näpistys

hama

jäin kiinni näpistyksestä, maksoin tavaran ja sakot. voiko nyt olla niin että kyseinen kauppa alkaa tutkia vanhoja turvanauhoja ja huomaa minun varastaneen ennenkin. kohta on poliisit ovella ja vankila uhkaa...kertokaa joku omia kokemuksia.

10

2467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmunt Schwein

Näpistyksen vanhenemisaika on kaksi vuotta. Jokaista näpistystä, joka ei ole vanhentunut voidaan tutkia ja saattaa se poliisille.
      Jos näpistyksiä löytyy julmetusti, niin kyse on silloin jo varkaudesta, jonka vanhenemisaika onkin viisi vuotta.
      Jos maksaa näpistyssakot, niin niistä ei joudu linnaan. Varkaudesta voi jo joutuakin. Käytännössä alle 18 vuotiasta ei Suomessa linnaan laiteta.

• hama

no entäs kun lakimies sanoi että marketin turvakamerat tallentaa tapahtumia kahden päivän ajan ja sen jälkeen ne pyyhkiytyy pois. eli miten poliisi pystyy niitä tutkimaan jos niitä ei ole...ja poliisistahan aina lähtee aloite lisätutkintaan eikä marketista? vai?

• hama
        hama kirjoitti:

no entäs kun lakimies sanoi että marketin turvakamerat tallentaa tapahtumia kahden päivän ajan ja sen jälkeen ne pyyhkiytyy pois. eli miten poliisi pystyy niitä tutkimaan jos niitä ei ole...ja poliisistahan aina lähtee aloite lisätutkintaan eikä marketista? vai?

sitäpaitsi uhraisiko iso kansallinen marketketju voimavaroja moiseen kun varmaan meitä näpistelijöitä on useampiakin, en usko että lähtevät kaikkia tutkimaan...

• jarkko50.v
        hama kirjoitti:

sitäpaitsi uhraisiko iso kansallinen marketketju voimavaroja moiseen kun varmaan meitä näpistelijöitä on useampiakin, en usko että lähtevät kaikkia tutkimaan...

mutta tietosi näpistyksistä ja kaikista rikoksista pysyy loppuelämäsi poliisin kirjoissa.Rikosrekisteri vanhenee,mutta poliisin tietokanta ei ikinä.Eli jos teet useammin näpistyksiä poliisi näkee jotta rikoksen uusija ja tulee kovemmat tuomiot vaikka olisikin vanhentunut rikosrekisteristä.Samoin minulle kävi vaan eri asiassa.Oli aseen kanssa pelleily 17v ja 50 vuotiaanakaan en mitään lupaa saa.

• hama
        jarkko50.v kirjoitti:

mutta tietosi näpistyksistä ja kaikista rikoksista pysyy loppuelämäsi poliisin kirjoissa.Rikosrekisteri vanhenee,mutta poliisin tietokanta ei ikinä.Eli jos teet useammin näpistyksiä poliisi näkee jotta rikoksen uusija ja tulee kovemmat tuomiot vaikka olisikin vanhentunut rikosrekisteristä.Samoin minulle kävi vaan eri asiassa.Oli aseen kanssa pelleily 17v ja 50 vuotiaanakaan en mitään lupaa saa.

kysyn siis vielä; kun jäin nyt eka kerran kiinni enkä ikinä ikinä enää tee vastaavaa ( mutta oon ennen kiinnijäämistä tehnyt) niin onko marketilla tai poliisill haluja tai resursseja alkaa tonkimaan vanhoja turvakameratallenteita ja onko sellaisia edes tallella...paniikki on kova...ei ne merkinnät poliisin kirjoissa stressaa ja sakkoni olen maksanut mutta pelkään lisäseuraamuksia...TYHMÄTYHMÄTYHMÄ!

• Opiksi ottanut
        hama kirjoitti:

kysyn siis vielä; kun jäin nyt eka kerran kiinni enkä ikinä ikinä enää tee vastaavaa ( mutta oon ennen kiinnijäämistä tehnyt) niin onko marketilla tai poliisill haluja tai resursseja alkaa tonkimaan vanhoja turvakameratallenteita ja onko sellaisia edes tallella...paniikki on kova...ei ne merkinnät poliisin kirjoissa stressaa ja sakkoni olen maksanut mutta pelkään lisäseuraamuksia...TYHMÄTYHMÄTYHMÄ!

mutta eivät ne selaista ehdi tehdä, ellei ole perustavan laatuista syytä epäillä ja esim. tarkka ajankohta tiedossa. Jos joku olisi vaikkapa ilmiantanut... Kameroita on niin paljon ja nauhoitusta myös, eikä ne oo pitkiä aikoja tallennettuna.

• kiliion
        hama kirjoitti:

Ei niitä vanhoja tallenteita kukaan viitsi tutkia.

Eikä se mene ihan niinkään, miten eräässä vastauksessa sanottiin, että useammasta näpistyksestä tulisi varkaus. Jokainen teko (näpistys) on itsenäinen, vaikka niitä olisi vuoden aikana kertynyt sata. Eivät ne yhteenlaskettuna törkeämmäksi tekomuodoksi muutu. Näpistyksestä voidaan tuomita vain sakkoa, siten vaikka tuomittavana olisi useampia näpistyksiä yhdellä kertaa, rangaistuslaji säilyy sakkona.

• Mielenkiinnosta_kyselen

Onko nämä vielä paikkansa pitäviä juttuja, että sakoilla selviää, vai meneekö kaikki jutut oikeuteen? Paljonko on oikeudenkäyntikulut? Eikös näpistelijä joudu maksamaan nämä? Inhottava harrastushan tuo näpistely on, toivottavasti kukaan ei harrasta. Paljonko on näpistyksen raja nykyään?

• ählämsÄhläm
        Mielenkiinnosta_kyselen kirjoitti:

Onko nämä vielä paikkansa pitäviä juttuja, että sakoilla selviää, vai meneekö kaikki jutut oikeuteen? Paljonko on oikeudenkäyntikulut? Eikös näpistelijä joudu maksamaan nämä? Inhottava harrastushan tuo näpistely on, toivottavasti kukaan ei harrasta. Paljonko on näpistyksen raja nykyään?

Painu sinne oikeuteen, varas

• öhläm

Ei mene enää oikeuteen, tulee rikesakko näpistyksestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      226
      1673
    2. Mitä muuttaisit

Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1478
    3. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      38
      1264
    4. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      173
      1261
    5. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      13
      1117
    6. Kaipaan mies sun katsetta

Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      51
      974
    7. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      189
      928
    8. Kristinuskon arvot käyttöön

Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      284
      892
    9. Joo joo kumpikin on rakastuneita

Mitäs nyt tehdään vai ollaanko vaan niin kuin ei oltaiskaan
      Ikävä
      64
      856
    10. Zoon hallitus hajoamassa !

H pj on lähtemässä karkuun.
      Ähtäri
      25