Collie kasvattajat mietityttää

Collikkaystävä

Ajattelin herättää keskustelua collie kasvattajista, mikä on heidän vastuu teettämissään pentueissa yms....
Usein lukee kuinka pentueessa toisella vanhemmalla D/D lonkat, osalla on colobomaa, joidenkin pentue sisarilla todettu epilepsiaa, lista ois loputon jos jaksais ottaa selvää kaikesta.
Miksi ihmeessä kasvattajat teettävät esim. geenisairailla koirilla pentuja?????
Collieita on suomessa pilvin pimein, MIKSEI NIITÄ SAIRAITA RAJATA POIS koska ns. "materiaali" ei ainakaan lopu kesken!!!!!!?????
Tohtiiko enää collieita ottaa, koska riski siihen että koirasi on sairas alkaa olla tänä päivänä mielestäni todella suuri prosentuaalisesti!
Onko näin että se koira on ostettu pentue suunnitelmat taka-ajatuksena ja jos ilmenee lonkissa/silmissä vikaa tai jos koira itse tai koiran pentuesisar on todettu epileptikoksi niin ei haluta karsia koiraa pois koska siinä tulee muka niin suuri menetys rahallisesti??????
Miksi ihmeessä kasvattajat ottavat tietoisesti riskin että pentueessa voi tulla jotain ja voiko kasvattajiin enää nykypäivänä luottaa?????
"Muistaako" kasvattaja pennun ostajalle mainita jos vanhemmilla/pentuesisarilla/suvussa muualla on jotain sellaista sairautta jota et kennelliiton jalostusjärjestelmästä näe, vai ollaanko asiasta hiljaa ja toivotaan sydän kylmänä ettei omilla pentueilla satu geeni osumaan kohille????

24

3433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • salapoliisi*

      Kannattaa tehdä omaa pikku salapoliisi työtä ja tehdä kunnon taustatutkimukset. Ja sitten kysellä paljon kasvattajalta... Jos vaikka suvuista löytyy jostain epäselvä kuolemantapaus, jota kasvattaja ei osaa selittää / ei tiedä syytä, jättäisin ostamatta.
      Itsellä on mennyt vähän luotto kasvattajiin parin huonon kasvattajan jälkeen, mutta onneksi pari hyvääkin on sattunut kohdalle.
      Pahin kokemus oli erään toisen rodun kuin collien kasvattaja, joka ei viitsinyt mainita ostajille mitään, että pentuja oli syntynyt yksi enemmän kuin missään luki ja kasvattaja kertoi, joka oli pitänyt lopettaa samantien tai että toinenkin pentu piti lopettaa ennen luovutusikää (oletimme että pentu oli haettu jo uuteen kotiin).
      No nämä kaikki selvisivät vasta oman pentuni kuoltua... Mutta siis kannattaa ottaa ihan kaikki selvää kasvattajan edellisistä kasvateista ja vanhempien suvuista.

      • ....

        Coliella taitaa olla raja c/c lonkissa jos aijot kääyttää jalostukseen ja muistaakseni koiraa jolla on colobomaa ei myöskää saa käyttää ja mielit reisteröidä pennut . Kahta CRD koiraa ei myöskään tulisi yhdistää .
        Itse paljonikin tutkinut tulevia ja jo olevia yhdistelmiä enkä kyllä ole AP: kertomiin yhdistelmiin törmännyt .


      • collikkaystävä
        .... kirjoitti:

        Coliella taitaa olla raja c/c lonkissa jos aijot kääyttää jalostukseen ja muistaakseni koiraa jolla on colobomaa ei myöskää saa käyttää ja mielit reisteröidä pennut . Kahta CRD koiraa ei myöskään tulisi yhdistää .
        Itse paljonikin tutkinut tulevia ja jo olevia yhdistelmiä enkä kyllä ole AP: kertomiin yhdistelmiin törmännyt .

        Kyllä D/D lonkkaisen pennut rekisteröidään, kuten myös colobomaa sairastavan =(.
        Voi kun asia oikeasti olisikin niin ettei pentuja saa rekisteröityä , mutta selaile pentueita esim tänä vuonna syntyneitä läpi niin eipäs pidä väitteesi paikkaansa =(((.


      • ei hyvältä näytä
        collikkaystävä kirjoitti:

        Kyllä D/D lonkkaisen pennut rekisteröidään, kuten myös colobomaa sairastavan =(.
        Voi kun asia oikeasti olisikin niin ettei pentuja saa rekisteröityä , mutta selaile pentueita esim tänä vuonna syntyneitä läpi niin eipäs pidä väitteesi paikkaansa =(((.

        katsokaa vaikka tuolta millaisia pentueita kasvattajilla on suunnitteilla.
        ei sieltä montaa hyvää löydä, jossa ollaan paneuduttu terveyteen ja ennenkaikkea luonteeseen!

        http://pehkot.haukotus.net/


      • joulumuoritäti
        ei hyvältä näytä kirjoitti:

        katsokaa vaikka tuolta millaisia pentueita kasvattajilla on suunnitteilla.
        ei sieltä montaa hyvää löydä, jossa ollaan paneuduttu terveyteen ja ennenkaikkea luonteeseen!

        http://pehkot.haukotus.net/

        parempia, huippusukuisia, huipputerveitä, huippuluonteisia, huippukauniita.
        Katselemme ja arvostelemme sitten teidän kasvatuksenne tuloksia.......

        Tai vielä parempi kasvattakaa patterikäyttöisiä pehmolelukoiria, ne ovat tuota kaikkea ja ne voi kytkeä tarvittaessa pois päältä.

        Hauskaa joulunodotusta :D :D :D :D


      • juuri ajatellen
        ei hyvältä näytä kirjoitti:

        katsokaa vaikka tuolta millaisia pentueita kasvattajilla on suunnitteilla.
        ei sieltä montaa hyvää löydä, jossa ollaan paneuduttu terveyteen ja ennenkaikkea luonteeseen!

        http://pehkot.haukotus.net/

        terveyttä ja luonnetta :) Voisiko edellinen, joka ei löytänyt, jotenkin perustella väitteitään? Konkreettisesti, ei vain heitellen mielipiteitä ilmaan?


      • Mimmu77
        joulumuoritäti kirjoitti:

        parempia, huippusukuisia, huipputerveitä, huippuluonteisia, huippukauniita.
        Katselemme ja arvostelemme sitten teidän kasvatuksenne tuloksia.......

        Tai vielä parempi kasvattakaa patterikäyttöisiä pehmolelukoiria, ne ovat tuota kaikkea ja ne voi kytkeä tarvittaessa pois päältä.

        Hauskaa joulunodotusta :D :D :D :D

        Joulumuoritäti, en olisi itse paremmin voinut asiaa ilmaista!


      • vähemmän :Z
        joulumuoritäti kirjoitti:

        parempia, huippusukuisia, huipputerveitä, huippuluonteisia, huippukauniita.
        Katselemme ja arvostelemme sitten teidän kasvatuksenne tuloksia.......

        Tai vielä parempi kasvattakaa patterikäyttöisiä pehmolelukoiria, ne ovat tuota kaikkea ja ne voi kytkeä tarvittaessa pois päältä.

        Hauskaa joulunodotusta :D :D :D :D

        JES, vähemmän pentutehtailua ja panostamaan parempaan ,tervempään , LAATUUN !!!
        Ei kaikkea p....a pidä jalostaa.

        Hauskaa Joulun odotusta ;-)


      • Anne2010

        Hei,

        minulla on 4:s uros Collie menossa, ja ikinä, ei ikinä voi tietää, vaikka otat kuinka hyvältä kasvattajalta ja perintötekijät täydelliset, ei välttämättä ole täysin terve ; lonkista/silmistä tai muusta paikasta. Kyllä , taustatyö kannattaa ja kaksi koirista on tuontikoiria USA:sta, koska USA-tuontikoirat ovat täysin erilaisia kuin esim. Skandi- tai Brittikoirat. Ja nuo USA tuontikoirat ovat minulla pärjänneet paremmin näytteilyissä ja ovat kieltämättä minun makuuni enemmän kuin taas kaksi britti koiraa, joilla ei ole huumorin tajua (tai se on brittimalli) mitä en ehkä itse ymmärtänyt.

        Suomen Collieyhdistys ry:n kautta ja sieltä ns.kasvattajakierros...tai tuontikoira.

        Anne2010


      • kyse taitaa monesti
        Anne2010 kirjoitti:

        Hei,

        minulla on 4:s uros Collie menossa, ja ikinä, ei ikinä voi tietää, vaikka otat kuinka hyvältä kasvattajalta ja perintötekijät täydelliset, ei välttämättä ole täysin terve ; lonkista/silmistä tai muusta paikasta. Kyllä , taustatyö kannattaa ja kaksi koirista on tuontikoiria USA:sta, koska USA-tuontikoirat ovat täysin erilaisia kuin esim. Skandi- tai Brittikoirat. Ja nuo USA tuontikoirat ovat minulla pärjänneet paremmin näytteilyissä ja ovat kieltämättä minun makuuni enemmän kuin taas kaksi britti koiraa, joilla ei ole huumorin tajua (tai se on brittimalli) mitä en ehkä itse ymmärtänyt.

        Suomen Collieyhdistys ry:n kautta ja sieltä ns.kasvattajakierros...tai tuontikoira.

        Anne2010

        olla enemmän siitä miten omistaja kokee ja lukee koiraansa.


      • Pekka L.
        kyse taitaa monesti kirjoitti:

        olla enemmän siitä miten omistaja kokee ja lukee koiraansa.

        Hyvä, jos Brittimalliakin löytyy huumorilla varustettuna. Tärkein on kuitenkin terveys, Anne 2010 tuskin tarkoitti kaikkia 100%:sesti.

        T: Pekka


      • Anonyymi
        .... kirjoitti:

        Coliella taitaa olla raja c/c lonkissa jos aijot kääyttää jalostukseen ja muistaakseni koiraa jolla on colobomaa ei myöskää saa käyttää ja mielit reisteröidä pennut . Kahta CRD koiraa ei myöskään tulisi yhdistää .
        Itse paljonikin tutkinut tulevia ja jo olevia yhdistelmiä enkä kyllä ole AP: kertomiin yhdistelmiin törmännyt .

        kyllä kaikki kotimaiset(SF) kasvattajat myyvät terveitä pentuja


    • 11111

      onneksi on niitäkin kasvattajia, jotka haluavat parantaa rotua. siis terveydellisesti ja sillä että koiruuksilla on ns. terve pää.
      näin on anakin meidän koiriemme kasvattajalla. voin sanoa, että hän ei missään tapauksessa teettäisi pentuja koiralla jolla on D/D lonkat. ym ym
      mutta valitettavasti tätä tapahtuu muissakin roduissa kuin collieissa...

      • .........

        Joulumuoritäti:
        Kuka sanoi että koiran pitää olla sitä ja pitää olla tätä???
        Ja mistä repasit tuon "kytkeä pois päältä"????
        En minä halua ystävääni koskaan kytkeä pois päältä, mistään nappulasta.
        Surullista jos sinusta tuolta tuntuu...
        Tottakai kasvattajan pitää jostain tinkiä, mutta terveys on pikkasen väärä kohta josta tingitään!!!!
        Onneksi on vielä niitäkin kasvattajia jotka ovat TODELLA sisäistänyt mistä kasvatuksessa on kyse: YRITTÄÄ parantamaan rotua, mikä on vaativa homma eikä aina onnistu, mutta voitko todella väittää että sellainen kasvattaja edes pyrkii parantamaan rotua jos pentueen emä/isä on D/D lonkkainen?????
        Pärjännyt ehkä näyttelyissä sen EH:n verran, mutta ei paljon muuta...
        En kyllä itse miellä että silloin on katsottu mikä on rodun parhaaksi.
        Niinkuin tuolla alussa jo luki: jokaista koiraa EI OLE pakko käyttää jalostukseen jos sillä ei kerta kaikkiaan ole mitään annettavaa rodulleen positiivisessa mielessä, collieita kun on suomessa pilvin pimein...
        Ihan varmana niitä pentuja on ja tulee vaikkakin karsittais ne sairaat koirat pois jalostuksesta.

        Hyvää joulun odotusta vaan sinullekkin ;D ;D ;D ;D


      • joulumuoritäti
        ......... kirjoitti:

        Joulumuoritäti:
        Kuka sanoi että koiran pitää olla sitä ja pitää olla tätä???
        Ja mistä repasit tuon "kytkeä pois päältä"????
        En minä halua ystävääni koskaan kytkeä pois päältä, mistään nappulasta.
        Surullista jos sinusta tuolta tuntuu...
        Tottakai kasvattajan pitää jostain tinkiä, mutta terveys on pikkasen väärä kohta josta tingitään!!!!
        Onneksi on vielä niitäkin kasvattajia jotka ovat TODELLA sisäistänyt mistä kasvatuksessa on kyse: YRITTÄÄ parantamaan rotua, mikä on vaativa homma eikä aina onnistu, mutta voitko todella väittää että sellainen kasvattaja edes pyrkii parantamaan rotua jos pentueen emä/isä on D/D lonkkainen?????
        Pärjännyt ehkä näyttelyissä sen EH:n verran, mutta ei paljon muuta...
        En kyllä itse miellä että silloin on katsottu mikä on rodun parhaaksi.
        Niinkuin tuolla alussa jo luki: jokaista koiraa EI OLE pakko käyttää jalostukseen jos sillä ei kerta kaikkiaan ole mitään annettavaa rodulleen positiivisessa mielessä, collieita kun on suomessa pilvin pimein...
        Ihan varmana niitä pentuja on ja tulee vaikkakin karsittais ne sairaat koirat pois jalostuksesta.

        Hyvää joulun odotusta vaan sinullekkin ;D ;D ;D ;D

        Ole väittänyt yhtään mitään, enkä väitä. Kuten sanoin kasvattakaa itse parempia. Harvoin on yhdistelmiä missä toinen tai molemmat vanhemmat ovat D/D lonkkaisia. Koirassa on niin paljon muutakin kuin silmät ja lonkat jota katsoa kasvattaessa.
        Aina joku tekee paremmin ja osaa paremmin. Varsinkin ne jotka eivät ole koskaan kasvattaneet yhtään pentuetta. Arvostella osaa kuka tahansa, mutta kuinka moni sitten tekee itse ne asiat paremmin ;) mitä tulee "kytkeä pois päältä" niin sehän oli lähinnä vitsi :D :D


      • collikkaystävä
        joulumuoritäti kirjoitti:

        Ole väittänyt yhtään mitään, enkä väitä. Kuten sanoin kasvattakaa itse parempia. Harvoin on yhdistelmiä missä toinen tai molemmat vanhemmat ovat D/D lonkkaisia. Koirassa on niin paljon muutakin kuin silmät ja lonkat jota katsoa kasvattaessa.
        Aina joku tekee paremmin ja osaa paremmin. Varsinkin ne jotka eivät ole koskaan kasvattaneet yhtään pentuetta. Arvostella osaa kuka tahansa, mutta kuinka moni sitten tekee itse ne asiat paremmin ;) mitä tulee "kytkeä pois päältä" niin sehän oli lähinnä vitsi :D :D

        Toden totta että on muutakin mutta lonkkien terveys tilanne saattaa vaikuttaa joissakin tapauksissa ratkaisevastikkin koiran elämään.
        Itse en käyttäisi D/D lonkkaista jalostukseen vaikka oisin sen siihen tarkoitukseen ostanut....


    • kantaa

      tarkemmin, miksi kasvattajat käyttävät "kelvottomia" koiria.

      Huono lonkkaisia ei pitäisi missään nimessä käyttää jalostukseen, kuten ei myöskään silmäsairaita... mutta kuten tiedämme, niin kaikki suomessa asustavat corydon-sukuiset coliet kantavat perinnöllistä silmäsairautta. Kaikkia koiria tuo kyseinen sairaus vaivaa mitenkään, (eikä muuten edes havaita) mutta jos kaikki silmäsairautta kantavat koirat jätetään pois jalostuksesta, niin suomesta loppuvat colliet.

      • ei sentäs

        Älä puhu sontaa!!! että loppuisi colliet suomesta jos Corydon linja jätettäs pois laskuista :O

        minä nyt en muutenkaan koskis siihen linjaan mut onneksi ne ei ole ainoita :D

        sitäpaitsi pehkoissa on tähän asti tutkittu vain 3 geneettisesti silmätervettä koiraa. ja vain 2 sellaista yhdistämällä saadaan aikaan täysin terveitä kun kaikki muut ovat jokatapauksessa kantajia:-))

        tosiaan CRD EI OLE SAIRAUS!!!!


      • vai että silleen
        ei sentäs kirjoitti:

        Älä puhu sontaa!!! että loppuisi colliet suomesta jos Corydon linja jätettäs pois laskuista :O

        minä nyt en muutenkaan koskis siihen linjaan mut onneksi ne ei ole ainoita :D

        sitäpaitsi pehkoissa on tähän asti tutkittu vain 3 geneettisesti silmätervettä koiraa. ja vain 2 sellaista yhdistämällä saadaan aikaan täysin terveitä kun kaikki muut ovat jokatapauksessa kantajia:-))

        tosiaan CRD EI OLE SAIRAUS!!!!

        Oman collieni suvussa on corydonea, eikä se tee koirastani yhtään sen huonompaa. CRD koirallani on ollut ainakin pentuna ja tarkoitus on käyttää lonkka-, kyynär-, polvi- ja silmäkuvauksissa ensi vuoden puolella. Esim. Eversti-Överin Janita-Melle on kuulemma todella kaunis koira ja eräs tuttuni tuntee joitakin corydoneja ihan henk. koht.


      • minävain2
        vai että silleen kirjoitti:

        Oman collieni suvussa on corydonea, eikä se tee koirastani yhtään sen huonompaa. CRD koirallani on ollut ainakin pentuna ja tarkoitus on käyttää lonkka-, kyynär-, polvi- ja silmäkuvauksissa ensi vuoden puolella. Esim. Eversti-Överin Janita-Melle on kuulemma todella kaunis koira ja eräs tuttuni tuntee joitakin corydoneja ihan henk. koht.

        En nyt lähde mitään linjaa tai ketään kasvattajaa nimeämään, mutta samaa mieltä olen että C/C lonkkainen on rajana jota edes harkitsisin käyttäväni jalostukseen, silloinkin harkitsisin todella tarkkaan ja todennäköisesti jättäisin kuitenkin pentueen teettämättä.
        Aloittaja käsitykseni mukaan ei tarkoittanut crd sairaita koiria, vaan joilla on esim. coloboma tai jokin muu astetta pahempi silmäsairaus.
        Itseäkin on tullut vastaan pentuesuunnitelma jossa emällä oli coloboma, emällä oli tosin paljon näyttely meriittiä, mutta kumpi painaa kenenkin vaakakupissa enemmän: koiran terveys vaiko tittelit jotka eivät periydy.


      • Näyttelymeriittejä
        minävain2 kirjoitti:

        En nyt lähde mitään linjaa tai ketään kasvattajaa nimeämään, mutta samaa mieltä olen että C/C lonkkainen on rajana jota edes harkitsisin käyttäväni jalostukseen, silloinkin harkitsisin todella tarkkaan ja todennäköisesti jättäisin kuitenkin pentueen teettämättä.
        Aloittaja käsitykseni mukaan ei tarkoittanut crd sairaita koiria, vaan joilla on esim. coloboma tai jokin muu astetta pahempi silmäsairaus.
        Itseäkin on tullut vastaan pentuesuunnitelma jossa emällä oli coloboma, emällä oli tosin paljon näyttely meriittiä, mutta kumpi painaa kenenkin vaakakupissa enemmän: koiran terveys vaiko tittelit jotka eivät periydy.

        saa, kun tarpeeksi jaksaa kiertää näyttelyissä ja jos edes vähän katsoo millaisilla tuomareilla käy. Pätevä kasvattaja ja koiranostaja osaa itsekkin katsoa koiraa sillä silmällä, se että on käynyt 20 näyttelyä ei aina tosiaankaan kerro kaikkea.


      • Että näin...
        minävain2 kirjoitti:

        En nyt lähde mitään linjaa tai ketään kasvattajaa nimeämään, mutta samaa mieltä olen että C/C lonkkainen on rajana jota edes harkitsisin käyttäväni jalostukseen, silloinkin harkitsisin todella tarkkaan ja todennäköisesti jättäisin kuitenkin pentueen teettämättä.
        Aloittaja käsitykseni mukaan ei tarkoittanut crd sairaita koiria, vaan joilla on esim. coloboma tai jokin muu astetta pahempi silmäsairaus.
        Itseäkin on tullut vastaan pentuesuunnitelma jossa emällä oli coloboma, emällä oli tosin paljon näyttely meriittiä, mutta kumpi painaa kenenkin vaakakupissa enemmän: koiran terveys vaiko tittelit jotka eivät periydy.

        Meillä on collie jolla on lievä coloboma toisessa silmässä. Ei se koiraa häiritse ja kun miettii colliemme isällä oli coloboma äidillä ei ja pentuja tuli viisi ja yhdellä vain (meidän pojulla) oli coloboma. Kasvattajia on paljon hyviä ja esim. meidän koira käytettiin silmätutkimuksissa ja kasvattaja kertoi että, koirallamme oli coloboma. Myöhemmin myös koira kävoi lonkka tarkastuksissa ja olihan silla A/A lonkat. Ja vielä että blue merleillä on eniten colobomaa. Ja jos epäilyttää, että kasvattaja ei kerro kaikkea voihan koiran käyttää eläinlääkärissä.


    • mister X

      Urokseni sukutaulussa kauempana on senniminen koira kuin Corydon Augustus Caesar. Olen kuullut et periyttäis haimanvajaatoimintaa. Onko näin?

      • jos täällä joku

        täysin tuntematon, jonka pyrkimyksistä et tiedä mitään vastaa että kyllä? Entä jos hän vastaa että ei? Jos haluat oikean vastauksen kysy kasvattajalta suoraan. Kuulopuheita on maailma täynnä ja toisten lempipuuhaa on juorujen levittely.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe