Valitusta vai uusi haku?

Paperimonsteri

Joo, sain sitten hylkäävän päätöksen toistaiseksi eläkkeeseen.
Kannattaako valittaa vaiko hakea kokonaan uutta?
Jos hakee kokonaan uutta niin eihän ne sairaudet lisäänny tässä valitusajassa kylläkään.

16

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisää kertomusta

      Uusi haku on kannattavampaa. Mutta kiinnitä nyt huomiota hakulomakkeen täyttämiseen. Mm. kohtaan, johon kirjoitat oman näkemyksesi sairauden haitoista, kannattaa paneutua kunnolla.
      Uusi hakemus tulee nopeammin käsittelyyn kuin valitus. Mieheni teki uuden hakemuksen saatuaan kielteisen päätöksen, uusi myönteinen päätös tuli parissa viikossa. Juuri tätä omaa kertomusta lisättiin.
      Onnea uusintaan!

      • kipuinen

        Minulle tuli myös hylkäävä päätös määrä aikaiseen työkyvyttömyys eläkkeeseen.
        Kirjoitin oman erillisen lomakkeen sairauteni haitoista.Ei auttanut asiaa,vaan
        hakemus hylättiin naurettavin perustein.Minulla riesana Nivelrikko,joka on
        päätä lukuun ottamatta joka paikassa,selkä pahin riesa.Odotan kutsua
        magneettikuvaan selän osalta,edellisestä 5 vuotta aikaa.Ehkä sen jälkeen
        laitan uuden hakemuksen.En ole töihin kykenevä.


      • eläkeiläinen-.---
        kipuinen kirjoitti:

        Minulle tuli myös hylkäävä päätös määrä aikaiseen työkyvyttömyys eläkkeeseen.
        Kirjoitin oman erillisen lomakkeen sairauteni haitoista.Ei auttanut asiaa,vaan
        hakemus hylättiin naurettavin perustein.Minulla riesana Nivelrikko,joka on
        päätä lukuun ottamatta joka paikassa,selkä pahin riesa.Odotan kutsua
        magneettikuvaan selän osalta,edellisestä 5 vuotta aikaa.Ehkä sen jälkeen
        laitan uuden hakemuksen.En ole töihin kykenevä.

        hakemukseen sitten tietysti uusi B-lausunto!


    • ja sinnillä

      Luuletko asian kummenevan, jos käsittelijöille lähettää samansisältöiset uudet paperit? Vaivat on samat ja koko odotusrumba alkaa alusta.
      Pane valitus menemään ja pyydä lääkäriltä uusi lausunto sen mukaan. Lisätietoja voit lähetellä perään sikäli kun niitä kertyy, joka tutkimuksesta ja hoidosta ja kuntoarviosta lykkäät vakuutusyhtiöön tiedon.
      Lappusten kirjoittajat ohjeistat panemaan paperille selkeitä faktoja, sanat ehkä, lievä ja ajoittain on pannassa. Yksi lääkärinlausunto voi muuttaa päätöksen myönteiseksi kesken valitusprosessinkin, eikun sarjatulta!

      • että näin

        johon tietysti uusi B-lausunto ja entistä tarkempi oma selvitys sairaudesta, miten se rajoittaa elämistä jne..
        Minä valitin kerran, sain hylyn, tein uuden hakemuksen ja minulle myönnettiin toistaiseksi eläke.


      • Pitkäpinnainen
        että näin kirjoitti:

        johon tietysti uusi B-lausunto ja entistä tarkempi oma selvitys sairaudesta, miten se rajoittaa elämistä jne..
        Minä valitin kerran, sain hylyn, tein uuden hakemuksen ja minulle myönnettiin toistaiseksi eläke.

        Juu-u.
        Otsikkoni on paljon puhuva, jos tämänkin ilmaisin hänelle saisin mielenvikaisen leiman.
        Ehdotin lääkärilleni tätä UUTTA hakemusta ja hän tyrmäsi sen täysin.
        Kyselin perusteita ym.
        Hän selvästi kiukustui minuun ja alkoi äyskiä.
        B-lausunnossa luki sitten että olen luonteeltani "vaativa, sensitiivinen".
        Pakkohan se on, kyllä on taas mennyt kyseenalainen luottamus lääkäriin koska en saa vastauksia.
        Olen rauhallinen ja kysyn niin kauan jotain asiaa kunnes saan vastauksen.
        Papereissani luki:
        "jauhaa vanhoja asioita".
        Kun siitä nyt pääsisin eläkkeelle niin voisin vaihtaa yksityiseen.
        Kemiamme eivät kohtaa.


      • karmea lekuri
        Pitkäpinnainen kirjoitti:

        Juu-u.
        Otsikkoni on paljon puhuva, jos tämänkin ilmaisin hänelle saisin mielenvikaisen leiman.
        Ehdotin lääkärilleni tätä UUTTA hakemusta ja hän tyrmäsi sen täysin.
        Kyselin perusteita ym.
        Hän selvästi kiukustui minuun ja alkoi äyskiä.
        B-lausunnossa luki sitten että olen luonteeltani "vaativa, sensitiivinen".
        Pakkohan se on, kyllä on taas mennyt kyseenalainen luottamus lääkäriin koska en saa vastauksia.
        Olen rauhallinen ja kysyn niin kauan jotain asiaa kunnes saan vastauksen.
        Papereissani luki:
        "jauhaa vanhoja asioita".
        Kun siitä nyt pääsisin eläkkeelle niin voisin vaihtaa yksityiseen.
        Kemiamme eivät kohtaa.

        Kuulostaa asiattomalta ja epäammattimaiselta tuo sinun lääkärisi käytös. Melkoisen väärää vallankäyttöä leimata toinen sensitiiviseksi ja vaativaksi jos on oma näkemys asioista. Tuollaiset lääkärit pitäisi lähettää aikakoneella jonnekkin 50-luvulle. Itselläni on vähän samantapaisia kokemuksia.


      • eläkeläinen vm-55
        Pitkäpinnainen kirjoitti:

        Juu-u.
        Otsikkoni on paljon puhuva, jos tämänkin ilmaisin hänelle saisin mielenvikaisen leiman.
        Ehdotin lääkärilleni tätä UUTTA hakemusta ja hän tyrmäsi sen täysin.
        Kyselin perusteita ym.
        Hän selvästi kiukustui minuun ja alkoi äyskiä.
        B-lausunnossa luki sitten että olen luonteeltani "vaativa, sensitiivinen".
        Pakkohan se on, kyllä on taas mennyt kyseenalainen luottamus lääkäriin koska en saa vastauksia.
        Olen rauhallinen ja kysyn niin kauan jotain asiaa kunnes saan vastauksen.
        Papereissani luki:
        "jauhaa vanhoja asioita".
        Kun siitä nyt pääsisin eläkkeelle niin voisin vaihtaa yksityiseen.
        Kemiamme eivät kohtaa.

        NYT voi vaihtaa yksityissektorille?


      • 16
        eläkeläinen vm-55 kirjoitti:

        NYT voi vaihtaa yksityissektorille?

        mutta laitan kumminkin tähän oman käsitykseni. Itse menisin mielelläni yksityispuolelle hoitoon, kun kemiat eivät kohtaa oman hoitavan lääkärini kanssa, mutta ei ole rahaa! Vuosia toimeentulotukiasiakkaana, välillä ollen osa-aikatöissä mutta suurimman osan aikaa työttömänä, millä maksat erikoislääkärin hoidon? Lääkärinpalkkiot ovat kovat, Kela korvaa niistä vain pienen osan ja sosiaalitoimistoon on turha mennä vaatimaan korvausta yksityislääkärin palkkioista.


      • Pitkäpinnainen
        16 kirjoitti:

        mutta laitan kumminkin tähän oman käsitykseni. Itse menisin mielelläni yksityispuolelle hoitoon, kun kemiat eivät kohtaa oman hoitavan lääkärini kanssa, mutta ei ole rahaa! Vuosia toimeentulotukiasiakkaana, välillä ollen osa-aikatöissä mutta suurimman osan aikaa työttömänä, millä maksat erikoislääkärin hoidon? Lääkärinpalkkiot ovat kovat, Kela korvaa niistä vain pienen osan ja sosiaalitoimistoon on turha mennä vaatimaan korvausta yksityislääkärin palkkioista.

        Oh.
        Sain siis tänään Kelasta kirjeen. Sanovat etteivät voi oikaista valitustani vaatimallani tavalla, lähettävät sen valitukseni muutoksenhakuvaliokuntaan.
        Siipi maassa.
        Pitkäaikaistyötönkin vielä, joten en voi käydä yksityisellä.
        Olen siis siis se "sensitiivinen" potilas joka "jauhaa vanhoja asioita" lääkärini mielestä.
        Tuolla ylhäällä joku sanoikin että lähettäisi mokoman takaisin 50-luvulle. :) No, hänellä on hiukan samantapaisia mielipiteitä kuin äidilläni joka on 70vee ja hänen ikäänsä en tiedä mutta lähempänä ehkä kuuttakymppiä.

        Tosin kaikki iäkkäämmät eivät ole niin ahtaita ajatuksiltaan että kuvittelevat potilaan olevan aivan
        aivoton tyhjäpää jolle mitään ei tarvitse selitttää.

        Mutta mitäs nyt. Siellä muutoksenhakulautakunnassa kestää ja kestää, miten sitten?
        Sairausloma on kesäkuun loppuun saakka, ilmoittaudunko työttömäksi joka on valmis ottamaan töitä vastaan?
        Nyt olen siellä jo kyllä kirjoilla sairauslomalaisena. Tosin työtähän sieltä ei saa, vaan passituksen typpiin.............................................(syvä, oikein syvä huokaus)


      • Kokemus tämäkin.
        Pitkäpinnainen kirjoitti:

        Juu-u.
        Otsikkoni on paljon puhuva, jos tämänkin ilmaisin hänelle saisin mielenvikaisen leiman.
        Ehdotin lääkärilleni tätä UUTTA hakemusta ja hän tyrmäsi sen täysin.
        Kyselin perusteita ym.
        Hän selvästi kiukustui minuun ja alkoi äyskiä.
        B-lausunnossa luki sitten että olen luonteeltani "vaativa, sensitiivinen".
        Pakkohan se on, kyllä on taas mennyt kyseenalainen luottamus lääkäriin koska en saa vastauksia.
        Olen rauhallinen ja kysyn niin kauan jotain asiaa kunnes saan vastauksen.
        Papereissani luki:
        "jauhaa vanhoja asioita".
        Kun siitä nyt pääsisin eläkkeelle niin voisin vaihtaa yksityiseen.
        Kemiamme eivät kohtaa.

        On tosi osuva toi sinun kirjoittamasi otsikko lääkäreistä. Kerrompa tässä omasta kokemuksesta. Kela lähetti minut työkykyarvioon. Siellä sit tutkittiin ja hutkittiin. Oli todella ystävällistä porukkaa, kunnes tuli fysiatrin vuoro tutkia. Aika oli 2 tuntia myöhässä, viimein ovi avautui ja minut käskettiin sisään. Ei edes kunnon tervehdystä kuulunut. En kerinnyt istumaankaan kun jo lääkäri ivallisella äänellä kysyi, että "onko se selkä syödessäkin kipeä" siinä sitten jatkoi haastattelua, aina kun vastasin kysymykseen niin kommentti oli "ei pidä paikkaansa". Vihdoin alkoi sitten kyykkyhyppelyt, kyykkyyn en päässyt jolloin olin kuuleman niin lihava, että maha ottaa vastaan.Painoi olkapäistä väkisin alemmas, enkä päässyt sittenkään.(ylipainoa minulla ei todellakaan ole.) Sitten piti mennä pöydälle pitkäkseen. Teetti kaikenmoiset temput. Todella karmea kokemus oli se kun haki selästä kipeimmän kohdan ja painoi siitä hokien että, joko tunnustat ettei tällä selällä ole tehty mitään. Sanoin kyllä jumpanneeni aamuin illoin ja käyvän vesijumpassa, mutta vastaus ei miellyttänyt, joten kivun tunne vain koveni ja hoki vaan että tunnustatko,tunnusta. Käskin lopettaa mutta ei kuuleman lopeta ennenkuin tunnustan. Joten sanoinkin että vaikka niinkin, kunhan lopetat. Se tepsi, meni heti kirjoittamaan lausuntoon, että potilas tunnusti. 2 ja puol tuntia sitä rääkkiä kesti. Olis niin väsynyt ja "siipi" maassa kun lähdin sieltä pois. Eipähän minua olekkaan ennen niin nöyryytetty ja haukuttu kuin siellä.
        Aikanaan sain sitten B-lausunnon, jossa tämä kyseinen lääkäri kirjoitti: Täysin kykenemätön minkäänlaiseen työhön. En tiedä oliko tällä lääkärillä huono päivä tai iltahan se jo oli kun kello oli 20.00. Vai olisiko käytös ollut toisenlaista jos olisin ollut maksava potilas, se jäi arvoitukseksi.


      • Pitkäpinnainen
        Kokemus tämäkin. kirjoitti:

        On tosi osuva toi sinun kirjoittamasi otsikko lääkäreistä. Kerrompa tässä omasta kokemuksesta. Kela lähetti minut työkykyarvioon. Siellä sit tutkittiin ja hutkittiin. Oli todella ystävällistä porukkaa, kunnes tuli fysiatrin vuoro tutkia. Aika oli 2 tuntia myöhässä, viimein ovi avautui ja minut käskettiin sisään. Ei edes kunnon tervehdystä kuulunut. En kerinnyt istumaankaan kun jo lääkäri ivallisella äänellä kysyi, että "onko se selkä syödessäkin kipeä" siinä sitten jatkoi haastattelua, aina kun vastasin kysymykseen niin kommentti oli "ei pidä paikkaansa". Vihdoin alkoi sitten kyykkyhyppelyt, kyykkyyn en päässyt jolloin olin kuuleman niin lihava, että maha ottaa vastaan.Painoi olkapäistä väkisin alemmas, enkä päässyt sittenkään.(ylipainoa minulla ei todellakaan ole.) Sitten piti mennä pöydälle pitkäkseen. Teetti kaikenmoiset temput. Todella karmea kokemus oli se kun haki selästä kipeimmän kohdan ja painoi siitä hokien että, joko tunnustat ettei tällä selällä ole tehty mitään. Sanoin kyllä jumpanneeni aamuin illoin ja käyvän vesijumpassa, mutta vastaus ei miellyttänyt, joten kivun tunne vain koveni ja hoki vaan että tunnustatko,tunnusta. Käskin lopettaa mutta ei kuuleman lopeta ennenkuin tunnustan. Joten sanoinkin että vaikka niinkin, kunhan lopetat. Se tepsi, meni heti kirjoittamaan lausuntoon, että potilas tunnusti. 2 ja puol tuntia sitä rääkkiä kesti. Olis niin väsynyt ja "siipi" maassa kun lähdin sieltä pois. Eipähän minua olekkaan ennen niin nöyryytetty ja haukuttu kuin siellä.
        Aikanaan sain sitten B-lausunnon, jossa tämä kyseinen lääkäri kirjoitti: Täysin kykenemätön minkäänlaiseen työhön. En tiedä oliko tällä lääkärillä huono päivä tai iltahan se jo oli kun kello oli 20.00. Vai olisiko käytös ollut toisenlaista jos olisin ollut maksava potilas, se jäi arvoitukseksi.

        Hard.
        Olit sitkeä kun odotit kaksi tuntia ja sait todella kunnon :D käsittelyn.
        Tuohan kuullostaa enemmänkin painajaisunelta kuin nykyajan kunnon määrittelyltä.
        Mietin tuota maksavaa potilasta, painaisiko yksityislääkärin beet enemmän kuin yleisen?
        Miten sinun kävi, haitko, mitä?


      • Näinmulla
        Pitkäpinnainen kirjoitti:

        Hard.
        Olit sitkeä kun odotit kaksi tuntia ja sait todella kunnon :D käsittelyn.
        Tuohan kuullostaa enemmänkin painajaisunelta kuin nykyajan kunnon määrittelyltä.
        Mietin tuota maksavaa potilasta, painaisiko yksityislääkärin beet enemmän kuin yleisen?
        Miten sinun kävi, haitko, mitä?

        Jos valitus menee läpi, niin saa takautuvasti eläkkeen. Jos taas tekee uuden hakemuksen, vanhat jäävät "saamiset" jäävät unholaan. Kelassa minua ainakin neuvottiin tekemään mieluummin valitus. Niin tein ja sain takautuvasti yli vuoden rahat.


      • öohyioöiu
        Näinmulla kirjoitti:

        Jos valitus menee läpi, niin saa takautuvasti eläkkeen. Jos taas tekee uuden hakemuksen, vanhat jäävät "saamiset" jäävät unholaan. Kelassa minua ainakin neuvottiin tekemään mieluummin valitus. Niin tein ja sain takautuvasti yli vuoden rahat.

        paikkaansa. Minä tein heti uuden hakemuksen joka meni läpi ja sain takautuvasti rahaa. Kannattaa tehdä uusi hakemus kun valitukset eivät mene läpi ja aikaa menee turhaan.


      • aivan turhaa
        öohyioöiu kirjoitti:

        paikkaansa. Minä tein heti uuden hakemuksen joka meni läpi ja sain takautuvasti rahaa. Kannattaa tehdä uusi hakemus kun valitukset eivät mene läpi ja aikaa menee turhaan.

        Aina vaan uusi hakemus ja siinä kaikki. Kun valitat, niin siellä se valitus vaan seisoo paperipinossa ja hylky siihenkin tulee. Uutta lausuntoa, edellistä tarkempaa, mahdollisimman tarkoin selvityksin ja siitä se lähtee.


      • Paperimonsteri
        aivan turhaa kirjoitti:

        Aina vaan uusi hakemus ja siinä kaikki. Kun valitat, niin siellä se valitus vaan seisoo paperipinossa ja hylky siihenkin tulee. Uutta lausuntoa, edellistä tarkempaa, mahdollisimman tarkoin selvityksin ja siitä se lähtee.

        Arvatkaaaaaaa mitä!
        Se meni läpi toisella!!!!!
        Sain eilen kirjeen, enkä meinannut osta suomea lukea, vaikka sitä olen aikoinani kansakoulussakin opiskellut.
        Kun olin niin hämmästynyt myönteisestä päätöksestä.
        Olin varma että saan lopun ikään kitua Te-keskuksen kirjoissa. Monivaivaisena näkyy kuntokin jo kotikaivolta pääkaupunkiin etä työt on tehty.


        Toivotan kaikille saman asian kanssa kamppaileville onnea koitokseen :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe