Vastasyntyneelle unipussi?

tuleva äippä

Meille on pian syntymässä esikoinen ja olen harkinnut tuollaisen unipussin hommaamista. Onko joku käyttänyt sellaista vastasyntyneellä? Mikä olisi paras talvivauvalle: hihaton/hihallinen, topattu tms? Täällä päin myytävissä liikkeissä olisi vain noita hihattomia versioita. Mitä unipussin alle? Ajattelin vaan, että jos vauva nukkuu ensialkuun tuossa äp:n laatikossa, niin se äp:n peitto on sinne aivan liian suuri vaikka kuinka taittelisi. Ja unipussin kanssa ei tarvitsisi varoa että peitto tulisi kasvoille. Kokemuksia ja mielipiteitä :) Koko 56 olisi varmaankin aika sopiva?

18

13298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Älä nyt sentään niin pientä pussia, osta. Menee heti pieneksi. Saat sitten ostella tosi monta niitä.

      Mulla oli useampi unipussi ja mielestäni vain yksi ainoa oli käyttökelpoinen: hihallinen many months unipussi (3 kk-18 kk ikäiselle) koska sen saa auki alhaalta vaipanvaihtoa varten! On erittäin tärkeää kun yöllä vaihtaa vaippaa puolinukkuvalle vauvalle. Unipusseissa on kyllä tarkkaa säätöä mitä alle laittaa ettei ole liian kylmä tai liian kuuma. Sen saa selville vain kokeilemalla. Vauvoissakin on niin eroja. Ja huoneen vetoisuuksissa ja lämpötiloissa.

      Miksi edes laittaisit siihen haisevaa pahvilootaan sitä vauvaa :P Mä en ainakaan laittanut. Ei ilma kiertänyt ja se haisi pahville vaikka mitä teki.

      Jos sulla on hihaton unipussi niin toki pitkähihainen body sinne alle ettei kädet palellu.

    • ---

      Hihaton. Alle voi laittaa vaikka villapyjaman tai silkkivillapyjaman. Tosi hyvä pussi on Merinokids jossa on ohut villakangas vauvaa vasten ja puuvillakangas päällä. Auttaa ruumiinlämmön tasaisena pysymisessä.

      • ---

        Enkä laittaisi laatikkoon jossa ilma ei pääse vaihtumaan kuten pinnasängyssä (hiilidioksidin kertyminen).


    • ...............

      En ihan vastasyntyneellä pussia käyttäisi. Varsinkaan äitiyspakkauksessa nukkuessaan. Pakkauksessa ei ilma kierrä ja vauvalla tulee helposti liian kuuma. Parempi hieman viilää kuin liian lämmintä (lämmin lisää kätkytkuoleman vaaraa). me saimme lahjaksi aikoinaan unipussin, joka oli kaunis ja pehmoinen, mutta armottomasti ihan liian kuuma. Parina yönä kokeilimme, ja vauva oli hiestä märkä koko ajan ja nukkui huonosti (pinnasängyssä).

      Vastasyntynyt ei kääntyile juurikaan, joten peitto mielestäni riittää. En muista, että oma lapsemme olisi ekan kahden kuukauden aikana kertaakaan unissaan kääntynyt, vaan kun kitinä alkoi, kävimme kääntämässä toiselle kyljelle. Ja lapsen voi ohueen peittoon vaikka kapaloida. Me teimme niin, kun nukkui pakkauksessa. Samaa jatkettiin sängyssä. Ihan peiton turvin olemme pärjänneet. Ja lapsi on jo parivuotias.

      Jos haluat välttämättä kokeilla pussia, suosittelen ehdottomasti hihatonta. Alle voi laittaa ohuen ja pitkähihaisen bodyn.

      • ---

        Totta. Minääkin käytin peitettä kunnes vauva osasi tarttua peitteen reunaan käsillään ja vetää sen kasvojen päälle. Peite ei saa olla normaali peitto vaan hengittävä neulottu peite. Disanalla ja Ruskovillalla esim villaisia.


      • kiekkaaja lapseni
        --- kirjoitti:

        Totta. Minääkin käytin peitettä kunnes vauva osasi tarttua peitteen reunaan käsillään ja vetää sen kasvojen päälle. Peite ei saa olla normaali peitto vaan hengittävä neulottu peite. Disanalla ja Ruskovillalla esim villaisia.

        No lapsissakin on eroja..esim.minun lapseni on 1½kk ja kääntyy kyljelleen ja kiekkaa kuin mikäkin sängyssä,pari kertaa on ollut melkein poikittain sängyssä, ja neuvola tädin kanssa oli tästä puhetta, ihan muutan vain puheeksi tuli,niin sanoi että jotkut alkaa tekeen sitä jo 1kk ikäisenä.Ei ole enää pariin viikkon uskaltanut edes meidän sängylle laittaa ja katsoa hetkeksi muualle.
        Ja jokainen lapsi on erilainen myös hikoilemisen suhteen.
        Lapseni hikoaa aika helposti, mutta ei nuku ellei ole normaalia peittoa päällä (ihmeteltiin miksi lapsi ei nukahda,mutta syyksi selvisi kaikkien kokeilujen jälkeen peitto).Potkii peiton itse pois jos tulee kuuma =) .Unipussissa ei nuku ollenkaan..alkaa heti ähkimään vaikeasti.


    • tuleva äippä

      vastauksista, mutta:

      Siksi olen ajatellut unipussia, kun tuo kuulemma pienelle turvallisuuden tunnetta, kun alkuun ei hallitse raajojaan. Siksihän myös kapalointia suositellaan... En vain osaa tuollaista kapalointia, eikä meillä ole kuin tuo ÄP:n peitto, mutta voiko kapaloinnissa käyttää esim. lasten lakanaa?

      ÄP:n tuota nukkumalaatikkoa taas olen ajatellut siksi, että kun vauva on alkuun tuolla ahtaassa, niin syntyessään tuntisi kuulemma olonsa mukavammaksi hieman ahaammassa nukkumapaikassa, eli EI heti pinnasänkyyn. Empä usko että ÄP:ssa olisi tuollaista laatikkoa siihen tarkoitukseen, jos se olisi jotenkin vaarallinen! Onhan niitä käytetty jo iät ja ajat! Eikä ainakaan omasta mielestäni haise pahville, ilmeisesti jollain sitten herkempi nenä. Ja kyllähän tuo uusi pinnasänkykin tuoksahtaa puulle :)

      Tuntuu ettei tästä nyt yhtään viisaammaksi juuri tullut... Lisää kommentteja siis :)

      • StokkeSleepy

        ..että lapsi tuntee olonsa turvallisemmaksi jos on jossain ns.ahtaassa paikassa syntymän jälkeen, eli esim.kapalo tms. Mutta äp laatikko on tarkoitettu väliaikais sängyksi, eli siis mitä nopeampaa ostat pinnasängyn niin parempi.Ja pinnasängystäkin saa ahtaan jos haluaa, peittoja/vilttejä tms. , ympärille..eli tekee sellaisen pesän sinne.Me löydettiin kirpparilta 50e stokke sleepy sänky, oli jopa jatkopalat ja kaikki muutkin osat mukana =) ,joten saadaan sänky kestämään lapsella tosi kauvan =) .

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.vauvatalojohanna.fi/tuote/pinna_sangyt/stokke/sleepi_natur.jpg&imgrefurl=http:/...


      • *****

        Osta kapalokangas, esim. ruskovillalla on puuvillainen kangas joka toimii myöhemmin peitteenä tai alustana sohvalla (suojaa pukluilta). Tarvitseehan sitä joka tapauksessa monenlaista peitettä.


      • nii-i

        Itse kapaloin alussa ihan äitiyspakkauksen peittoon. En minäkään mitään kapalojuttuja osannut tehdä, kunhan taittelin, hieman vauvan ympärille, niin, ettei kasvot peittyneet. Ja jo laitoksella vauvat "kapaloitiin" peittoihin ja sieltä ihan otin mallia. Ja tosiaan voit hankkia ohuemman hengittävän peiton, ja käyttää sitten ä-pakkauksen lakanaa, niin ei ainakaan liian kuuma ole.

        Unipussin kanssa huomasi, että lapsi nukkui silti levottomasti, koska jalat ja kädet mahtuivat silti vispaamaan. Eli jatkettiin peittoon käärimistä ja alussa lapsi nukkui poikittain pinniksen toisessa päädyssä, ja laitoin oman huopani kerälle vauvan toiselle sivulle, jotta sai äitiä tuoksutella, eikä sänky tuntunut/näyttänyt niin isolta.


      • ...

        käytössä 5 kk eteenpäin unipussi. On suhteellisen ohut ja hihaton. Laitan alle pitkähihaisen bodyn ja puolipotkarit. Vastasyntyneenä palelee monesti helpommin, mutta voihan hihattomaan malliinkin laittaa enemmän päälle alle. Hihallisessa ei ymmärtääkseni ole niin paljon säätövaraa, eli jos on kuuma niin sitten on. Hihatonta voi säätää tuolla alle tulevan vaatteen määrällä. Meillä jätän myös joskus vetoketjun osin auki (kätevä sellainen, jossa aukeaa jalkopäästä vaipanvaihtoa ajatellen), jos lapsella tuntuu olevan kuuma. Meidän liikkuvaiselle lapselle pussi on nykyään tosi mainoa, pysyy mukana pyörivällä pojalla.


      • kokemusta saanut

        Aivan oikein. Laatikko oli loistava ensisänky vauvalle. Meidänkin nukkui siinä ensi kuukaudet ja tosi hyvin ja turvallisesti. Sopiva paikka pienelle, turvallinen. Outoja hysteerisiä ihmisiä täällä.


    • tuleva äippä

      parempi nukuttaa pinnasängyssä alusta asti ja ÄP:n peitto päällä?

    • Sisely

      on minusta oikein hyvä ja menee melko kauan olkainsäätöjen ansiosta. Meillä on nyt sama pussi käytössä jo toisella vastasyntyneellä, ja molemmat ovat nukkuneet hyvin. Alle puen pitkähihaisen, myös Ruskovillan, villabodyn ja tarpeen vaatiessa laitan vauvalle vielä kevyen pellavapeiton. Vauva, kuten esikoinenkin, tosin nukkuu mun vieressä ja tiedän heti jos vauvalla on liian kylmä tai kuuma. Muista, että vauvat ovat kaikki yksilöitä, joten sun pitää ihan itse kokeilla mikä on toimiva tapa teidän nyytille.

      Kapalon olen tarvittaessa tehnyt kylpypyyhkeestä tai torkkupeitteestä, mikä tahansa kevyehkö ja helposti taiteltava kangas käy. Netistä löytyy kapalointiin tarkoitettuja kankaitakin, mutta ne maksavat melko paljon, enkä tiedä kuinka järkevää on upottaa rahaa johonkin, jota tarvitaan niin vähän aikaa. Kapalointi ohjeenkin löysin aikoinani netistä, kokeile googlea.

      Onnea tulevaan koitokseen ja uudelle elämän alulle!

      • kgijs

        No kätkytkuoleman riskin pienentämiseksi vauvalle turvallisin paikka on äidin vieressä. Työntäkää parisänky nurkkaan kiinni ja vauva sinne seinän puolelle nukkumaan. Vieressä nukkuen myös vauvan ja äidin unisyklit synkronoituu, vauva herää harvemmin, itkee huomattavasti vähemmän jos lainkaan ja yösyötöt ja rauhoittelut sujuu ilman ylösnousuja.


      • toimi meillä
        kgijs kirjoitti:

        No kätkytkuoleman riskin pienentämiseksi vauvalle turvallisin paikka on äidin vieressä. Työntäkää parisänky nurkkaan kiinni ja vauva sinne seinän puolelle nukkumaan. Vieressä nukkuen myös vauvan ja äidin unisyklit synkronoituu, vauva herää harvemmin, itkee huomattavasti vähemmän jos lainkaan ja yösyötöt ja rauhoittelut sujuu ilman ylösnousuja.

        ..on totta.Meillä lapsi ei nukkunut sitten millään omassa sängyssä, ja teimme sitten kuten edellisessä sanotaan.Ja jo alkoi lapsi nukkumaan jopa 8tunnin yö unia ilman heräämättä.
        Ja mieheni nukkuikin sitten olohuoneen sohvalla (tai joskus patjalla makuuhuoneessa).
        Mutta sitten pikkuhiljaa aloin siirtämään lasta omaan sänkyyn (kun oli ensin nukahtanut kunnolla).
        Nukkuu nyt sielläkin niitä 6-8tunnin yö unia =) (lapsi on nyt 3kk).


      • rauhalliset yöt
        toimi meillä kirjoitti:

        ..on totta.Meillä lapsi ei nukkunut sitten millään omassa sängyssä, ja teimme sitten kuten edellisessä sanotaan.Ja jo alkoi lapsi nukkumaan jopa 8tunnin yö unia ilman heräämättä.
        Ja mieheni nukkuikin sitten olohuoneen sohvalla (tai joskus patjalla makuuhuoneessa).
        Mutta sitten pikkuhiljaa aloin siirtämään lasta omaan sänkyyn (kun oli ensin nukahtanut kunnolla).
        Nukkuu nyt sielläkin niitä 6-8tunnin yö unia =) (lapsi on nyt 3kk).

        Tätä mä on hankinnut - toimii ja on tosi hyvänlaatuiset ja aivan ihanan näköiset - katso www.dream-baby-finland.com


      • ninnu,
        rauhalliset yöt kirjoitti:

        Tätä mä on hankinnut - toimii ja on tosi hyvänlaatuiset ja aivan ihanan näköiset - katso www.dream-baby-finland.com

        meillä vauva nukkui pari kuukautta äippäpakkauksen laatikossa. hyvin mahtui ja hyvin nukkui. unipussia ei käytetty. peiton sai kätevästi siihen niin,että laittoi peiton ensin lakanan päälle laatikon pohjalle ja sitten peiton loppuosan mikä tulee yli laatikosta niin käänsi vauvan päälle peitoksi. nukutimme laatikossa aluksi juuri sen takia ettö vauva tuntee olonsa turvallisemmaksi pienessä söngyssä. pinnasänky meillä oli myös alusta asti mutta halusimme tehdä näin. =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4217
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4056
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3662
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3079
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2771
    6. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2568
    7. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2548
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2426
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2319
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2275
    Aihe