Kuurojen Kulttuuri

KuulevaN

Olen kuuleva nainen, ja haluaisin tietää kuurojen kertomana, mitä kaikkea on kuurojen kulttuuri.

Vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

1. Millä tavoin kuurojen kulttuuri eroaa kuulevien kulttuurista?
2. Mitä sellaisia tapoja kuuroilla on, joita ei välttämättä ole kuulevilla?
3. Minkälaisia arkipäivän asioita kuurot ottavat enemmän huomioon kuin kuulevat (esim. valojen kirkkaus, värit tms.) ?
4. Minkälaisia juhlia kuuroilla on, ja ketä sinne usein kutsutaan?
5. Minkälaisia harrastuksia kuuroilla on?

Kiitos vastauksista jo etukäteen! Muutakin saa ilman muuta kirjoittaa, toivomus olisi! :)

5

1538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erilainen kuuro

1. En osaa sanoa, johtuu kai etten kovin sosiaalinen ihminen ole. Tuli vain mieleeni, että kuurojen vitsit on enemmän visuaalisia, kuulevat varsinkin ei-visuaaliset eivät välttämättä ymmärrä.
      2. Esimerkiksi heiluttaa kättä tai koskea olkapäätä jos on asiaa.
      Itse minä tarkkailen tarkasti ympäristöä kun liikun enkä tee äkkiliikkeitä katsomatta taakse.
      3. Itse mietin etten vahingossa päästää ääntä kun syön. Kolkuttaminen oveen on minulle vähän päänvaivaa, kolkutanko liian hiljaa vai liian kovaa, etten pelästytä esimerkiksi pomoa. Läheiset usein valittavat, että laitan oven kiinni liian kovaa.
      4. Kuuroilla on samanlaisia juhlia kuin kuulevilla. Kutsuvieraat sama kuin kuulevilla, siis ystävät, sukulaiset jne.
      Itse inhoan juhlia, en osallistu juhliin paitsi jos on pakko.
      5. Aivan samanlaisia kuin kuulevilla.

• toinen kuuleva N

Tuli mieleen tuosta juhlimisesta...
        Jos on ainoa kuuro kuulevien juhlissa, on se varmasti tylsää.
        Minulla oli tässä kerran kuuro vieras kylässä. Hän sanoi, että ei edes muista milloin viimeeksi olisi pysynyt kahvipöytäkeskustelussa tai muussa suuremman porukan jutussa mukana. Minä kun tulkkasin keskustelun pääkohdat ja vitsitkin parhaan kykyni mukaan hänelle. Oli mukavaa kun pystyi jotenkin auttamaan :)

• deaf23
        toinen kuuleva N kirjoitti:

Tuli mieleen tuosta juhlimisesta...
        Jos on ainoa kuuro kuulevien juhlissa, on se varmasti tylsää.
        Minulla oli tässä kerran kuuro vieras kylässä. Hän sanoi, että ei edes muista milloin viimeeksi olisi pysynyt kahvipöytäkeskustelussa tai muussa suuremman porukan jutussa mukana. Minä kun tulkkasin keskustelun pääkohdat ja vitsitkin parhaan kykyni mukaan hänelle. Oli mukavaa kun pystyi jotenkin auttamaan :)

Tota juhlimisjuttuu.. Olen itse kuuro. Miulla on paljon kuulevia kavereita ja juhlinu niiden kans useita kertoja. tylsää ei ollu. kyseessä on oma-aloitteisest. Pitää olla rohkee ja oma-aloitteinen. Hienoo että pystyit auttaa. Kuurost tuntui varmaa kivalta kun halusit auttaa :)

• KuulevaN

jos vastaat, mainitse samalla, minkä ikäinen olet ja mies vai nainen. :)

• 27v nainen.

1.Kuulevilla vain puhumalla jotka kuulon avulla,mutta kuuroilla eivät paitsi lukea huulilta kyllä ja huonokuuloisilla sekä että.Kuuroilla tavoilla on esimerkiksi koskea olkapäätä jos on asiaa.

2.En itse osaa sanoa mitä tapoja on.Luultavasti kuulevien kanssa kirjoittamalla tai matkapuhelimessa lähettäminen viestit.

3.Kuuroilla aina on tarvittaessa vilkkuvalojen kanssa esim.oven kello, että kuuro näkee vilkkuvaloa ja kuuroilla tärinäherätyskelloa.

4.kuuroilla juhlia aivan samaa kuin kuulevilla.Jos kutsu sinne juhlimaan niin viestin avulla lähettämistä.Tai tavataan ja kysymällä samalla suunnitelmasta.

5.Kuuroilla aika kaikenlaisia harrastuksia esim.salibandy,jääkiekko ja jotain muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      64
      2116
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1722
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1186
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      357
      1126
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      329
      1103
    Aihe