käyttis ym vanhaan koneeseen?

E.O.

Elikä tarkoitus olisi tehdä vanhasta koneenrämästä Skype-kykyinen kone eläkeläiselle, jolla ei ole tietokonekokemusta.

Koneen speksit:
750 MHz AMD prossu
256 MB SDRAM. Toinen samanlainen moduli olemassa, mutta aiheutti aikoinaan ongelmia (näin ainakin oletettiin, mutta syy saattoi olla muualla). Memtest testaa parhaillaan vakautta 512MB muistilla.
160 GB IDE kovalevy
Radeon 9000 64MB näyttis
250W virtalähde

Mulla on kaksi vaihtoehtoa koneen softapuolen järjestelyistä ja molempien kohdalla pari kysymystä.

1) XP Home SP3 on jo asennettu, mutta se on englanninkielinen. Ohjelmat on toki suomeksi ja automaattinen sisäänkirjautuminen. Isot kuvakkeet työpöydällä. Skype laitettu myös käynnistymään itsestään koneen käynnistyessä. Turhat servicet ja eye-candy karsittu pois ja toimii ihan mukavasti 256MB muistilla. Tämän kokoonpanon kanssa ei ole muuta kysyttävää kuin virustorjunta ja palomuuri. XP:n oma palomuuri kaiketi riittää hienosti rautapalomuurina toimivan reitittimen takana, mutta nyt olisi tulossa 3G-mokkula koneeseen. Tarvitseeko jotain parempaa? Entä virustorjunta? Pelkään että noin vanha kone menee kyykkyyn millä tahansa virustorjunnalla ja palomuurilla. Vaikka sen 512MB muistilla saisinkin vakaaksi niin prosessoriteho huolettaa. Käyttö rajoittuu tosiaan Skypeen ja sähköpostiin. En usko, että tämä eläkeläinen alkaa nettipankkiakaan käyttämään.

2) Linux, mutta mikä niistä? Kolme ehtoa: 1) Saatavilla suomenkielisenä, 2) toimii suht sujuvast vanhemmallakin raudalla ja 3) Mokkula toimii ilman virittelyä. Jos mokkulan ajurit saa pakettienhallinnasta, niin on vielä ok. Enempään virittelyyn en lähde, kun en osaa.

20

292

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jureieiei

XP:hen saa myös m$:n oman Security Essentialsin, ei vie juurikaan resursseja. Mokkulalla skypetys voi olla tuskaa tai sitten ei, yhteys voi katkeilla. Linuxversio Skypestä on vähän kökkö ja äänten kanssa ongelmia Skypessä on ollut.

• PowerPC1

Prosessori on mielestäni alimitoitettu suhteessa muuhun kokoonpanoon. Selvitä emolevyn malli ja tukeeko se 266MHz:n FSB:tä, käytettynä irtoaa varmasti joku Athlon XP 1600 tai isompi muutamalla hassulla eurolla, vaikka huuto.netistä. Ainakin itse sijoittaisin sen pari euroa mikäli haluaisin tuosta koneesta vielä käyttökuntoisen tehdä.

Athlon XP 1600 -prossuja oli huuto.netissä yhellä myyjällä 1,50e / kpl. Tietysti jos jäähdyttimen vaihdon kokee hankalaksi niin ei ehkä sitten lähdetä vaihtelemaan.. emolevyn tukikin pitää luonnollisesti selvittää ensin.

• -----

Ei riitä koneessa potkua.
      Jokin kevyt Linux-jakelu tuolla pyörii, mutta ei edes käyttäjäystävällisin Ubuntu. Tod. näk. Mint.
      Skypeä et saa toimimaan.

• oobetimer

Jos muistia löytyy yli 500Mt, niin kyllä sillä määrällä toimii ihan mikä tahansa linux-distro. Prosessorin hitaus on sitten verrannollinen koneen käyttönopeuteen, joten 750Mhz:n prossulta ei kannata mahdottomia vaatia.. ;)

Miksi skype ei toimisi?

http://www.aijaa.com/v.php?i=5369345.jpg

• E.O.

Skype toimii ihan loistavasti tuolla koneella XP:ssä, vaikka nettisivuilla lukeekin että vaatii gigasen prossun. Testattu on. Videoyhteyttä ei ole testattu ja tuskin tullaan käyttämäänkään. En tiedä kuinka hyvin se Skype sitten toimii kun koneessa on virustorjunta ja palomuuri ja sen takia epäröinkin niiden laittamista. ZoneAlarmin kohdalla ylimääräinen ongelma on vielä se, että se kyselee niiden ohjelmien päästämisestä nettiin esim. päivitysten jälkeen eikä sitä saa suomeksi. Sitten tulee varmaan puhelinsoittoja mummolta joka kerta kun se jotain kysyy.

Edelliselle vastaajalle vastaan, että emo tukee maksimissaan 1250 MHz prossua, eikä BIOS-päivitys tee siitä parempaa. Siinä oli joskus Athlon 2000 joka toimi siis normaalia nopeuttaan hitaammin. Oliko se nyt sitten 12.5 x 100 MHz kun olisi pitänyt olla 12.5 x 133 MHz.

• Tuossa koneessa ei riitä teho millään käyttöjärjestelmällä Skypelle.

• kyllä..

kunhan unohtaa video-kuvan pois.

• udlsjhgt
        kyllä.. kirjoitti:

kunhan unohtaa video-kuvan pois.

Että mikään linux tuossa toimii! olen kokeillut 8 vanhaan eri koneeseen just kaikenmailman linuxeja kun hehkuttivat että ne toimii hitaassakin raudassa? paskanmarjat toimi! joten unohda linux paskat kokonaan!

• E.O.
        udlsjhgt kirjoitti:

Että mikään linux tuossa toimii! olen kokeillut 8 vanhaan eri koneeseen just kaikenmailman linuxeja kun hehkuttivat että ne toimii hitaassakin raudassa? paskanmarjat toimi! joten unohda linux paskat kokonaan!

Puppy Linuxia olen tuossa koneessa käyttänyt live-CD:ltä monet kerrat ja toimii ihan pirun nopeasti. Noissa isommissa linux-distroissa varmaan on silmäkarkkia ja taustaohjelmaa pyörimässä, mutta kevyemmätkin riittää. Näitä kevyempiä vaan on hankala saada suomeksi ja siksi ajattelin jotain vanhempaa ubuntua.

Mukavan nopeasti tulee vastauksia tähän, kun ei itse meinaa ehtiä kommentoida! :)

• näyttäpi siltä
        udlsjhgt kirjoitti:

että aika on ajanut ohi papan koneesta, hitsivieköön.

• udlsjhgt kirjoitti:

Linux toimii 386:ssa. Käyttöjärjestelmä voi vaatia enemmän, DSL on varmaan kevyin Linux-pohjainen käyttis ja se toimii 486:ssa. Sillä vaan ei tee oikein mitään. Debian toimii sitten oikeasti nuhapumpuissa jos niin haluaa kun saa itse valita ominaisuudet.

• E.O. kirjoitti:

Puppy Linuxia olen tuossa koneessa käyttänyt live-CD:ltä monet kerrat ja toimii ihan pirun nopeasti. Noissa isommissa linux-distroissa varmaan on silmäkarkkia ja taustaohjelmaa pyörimässä, mutta kevyemmätkin riittää. Näitä kevyempiä vaan on hankala saada suomeksi ja siksi ajattelin jotain vanhempaa ubuntua.

Mukavan nopeasti tulee vastauksia tähän, kun ei itse meinaa ehtiä kommentoida! :)

Vanhin Ubuntu mitä tuetaan työpöydällä on 8.04 ja vaatii mukavaan käyttöön 512Mt muistia. Prossukin saisi olla joku päälle gigaherzin kellotaajuudella sykkivä. Netbook Remix kyllä sitten optimoitu atomille ja se sen verran uusi prossu, että toimii kivasti 800MHz:lläkin.

Mokkula Skype suomenkielinen käyttis on kyllä tuolla raudalla aika turhaa. Uusi kone vaan ja vanha johonkin muuhun käyttöön, kuten vaikka kotipalvelimeksi.

• ???
        M-Kar kirjoitti:

Linux toimii 386:ssa. Käyttöjärjestelmä voi vaatia enemmän, DSL on varmaan kevyin Linux-pohjainen käyttis ja se toimii 486:ssa. Sillä vaan ei tee oikein mitään. Debian toimii sitten oikeasti nuhapumpuissa jos niin haluaa kun saa itse valita ominaisuudet.

Onko M-Kar:illa taas jäänyt lääkkeet ottamatta?

• ??? kirjoitti:

Onko M-Kar:illa taas jäänyt lääkkeet ottamatta?

udlsjhgt valehtelee.

• q
        udlsjhgt kirjoitti:

Mitä huonompi kone sitä gurumpi Linux-mies. Linux-jakelut toimivat hienosti nykyaikaisessa koneessa. Kun tehot vähenevät, täytyy osaamisen lisääntyä. Ensin vähennetään turhia härpäkkeitä, sitten kevennetään työpöytää, sitten siirrytään pelkkään ikkunamanageeriin ja lopuksi pelkästään komentoriville. Senkin jälkeen voidaan keventää.

• Käy lähimmältä kierrätyskeskukselta joku ~2GHz kone parilla kympillä ja rakenna siitä.

• Aivan älytön projekti, kun monin verroin tehokkaampia käytettyjä saa melkein ilmaiseksi.

• riittää skypen puheyhteyteen, ei videoyhteyteen. mokkula siinä on ongelma, sen kanssa menetät hermosi jo puheyhteydessäkin. se toimii jossain ihannepaikassa suht hyvin mutta.........

• käytä winukan omaa muuria ja essentialsia. joku sanoikin sen jo.

• q

Tuo mokkulan ja Skypen yhteistoiminta arveluttaa. Täytyisi ainakin testata käyttöpaikalla ennen hankintaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      132
      2929
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      255
      2570
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1688
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      191
      1595
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      59
      1542
    6. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      83
      1209
    7. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      43
      1185
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      1181
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      296
      1012
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1012
    Aihe