Variksen joulu

tee.

Varis nuokkuu joulupuussa,
vanha kuusi, harva sekin.
Vaihtaa siiven puolta,
siirtää toista jalkaa.

Ollaan joulukuussa,
ihmisiä melkein nekin.
Nälkä kurnii suolta;
- talvi vasta alkaa.

Häätö tulee kaikkialta:
Kutsuu herkuin lintulauta
sekä kaunis talipallo;
kaatopaikka kemuin.

Mutta mieles malta,
varista ei herkut auta,
edes vanha lehmänkallo,
kaatopaikan lemuin.

Peitetään ne kiusan tähden
ihan nälkäisien eessä.
Jotka herkut nähden
katsoo niitä silmät veessä.

Edessä on pian nälkähauta
tahi ulkomailla huomen.
Lastaan isänmaa ei auta
vaikk on tunnus Suomen.

8

323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mysteriet

Mitäs sää oikei synkistelet siä, miäs???

Vaikka em mää sillä enkä millää ku runo on noi hinosti riimitelty =)

• tee.

Luulin, että tämä olisi humoristinen runo. Vaikka aihe kyllä onkin oikea. Kun mielestäni varisten kohdalla harjoitetaan julmaa lajisortoa, niin fiksuja olentoja kun ovat. Olen minä itsekin sitä tehnyt, ei sen puolesta.
        Mutta mielelläni katselin, kuinka ne pystyivät ratkaisemaan haitantekoyritykseni. Kun laitoin talipallon narun päähän oksasta riippumaan, että vain pikkulinnut siihen ulottuisivat, ratkaisi varis ongelman helposti: nosti nokallaan narua niin pitkään kuin pystyi, astui sitten jalallaan narulle oksaa vasten ja toisti operaation niin monta kertaa kuin tarvittiin.
        Niin, että kyllä suretti variksen osa siellä kuusen oksalla, ajetaan aina pois, vaikka nälkäkin on suurin.

• m

elintasopakolaiset
      tuttuahan tämä
      onhan kansasta vain jämä
      kerättyään matkarahat vaivoin
      purjehtivat silloin laivoin

ajan hengen mukaan lentäin mennään
      näin lakkojen aikaan omiin siipiinsä turvaavat varikset
      päivän elintasopakolaiset

• tee.

nälkä ajaa varikset etelään ja sama syy, osaltaan, ihmisiä etelästä pohjoiseen. Vaikka kun ihmisillä on on parempi mielikuvitus, muuttosyitäkin keksitään enemmän. Kiitos runostasi!

• LuciaMaria*

Hienosti kirjoitit..
      Totta on.

Tunnen sympatioita noita
      harmaafrakkisia vaappuvia
      herroja- tasapuolisuuden
      nimessä myös rouvia
      kohtaan.

Vanhempani järjestivät
      usein kekkereitä pihansa
      variksille. Niitä oli mukava
      seurata, kun esim spagettia
      nokassaan kokeilivat, paljonko
      voisi ottaa lisää että vielä lentokyky
      säilyi. Spagetti oli hyvin suosittua.

Kiitos lukuhetkestä ja sen tuomista
      muistoista..

• tee.

Kiitos viestistäsi! Niin, onhan se vähän erikoista luonnonrakkautta, että lajin väri tai lauluääni määrää sen määrän. Uskallan arvella, että, jos varis laulaisi kauniisti tai olisi kauniinvärinen, sen kohtelu olisi suopeaa ja sitä ruokittaisiin kilpaa, kun nyt melkein potkitaan.
        Uskon kyllä, että spagetti keitettynä olisi niille herkkua, ravitsevaa ja helposti nieltävää. Tosin talvella jäisenä ei kelpaa kokeiluun. Minulla oli joskus lapsena elättivaris, joka kyllä lopulta kuoli, luultavasti virheelliseen ravintoon, kun oli vielä poikanen. Olisi kai tarvinnut enemmän proteiinia.

• Runo oli hyvä,
      mutta minä kyllä yritän talipallot sutturoittaa niin syvälle puskaan,
      etteivät ne niitä söisi.
      Yksi (varmaan sama kuin viime vuonnakin) paksu harakka
      kökkii siellä puskan juuressa ja noppii maasta niitä
      tippuneita paloja.
      Sieltä saa syödä, muttei ryöstää koko palloa, se on mottoni!

Olen kamala kiduttaja:( pakko myöntää

• tee.

Ei mitään häpeämistä, nälän koettelemus on luonnon laki. Kun ihminen sitä lievittää, henkilökohtaiset arvostukset saavat ratkaista kuten muissakin avustuksissa. Yksi avustaa pelastusarmeijaa, toinen talibaneja ja loput siltä väliltä tai ei mitään. Tarkkaile sen harakan linjoja edelleen, se on hänelle hyväksi.

Itse ruokin viime talvena, kuten sitä ennenkin, myös oravia, mutta niiden varastoimistarve oli niin loputon, että tänä vuonna olen tehnyt lintulaudalle pääsyn vaikeammaksi, muttei mahdottomaksi. Se kuitenkin vähentää voimia varastointiin. Elämä vaatii kompromisseja. Vain jotkut mummot laittavat koko eläkkeensä kaikkiin mahdollisiin keräyksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1974
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1720
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1360
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      77
      1334
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      933
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109
      863
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73