Kuurojen Kulttuuri

KuulevaN

Olen kuuleva nainen, ja haluaisin tietää kuurojen kertomana, mitä kaikkea on kuurojen kulttuuri.

Vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

1. Millä tavoin kuurojen kulttuuri eroaa kuulevien kulttuurista?
2. Mitä sellaisia tapoja kuuroilla on, joita ei välttämättä ole kuulevilla?
3. Minkälaisia arkipäivän asioita kuurot ottavat enemmän huomioon kuin kuulevat (esim. valojen kirkkaus, värit tms.) ?
4. Minkälaisia juhlia kuuroilla on, ja ketä sinne usein kutsutaan?
5. Minkälaisia harrastuksia kuuroilla on?

Kiitos vastauksista jo etukäteen! Muutakin saa ilman muuta kirjoittaa, toivomus olisi! :)

5

1448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erilainen kuuro

      1. En osaa sanoa, johtuu kai etten kovin sosiaalinen ihminen ole. Tuli vain mieleeni, että kuurojen vitsit on enemmän visuaalisia, kuulevat varsinkin ei-visuaaliset eivät välttämättä ymmärrä.
      2. Esimerkiksi heiluttaa kättä tai koskea olkapäätä jos on asiaa.
      Itse minä tarkkailen tarkasti ympäristöä kun liikun enkä tee äkkiliikkeitä katsomatta taakse.
      3. Itse mietin etten vahingossa päästää ääntä kun syön. Kolkuttaminen oveen on minulle vähän päänvaivaa, kolkutanko liian hiljaa vai liian kovaa, etten pelästytä esimerkiksi pomoa. Läheiset usein valittavat, että laitan oven kiinni liian kovaa.
      4. Kuuroilla on samanlaisia juhlia kuin kuulevilla. Kutsuvieraat sama kuin kuulevilla, siis ystävät, sukulaiset jne.
      Itse inhoan juhlia, en osallistu juhliin paitsi jos on pakko.
      5. Aivan samanlaisia kuin kuulevilla.

      • toinen kuuleva N

        Tuli mieleen tuosta juhlimisesta...
        Jos on ainoa kuuro kuulevien juhlissa, on se varmasti tylsää.
        Minulla oli tässä kerran kuuro vieras kylässä. Hän sanoi, että ei edes muista milloin viimeeksi olisi pysynyt kahvipöytäkeskustelussa tai muussa suuremman porukan jutussa mukana. Minä kun tulkkasin keskustelun pääkohdat ja vitsitkin parhaan kykyni mukaan hänelle. Oli mukavaa kun pystyi jotenkin auttamaan :)


      • deaf23
        toinen kuuleva N kirjoitti:

        Tuli mieleen tuosta juhlimisesta...
        Jos on ainoa kuuro kuulevien juhlissa, on se varmasti tylsää.
        Minulla oli tässä kerran kuuro vieras kylässä. Hän sanoi, että ei edes muista milloin viimeeksi olisi pysynyt kahvipöytäkeskustelussa tai muussa suuremman porukan jutussa mukana. Minä kun tulkkasin keskustelun pääkohdat ja vitsitkin parhaan kykyni mukaan hänelle. Oli mukavaa kun pystyi jotenkin auttamaan :)

        Tota juhlimisjuttuu.. Olen itse kuuro. Miulla on paljon kuulevia kavereita ja juhlinu niiden kans useita kertoja. tylsää ei ollu. kyseessä on oma-aloitteisest. Pitää olla rohkee ja oma-aloitteinen. Hienoo että pystyit auttaa. Kuurost tuntui varmaa kivalta kun halusit auttaa :)


    • KuulevaN

      jos vastaat, mainitse samalla, minkä ikäinen olet ja mies vai nainen. :)

    • 27v nainen.

      1.Kuulevilla vain puhumalla jotka kuulon avulla,mutta kuuroilla eivät paitsi lukea huulilta kyllä ja huonokuuloisilla sekä että.Kuuroilla tavoilla on esimerkiksi koskea olkapäätä jos on asiaa.

      2.En itse osaa sanoa mitä tapoja on.Luultavasti kuulevien kanssa kirjoittamalla tai matkapuhelimessa lähettäminen viestit.

      3.Kuuroilla aina on tarvittaessa vilkkuvalojen kanssa esim.oven kello, että kuuro näkee vilkkuvaloa ja kuuroilla tärinäherätyskelloa.

      4.kuuroilla juhlia aivan samaa kuin kuulevilla.Jos kutsu sinne juhlimaan niin viestin avulla lähettämistä.Tai tavataan ja kysymällä samalla suunnitelmasta.

      5.Kuuroilla aika kaikenlaisia harrastuksia esim.salibandy,jääkiekko ja jotain muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1902
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1363
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1250
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1225
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1150
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1091
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1045
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 13
      1010
    Aihe