Koiran yskä

Tuhteli

Onko kellään kokemusta koiran pitkittyneestä yskästä? Tämä Seropi (15 v) on aina ollut yskäherkka ja yleensä luulen aiheuttajaksi tikkuja, tai muuta roskaa, mitä se kaivelee metsissä, mutta nyt ei ole siitä kyse. Helmikuussa sillä oli kennelyskä ja se parani antibiootilla. Kesän ja syksyn mittaan se on alkanut yskiskellä silloin tällöin ja viime viikolla se alkoi oikein urakalla kakoa niin, että kaksi yötä meni ihan valvoessa. Sitten aloitin taas antibiootin ja yskä meni osittain ohi, mutta jatkuu ed. n. kerran tunnissa. Muuten koita on aivan normaali. Lenkkeilee reippaasti, syö kuin hevonen ja kiusaa emäntäänsä kaiket illat vaatimalla namuja ja leikkiä. Ihmislääkäri epäili refluksitautia ja määräsi Refluxinia, mutta siitä ei ole apua, kun sehän salpaa suolahapon ja sitten ruoka ei sula. Annan nyttemmin Antepsinia, mutta en tiedä auttaako se. Voisiko tämä olla psyykistä? Koira nimittäin käyttäytyy muutenkin kovin levottomasti- siis jo kahden vuoden ajan. Se panikoi heti, jos ei saa sitä, mitä tahtoo ja on kaikin puolin vaativa. Dementiaa tämä ei ole, koska se muistaa kaikki muinaisetkin luukätköt metsässä ja tekee kaiken aivan oikein. Mutta tuo piinaava yskä vie hermot. Voiko koiran kurkkutorvi painua lyttyyn iän myötä?

11

4726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä!"

      vanhuksesta kyse, tutkituttaisin sydämen ja keuhkot.

      • nipsu napakettu

        Trakea kollapsi; pitkä ja löysä nielu; sydämen vajaatoiminta; nenäpunkki; matoja; pitkittynyt kennelyskä; siitepöly-, home-, pöly-, ruoka-aineallergia; niulu-/kitarisatulehdus; refluksitauti; vierasesine vatsassa tai ikenissä; hoitamaton suu; tassujen nuoleminen; pyllyalueen nuoleminen; liian kuiva sisäilma; keuhkoputken tulehdus....


      • nipsu napakettu
        nipsu napakettu kirjoitti:

        Trakea kollapsi; pitkä ja löysä nielu; sydämen vajaatoiminta; nenäpunkki; matoja; pitkittynyt kennelyskä; siitepöly-, home-, pöly-, ruoka-aineallergia; niulu-/kitarisatulehdus; refluksitauti; vierasesine vatsassa tai ikenissä; hoitamaton suu; tassujen nuoleminen; pyllyalueen nuoleminen; liian kuiva sisäilma; keuhkoputken tulehdus....


    • epäluottamuksen

      osoitus ekaan lääkäriin vaan järkevä teko, koska lääkärin homma ei ole helppo, toinen lääkäri voi keksiä jotakin mitä toinen ei.

    • nestettä...

      Minulle tulee mieleen sydämen vajaatoiminta ja nestettä keuhkoissa. Menkää eläinlääkärille.

    • on sydänvika.

      Vie se pieneläimiin erikoistuneelle eläinlääkärille. Ei konitohtorille tai ihmislääkärille!

    • kävittekö

      Kai jo kävitte eläinlääkärissä? Mitä selvisi ja miten koira nyt voi?

      • Tuhupuupeli

        Käytiin sitten tosiaan eläinlääkärillä, eikä mitään löytynyt. Mutta aloitettiin kortisonikuuri ja se auttoi sen verran, että pahin yskä meni ohi. Sen jälkeen on syöty yksi antibioottikuuri ja se taas auttoi pahimman yli. Kokonaisuudessaan yskä kuitenkin jatkuu nukkuessa. Siis, kun koira makaa kurkkunsa päällä. Selvästikin asentoriippuvainen tämä vaiva. Ei vaivaa ulkona, eikä pystyssä. Onko nyt niin, että tämä on aivan ainulaatuista vaivaa, kun kukaan ei tunnu tuntevan ilmiötä? Kun kurkku on ahdas, eivät keuhkoputket ilmastoidu ja silloin iskee pöpö. Tuntuu niin oudolta ajatus muuten hyväkuntoisen koiran lopettamisesta vain siksi, että makuuasennossa kurkku ahtautuu. Ymmärrän kyllä, että vaiva ei kai voi parantua, mutta jos jollakulla olisi samanlaisia kokemuksia ja jotain vinkkejä, niin olisin kiitollinen.


      • huskireski
        Tuhupuupeli kirjoitti:

        Käytiin sitten tosiaan eläinlääkärillä, eikä mitään löytynyt. Mutta aloitettiin kortisonikuuri ja se auttoi sen verran, että pahin yskä meni ohi. Sen jälkeen on syöty yksi antibioottikuuri ja se taas auttoi pahimman yli. Kokonaisuudessaan yskä kuitenkin jatkuu nukkuessa. Siis, kun koira makaa kurkkunsa päällä. Selvästikin asentoriippuvainen tämä vaiva. Ei vaivaa ulkona, eikä pystyssä. Onko nyt niin, että tämä on aivan ainulaatuista vaivaa, kun kukaan ei tunnu tuntevan ilmiötä? Kun kurkku on ahdas, eivät keuhkoputket ilmastoidu ja silloin iskee pöpö. Tuntuu niin oudolta ajatus muuten hyväkuntoisen koiran lopettamisesta vain siksi, että makuuasennossa kurkku ahtautuu. Ymmärrän kyllä, että vaiva ei kai voi parantua, mutta jos jollakulla olisi samanlaisia kokemuksia ja jotain vinkkejä, niin olisin kiitollinen.

        Tässä pari linkkiä muillekin koiran terveyttä käsitteleville palstoille. Laita niihinkin sama kysymys, jotta saisit mahdollisimman paljon kokemuksia kysyttyä. Täällä ei näköjään kellään ole samanlaista kokemusta, ei siis minullakaan mitään hajua...

        http://www.koiraneuvola.fi/keskustelu/viewforum.php?f=3&sid=719d071b09d4644a7984d45f86a8ee53
        http://keskustelu-2009.koirat.com/viewforum.php?f=3&sid=52f294b98734612d1dee33ef838a1ca9


    • mgngdd

      koiran nenässä voi olla punkki joka tulee helposti kun koira haistelee ja koskettaa maata aina ensin kuonolla

    • No niinhän se sydänvaivaisen keuhkoihin kertynyt nestekin vaivaa yleenä vain makuulla/ yöllä, ei päivällä pystyssä oltaessa tai kävellessä...

      Yksi tuttu koiraharrastaja on opettanut refluksiasta karsivää koiraansa makoilemaan tyyny pään alla, kuono ylempänä kuin tavalllisesti makoillessa; olisiko tästä apua myös jos on ahdas kurkku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      851
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      660
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      491
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      151
      427
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe