40 vuotta sitten,

susmorsian

ajatella,kokonainen ihmisikä jo sinällään.
Eräs Itsenäisyyspäivän aamu. Pakkasta ainakin 25-30 astetta.Sotilaat kasarmeilla valmistautuvat aamun hiljaa valjetessa paraatiin pienen kaupungin torille Pohjois-Suomessa. Samoin sotilaitten perheet. Kävely lasten kanssa kirpeässä pakkasessa kolmen kilometrin matka, panssarit ja muut sotilasajoneuvot vyöryvät ohitse.
Lapset pyntätty lämpimästi,huopikkaat jalassa.
Miten lie se aamu 40 vuotta sitten tänään mielessä, keräytyihän näitä "paraatien katselmuksia" peräti kolmisenkymmentä.
Tänä aamuna ja nyt aamun sinisellä hetkellä ulkona aamulyhtykynttilä vielä lepattelee.

Harvemmin luettu Yrjö Jylhän, voimakkaan "sotarunoilijan" ja itse henkisesti sotaan menehtyneen runo

Kohtaus metsässä.

Kiväärinpiippu ja silmää kaksi
sua väijyvät rävähtämättä,
sinä surmanliekin laukaisijaksi
kohotat kättä.

Vain silmänräpäys,hyytävä hetki
ja pitkä kuin iänkaikkisuus;
joko päättyy sult´elon partioretki,
joko metsään maatuvat luus?

On hällä oikeus tappaa, ja sulla-
mut mistä saitte sen oikeuden?
Ei voi hän vieraaksi majaas tulla;
hän on vihollinen.

Et tiedä,ken on hän, mistä,
et tiedä hänestä muuta,
kuin että käy joku ihmisistä
päin pistoolinsuuta.

Niin kohtaavat toisensa länsi ja itä,
niin kohtaavat ihmiset toisiaan.
Vain toinen muistelemaan jäi sitä,
ja toista jossakin kaivataan.

2

166

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä ole tuollaisia kokemuksia,kun ei ollut samanlaista elämää,kuin sinulla.. Kai se meni kotona,lasten kanssa,olivat vielä aika pieniä silloin.. TV:stä katselimme ohjelmaa.. Silloin vielä näytettiin jotain Itsenäisyyspäivään liittyvää,heti aamusta..Nykyään ei ole mitään sellaista enää.. Tuntematon sotilas näytetään kuitenkin..Klo 18.00 sytytimme,sinivalkoiset kynttilät,ikkunalaudalle..ja keskityimme katselemaan Linnan juhlia.. Minulla,kun on vain tyttäriä,niin katselivat ,mielenkiinnolla,millaisia vaatteita naisilla oli päällään, ja jotkut olivat oikein kauniita ja ihanan värisiä..Siis, se jatkuu samanlaisena,vuodesta toiseen..Ehkä tein parempaa ruokaa,kuin arkena ja jäätelöä jälkiruuaksi.. Mies yleensä lähti kaupungille katsomaan ihmisiä,kuten hän aina sanoi mennessään.. parasta, tosi-elokuvaa..Minä olin lasten kanssa kotona..Mukavastihan,kaikki meni.
      Toivon,että kaikilla on tänäänkin,ihana päivä! t.Irkku

• Itsenäisyyspäivä ei merkitse yhä levenevän elintasokuilun köyhällä alueella eläviä suomalaisia. YLE-radion puolella Heikki Hursti sanoi, että ruoka-avustettavien määrä on lisääntynyt sadoilla tänäkin vuonna.

Osa vähäosaisemmista on jäänyt 'nopen osille' ilman omaa syytään. Työpaikka on mennyt alta tai terveys reistailee. On myös elämäntapasyrjäytyneitä.
        Me tavikset ja maanhiljaiset olemme oppineet elämään suu säkkiä myöten. Meille riittää kun on asunto, pieni posa ruoan ja laskujen maksamiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. kolme tunnistetta kaivatustasi

Anna kolme tunnistetta kaivatussasi!
      Ikävä
      83
      1704
    2. Kai mua vähän

Masentaa tämä kaikki. Tämä koko meidän välinen juttu on niin vaikea… Voitaisiinko molemmat lopettaa tilanteen ruokkimine
      Ikävä
      139
      1263
    3. Onko karhukanta jo liian iso? Lenkkeilijä kohtasi kontion juoksulenkillä

Rantasalmella lenkkeilijä kohtasi karhun. Kylällä karhun näkeminen on ollut tosi harvinaista. Onko karhukanta jo liian i
      Maailman menoa
      126
      1025
    4. Vanhat konkarit ulos Elämäni biisistä - Yle selittelee

Elämäni biisi starttaa taas tänä syksynä. Mukana on ripaus uutta, mutta poissa on iso osa vanhaa... Poissa ovat Markku
      Tv-sarjat
      29
      913
    5. S-ryhmän Israel-boikotti liiketalouden opintojen tapausesimerkkinä

Tätä S-ryhmän Israel-boikottitapausta käsitellään jo kauppakorkeakoulujen ja johtamiskorkeakoulujen esimerkeissä. Se ant
      Maailman menoa
      32
      835
    6. Oot upea nainen, älä vähättele ittees

Ja tietojeni mukaan 2 muuta on susta kiinnostuneit mun lisäks. 👀
      Ikävä
      41
      798
    7. KP-Sesongilla ongelmia?

Tarvitsen luotettavaa katonpuhdistajaa ja kuulin, että KP-Sesonki Oy tekee hommat edullisesti ja asiakkaan tarpeet huomi
      Ylöjärvi
      14
      724
    8. Mitä tehdä kun rakastan yhtä ja olen rakastunut toiseen

Kamala tilanne. Voinko pitää molemmat? 😁
      Ikävä
      68
      700
    9. Mitä vit,,tua!

Mikä hiivatin kommunistien teltta oli kirsikan nurkalla, olivat vähällä jäädä telttoinensa auton alle kun olivat sen kul
      Suomussalmi
      31
      682
    10. Jämsän Paras Ravintola

Särkijärven kioskiin on avattu uusi upea Maucas ravintola joka on jämsän paras. Loistava palvelu ja herkullinen ruoka. R
      Jämsä
      44
      642
    Aihe