poika 2v. 10kk

hexuli

Hei kysyisin nyt onko ihan normaalia 2v. 10kk pojalta...

esim "tomi kattoo nortu leffaa"? (s jää kyllä pois, mutta ärrä tulee)
"tomi tahtoo mehua ja makkaraa"
"tomia vätyttää tomi menee nukkumaan"
"tomi ei halua lähtä nukkumaan*
"tomi lähtee mummolaan tojotalla"
jne

yksittäisiä sanoja tulee enemmän ja vähemmän mutta tuo s-kirjaimen pois jäänti hieman huolettaa 2.5v neuvolassa asiasta mainitsin, niin sanoivat vain et ei mitään hätää. ainut sana missä s.kirjain tulee on pois
esim lauseessa "tomi menee kakalle äiti mene pois vettatta"
sit ku oon mennyt pois hetken päästä kuuluu äiti pyyhkimään...
kovasti kyllä yrittää itse pyyhkiä...

8

1032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokunen jaananen

      en ole mikään asiantuntija mutta epäilisin että voisko olla että lapselle on vaikea liittää se s-kirjain keskelle sanaa?? meillä tytöllä on vaikea sanoa sanaa oikein jos ennen s-kirjainta(sanan keskellä)on k-kirjain, eli anteeksi on anteeski, ja keksi on keski.

      en siis tiedä mutta voisiko olla jotain samantyyppistä että on vaikea liittää se s-kirjain sanan keskelle? koska sinun mukaasihan poika osaa sanoa poiS, jossa s-kirjain on sanan lopussa. ja toi vettatta -sana, voi olla vaikea sanoa jos on muutenkin s-kirjaimen kanssa vaikeutta veSSaSta, eli monta s-kirjainta putkeen.

      • hexuli

        Tuo voi ollakkin se syy..

        Ku aloin miettimään niin itse 4-6vuoden iässä, esim sana miksi oli näin mik-k-k-si. eli hain ns vauhtia sille ässälle ja itse olen käynyt pienenä ässä ja ärrä opetuksessa, molemmat viat löytyy vieläkin. mutta kumpaakaan ei huomaa ellei sitä minusta tiedä että minulla sellaiset on ässä vaan sihisee enemmän ja ärräkin tulee nätisti joissakin sanoissa mut esim krista ja kristo. niin nehän ovat sellaisia mitkä pystyn sanoo mut haen k avulla vauhtia. elikkäs muodostan sen k.kirjaimen jo kurkussa ja sit sanon rista.


    • sfasdfasf

      2v 8kk poika korvaa usein taas J:n S-kirjaimella. en ole ollenkaan huolestunut. ässäkin välillä sihahtaa.. välillä lässyttää taas ihan tahallaan :D

    • kasvatusexpertti

      Lähinnä olisin huolestunut, jos tuon ikäinen ei osaa vielä käyttää minä-sanaa.

      Viittaa jonkinaseteiseen jälkeenjääneisyyteen.

      • hexuli

        Kyllä se sen osaa.


      • wqqer
        hexuli kirjoitti:

        Kyllä se sen osaa.

        Kun lukee teidän juttujanne niin voi herranjestas sentään. Moni 2 vuotias poika ei sano vielä yhtäkään sanaa. Ja siis nimeomaan poika koska pojilla kielenkehitys on monasti viivästyneempää ku tytöillä. Voi laps raukkoja jos oikeesti ootte tommosia. Aloittajan poika on ikäisenkeen todella kehittynyt. Olisin huolissani teidän omasta älystänne :/


      • lasten kanssa töissä

        Voi ekspertti sun kanssas,

        en tosiaan olisi vielä huolestunut alle kolmivuotiaan pojan kohdalla tuosta, että "minä" ei osu kohdilleen. Ihan vinkiksi niille, jotka haluavat esim. just kolmivuotiaalleen persoonapronominien käyttöä ohjata: käytä niitä itse puhuessasi, mallista puhe opitaan. Eli vaikka sanoisit lapsen nimenkin, niin käytä silti sinä-muotoa ja taivuta verbi oikein. Esim. "Otatko sinä Ville maitoa vai mehua?" (eikä "ottaako Ville maitoa vai mehua?"). Ja käytä sitä minä-muotoa itsestäsi, esim. "Odota, minä laitan nyt kengät jalkaani" (eikä "Odota, kun äiti laittaa kengät jalkaan/jalkaansa")

        Suomen kielessä persoonamuoto vaikuttaa myös verbin taivutukseen ja joskus muihinkin sanoihin, lapsen kieliopillinen osaaminen rikastuu ihan huomaamatta kun alat käyttää sinä- ja minä-muotoja puheessasi. Lapsekkaampi malli on paikallaan pienemmälle lapselle, mutta joskus se jää "päälle", vaikka lapsi jo olisi valmis omaksumaan uusia malleja. Jos siis sinä- ja minä-sanat puuttuvat puheesta, kannattaa ensin miettiä, minkälaista puhetta lapsi kuulee, eikä sitä onko hänellä kenties jotain vinossa. Tämä ei siis ole mikään moite kenellekään, itsekin tiedän loistavan hyvin, kuinka tuollainen lapsekas puhemalli jää päälle. Se on kuitenkin helppo vaihtaa, kun vain huomaa kiinnittää asiaan huomiota.

        Alkuperäiselle kysyjälle: minusta tuo on ihan hyvää 2v10kk lapsen puhetta. Älä huoli vielä yksittäisistä äänteistä, niitä seulotaan vasta viisivuotiaana neuvolassa. Jos se nyt jo jossain kohtaa tulee, niin on oikein todennäköistä, että sitä alkaa pikku hiljaa tulla enemmän. Kielenkehityksen tueksi tuonikäiselle sopii satujen ja tarinoiden kuuntelu (keskittymiskyky ja sanavarasto, myös rakenteiden ymmärtäminen laajenevat), juttelu arjen asioista lapsen tasolla jne.


      • hexuli
        lasten kanssa töissä kirjoitti:

        Voi ekspertti sun kanssas,

        en tosiaan olisi vielä huolestunut alle kolmivuotiaan pojan kohdalla tuosta, että "minä" ei osu kohdilleen. Ihan vinkiksi niille, jotka haluavat esim. just kolmivuotiaalleen persoonapronominien käyttöä ohjata: käytä niitä itse puhuessasi, mallista puhe opitaan. Eli vaikka sanoisit lapsen nimenkin, niin käytä silti sinä-muotoa ja taivuta verbi oikein. Esim. "Otatko sinä Ville maitoa vai mehua?" (eikä "ottaako Ville maitoa vai mehua?"). Ja käytä sitä minä-muotoa itsestäsi, esim. "Odota, minä laitan nyt kengät jalkaani" (eikä "Odota, kun äiti laittaa kengät jalkaan/jalkaansa")

        Suomen kielessä persoonamuoto vaikuttaa myös verbin taivutukseen ja joskus muihinkin sanoihin, lapsen kieliopillinen osaaminen rikastuu ihan huomaamatta kun alat käyttää sinä- ja minä-muotoja puheessasi. Lapsekkaampi malli on paikallaan pienemmälle lapselle, mutta joskus se jää "päälle", vaikka lapsi jo olisi valmis omaksumaan uusia malleja. Jos siis sinä- ja minä-sanat puuttuvat puheesta, kannattaa ensin miettiä, minkälaista puhetta lapsi kuulee, eikä sitä onko hänellä kenties jotain vinossa. Tämä ei siis ole mikään moite kenellekään, itsekin tiedän loistavan hyvin, kuinka tuollainen lapsekas puhemalli jää päälle. Se on kuitenkin helppo vaihtaa, kun vain huomaa kiinnittää asiaan huomiota.

        Alkuperäiselle kysyjälle: minusta tuo on ihan hyvää 2v10kk lapsen puhetta. Älä huoli vielä yksittäisistä äänteistä, niitä seulotaan vasta viisivuotiaana neuvolassa. Jos se nyt jo jossain kohtaa tulee, niin on oikein todennäköistä, että sitä alkaa pikku hiljaa tulla enemmän. Kielenkehityksen tueksi tuonikäiselle sopii satujen ja tarinoiden kuuntelu (keskittymiskyky ja sanavarasto, myös rakenteiden ymmärtäminen laajenevat), juttelu arjen asioista lapsen tasolla jne.

        Kiitos vastauksista.

        En nyt hirveän huolissani ole.
        Mutta käynyt välillä vaan mielessä et onks toi nyt ihan normaalia.
        Itse asiassa kun pojan kanssa silloin kun hän oli pieni n4kk vanha kävimme
        lääkärissä jokin tarkastus missä tutkittiin poikaa jne,
        lääkäri setä sanoi silloin että pojasta tulee ehkä aika vilkas luontoinen
        ja tottahan tuo on. poika oli jo motoriikaltaan silloin jo kuulemma oman ikäsiä edellä
        lääkäri sano et jos puhe jää myöhemmäksi en saa huolestua kun siinä ei ole mtn syytä,
        poikani vaan on motoriikaltaan edellä muita.
        Ensi kuussa poika täyttää sen 3vuotta, ja niin ketterästi kiipeää ja roikkuu tekee kuperkeikat ja yrittää monesti seistä päällään seinää vasten.
        nyt olemme yrittäneet huumori mielellä opettaa pojalle miltä näyttää hänen nimensä kirjaimet.
        Kun itse monesti iltaisin teen koneella tehtäviä/töitä ja poika tulee syliin kysylemään mitä teen kerron kirjoittavani, niin sitten avannut toisen kirjoitus ohjelman ja näyttänyt pojalle ensin t.paikan ja pyytänyt painamaan t. kirjainta jne. joka harjoituksen jälkeen. niin aina kerran kun näytän hän muistaa...
        Olen kyllä ylpeä pojastani...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1532
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1277
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      317
      1170
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1104
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      977
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      970
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      958
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      942
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      930
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      895
    Aihe