Pöhlö kysymys nappuloista?

pöhlö kysyjä

Semmonen että, kun nappulat voi joko turvottaa vedellä tai ei, niin mistä sen tietää kumpi on parempi? Ku jokkut syöttää kovana ja jokkut liotettuna. Onks sillä ees väliä? Minkä asteiseen veteen ne pitäs liottaa jos liottaa? siis kylmään, kuumaan, haaleeseen?

19

8765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lihti

      Kuivat nappulat ovat parempia koiran hampaille. Itse laitan silloin kun annan nappuloita, niin niitten sekaan vähän vettä juuri ennen ruuan antoa, niin ettei ehdi imeytyä niihin.
      Koiralle ei pitäisi tarjota ruokaa kylmänä eikä kuumana, joten eiköhän sellainen kädenlämpöinen vesi ole ihan hyvä...
      Kokeilemalla selvii, miten koira tykkää nappulansa tarjottavan...

      • kummin vain.

        Pentu voi syödä itsensä ähkyyn helposti. Ite laittasin melkein kylmää vettä.


    • veden kera

      Hampaille on parempi kuivat raksut, joihin on juuri ennen antamista lisätty kylmää vettä. Vesihanasta suoraan syötäväksi annetun veden pitää olla aina kylmää vettä: http://www.kaleva.fi/plus/Voiko-kuumaa-hanavett%E4-juoda-/790019

      Mutta jos koira syö paremmin liuotetut raksut, voi ne antaa liuotettuna. Itse olen huomannut, että koirilleni maistuvat raksut paremmin kuivina veden kera.

      • lihti

        Kuuman veden tiedän olevan ei niin suositeltavaa ihmisillekkin.
        Mutta miten koiralle voi antaa kylmää vettä ruuan seassa, jos koiralle ei suositella annettavaksi kylmää tai kuumaa ruokaakaan?


      • tietysti
        lihti kirjoitti:

        Kuuman veden tiedän olevan ei niin suositeltavaa ihmisillekkin.
        Mutta miten koiralle voi antaa kylmää vettä ruuan seassa, jos koiralle ei suositella annettavaksi kylmää tai kuumaa ruokaakaan?

        Ikäni olen antanut koirille kylmää vettä nappuloiden kanssa samoin kun vesikuppiinkin. En ole koskaan kuullut, että se ei olisi suotavaa! Tottakai kylmää vettä voi antaa. Juovathan eläimet luonnossakin kylmää vettä. Mistä moinen käsitys, että kylmää vettä ei voisi antaa. Kaikkea ei pidä uskoa, mitä joku lapsi kirjoittelee netissä.


      • seropin emäntä
        tietysti kirjoitti:

        Ikäni olen antanut koirille kylmää vettä nappuloiden kanssa samoin kun vesikuppiinkin. En ole koskaan kuullut, että se ei olisi suotavaa! Tottakai kylmää vettä voi antaa. Juovathan eläimet luonnossakin kylmää vettä. Mistä moinen käsitys, että kylmää vettä ei voisi antaa. Kaikkea ei pidä uskoa, mitä joku lapsi kirjoittelee netissä.

        Aikuiselle koiralle on aina oltava saatavissa raikasta vettä juotavaksi.
        Vesi vaihdetaan päivittäin.
        Pennun juomista voi rajoittaa ottamalla vesikupin yöksi pois (esim. 22-07.00).


      • Minkä ihmeen takia
        seropin emäntä kirjoitti:

        Aikuiselle koiralle on aina oltava saatavissa raikasta vettä juotavaksi.
        Vesi vaihdetaan päivittäin.
        Pennun juomista voi rajoittaa ottamalla vesikupin yöksi pois (esim. 22-07.00).

        seropiemäntä ottaa veden yöksi koiraltaan pois? Siksikö ettei se pissaisi? Kannattaa silloin katsoa peiliin ja miettiä onko sopiva ihminen koiranomistajaksi, jos ei vaivaudu opettamaan koiralleen ulospyyytämistä ja koiralla voi olla hätä kuten ihmisilläkin (ripuli ym) veden rajoittaminen on äärettömän julmaa. Selityksiä tietysti löytyy, tyylin ettei stä janota yöllä, voivoivoivoi...


      • Justiina täti
        Minkä ihmeen takia kirjoitti:

        seropiemäntä ottaa veden yöksi koiraltaan pois? Siksikö ettei se pissaisi? Kannattaa silloin katsoa peiliin ja miettiä onko sopiva ihminen koiranomistajaksi, jos ei vaivaudu opettamaan koiralleen ulospyyytämistä ja koiralla voi olla hätä kuten ihmisilläkin (ripuli ym) veden rajoittaminen on äärettömän julmaa. Selityksiä tietysti löytyy, tyylin ettei stä janota yöllä, voivoivoivoi...

        Koiralla pitää olla AINA raikasta kylmää vettä juotavaksi.
        Laittaisin raksujen sekaan lämmintä vettä ,koska raksut sulaa lämpimän veden kanssa nopeemmin vatsassa. Koiralle pitäisi antaa aina lämmin ruoka se on vatsalle parenpaa.


      • lihti
        tietysti kirjoitti:

        Ikäni olen antanut koirille kylmää vettä nappuloiden kanssa samoin kun vesikuppiinkin. En ole koskaan kuullut, että se ei olisi suotavaa! Tottakai kylmää vettä voi antaa. Juovathan eläimet luonnossakin kylmää vettä. Mistä moinen käsitys, että kylmää vettä ei voisi antaa. Kaikkea ei pidä uskoa, mitä joku lapsi kirjoittelee netissä.

        Tuossa yksi esimerkki sivusto missä puhutaan kylmän ruuan antamisesta (löysin myös muita sivustoja googlettamalla):
        http://www.nutrolin.fi/sivu/koiran_ruokinta/aikuinen_koira

        "Kuivaruoka on hyvä kostuttaa lämpimällä vedellä vartin-puoli tuntia ennen ateriointia. Tuntikausien liotus ei ole tarpeen eikä edes hyväksi. Kuivaruoan kostuttaminen auttaa ruoansulatusta ja nopeuttaa mahalaukun tyhjentymistä. Kylmän tai jäisen ruoan antaminen kannattaa unohtaa, sillä kylmä ruoka vain altistaa koiran ripulille tai oksentamiselle."

        Samalla sivustolla tosiaan sanotaan myös lämpimällä vedellä nappuloiden turvottamisesta.

        Kylmä vesihän ei ole sama asia kuin raikas vesi... Vaan raikas on sellaista mikä on tuoretta, eikä päiviä kupissa seissyt.


      • ÄITIIIIIIIIIIIIIIIII
        seropin emäntä kirjoitti:

        Aikuiselle koiralle on aina oltava saatavissa raikasta vettä juotavaksi.
        Vesi vaihdetaan päivittäin.
        Pennun juomista voi rajoittaa ottamalla vesikupin yöksi pois (esim. 22-07.00).

        HANKKIMATTA YHTÄÄN KOIRAA ENÄÄ IKINÄ. ET TAIDA IHMISPARKA YMMÄRTÄÄ ELÄIMEN PÄÄLLE MITÄÄN.


      • just joo..
        ÄITIIIIIIIIIIIIIIIII kirjoitti:

        HANKKIMATTA YHTÄÄN KOIRAA ENÄÄ IKINÄ. ET TAIDA IHMISPARKA YMMÄRTÄÄ ELÄIMEN PÄÄLLE MITÄÄN.

        voi luoja sentään..


      • HUIPS
        lihti kirjoitti:

        Tuossa yksi esimerkki sivusto missä puhutaan kylmän ruuan antamisesta (löysin myös muita sivustoja googlettamalla):
        http://www.nutrolin.fi/sivu/koiran_ruokinta/aikuinen_koira

        "Kuivaruoka on hyvä kostuttaa lämpimällä vedellä vartin-puoli tuntia ennen ateriointia. Tuntikausien liotus ei ole tarpeen eikä edes hyväksi. Kuivaruoan kostuttaminen auttaa ruoansulatusta ja nopeuttaa mahalaukun tyhjentymistä. Kylmän tai jäisen ruoan antaminen kannattaa unohtaa, sillä kylmä ruoka vain altistaa koiran ripulille tai oksentamiselle."

        Samalla sivustolla tosiaan sanotaan myös lämpimällä vedellä nappuloiden turvottamisesta.

        Kylmä vesihän ei ole sama asia kuin raikas vesi... Vaan raikas on sellaista mikä on tuoretta, eikä päiviä kupissa seissyt.

        Jos juotat/ syötät koirasi oikein, otat hanasta kylmää vettä,Keität, jäähdytät ja annat koiralle??
        ÄLKÄÄ NYT VIITSIKÖ JUMAKAUT!
        Sen mitä juo ihminen, sen juo koirakin.Minä en juo lämmintä vettä hanasta, enkä tarjoa sitä koirallekaan.Minä en juo maastovaelluksilla joka hiivatin lätäkostä, koirani saa sen tehdä ihan vapaasti.
        Ja pentu "lutraa" vedellä öisin, väsytä se illalla leikkimällä niin että unta piisaa sen7-8 tuntia eikä tervi leikkiä vesikipon kanssa.
        Mikäli vesikupin pois ottaminen houkuttaa, elä itse viikko niin että saat juomista silloin kun joku sitä tarjoaa, riippumatta siitä onko sinulla jano vai ei. JA muista ettet saa pyytää juomista, vaan muiden on muistettava antaa sitä...


      • Anonyymi
        Minkä ihmeen takia kirjoitti:

        seropiemäntä ottaa veden yöksi koiraltaan pois? Siksikö ettei se pissaisi? Kannattaa silloin katsoa peiliin ja miettiä onko sopiva ihminen koiranomistajaksi, jos ei vaivaudu opettamaan koiralleen ulospyyytämistä ja koiralla voi olla hätä kuten ihmisilläkin (ripuli ym) veden rajoittaminen on äärettömän julmaa. Selityksiä tietysti löytyy, tyylin ettei stä janota yöllä, voivoivoivoi...

        Rauhotu


    • saaramaisa

      Minä olen aina antanut nyt 9kk:n ikäselle labukan pennulle nappulat kuivana,eikä ole ollut ongelmia.Nyt on nappulamerkkinä J&V energy,missä nappulakoko on iso ja se on hyvä,sillä ruoka tulee syötyä hitaammin kuin pienempikokoset nappulat jotka hotkitaan.

      • Ilpepa

        Kun pentua opetetaan sisäsiistiksi, on hyvä juottaa pentu illalla hyvin, sitten käydä vielä pihalla ja ottaa vesikuppi pois yöksi. Väärin ?


      • katapulttiko
        Ilpepa kirjoitti:

        Kun pentua opetetaan sisäsiistiksi, on hyvä juottaa pentu illalla hyvin, sitten käydä vielä pihalla ja ottaa vesikuppi pois yöksi. Väärin ?

        Kun pennnun hampaat ovat vaihtuneet pysyviin niin ruuan turvottamiselle ei ole enään mitään perusteita. Tuolla keski-euroopassa ihmetttelivät, että onko tuo turvotus joku ihan suomalaisten tosi "in juttu".


      • Tersi
        katapulttiko kirjoitti:

        Kun pennnun hampaat ovat vaihtuneet pysyviin niin ruuan turvottamiselle ei ole enään mitään perusteita. Tuolla keski-euroopassa ihmetttelivät, että onko tuo turvotus joku ihan suomalaisten tosi "in juttu".

        Minun on pakko laittaa vanhemman kuppiin vettä nappuloiden kaveriksi, muuten se raukka tukehtuu. Se syö semmoisella kiireellä, että ei edes pureskele nappuloita. Nuorempi koira taas syö nappulat yksi kerrallaan ja pureskelee kaikki, joten se ei vettä "tarvitse". Nappuloihin laitan kylmää vettä, en missään nimessä lämmintä. Joskus tein sen virheen, että turvotin nappulat kiehuvalla vedellä --> maitohappobakteerit tuohoutui ruoasta... ÄLKÄÄ SIIS KÄYTTÄKÖ KUUMAA VETTÄ!!


    • liotettuna,

      koska:
      - Yksi koiristani natustelisi kuivia nappuloita varmaan kolma tuntia.
      - kaksi koiristani ahmii nappulat valon nopeudella ja ne saisivat nopeasti ahmituista kuivista nappuloista pahoja vatsakipuja.

      Meillä syötetään koirille korkealaatuista kuivaruokaa, jota liotetaan ennen antamista noin puoli tuntia lämpimässä vedessä. Vastapainoksi pehmeälle ruualle koirani syövät todella paljon erilaisia puruluita jotka puhdistavat hampaita.

    • Peddio

      Paljonko vettä nappuloiden sekaan täytyy laittaa? Hieman pohjalle vai niin että peittyvät? Missä iässä koiran hampaat ovat kokonaan vaihtuneet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe