kanssa kirjoittamalla tai matkapuhelimessa lähettäminen viestit.

3.Kuuroilla aina on tarvittaessa vilkkuvalojen kanssa esim.oven kello, että kuuro näkee vilkkuvaloa ja kuuroilla tärinäherätyskelloa.

4.kuuroilla juhlia aivan samaa kuin kuulevilla.Jos kutsu sinne juhlimaan niin viestin avulla lähettämistä.Tai tavataan ja kysymällä samalla suunnitelmasta.

5.Kuuroilla aika kaikenlaisia harrastuksia esim.salibandy,jääkiekko ja jotain muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      93
      2168
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2122
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1271
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1100
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      57
      1043
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      959
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe